Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33164
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 15:12

Maartje_M schreef:
Ineke hoe reageert ze als je bijvoorbeeld haar voor pluk borstelt of als je het hoofdstel om doet?

Dan is er niks aan de hand, geen angst te bekennen. Hoofdstel doe ik om terwijl ze los op de poetsplaats staat. Als ze weg wil lopen zou dat kunnen, maar ze verzet geen voet.

Dais_

Berichten: 4045
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 22:01

Klinkt inderdaad alsof je een spiergroep aanspreekt die korter is en moet rekken en dat zal niet altijd even aangenaam zijn. En dan kunnen ze wat dramatisch reageren. Je hebt het nu iig goed afgesloten en dat is het belangrijkste. Ik zou hier voorlopig zeker niet mee verder gaan zonder begeleiding zodat zij je er doorheen kan helpen :-)

Ineke, dat is een gek iets, daar heb ik geen tips voor helaas! Ik moet denken aan de TRT methode, wellicht kun je haar leren zichzelf te ontspannen op zo'n moment?

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 08:45

Ineke2 schreef:
Op de poetsplaats is het vanaf de zijkant dus dat kan ze goed zien. In de bak met de balken was op zo’n 10 meter afstand weer vanaf de zijkant.
De klusjesman ging schuin voor haar op zo’n 2 meter afstand van haar naar boven klimmen. Toen hij rustig boven op de ladder stond was het goed.

Ik denk daarom niet dat het is, omdat ze het niet kan zien.

Ze vindt duidelijk dingen in de hoogte dus eng :o


Ik denk toch dat het te maken heeft met dat paarden anders zien dan mensen en ook diepte minder goed kunnen inschatten.

https://nedlandic.com/featured_item/de- ... een-paard/

En een stukje instinct, als paarden in de natuur aangevallen worden komt het ook vaak van bovenaf, denk maar aan die tijger die op de schoft springt.

Je zou eens kunnen oefenen met een ander persoon er bij en bijv. een voorwerp wat je van boven naar beneden laat komen en kijken waar ze spanning opbouwt en waar niet en zo eens kunnen kijken hoe ze dan haar hoofd houdt.

keeyzie

Berichten: 5719
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:30

Jullie gaan zo snel hier, dat meeposten met niet lukt.
Wel leuk om alle avonturen van iedereen hier te lezen.
De meeste inmiddels toegevoegd op Insta, dat is net wat handiger volgen :j

En veel mensen die TREC doen, ook mensen die bezig zijn met Working Equitation?
Hugo en ik hadden laatst een mooi artikel in de Hoefslag:

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/sport/ ... ntwikkeld-

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:37

Inderdaad, het tempo zit er lekker in!

Veel trec posts, leuk zeg!
Julie met een jurk bezig geweest :D

Afbeelding

[ITP] Morita van de Koningshoeve laat zich zien

Verder nog op wedstrijd geweest met Aurelia, weer 2 winstpunten erbij, over 2 weken weer!

Autumnn

Berichten: 8064
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:38

keeyzie schreef:
Jullie gaan zo snel hier, dat meeposten met niet lukt.
Wel leuk om alle avonturen van iedereen hier te lezen.
De meeste inmiddels toegevoegd op Insta, dat is net wat handiger volgen :j

En veel mensen die TREC doen, ook mensen die bezig zijn met Working Equitation?
Hugo en ik hadden laatst een mooi artikel in de Hoefslag:

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/sport/ ... ntwikkeld-


Wat een tof stuk! Ik rij weliswaar geen Z1 (ooit :Y) ) maar verder doen we een beetje vergelijkbare dingen/ leuk zo te zien, die Spanjaarden doen alles ook voor gelijk 100% hé. Super leuk.

Gefeliciteerd met de winst Robijn! Welke klasse rij je nu? Prachtige foto <3

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 09:42

Gaaf artikel zeg! Z halen wordt toch ook wel steeds meer mijn ambitie :=

We rijden nu L1.

Autumnn

Berichten: 8064
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:03

Robijntjah schreef:
Gaaf artikel zeg! Z halen wordt toch ook wel steeds meer mijn ambitie :=

We rijden nu L1.


Netjes! Volgens mij gaan jullie ook wel rap door de klasses heen?

Even een algemene vraag voor de wedstrijdruiters. Merken jullie dat er anders gejureerd wordt bij onze Spanjaarden? Een stalgenoot is zelfs een keer uitgebeld omdat haar paard kreupel zou lopen. Spanjaard had enkel mooie zwabberende benen :Y)
Ik wil heel graag starten maar dat houdt me onbewust een beetje tegen :o

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:10

Ja, we rijden eigenlijk altijd wel een winstpunt.

