Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 09:05

Mooi Balou! <3

Rodevlinder hopelijk is het snel en makkelijk opgelost met de zadelpasser!

Jenara

Berichten: 1580
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:07

@Tilmar, dat klinkt ook wel stoer! Zo twee agenten te paard!

@Balou, Gefeliciteerd! Wat een beauty is het! Zo'n mooie kleur, enig idee hoe die officieel heet?

@Ania, ohh supergoed :D Altijd leuk als de eerste keer alvast zo goed gaat!

@Maartje, haha die pittige jonkies ook :p Jammer van je pony, loopt die ondertussen weer beter?
en ohjee, daarna weer zo anders! Ik herken het anders wel, ik heb echt vaak het idee dat ik een schizofreen paard heb :')

@Rodevlinder, Hoe was het nog met de zadelpasser? Kan ook gewoon zijn dat hij het lastig vindt en het nu pas laat merken ... zo galoppeerde Jenara is het begin wel en dan een hele periode niet of heel moeilijk en nu begint het eindelijk weer wat beter te gaan.

@Dorien, handig dat je inderdaad nog een ander paard kan rijden, ook een knappe dame die Fries!

Ik weet dus echt soms niet wat ik met Jenara moet :')
neem ik haar mee de stad in, is ze de rust en ontspanning zelve en kijkt ze nergens van op.
Wil ik vandaag gewoon in onze buitenbak werken, was ze net een bom ... Er is 1 zijde van onze buitenbak die ze altijd dood-eng vind ... ik word er soms een beetje moe van. Ze kan dan zo overdramatisch gaan doen en heel hard wegstuiven van de bakrand of er echt gewoon niet naartoe willen. Jammer genoeg is het ook nog eens de lange zijde, waardoor ik ook niet af en toe gewoon kan zeggen van "vandaag geen zin in, ik blijf wel langs deze kant" Ik snap ook echt niet goed wat er daar nu zit dat haar klaarblijkelijk gaat opeten ...
Soms kan ik er geen touw aan vastknopen, aan de gedachtekronkels van die merrie :')
ik vraag me soms af of ze echt niet schizofreen is :p

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 21:12

Wat vervelend dat ze dan wel zo’n bommetje is zeg! Lijkt me ook lastig

Pony loopt weer goed :j
Elevada gaat ook echt wel goed. Juf heeft ons weer wat serieuzer aan het werk gezet en ik heb weer een merrie met een mening := lekker met de travers en schouder binnen bezig
Afbeelding

En met Lissy weer gestapt vandaag *\o/*
Filmpje staat op mijn Instagram
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 08:20

Jenara schreef:
@Tilmar, dat klinkt ook wel stoer! Zo twee agenten te paard!

@Balou, Gefeliciteerd! Wat een beauty is het! Zo'n mooie kleur, enig idee hoe die officieel heet?

@Ania, ohh supergoed :D Altijd leuk als de eerste keer alvast zo goed gaat!

@Maartje, haha die pittige jonkies ook :p Jammer van je pony, loopt die ondertussen weer beter?
en ohjee, daarna weer zo anders! Ik herken het anders wel, ik heb echt vaak het idee dat ik een schizofreen paard heb :')

@Rodevlinder, Hoe was het nog met de zadelpasser? Kan ook gewoon zijn dat hij het lastig vindt en het nu pas laat merken ... zo galoppeerde Jenara is het begin wel en dan een hele periode niet of heel moeilijk en nu begint het eindelijk weer wat beter te gaan.

@Dorien, handig dat je inderdaad nog een ander paard kan rijden, ook een knappe dame die Fries!

Ik weet dus echt soms niet wat ik met Jenara moet :')
neem ik haar mee de stad in, is ze de rust en ontspanning zelve en kijkt ze nergens van op.
Wil ik vandaag gewoon in onze buitenbak werken, was ze net een bom ... Er is 1 zijde van onze buitenbak die ze altijd dood-eng vind ... ik word er soms een beetje moe van. Ze kan dan zo overdramatisch gaan doen en heel hard wegstuiven van de bakrand of er echt gewoon niet naartoe willen. Jammer genoeg is het ook nog eens de lange zijde, waardoor ik ook niet af en toe gewoon kan zeggen van "vandaag geen zin in, ik blijf wel langs deze kant" Ik snap ook echt niet goed wat er daar nu zit dat haar klaarblijkelijk gaat opeten ...
Soms kan ik er geen touw aan vastknopen, aan de gedachtekronkels van die merrie :')
ik vraag me soms af of ze echt niet schizofreen is :p


