Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:14

Achterwaarts doen we inderdaad al. Draf niet, want daar loopt ze nu echt niet tact zuiver := Dat is dus ook echt een punt waarbij ik me dan afvraag: doe ik hier wel goed aan?

Enne, ga es ff zitten voor die update dan :P

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:53

Ok hier komt die!

Ik ben het weekend van 17 & 18 september 4 dagen naar zee geweest met Jenara!
Haar eerst keer aan zee ooit! Superleuk, maar ook wel spannend dus.

En wat een geweldige ervaring was het en wat een fantastisch toppaard heb ik toch <3

We vertrokken vrijdagmiddag! We werden opgehaald door een vriendin met haar paard, dat Jenara nog niet kende. Op zich laadt Jenara de laatste paar keren supervlot en dit keer wou ze ook gewoon meteen mee de trailer oplopen, tot ze plots dat vreemde grote paard zag "hej, wat doe jij hier nou? moet ik daar zomaar naast gaan staan?" De aarzeling duurde niet langer dan een minuut ofzo, want als ik haar vriendelijk verder vooruit vroeg, kwam ze gewoon netjes mee.

We logeerden op manege hippo d'or in Nieuwvliet, met een groep van 10 ruiters en 10 paarden, supergezellig!
Het hele weekend werd georganiseerd door mijn lesgeefster en die had natuurlijk een hele opbouw uitgedacht, om alles zo goed mogelijk en met zoveel mogelijk vertrouwen te laten verlopen.
Tegen de late namiddag trotseerden we voor het eerst de wind om naar het strand te gaan! De bedoeling: gewoon niets doen, even alles in ons opnemen en gewoon kijken. We namen de paarden dus ook nog gewoon mee aan de hand en ik liet Jenara een beetje zelf kiezen wat ze wou ontdekken ...
Die liep quasi in een rechte lijn richting de zee ... de gierende wind, de wild waaiende duinen, het ruisen van de golven, boeide haar allemaal helemaal niets. Ze was gefascineerd door het schuim van de wilde zee en wou daar eens van gaan proeven. Ik denk dat we hoop en al 15minuten op het strand waren en mevrouw stond met haar voeten in het zeewater. Ik had me strategisch tussen haar en de golven ingezet voor moest ze er toch van wegspringen, maar dat was helemaal nergens voor nodig. De eerste golf kwam en verbaasd zette Jenara zo'n stapje of 2 langzaam achteruit "wat is dit?" blik in haar ogen, het zeewater was sneller en voor ze het wist, was de golf alweer gepasseerd. De volgende kwam en ze maakte er al helemaal niets meer van! Lekker, dat zoute zeewater!

Afbeelding

Afbeelding



De volgende dag begonnen we met een sessie grondwerk op het strand. De bedoeling: "wat heeft jouw paard nodig om ontspannen te zijn op het strand?" .. mijn antwoord: "hoeveel meer ontspannen wil je haar hebben?"
Opnieuw was Jenara echt onbevreesd en echt gewoon super chill. Zelfs toen een vreselijke bui over het strand raasde en de regen tegen ons aan kletterde.



De namiddag viel helaas letterlijk wat in het water. De buien werder steeds langer en heftiger. De bedoeling was om voor het eerst te paard het strand op te gaan, maar het grootste deel van tijd stonden we met onze achterkant richting zee, zodat de regen niet in ons gezicht vloog. Als ik al probeerde om Jenara iets anders te laten doen, werd ze een beetje boos en ging ze voorbeeldig wijken om echt maar niet haar hoofd richting het rotweer te draaien. Na een tijdje hield de hele groep het dan ook voor bekeken en reden we nog een beetje in de binnenpiste van de manege.

