Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:28

Gefeliciteerd met Latino, altijd zulke mooie foto's.
Volg jullie topic ook nog steeds met veel plezier!

Ben blij dat zijn staart en manen nog zo donker zijn ;-)
Hier is alles geel en vies op de foto's :+

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 16:17

Captain schreef:
Dat lijkt me zo cool om eens te doen! Wat meten ze allemaal? Drukpunten hoe je zit? Je beenhulpen en teugeldruk?

Vandaag was een vriendin mee voor verjaardagsfoto's, Latino wordt morgen 5 jaar! :D En gelijk wat rijfoto's gemaakt. Zo vreselijk blij mee! <3

[ [url=m/k7tjai.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/t7SEiT.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AaZbuj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/bKwkGW.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uRdGCu.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hij is prachtig!

Kan hij ook al wat meer voorwaarts/ neerwaarts lopen?

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 21:34

Gefeliciteerd met Latino *\o/*

Ik heb vandaag aan de fiets een stukje buiten gereden met Izarra :D

Morgen heb onverwachts ook een les op een Joker :D

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 22:52

Maartje wat een lief puppypaardje!
Gefeliciteerd Captain! Prachtige foto's!

Ik heb laatst ook een les gehad op een simulatorpaard. Een andere dan een joker.
Deze meette ook teugel/ beugeldruk en balans. Vóór de les ook oefeningen gedaan om een ruiterprofiel te maken. Heel interessant! Mijn profiel is ISFJ.

Mijn paardje is nu 1 jaar van mij! Nog steeds blij met mijn Spaanse knapperd!

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:41

Het is een beetje rustig hier.... toch een vraag voor jullie...
Welk bit raden jullie aan??
Ik ben op zoek naar een ander bit om beter contact te krijgen. Nu krult hij zich van voor op. In stap niet maar vooral in draf.
Ik weet dat het een rijtechnisch probleem is en we zijn er mee aan het oefenen. Maar ik heb nu het idee dat mijn huidige bit niet helpend is.
Ik rij nu met een dubbelgebroken watertrens, aangeraden door de tandarts.
De inval instructeur raadt mij een enkel gebroken bustrens aan.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 09:44

Veel Spanjaarden doen het goed op ongebroken bitjes.

Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:02

Ik heb geen tips want ik heb er al tientallen geprobeerd en nog steeds geen perfect bit gevonden. :+
Inmiddels een myler level 2, dat gaat wel OK.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:05

nuevo_mien schreef:
Het is een beetje rustig hier.... toch een vraag voor jullie...
Welk bit raden jullie aan??
Ik ben op zoek naar een ander bit om beter contact te krijgen. Nu krult hij zich van voor op. In stap niet maar vooral in draf.
Ik weet dat het een rijtechnisch probleem is en we zijn er mee aan het oefenen. Maar ik heb nu het idee dat mijn huidige bit niet helpend is.
Ik rij nu met een dubbelgebroken watertrens, aangeraden door de tandarts.
De inval instructeur raadt mij een enkel gebroken bustrens aan.


Tegen dat probleem loop ik ook.
Dubbel gebroken sprenger is hij erg onrustig, ongebroken appelbit al beter maar nog wel erg lastig met bit aannemen en onrustig.
Ook een trust sensiflex geprobeerd maar drama, zodra je iets vraagt hoofd omhoog en in verzet.
Tandarts is geweest dus daar ligt het niet aan.

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:12

Oh de trust sensiflex leek mij ook wel wat. Ik hoor inderdaad vaker dat ongebroken beter gaat.
Lastig hoor... zo'n zoektocht..
Wie heeft er goede ervaringen met een bitfitter? Lijkt mij dat je toch echt minimaal 2x met een bit moet rijden om te proberen.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:17

nuevo_mien schreef:
Oh de trust sensiflex leek mij ook wel wat. Ik hoor inderdaad vaker dat ongebroken beter gaat.
Lastig hoor... zo'n zoektocht..
Wie heeft er goede ervaringen met een bitfitter? Lijkt mij dat je toch echt minimaal 2x met een bit moet rijden om te proberen.


Ja dat dacht ik dus ook, heb er nu 3x ofzo mee gereden maar voor mij wel duidelijk dat hij hem niet accepteert.
Normaal krijg ik zijn bit en hoofdstel zo in/om maar hij ging daar echt mee in protest. Gisteren weer dubbel gebroken gepakt en toen had ik het hoofdstel weer zo om.

Bit fitter zit ik inderdaad ook over te denken.

Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:17

Ik heb er een bij gehad maar daar niet echt goede ervaringen mee. :+
Ik kreeg een kunstof bit voorgesteld, maar tijdens het fitten had hij al een beschadiging gekauwd in 5 minuten. Toen zei ze, kun je weghalen met een schuurpapiertje is geen probleem.

