Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Captain

Berichten: 21393
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 10:10

Zonnebloem92 schreef:
Sorry dames ik ben wat stil.
Anderhalve week geleden best hard van Cordobes afgevallen.
Het waaide best wel en de buurman maakte herrie, hij was erg fris en begon steeds meer te bokken en hoger te steigeren. Ben echt zeker 13 jaar niet meer van een paard gevallen dus goed schrikken.
Ben daarna wel weer opgestapt met veel pijn en een stalgenoot er naast.
Maar ik merk dat het me onzeker maakt en ik bij ieder dribbelpasje of stapje opzij bang wordt als ik alleen ben.
De keer erop heb ik aan de longeerlijn gereden want durfde niet alleen en los.
Daarna heb ik een super fijne les gehad en toen dacht ik echt dat het ons ging lukken maar wederom stap ik op en ben ik alleen in de bak en bouw ik spanning op, die hij uiteraard ook voelt en dat schiet niet op.
Vandaag ben ik na een kwartier maar weer afgestapt.
Schiet niet op zo en ik baal er enorm van want mijn verzorgster rijdt er zo mee weg.


Ach, zo'n rodeo is altijd echt poedersuiker! :( Verder niets aan overgehouden? Lichamelijk bedoel ik?
Vertrouwen terug krijgen kost gewoon tijd! Voel je daar niet slecht over, het is gewoon een deuk in je vertrouwen en je bent nu eenmaal geen 20 meer dus je wordt ook voorzichtiger.

Ik ben een paar maanden geleden ook een keer gelanceerd door Latino, ook echt een gemene rodeo om mij er af te krijgen. Terug kijkend weet ik hoe dit kwam (ik probeerde een daas weg te krijgen bij zijn oren en hij schrok van de teugel die naar zijn hoofd kwam) weet ik nu wat ik moet vermijden om dit weer te laten gebeuren. Voor jou kan dit ook iets zijn om in de toekomst rekening mee te houden! Als je twijfelt gewoon stoppen, better safe than sorry!

Goed van je dat je even zorgt dat er iemand bij is de komende tijd. Misschien voor je eigen gevoel ook een tijdje rijden met een bodyprotector?

Geef het gewoon tijd, komt wel weer goed! :(:)

Wat goed Iriscope, kan me voorstellen dat het weer goed voelde! *\o/*

Jorinda dat zal waarschijnlijk gekomen zijn door overcompensatie van de blessure? Dat had Latino na zijn chip ook. Door de pijn gaan ze ergens anders in hun lichaam compenseren waardoor daar weer overbelasting kan ontstaan.
Hopelijk kan een tweede behandeling het allemaal weer helemaal los krijgen. :(:)

Latino ging gisteren voor de tweede keer zitten en had het op film.. Het blijft er zo grappig uit zien. _O-
Afbeelding

Ania

Berichten: 6105
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:49

Even een snel vraagje tussendoor, ik zie op heel veel PRE verkoopadvertenties staan "Piro-free" Wat is het? Google helpt me niet echt veel verder

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 12:51

Laatst bijgewerkt door Iriscope op 21-09-22 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ania

Berichten: 6105
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 13:07


Jorinda

Berichten: 13461
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 16:48

Ja dat denk ik ook inderdaad Captain, klinkt althans het meest logisch. Hoop het ook, dankjewel!

Super leuk dat hij zo graag zit <3

Ineke2

Berichten: 33131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:26

Ah nee Zonnebloem92 wat balen dat je zo gevallen bent en nu ( logisch) een deuk in je zelfvertrouwen hebt opgelopen. Geef het de tijd en neem kleine stapjes, dan komt het met wat hulp erbij wel weer goed :(:)

Wat grappig captain dat zitten ziet er zo koddig uit :D

Ik heb zelf vandaag gelongeerd en zonder les op Izarra gereden en ze was heel braaf vandaag <3

Gelukkig maar, want maandag en dinsdag was ze echt heel fris en druk.
:) Dinsdag heb ik daarom voor de zekerheid maar aan de longe mijn les gehad. Ging wel goed overigens hoor.

