Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Tarzan

Berichten: 11220
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:13

Fuego stond vanmorgen opeens heel slecht, koorts van 40.2 ;(

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 09:45

Ow bah, hoe komt ie daar nu aan? Sterkte gewenst voor hem.

Dat brave en betrouwbare is natuurlijk het belangrijkste wbt het paard waar je bent wezen kijken. Misschien werd ze in Spanje ook wel gebruikt voor buitenritten.

Bedankt allemaal voor de leuke reacties op mijn actie foto. :)

Keeyzie wat een prachtige foto zo in de mist.
Jammer dat er nog niet zoveel working equitation wedstrijden zijn he? Hopelijk komt er snel wat in de buurt. Morena helemaal ingeburgerd, altijd fijn om te zien.

Rianne, af dat nieuw ingezaaide zal de boosdoener wel zijn. Kunnen die sobere paardjes vaak niet zo goed tegen. Fijn dat het alweer wat beter gaat met haar.

_Tarzan

Berichten: 11220
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 10:09

Geen idee, hij ademt gewoon normaal dus komt niet van z’n luchtwegen maar zag dat hij duidelijk niet goed was. Heb hem antibiotica gegeven. Ik moest gaan werken dus m’n vriend gaat zo kijken hoe het gaat …

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:10

Gelukkig dat het nu je haar van het gras af hebt gehaald, beter met Solana lijkt te gaan Rianne. Goed dat je op deze ogenschijnlijk kleine signalen let, want de wisseling wei + de temperatuur wisselingen die nu wat heftiger zijn in de herfst kan allemaal meespelen.

Keeyzie wow schitterende foto zeg. WE wordt wel steeds populairder en dat betekent hopelijk op steeds meer plekken wedstrijden en clinics :)

Elisa, ze kan wel hard gaan :D

Tarzan ojee, hopelijk gaat het na de antibiotica beter met Fuego

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:48

Haha ja, galloperen en heel snel omdraaien zijn favoriet. :D

Vanmorgen ook meegenomen voor een wandelrondje buiten en ook dat ging super braaf. Snurkt alleen als ze het spannend vind maar verder geen moeilijk gedoe gelukkig.

Hopelijk is het gewoon een onschuldig virus oid Tarzan.

Durquia

Berichten: 199
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 17:41

Bah wat vervelend voor Fuego, hopelijk snel verbetering

Wat fijn Elisa, die van mij was vandaag wat minder braaf met wandelen, vorige keer ook al. Ineens wil ze dan terug en heb ik niet veel meer in te brengen :( dus het stukje naar het bos naast haar gewandeld en in het bos is het dan wel weer goed.. misschien moet ik het net iets vaker doen, dat het wat gewoner wordt

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 18:17

Dat helpt meestal wel om het echt regelmatig te doen. En het eerste stuk er naast wandelen is ook niet zo,n ramp toch? Geeft ze soms net iets meer steun totdat ze weer dapper genoeg zijn.

Durquia

Berichten: 199
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:09

Ja het komt zoals het komt hoor. Maar je begint toch te twijfelen waar het aan ligt omdat ze het de eerste keer zo deed terwijl het voor haar onbekend terrein was. Maar ik geef het niet op, echt bang is ze niet en in het bos lijkt ze het toch echt wel leuk te vinden

Durquia

Berichten: 199
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 19:45

Afgelopen woensdag hadden we weer een shoot op stal door stal genoot, super handig! :D

Had nog nooit eerder zo’n shoot gedaan, met m’n vorige paard is het er nooit van gekomen.
Maar blij met hoe ze zijn geworden :)
Ze was zo knap met die knotjes! <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lovelance

Berichten: 2018
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:20

Ik breek hier even in, in het verleden hier wel gepost.
Is er hier iemand die heeft meegemaakt dat hun schimmel onder de melanomen zit?
Mijn merrie heeft ze al vanaf heel jong, in haar mond bijvoorbeeld.
Laatste jaren groeien ze wat meer en ondertussen is ze 19 en heeft ze wel echt flinke.
De melanomen op haar lippen groeien richting haar kiezen, die onder haar staart zijn zo groot dat haar laatste mestbal altijd blijft hangen en er niet uit geperst kan worden. Ook heeft ze al 2 zomers last van open plekken op de melanomen op haar staartwortel, wat veel schoonmaak werk en gedoe geeft. Want leuk vindt ze het niet als ik haar staart op moet tillen terwijl haar hele huid trekt en open gaat door de spanning en onder de ontstekingen zit.