Afbeelding

Zondag was het gelukkig beter weer! We begonnen de dag met een wandeling, deels over het strand en deels over de duinen. Aangezien Jenara zich tot volleerd zeepaard had ontpopt de dagen ervoor, mochten wij de kop nemen voor de hele groep! En wat deed ze dat weer dapper! Grootste deel van de wandeling ook echt gewoon met lange teugel kunnen rijden, ondanks andere paarden achter ons die nog steeds vreselijk gestressed. In de duinen moesten we verschillende waterdoorgangen overwinnen, waar Jenara opnieuw onbevreesd de leiding nam en de andere paard echt op sleeptouw meenam! Ze werd juist wat ongeduldig als we te lang moesten wachten tot de laatsten ook door het water waren geraakt (wat soms wel eens spectaculair werd, niet alle paarden waren zo chill als mijn lieve merrie :+ ) Maar wat was ik trots op mijn meisje <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



De namiddag was voor de meesten het laatste moment om te genieten van het strand en voor deze sessie mocht elk van ons bepalen wat ons paard nog nodig had om goed af te sluiten, of indien je paard helemaal ok was, wat jij zelf nog graag wou doen om het weekend geslaagd te maken.
Rengalop over het strand, tjah, wie droomt daar niet van?
En dat deden we dus. Gelukkig was er nog een andere hele chille pony mee en met ons twee zijn wij een heel eind weg gereden van de rest, onderweg een beetje aftasten hoe goed de controle was in galop. Beetje sneller, beetje trager, kort drafje, ... beetje schakelen. En op de terugweg was het zo ver.
Echt waar, ik ben in mijn leven nog nooit zo hard gegaan <3 gewoon FANTASTISCH en echt in harmonie, ik heb geen seconden het gevoel gehad dat ik Jenara kwijt was, het was echt samen even helemaal gaan!
Helaas geen beeldmateriaal hiervan, dus ik heb een goed excuus om nog eens terug te gaan :+

Wij bleven nog tot maandag en zijn dan nog een laatste keer het strand op gegaan om wat foto's te maken
Ik had zondag na onze galop foto's gemaakt van iedereen die ging vertrekken en mijn lesgeefster heeft dan maandag met mijn camera nog wat plaatjes geschoten van mij en Jenara en onze trailer buddy.

Wat een weekend, ik kon echt huilen van geluk en was zoooo trots op mijn fantastische paardje <3
Hopelijk kon ik jullie met dit verhaal een beetje laten meegenieten met ons :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:58

Oh Julie wat gaaaaaf! En wat tof dat ze zo braaf was zeg, heerlijk! Met recht dat jij trots bent op je meisje!

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 16:44

Wat leuk Jenara, jammer van het weer. Maar je enthousiasme is super leuk om te lezen :D Wat heb je een lieve merrie <3

Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 17:56

Heerlijk zeg! Lekker lang van nagenieten!

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 22:04

Wat heerlijk Jenara! Wat is dat toch ontzettend genieten hè dat ze dan zo braaf zijn <3 daar heb je het je hele leven waarschijnlijk over!

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 22:10

Ik dacht trouwens dat ik hier wat gepost maar ik ben mijn berichtje kwijt :')

Maar goed, in het kort, ik ben weer terug van vakantie :Y) vandaag na 3 weken opgestapt en zo het bos ingegaan!
Hij is ook van box veranderd. Vanaf dag 1 bij aankomst was hij al beste matties met het paard van een vriendin. Super leuk en helemaal dat ze naast elkaar stonden op stal. Alleen Nero ging zich iets teveel hechten aan dat paard en ging helemaal uit z’n stekker als die weg was. Steigeren, draaien, hinniken, rondjes draaien en dus steeds een vieze stal. Jullie kennen het wel..
toch maar de keuze gemaakt voor een andere stal en tjoh, wat staat hij nu heerlijk ontspannen. Hij stond achterin de rij waar niemand kwam met dus zijn vriend naast hem en merries voor hem (waar hij niet bij staat in de kudde) en nu als tweede in het gangpad naar de wc (dus veel aanloop en aandacht) met voor en naast hem ruinen (die bij hem in de kudde staan). Ik zie gewoon al in z’n ogen dat hij nu rust heeft. In de vorige stal stond hij altijd alert met grote ogen.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:23

Fijn Autumn dat hij in zijn nieuwe box meer rust heeft!

