Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:00

Maartje_M schreef:
Zo gaaf Airnt!

Wat een knapperd ressivs! Wordt het veulen gekeurd voor aankoop of begrijp ik het niet goed?

Hm Autumnn was er niet toch iets anders dan met de les wat hem triggerde dan?


Ja dat we met de les maandag met meer reden dan dinsdag. Maar verder niet.

Dais_

Berichten: 4034
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:08

Airnt schreef:
[ [url=m/JbwvQw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/80R7dy.jpg]Afbeelding[/url] ]

ook al weer een jaar geleden, mijn Andalusier Maximilian bij een evenement hier in de heuvels boven het dorp, en eentje naast zijn stalmaatje Sultan (met een gastamazone uit Zweden erop).
[ [url=m/BswFYW.jpg]Afbeelding[/url] ]

en in de cavaleriecharge het spits afbijten

(dank aan Max Knegjens en Ben van Koert voor de fotos)



Wat gaaf!!

@ autumn; wat gek... het is niet een merrie stiekem? :')

@ ressivs: spannend, ik ga duimen voor je dat hij goedgekeurd wordt! Wat is de afstamming??

@ Maartje, wat naar dat elevada zo kwakkelt. Zou iets van duivelsklauw kunnen ondersteunen?

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:13

Zal vanavond voor de zekerheid ff kijken :')

Dais_

Berichten: 4034
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:20

:')


Bij mijn merries is het volkomen normaal gedrag namelijk :j

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:23

Oh echt _O- moet zeggen dat hij hiervoor in een merriegang stond, misschien ligt het daaraan hahaha

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:59

Dais voor de artrose/spat misschien wel maar voor de cyste niet en daar lijkt ze nu het meeste last van te hebben. Ze liep vandaag wel weer een tikje beter.

Hahaha Autumnn heeft ie goed afgekeken dan _O-
Nu zijn mijn merries niet op die manier wispelturig

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 22:26

Het veulen, Yvida staat in Brabant. Het is een investering voor de toekomst, en hopelijk mijn volgende sport paard. Ook ben ik er alleen heen geweest de 1e keer. Heel fijn dat de dierenarts een gezondheidscheck doet.

Foto veulen

Afbeelding

Afstamming met 2 calificado hengsten, veel escalera en Yeguada militair bloed. De ouders zijn groot en barok gebouwd.

Afbeelding

Super fijn was het ook dat beide ouders bij deze fokker aanwezig waren, ook de hengst! Lief paard leuk karakter een typische pre. (Mensgericht aanhankelijk)

Ineke2

Berichten: 33131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 06:39

Oo wow leuk hoor om dat helemaal te zien opgroeien <3

Ik rij met ophena stijgbeugels, maar niet met de plus inlegzolen. Misschien die toch overwegen.
Laten die wel makkelijk los met op en afstijgen?

Haha Autumm heeft stiekem een merrie :') Geintje, maar het lijkt mij gewoon gedrag dat wat bij een karakter hoort. Wel gedrag dat kan verbeteren (en volgens mij is dat al zo) wanneer je elkaar vertrouwt.

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 10:29

Wat een knapperd? Van de woeste hoeve?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:21

Hoi Andalusiër en PRE fans, mag ik hier even inbreken met een vraagje zonder er een heel apart topic te moeten openen…

Ik heb een leuk paard gezien bij de AR stables waar ik naar wil gaan kijken.
Ik was op zoek gegaan naar ervaringen met die stal en heb inmiddels 1 bokker gevonden die haar paard daar gekocht heeft.
Mogelijk zijn hier meer mensen die daar hun paard gekocht hebben?
Ik ben erg benieuwd naar ervaringen! Mag natuurlijk ook via pb.

Thanx alvast!

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:24

ressivs schreef:
Het veulen, Yvida staat in Brabant. Het is een investering voor de toekomst, en hopelijk mijn volgende sport paard. Ook ben ik er alleen heen geweest de 1e keer. Heel fijn dat de dierenarts een gezondheidscheck doet.
Afstamming met 2 calificado hengsten, veel escalera en Yeguada militair bloed. De ouders zijn groot en barok gebouwd.
Super fijn was het ook dat beide ouders bij deze fokker aanwezig waren, ook de hengst! Lief paard leuk karakter een typische pre. (Mensgericht aanhankelijk)

Wat leuk, ik heb een achterkleindochter van Armas Tarugo, ze is ook vernoemd naar hem (Taruga II).

Ineke2

Berichten: 33131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 19:28

Na overleg met Ophena krijg ik de plus inlegzolen opgestuurd, dus ik ben benieuwd hoe die gaan bevallen. :)

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:27

Vandaag is Yvida goedgekeurd *\o/*
Ze blijft nog ong 2 weken bij haar moeder waarna ze naar Drenthe komt naar een kleinschalige opfok :)

Afbeelding

Ze begint al wat te schimmelen door de gehele vacht. Geen twijfels over de kleur meer

Dorien66 schreef:
Wat leuk, ik heb een achterkleindochter van Armas Tarugo, ze is ook vernoemd naar hem (Taruga II).