Nu is mijn vraag eigenlijk, wanneer is het genoeg? Heeft iemand hier ervaring met deze keuze bij melanomen?
Het laatste wat ik wil is dat ze doodgaat door heftige koliek of dat ze verstopt raakt.
Ik weet het, zodra het moment daar is, dan weet je het. Ze zal niet mijn eerste paard zijn die ik moet laten gaan. Ik wil haar ook weer geen jaren ontnemen. Wat is voor jullie een grens? Toch wachten tot ze echt duidelijk aftakelt? Ik vind dit zo moeilijk, ben zo bang dat ik te laat een beslissing maak en ze nog veel slechter wordt.

Tilmar

Berichten: 3325
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 20:26

Lastig lovelace..
Ik weet van een schimmel die melanomen onder zijn staart had dat het inderdaad ineens niet goed ging en bloedingen gaf ofzo. Hij moest toen ingeslapen, vrij onverwacht. Misschien niet een ervaring die je wilde horen..

Mijn pre schimmel merrie van 4,5 heeft denk ik ook al een melanoom, ik ga die volgende week weg laten halen en laten onderzoeken. Wil graag weten wat het is.

Maar als ik het zo hoor heeft je paard er toch flink last van.. sterkte met een beslissing..

_Tarzan

Berichten: 11220
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 07:09

Durquia practige foto's, jullie zijn een mooie combinatie!
lovelance, oef lastig, zelf geen ervaring mee maar het klinkt wel heftig. Ik weet als geen ander hoe vreselijk hard zo'n beslissing is :(:)

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 07:57

Prachtige foto's Durquia! Ze is heel knap met haar knotjes inderdaad.

Lovelance, moeilijk..ik zou het er met de DA over hebben en kijken of de kwaliteit van leven voldoende blijft. De melanoom onder de staart kan misschien nog wel weggehaald worden.

_Tarzan

Berichten: 11220
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 09:30

Vanmorgen 37.6 gelukkig koorts weer gezakt.
Nu kuur wel weer afmaken ..

<3

Afbeelding

lovelance

Berichten: 2018
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:19

Tilmar schreef:
Lastig lovelace..
Ik weet van een schimmel die melanomen onder zijn staart had dat het inderdaad ineens niet goed ging en bloedingen gaf ofzo. Hij moest toen ingeslapen, vrij onverwacht. Misschien niet een ervaring die je wilde horen..

Mijn pre schimmel merrie van 4,5 heeft denk ik ook al een melanoom, ik ga die volgende week weg laten halen en laten onderzoeken. Wil graag weten wat het is.

Maar als ik het zo hoor heeft je paard er toch flink last van.. sterkte met een beslissing..


Ik zou echt aanraden het weg te laten halen zo lang het nog kan. Ook al lijkt het klein en onschuldig. Toen ik 9 jaar terug erachter kwam dat het melanomen waren ( geen eelt wat op de lippen zat of vervorming achter door veulens krijgen) werd er gezegd afblijven. Ondertussen zijn de ervaringen anders, op tijd opereren kan toch echt wel wat narigheid voorkomen of in ieder geval flink uitstellen.
Bedankt voor je ervaring, ik weet dat het ineens fout kan gaan, dat maakt dat ik nu al zo nadenk over deze beslissing terwijl er nog een dier staat wat best happy is ondanks haar ongemakken.


Elisa2 schreef:
Lovelance, moeilijk..ik zou het er met de DA over hebben en kijken of de kwaliteit van leven voldoende blijft. De melanoom onder de staart kan misschien nog wel weggehaald worden.


Ik heb na het open gaan van haar staart zomer '22 op advies van mijn dierenarts Emmeloord gebeld. Die zeiden ook, opereren!
Ben daar een jaar terug ook geweest, helaas is het al te ver heen. Er is geen huid meer over rondom haar anus. De overgang van anus naar huid zit ook al vol. De staart moet er ook af en heel grondig zelfs. Blijft geen kort stukje meer zitten. De operatie van de anus betekend meerdere operaties en veel open wonden. Ik voel nu ook onder haar spieren van de achterhand aan de zijkant van de staart aanzet flinke bulten.

