Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 20:56

MightyJoe schreef:
Ik heb mijn valk PRE ook te koop staan, mocht je een linkje willen mag je een pb sturen.
Hij valt echter wel in de hogere prijsklasse, weet niet in welke klasse je zoekt :D

Oh heb je hem te koop staan?

Ik hou mijn ogen inmiddels wel echt een beetje open voor een jaarling/tweejarig merrie, ook al mag het van mijn man niet :')

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 21:38

Ja wow, had ik nog overgelezen!
@MightyJoe, ga je Cortado verkopen?

fetisje

Berichten: 354
Geregistreerd: 08-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:18

Ik heb nu ook wel een interessante advertentie zien passeren maar merk dat ik weinig verstand heb van het bekijken van filmpjes/foto’s en of het effectief wat zou kunnen zijn. :')

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:39

Hij staat te koop inderdaad, maar hoeft niet weg. Ik ben zelf ook enorm wijs met hem. Staat zeker niet in de weg hoor, hebben de paarden aan huis. Maar hebben in totaal 4 paarden die fanatiek lopen, soms wel wat druk. :D

Dais_

Berichten: 4026
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 22:52

Maartje_M schreef:
MightyJoe schreef:
Ik heb mijn valk PRE ook te koop staan, mocht je een linkje willen mag je een pb sturen.
Hij valt echter wel in de hogere prijsklasse, weet niet in welke klasse je zoekt :D

Oh heb je hem te koop staan?

Ik hou mijn ogen inmiddels wel echt een beetje open voor een jaarling/tweejarig merrie, ook al mag het van mijn man niet :')


Mijn man wilt het ook absoluut niet hebben, maar kijken mag toch O:) <<) <<) .

Zelf kijk ik alleen in Spanje. Ik heb behoorlijk wat fokkers op mijn facebook en zie heel wat leuk jong spul voorbij komen, allemaal goed te betalen en leuke papieren. Je moet wel het transport er nog bij rekenen, maar dan nog kom je niet aan de prijzen die ze hier in NL vragen.


Ik had laatst iets raars trouwens. Google foto's bewerkt soms foto's en google had een foto samengevoegt waardoor ik ineens 3 paarden had in plaats van 2. Ik geloof niet in toeval :') :D

Afbeelding


Dat deed me denken aan het volgende plaatje:


Afbeelding

Als ik er stiekem 1 bij wil kopen moet het dus een donkerbruine zijn :D

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:10

In Spanje zijn goede paarden ook duur, goede fokkers weten hun prijs wel. In Spanje zitten net zoveel malafide handelaren als in NL en dat is wel een flink risico. Koop dus alleen bij fokkers/stallen die al vaker na NL bijv verkocht hebben, zodat jij ervaringen kunt zoeken, dat scheelt al veel. Kennis van me importeert heel regelmatig voor zichzelf en die heeft nu al heel vaak mee gemaakt dat ze gewoon 5 a 10 cm kleiner zijn dan beloofd. Op een paard van 1.60 is dat natuurlijk echt niet leuk als ie dan 1.50 blijkt te zijn.
Ook ik ben al een keer voor veel geld opgelicht. Je leert ervan, maar leuk is het niet. Uiteindelijk betaal je zowel in NL of Spanje voor Maat, beweging, afstamming, niveau en daar bovenop soms kleur. Dat kost in ieder land geld. Wil je gewoon een leuk recreatiepaard en maken bovenstaande je niet al teveel uit dan kun je voor €3000/€5000 prima slagen!

Dais_

Berichten: 4026
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:37

Die centimeters verzinnen ze er hier in NL/BE ook gewoon bij heb ik al gemerkt. Of ze staan knetterstijl en km's te lang op hun hoeven, dan kun je zelf ook wel al bedenken dat er nog een paar cm af moet zodra ze eens goed bekapt worden :j. En voor veel geld opgelicht worden lukt ook prima hier in NL of BE. Daarvoor zou ik het niet laten om uit Spanje te kopen :D .

Ik denk dat je prima uit Spanje kunt kopen met een goede betrouwbare tussenpersoon die de taal ook spreekt en ter plaatse kan gaan kijken :j. Al blijft het een gok natuurlijk, maar dat is het altijd met een paard kopen :j .

fetisje

Berichten: 354
Geregistreerd: 08-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:45

Afstamming, maat en kleur maken voor mij weinig uit. Ik ben zelf ook maar 1,67m. De grootste eis die ervoor zorgt dat de prijs begrijpelijk doet stijgen is het zoeken naar een nuchter en braaf paard dat vertrouwen geeft. Daar ben ik ook voor bereid te betalen (in de mate van mijn mogelijkheden).