Hele knappe hengst! Ik ga morgen eens kijken of ik van haar wat meer kan vinden leuk!

Ineke2 schreef:
Na overleg met Ophena krijg ik de plus inlegzolen opgestuurd, dus ik ben benieuwd hoe die gaan bevallen. :)


Heel fijn! Ik heb beide zolen de normale werken met mijn plastic laarzen goed de plus met houten zool. Had je de eigen zool van je laars er al uitgesloopt? (Of laten slopen door schoenmaker)

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:29

Maartje_M schreef:
Wat een knapperd? Van de woeste hoeve?


Nee van een particuliere hobby fokker die een aantal leuke paarden in de verkoop heeft! Ze heeft ook nog een 3 jarige groene ruin en een 6 jarige vos merrie in de verkoop.

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:33

Ik heb een brutale vraag :D
Is er hier iemand die meer kan vertellen over bloedlijnen en vooral karakters van bepaalde PRE’s? En dan heb ik het natuurlijk over mijn sprinkhaan Taruga II.
Dit is haar afstamming:
https://www.lgancce.com/lgpreancce/asp- ... 8%2BA7AJ4=
Ik ben vooral benieuwd naar de karakters van haar moederlijn, voor zo ver bekend.

Maartje_M

Berichten: 9382
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:47

Gefeliciteerd ressivs!
En klinkt goed! Ik word er meteen nieuwsgierig van maar ik heb aan 3 wel genoeg :+

Sorry Ik weet echt niks van bloedlijnen

Jenara

Berichten: 1567
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 15:25

Ik ben ook totaal niet bekend met bloedlijnen!

Knappe paarden komen er verder weer voorbij!!

Ik start morgen in mijn eerste TREC-wedstrijd duimen jullie mee dat alles goed gaat, ben toch wel wat nerveus!!

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 16:51

Jenara schreef:
Ik ben ook totaal niet bekend met bloedlijnen!

Knappe paarden komen er verder weer voorbij!!

Ik start morgen in mijn eerste TREC-wedstrijd duimen jullie mee dat alles goed gaat, ben toch wel wat nerveus!!


Super leuk Jenara!! Ik duim voor je maar vooral heel veel plezier :D ik heb volgende week weer een trec-training, maar een wedstrijd lijkt me helemaal gaaf!!

Ineke2

Berichten: 33131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 20:58

Ik heb mijn eigen zolen eruit gehaald inderdaad.

Vandaag weer les gehad. Ben 1x mijn beugel kwijtgeraakt dus viel deze keer mee. Toen ik begon te rijden ipv in mijn eigen wereld te blijven zitten zaten er hele mooie stukken tussen.

Jenara veel succes en vooral plezier morgen op wedstrijd!

Seni

Berichten: 2731
Geregistreerd: 22-07-07
Woonplaats: De Nederlandse versie van Aspen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 07:38

Wauw Jenara! Gaaf! Heel veel succes!!

Ineke: klinkt alsof het best een goede les was? :D

Ineke2

Berichten: 33131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 12:24

Hoe is het gegaan Jenara?

Ja het was een leerzame les hoor Seni. Ik moet stoppen met afwachtend te rijden, laat dat nou heel moeilijk zijn O:)
Maar met iemand op de grond die roept wat ik moet doen kan ik die knop omzetten en het gewoon doen en dan gaat het prima!

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 07:53

Ik weet een mooie, grote, zwarte PRE/APTO-merrie met een top-karakter te koop voor een schappelijke prijs. Ze heeft qua dressuur niet veel gepresteerd, is wel gewend aan buitenritten en longeerwerk. Ze is 9 jaar en wordt gemakkelijk drachtig (reeds 4 veulens gehad). Pb me voor meer info.

Jenara

Berichten: 1567
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:29

@Ineke, klinkt inderdaad als een goede les! En dat komt wel dat je dat zelf ook kan, zonder die lesgever op de grond :) Goed bezig!

En wat een weekend alweer!! Telkens genieten is het :D

Ik ben alweer supertrots op Jenara, ze heeft echt heel erg haar best gedaan en was weer superbraaf!
We hebben nog geen hoge punten gereden, maar dat was ook niet het doel. Ik reed in een team met een stalgenootje en ook voor haar was het de eerste keer, dus ons persoonlijke doel was: "niet laatst worden"
en dat is gelukt :D we waren voorlaatst :+

De POR op zaterdag was pittig, ik had gedacht dat voor ons niveau (T1) het vooral stap zou zijn, maar om de juiste tijden te halen, moesten we toch best wel wat stukken draven en we hebben ook een paar keer een galopje gedaan om wat tijd goed te maken als we even verkeerd waren gereden.
Conclusie: ik kan heel goed kaart tekenen en mijn teamgenoot kan goed kaartlezen :+ ... Op zich ging het heel goed, we hebben 2x een afslag gemist, maar dat hadden we dan snel door en zijn kunnen terugkeren. We zijn wel twee keer een controlepost verkeerd aangereden en dat blijkt dus echt heel veel punten te kosten :') Weten we voor de volgende keer dat we daar echt extra op moeten letten. Onze inschatting van de snelheden was wel echt heel goed, de stukken die we zonder vergissingen reden zaten we echt maar 1-3minuten van de ideale tijd af. De tocht was uiteindelijk een 20km, dus best stevig, ik voelde ook aan Jenara dat ze op het einde echt moe was.