Ik doorbreek de stilte hier.
Super trots op Dorado. Hij heeft de jonge paarden klasse gewonnen op het MCI *\%/*
We zijn dus gewoon kampioen geworden. :D
Afbeelding
Foto met dank aan Marlies Trap

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:27

Wow MightyJoe wat gaaf en wat een prestatie! Gefeliciteerd! Moest je daarvoor geselecteerd worden of was het open inschrijving (niet dat ik zulke plannen heb hoor _O- )?

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 08:28


Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 09:50

Wat gaaf, gefeliciteerd!

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 09:53

Sorry voor mijn afwezigheid, ik had het druk :=

Wat gaaf zeg MJ: gefeliciteerd!

Julie: met recht trots <3 lekker gevoel is dat he.

Lastig hoor met Elevada, Maartje. Verwachtingen laag houden en per dag kijken wat gaat denk ik.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:26

MightyJoe schreef:
Ik doorbreek de stilte hier.
Super trots op Dorado. Hij heeft de jonge paarden klasse gewonnen op het MCI *\%/*
We zijn dus gewoon kampioen geworden. :D
[ [url=m/8JSCiY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Foto met dank aan Marlies Trap

Gefeliciteerd zeg!!

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:33

Verwachtingen zijn laag, maar ik merk dat ik het wisselende wel heel moeilijk vind := gister was ze echt wel weer heel erg goed, maar 2 dagen daarvoor was het dus dikke ellende. Ik kan dat mentaal niet zo goed managen :+

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:36

Dat kan ik me helemaal voorstellen....

Rianne1807
Berichten: 698
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:34

MightyJoe schreef:
Fijn Autumn dat hij in zijn nieuwe box meer rust heeft!

Ik doorbreek de stilte hier.
Super trots op Dorado. Hij heeft de jonge paarden klasse gewonnen op het MCI *\%/*
We zijn dus gewoon kampioen geworden. :D
[ [url=m/8JSCiY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Foto met dank aan Marlies Trap


Gaaf!!! Gefeliciteerd.
Ik heb vrij weinig te melden, revalidatie training gaat op en af....momenteel weer af..
Ik geef t nog niet op, maar soms bekruipt me echt de gedachte of ze ooit weer te rijden is.
Met mn baby paard gaat t goed, al is ze zo baby niet meer, 17 maanden inmiddels en schat haar stokmaat rond de 1.50, flink body heeft ze al, word echt een flinke tante

Rianne1807
Berichten: 698
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:34

Maartje_M schreef:
Verwachtingen zijn laag, maar ik merk dat ik het wisselende wel heel moeilijk vind := gister was ze echt wel weer heel erg goed, maar 2 dagen daarvoor was het dus dikke ellende. Ik kan dat mentaal niet zo goed managen :+


Heel erg herkenbaar maartje.
T is zo'n mindfuck soms

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 14:04

Ik wilde net zeggen: herken me ook in jouw verhaal.
Ik ga wel mijn zadel wegdoen. Ik zie rijden niet meer als een optie en wat ik dan wel nog kan straks, kan ook wel met de barebackpad

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 16:26

Super gaaf Jenara!

Knap zeg van Dorado en jou!

Fijn Autumn, goede keus dus!

Mijn laatste post was niet zo positief, zo na die val.
Ik stap er voorlopig niet meer op zonder dat er iemand bij is omdat ik teveel spanning overbreng. Vind de tip van muziek overigens wel een goede voor straks als ik iets meer durf.
Het weer van afgelopen week hielp niet mee, bak was een zwembad en meneer is bang voor water dus bij plassen gaat hij of staken, of achteruit, bokken, of springt erover heen.
Vandaag wel echt fijn gereden, hij was braaf en ik had weinig last van spanning. Zelfs de staleigenaar zei dat ik er ontspannen en met een smile op zat.
Hopelijk gaan we nu de goede kant op, woensdag heb ik ook weer les dus ook altijd fijn.
Daarnaast ben ik blij met mijn verzorgster die mij snapt, helpt, steunt en er ook opstapt als ik even niet durf.