Dat is vaak zo hoor, op onbekend terrein zijn er heel veel nieuwe prikkels en zijn ze vaak een stuk braver. De bak is vertrouwd dus dan lekker gaan spoken en zogenaamd allerlei enge dingen zien. :+

Captain

Berichten: 21410
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:09

Zo denkt een paard niet. :+

Een paardenbrein werk nu eenmaal anders dan een mensenbrein. Paarden kunnen vele malen beter ruiken en horen en zien heel anders dan wij doen. Stel dat er ergens dus een dooie muis ligt te rotten, dan kan dat voor een paard al een teken zijn om angstig te zijn voor die hoek.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:27

Haha :D

Ja als het echt angst is ja, wat het in vele gevallen niet is.
Merk je snel genoeg of het hartje hard klopt of niet. ;)

Captain

Berichten: 21410
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:34

Dan nog is er een reden dat een paard zich zo gedraagt, ik ben echt zat van "lekker spoken zien" zo denkt een paard gewoon niet, zo zit hun brein niet in elkaar.

Interessant boek om te lezen: "Horse brain, human brain".

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:36

Hm hm...

Natuurlijk is er een reden dat een paard zich zo gedraagt, maar dat een paard altijd zielig is en iets eng vind. Nee, zo werkt het ook niet..daar wordt ik een beetje flauw van. :z

Beetje leiderschap en aan het werk zetten doet vaak wonderen. (niet naar jou bedoeld Jenara)

Captain

Berichten: 21410
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:40

Ik zeg toch niet dat een paard zielig is? En dat laatste klopt, maar zeggen dat een paard 'zogenaamd' enge dingen ziet is onzin. Een paard heeft nou eenmaal betere zintuigen dan wij. En wij kunnen dat onzin vinden, en aanstellerij, maar als je je erin gaat verdiepen snap je een stuk beter waarom ze zich gedragen waarom ze doen. En weet je, dan wordt met je paard omgaan ook een stuk makkelijker, én leuker!

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 10:12

Is Jenara de enige die dit doet bij jullie in de bak? Doet ze dat echt altijd of af en toe?

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 13:10

Captain schreef:
Ik zeg toch niet dat een paard zielig is? En dat laatste klopt, maar zeggen dat een paard 'zogenaamd' enge dingen ziet is onzin. Een paard heeft nou eenmaal betere zintuigen dan wij. En wij kunnen dat onzin vinden, en aanstellerij, maar als je je erin gaat verdiepen snap je een stuk beter waarom ze zich gedragen waarom ze doen. En weet je, dan wordt met je paard omgaan ook een stuk makkelijker, én leuker!


Ze kunnen echt wel schrikken om niks hoor, als ze fris zijn en soms als ze iets moeilijk vinden of net voor het punt dat ze echt helemaal nageeflijk worden zijn van die punten.

Ik zeg niet dat schrikken altijd onzin is, of dat ze zich aanstellen..soms is het terecht en zijn ze echt bang. Logisch want het zijn vluchtdieren..maar dat kun je wel voelen aan het hart wat dan ook letterlijk snel klopt onder je als je er op zit. En zo is het verschil ook snel duidelijk. :)

Balou_k

Berichten: 14084
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:14

Jenara schreef:
@Balou, Gefeliciteerd! Wat een beauty is het! Zo'n mooie kleur, enig idee hoe die officieel heet?


Ik heb Chi inderdaad laten testen op kleur, want ik kwam er zelf echt niet aan uit. :+

Ze is een smoky black merrie, met 2 maal het nd1 gen.
aa E/e cr/CR nd1/nd1

Heb ik onze nieuwe aanwinst hier al gedeeld?

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 14:18

Ik lees wel veel mee, maar had even minder te melden.
Amigs had een schouder blessure, veel gelongeerd, laten behandelen en even wat minder gereden.
We zijn nu weer aan het opbouwen, waarmee ik erg voorzichtig ben en toch ook merk dat hij wat moeite heeft in zn lengte buiging. :o

Ik vraag mij af zijn er hier mensen die:
- zondag naar de Colourfull Dressage Cup in houten gaan?
- op de PRE dag 25/6 zich hebben op gegeven voor Exterieur keuring of de les van Rien vd Schaft
- Mee willen doen aan MCI de Iberische Masters in Exloo 23/24 september?