Dag 2, zondag, stonden er 2 proeven op het programma. 's ochtends de MA, voor wie niet bekend is met TREC, dit is de gangenproef. Eerst moet je over 100m zo traag mogelijk galopperen en dan terug zo snel mogelijk stappen. Van zodra je van gang verandert, heb je automatisch 0. Hier was ik echt suuupertrots op Jenara, bij heel veel deelnemers van onze klasse was dit echt een ramp. Jenara vertrok echt supernetjes, echt een mooi beheerst galopje. Ze vond wel de poortjes met meetapparatuur best eng waar we doorheen moesten, maar met aanmoediging van mij galoppeerde ze toch netjes door ... tot het laatste poortje :+ Dat was toch net te eng, dus op 1m ervoor viel ze terug in draf helaas. Hierdoor scoorden we 0 voor de galop, maar op zich weet ik zeker dat als we oefenen op door smalle doorgangen galopperen we gewoon alle punten halen volgende keer, want haar tempo was perfect, ze liep mooi recht enzo, dus het was echt die ene meter die ons van de punten heeft gehouden. De stap was geen probleem, wel iets te traag, waardoor we toch wat strafpuntjes hadden, maar wel weer gewoon braaf! We hadden uiteindelijk 7 punten op onze MA, waarmee we voor dit onderdeel 5e waren van de 14!!

De laatste proef was dan de PTV, ofwel het hindernissenparcours. Dat hadden we vooraf mogen verkennen en er zaten 2 sprongen in die ik echt nog veel te hoog vond voor ons. Gelukkig mag je gewoon aangeven als je een oefening niet wil doen (krijg je dan wel een 0 voor), dus dat had ik meteen beslist dat dat nog wat te hoog gegrepen was. Van alle oefeningen die we wél gedaan hebben, is er maar 1tje niet gelukt, voor al de anderen hebben we tussen de 7/9 op 10 gescoord! Hierdoor waren we uiteindelijk 9e van de 14 op de PTV, wat ik echt behoorlijk goed vind als je weet dat we dus 4 keer 0 hadden gekregen. (3 oefeningen niet gedaan en 1 niet gelukt)
Als er iemand geïnteresseerd is in welke oefeningen er allemaal in zaten, wil ik dat gerust vertellen, maar dan wordt mijn verslag meteen heel lang :p

Kortom, supertrots op Jenara hoe ze haar eerste TREC wedstrijd heeft gedaan, ook wel op mezelf :)
En nu gaan we trainen om volgend jaar wél voor de punten mee te rijden!!

Afbeelding

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:35

Wij hebben een succesvol weekend gehad. Zaterdag gestart in het M1, hij was best een beetje kijkerig veel spanning, dribbelen en travers af en toe, Maar toch goede stukken gereden 181 en 186 punten, 2 WP erbij. (geen ring in een bak maar bakrand)

Zondag hebben we para dressuur gestart, introductie A en B van Grade V, een kijkerige bak maar hier had hij compleet geen last van, en we mochten baan verkennen *\o/* rustig langs alle planten, vlaggen en juryhokjes gereden (zijn 2 jury's in para) met 59,5 % en 58,1 % nog net onvoldoende, maar zo blij!! Een ring in een bak werkt voor Amigo toch echt het beste, :D (PS kan ik videos toevoegen of.. ? )

en nu... gaan we toch voor het M echt heeeeel hard is het gevoel, we zijn 10-8 voor het eerst gestart in het M, en nog lang niet M2 klaar. Lekker rustig door trainen, en genieten van het gevoel denk ik.

Jenara schreef:
Kortom, supertrots op Jenara hoe ze haar eerste TREC wedstrijd heeft gedaan, ook wel op mezelf :)
En nu gaan we trainen om volgend jaar wél voor de punten mee te rijden!!

Klinkt als een super ervaring!! Wat tof 8-)

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:01

Super tof Jenara!! Wat een ervaring. Jullie mogen trots zijn op elkaar!
Weet jij waar je kan je vinden waar de trec-wedstrijden worden gedaan? Ik wil ook zo graag een keer een wedstrijd doen :D (maar ik moet denk ik ook nog wel eerst even oefenen als ik jouw verslag lees _O- )

Gefeliciteerd Stella! Heb je ook beeldmateriaal? Ben heel benieuwd.
Oh, ik zie dat je het al vraagt :D
Filmpjes kan je uploaden via bijvoorbeeld YouTube en dan hier de link plaatsen