Ik merk dit zeer zeker. Nu heeft Aurelia niet de beste gangen van mijn dames (zit wel extreem comfortabel) maar ik zet naar mijn mening wel een hele mooie harmonieuze proef neer met een fijn, ontspannen paard.

Ik rijd nauwelijks bovenin mee tussen alle kwpners wat ik niet altijd terecht vind. Zo had ik afgelopen weekend en de keer daarvoor rond de 190 punten echt dik terecht gevonden (en mijn instructie ook), ik zit dan altijd rond de 185. Geen grote fouten, netjes op de letter, wijken is juist mega goed, etc etc.

Ik heb daar verder niet zoveel last van, het is wat het is, er mag nog veel veranderen in paardenland wat mij betreft maar de enige manier om dat te bereiken is denk ik ook als we ons laten zien dus ik blijf lekker gaan.

keeyzie

Berichten: 5719
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 10:41

Netjes Robijntjah en wat een prachtige foto's! Zo'n mooie paarden zo samen.

Autumnn: Ik zal er vast ooit nadeel me hebben gehad maar rijd de wedstrijden vooral voor mijn eigen gevoel. Nu heb ik wel het geluk dat Hugo absoluut niet "maait" met zijn voorbenen. Heb ook vaak genoeg bovenin meegereden tussen de groot bewegende KWPN'ers. Hiervoor altijd met een Fjord gestart. Daar had ik veeeel meer nadeel van, dus misschien ben ik het daardoor al wat gewend. Heb het idee dat Spanjaarden steeds meer geaccepteerd worden. Alleen die spanning blijf ik een lastig iets vinden, wat ook de lezen is in mijn artikel.

Ik zou je daardoor niet laten tegenhouden hoor! Het makkelijk verzamelen werkt in vergelijking met een lange KWPNér weer in mijn voordeel :j

_Tarzan

Berichten: 11204
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:40

Wat gaan jullie snelllll!
Wat een gave foto jolijn!
En wauw Autumn zooo gaaf die TREC!

Ik vind dat Fuego (tegenover mn vorige paard) juist echt mega gangwerk heeft :')
Die kan echt wel gooien met z'n benen. Jammer dat de galop een struikelblok is anders had ik wel eens een oefenwedstrijdje mee willen rijden met hem :D

Fuego gaat gelukkig goed nu en ik hoop binnenkort/deze week nog eens te kunnen rijden met hem.
Afbeelding
Hij is zo knapp <3

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:06

Ja mijn andere dames zijn ook wel betere bewegers dan Aurelia.
Die is heel vlak en zit dus heel fijn maar niets spectaculairs dus :+

Matheno

Berichten: 7949
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:14

1e wedstrijd, gestart in het L1 en meteen 188 en 190 punten :-D

Alleen een foto van het los stappen helaas.

Afbeelding

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:21

Netjes!

Autumnn

Berichten: 8064
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:26

Goed gedaan Matheno!

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:59

Matheno, netjes zeg!!

Robijntjah, je hebt mooi de smaak te pakken zeg! Jullie gaan snel.

keeyzie, Wat een leuk artikel! Echt gaaf dat jullie zo veelzijdig zijn.

Ik denk dat wanneer je paard maait of wat kortere pasjes heeft je dit wel merkt.

Dorado heeft van zichzelf correcte gangen en zelf merk ik niet dat we benadeeld worden. Ondanks dat hij niet mega groot is zoals alle KWPN paarden :)) Hij loopt regelmatig bovenin mee en naar de kampioenschappen etc.

Gister voor de derde keer Z gestart en het ging eigenlijk helemaal niet goed. Wel nog een winstpunt en tweede plaats. *\o/* Het is zo wennen. Voor mij is het ook de allereerste keer Z. Wel enorm gaaf dat dit gewoon gelukt is. Van B tot en met Z. Smaakt naar meer :D
Laatst bijgewerkt door MightyJoe op 24-10-22 14:01, in het totaal 3 keer bewerkt

Dorien66

Berichten: 1655
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:59

keeyzie schreef:
Jullie gaan zo snel hier, dat meeposten met niet lukt.
Wel leuk om alle avonturen van iedereen hier te lezen.
De meeste inmiddels toegevoegd op Insta, dat is net wat handiger volgen :j

En veel mensen die TREC doen, ook mensen die bezig zijn met Working Equitation?
Hugo en ik hadden laatst een mooi artikel in de Hoefslag:

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/sport/ ... ntwikkeld-

Leuk artikel!
Wat voor hoofdstel heb jij? Ik vind het erg mooi.

keeyzie

Berichten: 5719
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 14:34

Matheno schreef:
1e wedstrijd, gestart in het L1 en meteen 188 en 190 punten :-D

Alleen een foto van het los stappen helaas.