De lippen konden ze ook opereren zeiden ze, maar dan gaan de lippen er ook af.
Aangezien ze ook in haar keel zitten en weefsel gevonden is in haar oogleden ben ik er met opereren nog niet. Als ik wilde, hadden ze haar geopereerd, maar wel met de kanttekening dat het onwijs zwaar zou zijn, pijnlijk en erg lang zou duren na meerdere operaties dat ze zou herstellen. Plus de kans dat het terugkomt.
Ik heb haar toen weer mee naar huis genomen.

Ik weet gewoon dat de beslissing eraan zit te komen, maar het voelt nu echt als god spelen. Ik weet gewoon niet hoeveel tijd ik haar afneem. Pfff echt zo moeilijk dit. 24 oktober komt een dierenarts de tanden doen van de paarden hier, ik ga dan even goed in gesprek met haar.


Tarzan: ik snap je helemaal. Het is zo slopend, wetend dat je paard nooit meer beter dan dit gaat worden. Dat punt zoeken waar je het genoeg vindt is zo moeilijk en daarbij weet je het misschien nooit helemaal zeker hoe het gaat verlopen. Maar wachten tot je dier instort wil je toch ook niet :(

Bedankt iedereen voor het reageren

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 12:30

In dat geval heb je je antwoord denk ik wel. Opereren is te laat en grote kans dat ze van binnen ook helemaal vol zit. Nu is het dan gewoon kijken wanneer het de beste tijd voor inslapen wordt denk ik. Leven moet geen lijden worden.. maar het juiste moment bepalen is zooo moeilijk. Zolang ze nog vrolijk zijn en levenslust hebben. Heel veel sterkte met deze beslissing, wanneer je hem dan ook maakt.

Fijn dat hij er weer beter bij staat Tarzan!

Durquia

Berichten: 199
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 14:51

Dankjewel! :)

@lovelance, geen ervaring hier maar wil je wel veel sterkte wensen met het besluit. Altijd moeilijk zulke dingen

@tarzan, fijn dat het beter gaat!

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:09

Durquia wat een knapperd <3 prachtige foto’s met die fotoshoot zeg!
Ik ga mee met de rest, regelmatig naar buiten gaan dat helpt het best. Paarden zijn gewoontedieren net als mensen eigenlijk :D
Is er geen stalgenoot die mee wil / kan?

Lovelance ik heb er geen ervaring mee, maar poeh ik heb met je te doen wat moeilijk om deze keuze te moeten nemen :knuffel:

Wat fijn Tarzan dat de koorts weg is bij Fuego!

_Tarzan

Berichten: 11220
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:16

lovelance schreef:
Tarzan: ik snap je helemaal. Het is zo slopend, wetend dat je paard nooit meer beter dan dit gaat worden. Dat punt zoeken waar je het genoeg vindt is zo moeilijk en daarbij weet je het misschien nooit helemaal zeker hoe het gaat verlopen. Maar wachten tot je dier instort wil je toch ook niet :(

Bedankt iedereen voor het reageren

Ik denk dat wij elkaar heel goed begrijpen en in hetzelfde schuitje zitten.

Je weet ergens wel wat de beste keuze is maar zoals Fuego die toont nog zo fit en levenslust uit, wanneer is het dan genoeg? Nu ook met z’n koorts ik dacht echt gisteren dat ik hem moest inslapen hoe hij erbij stond, hij kiepte bijna om, at niet stond met z’n hals helemaal omlaag, maar z’n ademhaling, datgene waar het hem juist bij hem om gaat was gewoon normaal. Zo moeilijk!

Vandaar dat ikzelf mij de ‘tijd’ heb ingesteld dat ik hem voor het gure weer begint laat gaan. Lang heeft hij niet meer en een winter wil ik hem gewoon niet meer aandoen. Hoe moeilijk ikzelf het er ook mee heb.

Heel veel sterkte met je besluit :(:)

Durquia

Berichten: 199
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 15:33

Ineke2 schreef:
Durquia wat een knapperd <3 prachtige foto’s met die fotoshoot zeg!
Ik ga mee met de rest, regelmatig naar buiten gaan dat helpt het best. Paarden zijn gewoontedieren net als mensen eigenlijk :D
Is er geen stalgenoot die mee wil / kan?


Dankjewel!!
Nóg niet, er is nog een stalgenoot die wel graag wil maar is net bezig met weer rijden na een revalidatie van 2 jaar van KS. Dus dat is nog even geduld hebben. En er is nu net iemand nieuw en weet nog niet of zij van het buiten rijden is.