Ben benieuwd :j Dit zijn wel een paar evenementen dat ik erg naar uit kijk *\o/*

Jenara

Berichten: 1580
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 20:39

Ineke2 schreef:
Is Jenara de enige die dit doet bij jullie in de bak? Doet ze dat echt altijd of af en toe?


Er zijn wel meer paarden wat ongerust aan die zijde, dus er zal daar wel echt iets te horen/ruiken zijn denk ik.
Alleen doen de andere niet zo extreem, die kijken wel een beetje, maar gaan niet lopen paniekerig doen.

@Elisa2,
Ze is wel echt oprecht gestressed en bang, dat voel ik aan haar. En als ik inderdaad gewoon aan het werk ga en duidelijk ben, betert het ook wel, dus op zich weet ik best wel wat ik moet doen, alleen heb ik er soms niet zo'n zin in :+ Zeker niet als het de 3e of 4e keer die week in dezelfde bak is en ik echt telkens weer van voor af aan moet beginnen. Ik start meestal met grondwerk en de eerste 6x dat ze dan langs dat hek moet lopen, schiet ze echt als een bezetene weg en gaat ze vol in protest (dreigen met steigeren, draaien, wegrennen, ...) als ik haar erheen stuur. Ben gisteren uiteindelijk ook wel afgesloten dat ze er gewoon netjes langs stapte en zelfs begon te briesen. Maar vermoeiend is het soms wel :p
In de zomer betert het vaak ook, als het lentekriebelige er wat vanaf is, dus ik hoop op snel beter weer :+

Dat van het braaf zijn op vreemd terrein valt me wel echt enorm op, als ik haar ergens mee naartoe neem, is ze altijd een engeltje, en voelt ze ook totaal niet gespannen aan, waar ze thuis dus wel heel duidelijk spanning laat zien en voelen.

Heb er nog wat over aan het lezen geweest en nu is het wel zo dan op 200-300m is er een weide met 3 andere paarden, die ze kent, ze heeft daar zelf nog gestaan. En die kunnen ze dus zeker horen en ruiken van in de buitenbak en soms ook zelfs zien ... verder staan er ook koeien in de omgeving die kant op, dus ik vermoed dat het daardoor wel zal komen. Nu nog een manier vinden om niet telkens 20min. grondwerk te moeten doen voor ik haar op een ietwat normale manier langs die kant krijg :p

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 08:44

Dat zal ongetwijfeld een rol spelen, zou het niet kunnen helpen om haar eerst even te longeren in de buitenbak als dat kan/ mag? Misschien aan de dubbele longe zodat ze er echt gewoon langs moet en daarna wat minder energie heeft.

Het is jammer dat het zo moet en iedere keer weer terug komt inderdaad, ben je meer bezig hiermee dan dat je aan lekker rijden/ trainen toe komt.

Jenara

Berichten: 1580
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:58

Elisa2 schreef:
Dat zal ongetwijfeld een rol spelen, zou het niet kunnen helpen om haar eerst even te longeren in de buitenbak als dat kan/ mag? Misschien aan de dubbele longe zodat ze er echt gewoon langs moet en daarna wat minder energie heeft.

Het is jammer dat het zo moet en iedere keer weer terug komt inderdaad, ben je meer bezig hiermee dan dat je aan lekker rijden/ trainen toe komt.


Oh dat doe ik telkens, niet persé longeren, maar dus wel grondwerk daar tot ze er rustig voorbij kan.
Als ik meteen probeer te rijden, dan vliegen we ettelijke keren de piste door en daar heb ik echt geen zin in, weet ook dat ik dan zelf nerveus word, dus daar waag ik me niet aan.

Het is vooral balen als ik een keer niet zo veel tijd heb, dan kan ik dus vergeten om te rijden in de buitenbak, en lukt het me alleen om daar aan te werken, niet bepaald leuk of ontspannend voor mij :')
Achja, hopelijk met veel geduld en beter weer betert het weer terug!