Een dag later heb ik hem weer ingehad maar had hij hem helemaal kapot gekauwd. Dit gelijk aan haar verteld maar er kwam niet echt een oplossing en ik kreeg een "Spanjaarden zijn nou eenmaal lastig" uiteindelijk heeft ze het bit ook nog gefactureerd (na maaaaaaaanden). Deze heb ik niet betaald en kon ik uiteindelijk wel terug sturen maar ja... Hier helaas geen oplossing dus, maar ik hoor van veel mensen dat zij er wel baat bij hebben. :)

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 10:25

Van mijn kant is het dus ook erg stil geweest.
Behoorlijk wat ellende gehad op mijn vorige stalling.
Regels en beleid wat zomaar veranderd werd, onveilige situaties door kortsluiting etc..

Inmiddels zijn we vertrokken en hij doet het nu zoveel beter, hij is enorm relaxed.

Gefixeerd op eten is hij nu ook niet meer omdat hij beschikt over zo goed als onbeperkt ruwvoer.

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 13:10

Bugsfunny, wat fijn dat jullie nu op een betere plek gestald zijn! Klinkt als een nare periode.

Aan de ene kant "fijn" om te horen dat er meer op zoek zijn naar een fijn bit.
Ik hou marktplaats in de gaten voor een fijn duurder bit.
Een appelbitje wil ik ook eens proberen.

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 13:13

Gefeliciteerd met Latino! Hele gave foto’s!
Een simulator lijkt me ook wel eens gaaf om te doen. Maar als ik die filmpjes soms zie lijken het niet hele realistische bewegingen kwa tempo?

Hier begonnen met een dubbel gebroken bit met redelijk dun tussenstukje, laatst 1 bijgekocht met iets dikker tussenstukje op beide loopt ze lekker.
Niet echt onrustig in haar hoofd. Wel nog in de aanleuning aanhouden in stap maar dat wijd ik meer aan dat het nog nieuw en moeilijk is en ze snel afgeleid is.
Heb eigenlijk nog niet veel andere bitten geprobeerd, maar mag niet klagen over hoe ze loopt. :D

Captain: wat naar dat je ervaring met de bit fitter zo is gegaan. :(

BugsFunny: gelukkig dat jullie nu weer een fijn plekje hebben kunnen vinden en daar op jullie plek zijn!

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 16:51

Hier begonnen met een trust flexi, Hugo liep graag achter de loodlijn en
dat is daarmee opgelost. Hij kreeg vertrouwen in het bit en durfde deze ook echt aan te nemen.
https://www.trust-equestrian.com/produc ... -flexibel/

Nu rijd ik alweer een hele tijd op een dubbel gebroken onderlegtrens van trust. Die ik naar wens aanvul met een dunne babystang van Harry's horse. Merk dat Hugo voorkeur geeft aan dunnere bitten.
https://hypostore.nl/trust-sweet-iron-d ... -12mm.html

Het kauwen is wel echt iets "spaans". In het begin doet Hugo het altijd enorm en naarmate we langer aan het rijden zijn wordt dit minder. Stang en trens was voor ons echt een uitkomst. Het werkte bij hem enorm om spanning los te laten omdat hij wat meer in zijn mond heeft om mee te "spelen". En hij komt net wat makkelijk in de lengtebuiging.

We hebben ook nog een tijd met een Neu Schule bitje gereden wat ook goed werkte.
Het blijft sowieso zoeken hoor, per fase van africhting heb ik gewisseld van bit.
https://neueschule.nl/product/tranz-angled-lozenge/


Tussendoor ook nog even gereden met een Truts locked, wordt beschreven als een strenger bit maar werkt bij ons juist voor betere stabiliteit en rust aan de voorkant.
https://www.trust-equestrian.com/produc ... ns-locked/

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 17:17

Elevada heeft ook echt behoefte aan kauwen. Ik werk tegenwoordig aan de hand aan de kaptoom mét bit er in, anders pakt ze mijn vingers :=
Afbeelding

Wij hebben een neppe myler, daar loopt ze het fijnste op

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 18:53

Gisteren is hier een bitfitter geweest en die heeft een hulstrens dubbel gebroken geadviseerd.

Sensi een joker zet je zelf in beweging dus je bepaald ook zelf het tempo :')

Bugsfunny wat fijn dat je paard het op de nieuwe stalling zo goed doet. Goede keuze geweest om te verhuizen als ik het zo lees.