Netjes! *\o/*

@Dorien: Twee verschillende, rijd nu met de QHP Eris.
Daarvoor met de Equibling Boston maar de kwaliteit van dat leer viel enorm tegen!

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 14:37

Leuk artikel Keeyzie, super dat je zo veelzijdig bezig bent.

Veel PRE's lopen niet genoeg op lengte is wat ik zo zie op wedstrijd omdat ze zich of zelf graag opkrullen door spanning of door andere oorzaken. Maar dat gaat ten koste van de gangen en veel oefeningen.

En het soort paard heeft altijd invloed, een simpele KWPNer zal ook altijd minder scoren dan een zwart commercieel bewegingswonder. Dressuur is ook veel psychologie.

Matheno: wat een knapperd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 18:26

Verwijderd
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-24 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorien66

Berichten: 1655
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 18:47

keeyzie schreef:
@Dorien: Twee verschillende, rijd nu met de QHP Eris.
Daarvoor met de Equibling Boston maar de kwaliteit van dat leer viel enorm tegen!

Ships, laat ik nou net die Equibling mooi vinden.
Gelukkig hoeft Taruga nog niets met een hoofdstel (ze moet nog 2 worden :+ , dus ik laat het even voor wat het is.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 16:31

Zonnebloem, ik heb de mijne nog lang niet onder het zadel
Maar her gedrag is wel herkenbaar.
Hij kan heel ontzettend boos worden en proberen uit te halen en te stuiteren maar daarna is het ook goed.
Het gedrag is echt niet tof maar ik begin hem beter door te hebben en ga binnenkort een les met hem op de grond nemen van iemand die hier in thuis is.
Ik weet nl ook niet wat er gebeurd als ik "door ga" met wat ik dan doe. Al moet hij het van mij wel altijd met iets goeds afsluiten.

@matheno wat netjes! Goed hoor :D

Elisa2

Berichten: 37461
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 09:07

Zonnebloem92 schreef:
Bedankt Dames.
Longeren doe ik wel met dubbele lijnen alleen in de longeercirkel dus dan plakt hij aan de rand.
Zal sowieso lesjes volgen vanaf de grond en in de 30x60 bak ipv de longeercirkel.
Vandaag weer gereden, moest hem echt eerst longeren want hij was mega ontstuimig. Helaas daarna nog steeds waardoor mijn verzorgster is gaan rijden.
Ik baal er zo van, hij is zo onstuimig en maakt mij onzeker.
Soms vraag ik me echt af of hij wel het paard is voor mij en ik de juiste persoon voor hem.
Dat mijn verzorgster hem rijdt is fijn (bij haar heeft hij nog niet gesteigert maar ze heeft woensdag voor het eerst les) maar ik wil zelf ook op mijn paard kunnen rijden.


Tja, je hebt paarden die vertrouwen geven en anderen die je onzeker maken als je dat al bent. Ik begrijp de twijfel volledig en soms is het gewoon geen match. Niks om je voor te schamen. En je hebt geen paard voor een ander inderdaad..

_Tarzan

Berichten: 11204
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 09:58

Vervelend om te lezen zonnebloem!
Ik moet zeggen dat Fuego en ik er ook even doorheen moesten maar nu wél een match zijn.
Maar dat moet je wel willen natuurlijk en ik begrijp je gevoel maar al te goed, ze zijn niet makkelijk die spanjaarden :(:)

Jenara

Berichten: 1577
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 11:33

Dat herken ik wel .. als ik mijn eigen ervaring combineer met de verhalen die hier voorbij komen, denk ik dat je bij veel Spanjaarden echt door een fase heen moet om hen te leren kennen, dat ze vaak anders reageren of doen dan je gewend bent, wat voor onzekerheid kan zorgen .. niet makkelijk. Maat eens je daar dan doorheen bent heb je wel echt je nieuwe beste vriend of vriendin gevonden! Wat niet wil zeggen dat het dan nooit meer eens minder gaat, maar ik merk nu toch echt wel dat Jenara en ik gewoon echt beste maatjes zijn! En ik denk dat Tarzan haar verhaal inderdaad ook een mooi voorbeeld is!
Succes in ieder geval, ik hoop echt heel hard voor jullie dat je erdoor komt!!