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 23:45

Dais_ schreef:
Die centimeters verzinnen ze er hier in NL/BE ook gewoon bij heb ik al gemerkt. Of ze staan knetterstijl en km's te lang op hun hoeven, dan kun je zelf ook wel al bedenken dat er nog een paar cm af moet zodra ze eens goed bekapt worden :j. En voor veel geld opgelicht worden lukt ook prima hier in NL of BE. Daarvoor zou ik het niet laten om uit Spanje te kopen :D .

Ik denk dat je prima uit Spanje kunt kopen met een goede betrouwbare tussenpersoon die de taal ook spreekt en ter plaatse kan gaan kijken :j. Al blijft het een gok natuurlijk, maar dat is het altijd met een paard kopen :j .


:') :') ik neem ook altijd een maatstok mee indd als ik ga kijken. Maar terug sturen naar Spanje is ook zo lastig *D
Oplichters zitten indd overal helaas.

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 07:22

Hahaha Dais Google denkt met je mee :')
En ik heb al 3 kleuren staan dus ik ben flexibel hahaha _O-

Ik vind maat wel heel belangrijk, maar dan de andere kant op (liever klein dan groot). Ik hoef echt geen hele grote, ben zelf 163 dus ik vind alles boven de 160 enorm :=
Kleur ben ik wel heel makkelijk in, enige eis is liefste geen schimmel. Doe mij maar gewoon een bruine eigenlijk :+ en ik rij natuurlijk puur recreatief dus het hoeft niet spectaculair te zijn
Ik wil best uit Spanje kopen, maar dan plakken we er wel een vakantie aan vast en gaan we ook even kijken.

veerle92

Berichten: 762
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Lievelde

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 07:47

Ik heb mijn paard ongezien gekocht in Spanje, met een geweldige lieve, behulpzame tussenpersoon en dat heeft echt super uitgepakt.! Ze is knap, niet al te klein, kan goed bewegen en heeft een super karakter. De prijs viel in principe ook nog wel mee als ik kijk naar de paarden die in nl te koop staan :$

Afbeelding

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 09:37

Maartje_M schreef:
Hahaha Dais Google denkt met je mee :')
En ik heb al 3 kleuren staan dus ik ben flexibel hahaha _O-

Ik vind maat wel heel belangrijk, maar dan de andere kant op (liever klein dan groot). Ik hoef echt geen hele grote, ben zelf 163 dus ik vind alles boven de 160 enorm :=
Kleur ben ik wel heel makkelijk in, enige eis is liefste geen schimmel. Doe mij maar gewoon een bruine eigenlijk :+ en ik rij natuurlijk puur recreatief dus het hoeft niet spectaculair te zijn
Ik wil best uit Spanje kopen, maar dan plakken we er wel een vakantie aan vast en gaan we ook even kijken.


Precies wat ik ook zoek :D

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 12:40

Oh mijn belangrijkste eis is dat ik een merrie wil :') hoewel het voor de kudde misschien wel beter is een ruin te hebben... wat zijn jullie ervaringen? Beter gemengde kudde of alleen merries? Ik heb wel een ruin maar dat is een mietje, die staat laagst in rang

bellehorses geef ff een hint als je de perfecte tegen komt dan :')

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:08

Haha, hier weer even een leuke ervaring met mijn merrie :p
Elk jaar aan het begin van de lente staat ze super hengstig en wordt ze daar echt explosief van, zo'n week a twee weken lang kan ik er dan niet te veel mee aanvangen. Herkennen jullie dat?
Vorige week heb ik zo een grondwerksessie gehad die op niet te veel is uitgedraaid en vandaag wou ik rijden, maar had ik haar gelukkig even aan de longe genomen, heb na 5min. longeren afgezadeld en haar maar gewoon losgegooid :')

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 09:12

Maartje_M schreef:
bellehorses geef ff een hint als je de perfecte tegen komt dan :')


Haha nee die houd ik lekker voor mezelf dan :=


Jenara schreef:
Haha, hier weer even een leuke ervaring met mijn merrie :p
Elk jaar aan het begin van de lente staat ze super hengstig en wordt ze daar echt explosief van, zo'n week a twee weken lang kan ik er dan niet te veel mee aanvangen. Herkennen jullie dat?
Vorige week heb ik zo een grondwerksessie gehad die op niet te veel is uitgedraaid en vandaag wou ik rijden, maar had ik haar gelukkig even aan de longe genomen, heb na 5min. longeren afgezadeld en haar maar gewoon losgegooid :')


Heerlijk he de lente :):)

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:04

bellehorses schreef:
Heerlijk he de lente :):)


Hehe, ja ondertussen zie ik er de humor wel van in :+

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:15

bellehorses schreef:
Maartje_M schreef:
bellehorses geef ff een hint als je de perfecte tegen komt dan :')


Haha nee die houd ik lekker voor mezelf dan :=

Jammer :')

Gelukkig zijn mijn dames niet zo extreem hormonaal haha

Dais_

Berichten: 4026
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:18

Mijn ene merrie was ook zo enorm hengstig, maar nu ze wat ouder is geworden is dat gelukkig wel minder geworden. Ohja, en er staan geen ruinen meer in de buurt, dat scheelt ook.