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 19:04

Taruga is net 2 geworden en heeft nog geen bit in gehad. Maar mijn vorige merrie (volle Trakehner, ook heel gevoelig) was altijd onrustig met gebroken bitten. Door haar heb ik geleerd dat een ongebroken, dun bit helemaal niet verkeerd hoeft te zijn. Ze liep het fijnst op een dunne, ongebroken rvs-kneveltrens. Die ligt hier nog en eigenlijk ben ik van plan daar op termijn mee te beginnen met Taruga. Ik hoop dat ‘ie past straks :o

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 21:48

Bedankt voor de tips qua bitten!
Hij is wel erg sensitief qua mond en wil ook van alles happen/ in zijn mond hebben.
Hij loopt snel achter de loodlijn, krijg geen verbinding.
Morgen ga ik een dubbelgebroken bustrens proberen.
Zit er ook aan te denken om een ongebroken bit te proberen.
Ik heb wel een hoop bitten liggen maar dat zijn ouderwetse enkelgebroken dikke bitten, heb ik niks meer aan.
Dan zou een bittenbibliotheek wel ideaal zijn!

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-23 23:24

nuevo_mien schreef:
Bedankt voor de tips qua bitten!
Hij is wel erg sensitief qua mond en wil ook van alles happen/ in zijn mond hebben.
Hij loopt snel achter de loodlijn, krijg geen verbinding.
Morgen ga ik een dubbelgebroken bustrens proberen.
Zit er ook aan te denken om een ongebroken bit te proberen.
Ik heb wel een hoop bitten liggen maar dat zijn ouderwetse enkelgebroken dikke bitten, heb ik niks meer aan.
Dan zou een bittenbibliotheek wel ideaal zijn!


Misschien eens polsen of je wat kan lenen van een stalgenootje?

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 14:11

Ja dat heb ik al wel! Scheelt weer iets :) Merendeel rijdt met dubbelgebroken en dat heb ik nu ook.
Met een klein tussenstukje.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 16:43

Hej allemaal, leuke updates komen er voorbij!

Prachtfoto's van Latino <3

@nuevo_mien, zo'n simulator lijkt me echt wel eens interessant om te doen!! leuke ervaring :D
En proficiat met jullie 1 jarig jubileum :D

Qua bit ben ik ook begonnen met een dubbel-gebroken kneveltrens en ik denk 1,5j geleden overgeschakeld op een ongebroken bitje, Jenara loopt echt wel duidelijk beter en rustiger op het ongebroken bit!
Ze durft héél soms, als ze iets lastig vindt, nog wat achter de loodlijn duiken, maar veel minder dan met het dubbel gebroken bit, ook veel rustiger met haar hoofd en mond.
Dus ik moet de ervaring van ongebroken bitten bij spanjaarden bijtreden!
Bitloos doet ze het trouwens ook super, ik heb een tijdje af en toe met mijn kaptoom als sidepull gereden, daar ging ze wel wat in hangen. Maar nu rijd ik ook veel op touwhalster en dat gaat super!

Ik besefte onlangs dat ik Jenara sinds februari nu alweer 4j heb! de tijd vliegt :D Begin april wordt ze alweer 8. Binnenkort hoop ik weer wat leuke foto's te kunnen delen, we hebben een fotograaf op bezoek gehad om een springtraining vast te leggen en afgelopen weekend een shoot aan zee in fantasy-outfit :D

Ben de laatste tijd nogal druk met werk en allerlei (leuke) privédingen (trouwfeest, huis, ...) waardoor ik niet zo veel post, maar ik lees nog steeds graag mee hier! Hopelijk kan ik terug wat vaker tijd vinden om mee te kletsen ook!

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 17:23

Ik rijd Fee met een kimblewick, Xio heeft er ook een maar daar moet ze nog even aan wennen. Heeft pas 5x een bitje in gehad dus is best gek!

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-23 23:34

Even ego maar o wat heb ik genoten vanavond van ons ritje.
Hij is echt zo enorm veranderd in positieve zin.
Heerlijk gereden en voor het eerst onder solarium en meneer stond bijna te slapen.
Afbeelding

Afbeelding

_Tarzan

Berichten: 11174
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 08:23

Hier ook een dubbel gebroken watertrens dat het beste lijkt te werken. Het blijft lastig een bit vinden voor die spanjaarden!
Jenara, jaa leuk als je weer wat meer mee komt kletsen, en ik ben benieuwd naar de foto's!
BugsFunny wat fijn dat je nieuwe stalling goed bevalt en leuke foto's, mooi dier is het ook! <3

Donderdag hebben we Rambo naar de trainingslocatie gebracht, die blijft dus 2 maandjes weg. Fuego mist z'n vriendje toch wel erg. Echt een haat-liefde verhouding die 2 haha!

Ik heb ook de foto's van de shoot gekregen <3

Afbeelding

Wat is hij toch knap <3 <3 <3
Afbeelding

Afbeelding