Dorien66

Berichten: 1658
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 13:23

Er zijn hier mensen die naar Paarden van de zon zijn geweest. Ik wilde wel, maar het kwam onverwacht zo beroerd uit dat ik het heb laten schieten. Gelukkig is er het fototopic van Marlies.

Maar… Als ik de foto’s zie, word ik niet echt heel vrolijk. Prachtige paarden hoor, en ik weet dat het momentopnamen zijn, maar het gehalte strak gaande paarden, is naar mijn gevoel te groot. Er valt nog veel te winnen in het barokke paardenwereldje.
Hoe hebben degenen die zijn geweest het ervaren?

Ook blijf ik me verbazen over het feit dat in sommige takken van paardensport het nog heel normaal is om zonder cap te rijden. Nou is dat ieders eigen keuze, maar ik verwacht eigenlijk op een evenement dat het verplicht is. Iets met verzekeringsmaatschappijen die alles op alles zullen zetten om de schuld bij een ander te leggen.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:09

Ik ben even geweest, heb niet alles gezien.

Ik vond vooral veel kunstjes maar weinig echt goed rijtechnisch correct gaande paarden zeg maar.

Vond de openbare lessen wel interessant, maar dan wordt er natuurlijk ook meer gewerkt aan een goed gaand paard. Het niveau in de shows vond ik over het algemeen wat laag maar nogmaals ik heb niet alles gezien dus wil niet over alles oordelen oid. De paarden waren prachtig en optreden is al lastig zat natuurlijk.

Hopelijk verbeterd het snel Jenara! snap dat je geen zin hebt in iedere keer dat gedoe.

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:59

Ik ben met mijn dochter samen geweest naar Paarden van de zon.
Ik was er nooit eerder geweest en had groter/ meer verwacht.
Ik vond de openbare lessen erg leuk van Hester Bischot en Noor Tanger.
Van de laatste kun je een video terugzien op haar FB.
Zijn niet tot het einde gebleven.
Inderdaad wel bijzonder dat er zonder cap gereden werd.

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:23

'dat hoort niet bij de traditionele kleding' >;) 8)7
Ik vind dat ZO slecht he, geef gewoon het goede voorbeeld aan de jeugd

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 09:44

Ik vond het erg tegenvallen :j met name het slechte geluid, ik kon de helft niet volgen.
Ook de shows vond ik minder dan andere jaren.
En er was erg weinig publiek?

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 11:15

Ik zie wel foto’s met cap, dus niet iedereen denkt meer zo gelukkig. Zelf laatst per ongeluk opgestapt zonder cap. Na 5 minuten dacht ik, ik mis wat oeps }:0
Snel alsnog mijn cap opgezet.

Ik ben niet geweest, er wilde niemand mee en in mijn eentje gaan vond ik toch minder aantrekkelijk.

3-4 juni heb ik op die locatie wedstrijd :)
Geen officiële wedstrijd, maar wel met allemaal deelnemers met een beperking. We blijven daar ook slapen. Spannend hoor :D

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 12:43

Wij vonden het geluid ook erg slecht, muziek te hard en de luidspreker weergalmde en klonk hol. Volgens mijn vriend die verstand van geluid en muziek heeft kwam dat omdat ze hoog stonden op de kantine en zou dat probleem opgelost kunnen zijn als ze op de grond om de ring zouden staan.

Ik vind het jammer dat ze het op die locatie houden want je moet er echt snel bij zijn anders is er geen zitplaats meer te vinden en de hele tijd staan, lopen en hangen is ook niet wat. Paar jaar terug was het op een andere locatie met vaste tribune en dat beviel mij in ieder geval beter.

Het is wel een mooie wedstrijdlocatie Ineke, heb er vroeger ook regelmatig gereden. Alvast heel veel succes en plezier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 18:52

Verwijderd
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-24 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jenara

Berichten: 1580
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:28

Rodevlinder schreef:
Cordobes blijkt helaas kissing spines te hebben:( dus ondanks dat we een nieuw op maat gemaakt zadel hebben, zal dit de oorzaak niet wegnemen.
Over anderhalve week gaan we naar de kliniek, maar ik ben er goed ziek van.
Mijn vorige paard heb ik moeten laten gaan vanwege kissing spines en nu begint de ellende opnieuw.


Ohjee, wat een ellende inderdaad! Ik zit met je in, dat is zo'n vreselijke diagnose. Hopelijk kan er iets gedaan worden!