Ik heb wat foto’s van vandaag, voor het eerst op bokt :)

[RIJ-ITP] Knappe Izarra

Captain

Berichten: 21393
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:40

Wat een leuk paard Ineke! Ook een bruinschimmel? Lijkt erg op Latino qua kleur! Vindt het rijden er suprler vriendelijk uitzien. <3

Vandaag foto's gemaakt in het bos.. _O_
Afbeelding

morgen heeft hij weer vrij en zondag voor het eerst een buitenrit filmen met GoPro! Ben heel benieuwd! :):)

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 21:38

Ania schreef:
Even een snel vraagje tussendoor, ik zie op heel veel PRE verkoopadvertenties staan "Piro-free" Wat is het? Google helpt me niet echt veel verder


Piro komt door een teek en als het paard antistoffen daarvoor heeft kan het niet geëxporteerd worden naar veel landen.

Ineke2

Berichten: 33131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 21:55

Captain schreef:
Wat een leuk paard Ineke! Ook een bruinschimmel? Lijkt erg op Latino qua kleur! Vindt het rijden er suprler vriendelijk uitzien. <3

Vandaag foto's gemaakt in het bos.. _O_
[ [url=m/gOa3xx.jpg]Afbeelding[/url] ]

morgen heeft hij weer vrij en zondag voor het eerst een buitenrit filmen met GoPro! Ben heel benieuwd! :):)

Ja, Izarra is ook een bruinschimmel :D
Dankjewel <3

Wat een gave outfit op die foto, echt wow!

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 22:30

Zonnebloem, misschien even een stapje terug een aan de longé zodat je later vol met zelfvertrouwen weer kan rijden maar geef het de tijd!

Captain, wat koddig! Knap hoor!
Ineke, ik heb je foto's gezien, wat een mooi beeld!

Hier een begin gemaakt met rijden...
Hij is zo braaf!


Afbeelding

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 22:36

Vraagje, wie kan de startlijsten vinden van Het Iberisch festival aankomende zaterdag en zondag? Was van plan om te gaan!
Ik heb al wel het programma gevonden maar niet de persoonlijke starttijden..

Alenthe05

Berichten: 1098
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:43

Kijk eens op iberischedressuurmasters.nl

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 12:17

Alenthe, daar heb ik gekeken maar kan alleen maar oude informatie vinden

Ania

Berichten: 6105
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:13

Gisteren het 2-span tuig gepast, hopelijk heb ik ze voor de winter samen voor de wagen gehad:

Afbeelding
Afbeelding

Ineke2

Berichten: 33131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:16

Oo wat leuk zeg :D
Kun je lekker het bos in met de wagen bij jullie?

Ania

Berichten: 6105
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 18:21

Ineke2 schreef:
Oo wat leuk zeg :D
Kun je lekker het bos in met de wagen bij jullie?


Nee helaas hier niet, maar we hebben een klein landgoed waar ze overheen mogen!

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:30

nuevo_mien schreef:
Vraagje, wie kan de startlijsten vinden van Het Iberisch festival aankomende zaterdag en zondag? Was van plan om te gaan!
Ik heb al wel het programma gevonden maar niet de persoonlijke starttijden..

De startlijsten van wie er mee doen staat nog niet op de website. Deze is alleen nog naar de deelnemers gestuurd.

Ik denk dat hij nog wel op de site komt!

Er doen veel mee! Heel erg leuk om te zien wie er allemaal mee doen. Ik moet zelf in de middag, maar blijf ook de avond kijken bij kür op muziek. :j

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:03

Despacito is een mooie verschijning! Wat fijn dat hij zo braaf is!