De anderen durven niet langs de weg met hun paard dus wel bijv met de trailer naar een bos.zelf ga ik pas voor m’n BE in december dus dat is ook iets voor later.
Ella durft best wel goed alleen maar denk dat het wel goed zou zijn om eens een paard mee om het leuker voor haar te maken.
Hopelijk werkt het weer een beetje mee de komende tijd zodat ik het toch regelmatig met haar kan doen, er zat nu meer dan een maand tussen

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 16:06

Misschien kun je wel samen met het stalgenootje van de KS gaan wandelen? Of jij erop en zij er naast. Beide gezellig en toch leerzaam voor je paard.

Jorinda

Berichten: 13463
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 16:52

Hey allemaal! Wel al die tijd meegelezen, maar ik vind het altijd wat lastig om te reageren want ik voel me snel teveel :7 Maar toen zag ik de reactie dat het eigenlijk juist vervelend is als mensen maar af en toe onder de meelees steen vandaan komen, dus ik zal proberen meer te reageren haha.

Tarzan sowieso een dikke knuffel voor jou, wat een lastige beslissingen van beide heren. Fijn dat Fuego zijn koorts is gezakt! Heb je nog over de merrie nagedacht?

Welkom voor de nieuwe mensen!

Prachtige foto’s zijn er ook voorbij gekomen <3

Met Neva gaat alles goed, zijn gangetje! Ik heb een mindere periode (psychisch), waardoor we een tijd bijna niks hebben gedaan samen, maar lijk er weer wat uit op te krabbelen de afgelopen week. Ben nu ook even twee weken helemaal vrij, dus dat zal ongetwijfeld meehelpen haha. Neva heeft inmiddels een bijrijder voor twee keer in de week, leuk om te zien hoe zij elkaar leren kennen en hoe Neva in al haar snelheid en pittigheid haar toch een boel vertrouwen geeft.

Aantal foto’s van de afgelopen weken :)

Panter dekje gevonden tweedehands :D
Afbeelding

Ik schrok me laatst wild toen ik haar van een afstandje zag… maar ze heeft gewoon tegen een zout/minerale blok gestaan _O-
Afbeelding

Lekker charmant
Afbeelding

Gezellig samen met Igor (mijn hond) op pad
Afbeelding

Snack rondje wandelen
Afbeelding

Dol op dit oortjes uitzicht met haar manen sprieten altijd zo achter haar oren haha
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:31

Wat een leuke foto's! ze ziet er heerlijk braaf uit..hoe oud is ze nu? Voel je vooral niet "teveel" om te reageren hoor. Alleen maar leuk.

lovelance

Berichten: 2018
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Callantsoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:39

_Tarzan schreef:
lovelance schreef:
Tarzan: ik snap je helemaal. Het is zo slopend, wetend dat je paard nooit meer beter dan dit gaat worden. Dat punt zoeken waar je het genoeg vindt is zo moeilijk en daarbij weet je het misschien nooit helemaal zeker hoe het gaat verlopen. Maar wachten tot je dier instort wil je toch ook niet :(

Bedankt iedereen voor het reageren

Ik denk dat wij elkaar heel goed begrijpen en in hetzelfde schuitje zitten.

Je weet ergens wel wat de beste keuze is maar zoals Fuego die toont nog zo fit en levenslust uit, wanneer is het dan genoeg? Nu ook met z’n koorts ik dacht echt gisteren dat ik hem moest inslapen hoe hij erbij stond, hij kiepte bijna om, at niet stond met z’n hals helemaal omlaag, maar z’n ademhaling, datgene waar het hem juist bij hem om gaat was gewoon normaal. Zo moeilijk!

Vandaar dat ikzelf mij de ‘tijd’ heb ingesteld dat ik hem voor het gure weer begint laat gaan. Lang heeft hij niet meer en een winter wil ik hem gewoon niet meer aandoen. Hoe moeilijk ikzelf het er ook mee heb.

Heel veel sterkte met je besluit :(:)


Jij ook heel veel sterkte en vooral nog heel veel fijne momenten samen gewenst! Sterke beslissing wat je hebt gemaakt.

Durquia

Berichten: 199
Geregistreerd: 01-02-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 08:56

@ Ineke, ze wandelde voorheen wel vaak met haar paard dus dat is zeker iets om even te vragen.

@ Jorinde, wat een leuke foto’s van Neva, pittigheid en toch vertrouwen kunnen geven komt me hier bekend voor :D