Toen het echt té erg was (lees: 10 dagen lang alleen maar wijdbeens staan plassen, niet eten, niet drinken, alleen maar roepen naar de ruinen en piesen) heb ik ze uiteindelijk aan de regumate gezet en toen is ze een half jaar echt heel stabiel geweest :). Die hormonen zaten haarzelf ook gewoon enorm in de weg. Toen kwam ze in een merriekudde en ben ik ermee gestopt en het is ook nooit meer zo heftig geweest als daarvoor.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 12:19

Dais_ schreef:
Mijn ene merrie was ook zo enorm hengstig, maar nu ze wat ouder is geworden is dat gelukkig wel minder geworden. Ohja, en er staan geen ruinen meer in de buurt, dat scheelt ook.

Toen het echt té erg was (lees: 10 dagen lang alleen maar wijdbeens staan plassen, niet eten, niet drinken, alleen maar roepen naar de ruinen en piesen) heb ik ze uiteindelijk aan de regumate gezet en toen is ze een half jaar echt heel stabiel geweest :). Die hormonen zaten haarzelf ook gewoon enorm in de weg. Toen kwam ze in een merriekudde en ben ik ermee gestopt en het is ook nooit meer zo heftig geweest als daarvoor.


oh ja dat klinkt wel vervelend! ook voor haar inderdaad. Bij Jenara is het echt maar 1x per jaar, als ze verder doorheen het jaar hengstig staat merk ik er niet zo veel van. Ik vind het ook best gek dat ze dan plots zo explosief en nerveus is, terwijl ze normaal echt altijd superchill is. Over een week of 2 is ze dan ook weer gewoon haar chille, luie zelf, dus ik heb nu gewoon geleerd om haar gewoon even te laten doen.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 20:18

Even een ander barokkie :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:55

Leuk Robijntjah, mooie bonte!

Jenara, heb je haar niet toevallig op gras staan? Pre’s kunnen nogal explosief worden van gras. De mijne iig wel. Voorjaarsgras zit veel suiker in.

Jenara

Berichten: 1555
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 09:35

_Zsazsa_ schreef:
Leuk Robijntjah, mooie bonte!

Jenara, heb je haar niet toevallig op gras staan? Pre’s kunnen nogal explosief worden van gras. De mijne iig wel. Voorjaarsgras zit veel suiker in.


Ja dat kan zeker wel! Alleen had ze hetzelfde de vorige jaren veel vroeger, voor ze op het gras gingen.
En ze staat ook gewoon echt overduidelijk heel erg hengstig momenteel.
Kan ook gewoon een combinatie zijn van de twee.

Ik vind haar in ieder geval op de grond nog best wel ok om mee te werken in vergelijkingen met de vorige twee jaren, maar ben vorig jaar flink gevallen door haar capriolen onder het zadel, dus ik wacht wel geduldig even af tot ze weer haar kalme zelf is :+

Esplen
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 14:27

Ik lees al een tijdje mee hier en ik zie dat sommige van jullie op zoek zijn naar een PRE. Mijn PRE ga ik verkopen. Ik wil geen eigen paard meer, er gaat me teveel tijd en geld in zitten, krijg andere prioriteiten helaas. Hij is bijna 4 jaar, ruin en zadelmak (heel rustig aan opgepakt en licht doorgereden). Heel grappig en braaf dier, ontzettend werkwillig en gevoelig aan de hulpen. In NL gefokt door een goede fokker, heel het verleden bekend en uiteraard in het bezit van een carta. Potentie voor de hogere dressuur, goed achterbeen. Redelijk aan de maat, de verwachting is dat hij 1.68 ongeveer gaat worden. Vorig jaar volledig goedgekeurd, ook hals en rug op de foto. Hogere prijsklasse. Bij interesse graag een PB. En anders plaats ik een advertentie op marktplaats :).

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-21 16:06

Dag Esplen, kan je wat meer informatie doorsturen via pb'tje? Ik ben gevraagd om mee uit te kijken voor exact dat type paard dat jij nu aan zou bieden.

Autumnn

Berichten: 8034
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 21:59

Wat hebben jullie voor beenbeschermers voor jullie Spanjaarden? Ik had Lemieux gekocht maar die passen niet. Onderin zijn ze te klein en bovenin te groot.
Van de vorige eigenaar heb ik Harry’s Horse beschermers maar die zijn wel aan het eind van hun latijn en dat model hebben ze niet meer