Afbeelding

manonnevot

Berichten: 959
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 17:18

Wel goed dat je onder begeleiding nog gewoon rijdt zonnebloem! Komt dan vast wel weet goed. Klinkt ook als een hele fijne verzorgster.

Hier gisteren weer op wedstrijd geweest. Helaas had Regina weer veel spanning, maar toch wel tevreden over hoe ze bleef luisteren.
Hebben hier meer mensen moeite met de galop (gehad)? Regina vindt het eng om te galopperen en bouwt dan heel veel spanning op. Ook in de draf daarna is ze continu gespannen omdat ze denkt dat ze moet gaan galopperen. Mensen om mij heen zeggen dat ik het gewoon moet blijven doen, zodat ze meer kracht en balans krijgt. Iemand van jullie nog tips?

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 17:33

Wat een prestatie MightyJoe!

Kan me voorstellen dat het wisselende erg lastig is om op te bouwen. Soms kun je ergens veel zin in hebben en dan blijkt het niet de juiste dag te zijn. Maar jullie vinden je weg er wel in!

Zonnebloem: wat fijn dat het weer een keer goed is gegaan! Hier vandaag ook wat spanning omdat we even een stapje achteruit doen, wat niet erg is. Alleen morgen komt de zadelmaker om een zadel aan te meten, maar als ik niet kan rijden is dat wat lastig.. maar vandaag merkte ik de spanning bij mezelf. Heb muziek opgezet en merkte vrijwel meteen dat ik het lekker kon laten afvloeien :D

Mannonevet: wat jammer van de spanning op wedstrijd. :( ik heb helaas niet echt tips voor je. Hooguit misschien even in galop; maar enkele passen en als ze rustig is gelijk stoppen en terug naar draf. Heeft ze daar nog spanning? Dan weer terug naar stap. Ook in stap? dan stilstaan. Heeft ze een gang waarin ze zonder spanning is dan daarin even blijven en weer opbouwen naar de draf of galop? Zo zou ik het aanpakken maar geen idee of je er iets aan hebt.

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 18:42

MightyJoe schreef:
Fijn Autumn dat hij in zijn nieuwe box meer rust heeft!

Ik doorbreek de stilte hier.
Super trots op Dorado. Hij heeft de jonge paarden klasse gewonnen op het MCI *\%/*
We zijn dus gewoon kampioen geworden. :D
[ [url=m/8JSCiY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Foto met dank aan Marlies Trap


Gefeliciteerd! Ik was er zaterdag ook! Als toeschouwer, heel gaaf vond ik het om allerlei bekende namen te zien rijden.

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:50

Balen dat het nog niet zo lekker gaat Zonnebloem, maar komt vast wel weer goed!

mannonevot kan goed dat het door een gebrek aan voldoende kracht komt hoor. Elevada heeft de galop ook altijd heel moeilijk gevonden, al bouwde die niet de spanning op die jij beschrijft. Kun je buiten lange rechte stukken galopperen?

Seni wie laat je komen voor je zadel?

Seni

Berichten: 2730
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 22:23

De zadelfitservice :j

Rianne1807
Berichten: 698
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 14:44

Aah fijn zonnebloem dat t de laatste keer wel goed ging, de beste manier om van je angst af te komen is toch door te gaan doen,zeker met je verzorgster als steun Lekker je eigen gevoel in volgen.

Wat jammer manonnevot, dat van de galop herken ik, het kan idd een gebrek aan kracht zijn, moeite met balans etc, maar ook een lichamelijk ongemak.
Wat ik heb gedaan is de galop trainen aan de dubbele longe en niet meer onder t zadel galopperen tot het aan de longe goed gaat.
Gaat t niet beter kan je altijd verder zoeken naar de oorzaak.

Morgen komt de dierenarts terug voor kira, t af moment is verder af aan het gaan....ben zelfs gestopt met dubbele longe vanmorgen
We gaan t zien morgen