Haha Captain dat zitten ziet er inderdaad grappig uit _O- En die foto in het bos :+:

Ineke mooie stappen vooruit! En wat een ontzettend fijn beeld!

nuevo_mien knap begin! Hoe oud is hij ook al weer?

Ania gaaf, 2 span!


Kunnen jullie eens meedenken hoe ik Elevada beter in de spieren kan krijgen? Ik weet even niet meer waar we goed aan doen... Ik kan in ieder geval niet longeren en zijgangen zijn ook even geen optie omdat ze haar rechtervoorbeen niet veel meer mag belasten dan links. We zijn nu alleen nog in stap bezig. Ik zat al te denken aan balkjes, maar doet rechtuit over balkjes stappen veel meer dan gewoon rechtuit stappen? :\
Als ik het zo schrijf, vraag ik me wel weer af waar ik mee bezig ben. Of het het nog wel waard is om haar op te pakken. Vandaag in overleg met de zadelmaker wel definitief besloten dat mijn zadel weg gaat en dat ik die ga ruilen tegen een modelletje voor Lissy. Maar man, dat was wel weer een emotionele beslissing hoor |(

Ineke2

Berichten: 33131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 12:45

Dankjewel Maartje :)

Wat voor blessure heeft Elevada dan precies en vooral wat mag ze nog wel doen?

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:51

Ze heeft een botcyste in haar voorbeen, net boven de voorknie. Wat ze wel en niet mag is een beetje aftasten, maar ze moet eerst weer rechter worden en haar gewicht gelijk verdelen voor ze 'spannende' dingen mag doen. Ze loopt al een jaar nu in haar meest natuurlijke scheefheid zeg maar :')
Achter heeft ze lichte spat, waar constante beweging dus heel goed voor is, maar het is met die cyste een beetje de vraag wat wel en niet goed is. Wat ze in ieder geval niet mag is springen (maar die lijkt me voor zich spreken :+ ) en voorlopig geen 'eenzijdige' belasting als longeren

Ineke2

Berichten: 33131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:34

Naast werk aan de hand… Durf je met haar te fietsen? Of handpaardrijden?

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:46

Nope, absoluut geen optie := Elevada raakt buiten compleet in de stress, wat zich uit in steigeren. Ik deed daar nooit moeilijk over en ging gewoon met haar, maar met haar been nu kan dat dus echt niet helaas :=
Bovendien heb ik ook geen rijpaard om haar als handpaard bij mee te nemen en fietsen is door bovenstaande dus sowieso geen fijn idee

Ineke2

Berichten: 33131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:51

O dan word het wel lastig ja. Als je er naast loopt is naar buiten dus ook geen optie begrijp ik?

Ehm ja dan zou ik gaan werken met een trail of we parcours in de bak en haar op die manier proberen uit te dagen.

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:54

Ik ben bang dat ik dan meer kapot maak dan dat ze er beter van wordt. Ze kan zo'n heks zijn buiten door die spanning...
Ik wil echt zo veel mogelijk gericht spieren kunnen opbouwen, omdat ik denk dat ze zich beter staande kan houden als ze weer goed in de spieren zit, maar het is zo lastig omdat veel specifieke oefeningen nu dus niet kunnen

Jenara

Berichten: 1567
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:58

Veel overgangen zou ik zeggen dan? en achterwaarts! Ik krijg van mijn lesgevers mee om dus een paar stappen achterwaarts en dan vlot voorwaarts vertrekken, geen makkelijke oefening en héél goed voor de spieren, zonder dat je meteen 1 kant meer of minder belast. Als ze sterker wordt, kan je zelfs vragen om meteen in draf te vertrekken. Je kan het ook in stapjes gaan opbouwen als ze het toch lastig blijkt te vinden. 3 stapjes achterwaarts, seconde stilstaan en weer 3 stappen voorwaarts. Succes in ieder geval!!

Ik heb trouwens binnenkort nog een superleuke update voor jullie, maar ben er nog niet toe gekomen om hem te schrijven :')