Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 19:39

lovelance schreef:
Ik breek hier even in, in het verleden hier wel gepost.
Is er hier iemand die heeft meegemaakt dat hun schimmel onder de melanomen zit?
Mijn merrie heeft ze al vanaf heel jong, in haar mond bijvoorbeeld.
Laatste jaren groeien ze wat meer en ondertussen is ze 19 en heeft ze wel echt flinke.
De melanomen op haar lippen groeien richting haar kiezen, die onder haar staart zijn zo groot dat haar laatste mestbal altijd blijft hangen en er niet uit geperst kan worden. Ook heeft ze al 2 zomers last van open plekken op de melanomen op haar staartwortel, wat veel schoonmaak werk en gedoe geeft. Want leuk vindt ze het niet als ik haar staart op moet tillen terwijl haar hele huid trekt en open gaat door de spanning en onder de ontstekingen zit.

Nu is mijn vraag eigenlijk, wanneer is het genoeg? Heeft iemand hier ervaring met deze keuze bij melanomen?
Het laatste wat ik wil is dat ze doodgaat door heftige koliek of dat ze verstopt raakt.
Ik weet het, zodra het moment daar is, dan weet je het. Ze zal niet mijn eerste paard zijn die ik moet laten gaan. Ik wil haar ook weer geen jaren ontnemen. Wat is voor jullie een grens? Toch wachten tot ze echt duidelijk aftakelt? Ik vind dit zo moeilijk, ben zo bang dat ik te laat een beslissing maak en ze nog veel slechter wordt.


Ik heb hier helaas ervaring mee… En die mensen van wie die merrie was lieten het maar gaan.. die merrie werd boos, agressief en kon niet meer pijnvrij mesten en eten.
Zij hebben haar zo nog 2 jaar laten lopen totdat ze gericht begon aan te vallen en toen moesten ze wel.
Mijn ervaring is dat je echt wel ziet wanneer ze ongemak gaan krijgen, en ik vind dat je dan als eigenaar de hele moeilijke beslissing moet maken om ze te laten gaan.
Een van de redenen waarom ik nooit geen schimmel meer wil. Wat een leidensweg…

@Tarzan, hoe is het met Fuego nu?

@ Durquia, wat een super mooie foto’s! Hele mooi merrie ook.

_Tarzan

Berichten: 11220
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 20:04

Goed gelukkig <3
Afbeelding


Wat een verhaal zsazsa, verschrikkelijk!

Flubberboot

Berichten: 2932
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-23 23:27

Ik ben even wat afwezig geweest hier. Om precies de reden dat er hier nu overgeschreven wordt. Niet het melanomen gebeuren (gelukkig!!), maar het maken van de moeilijke beslissing voor je paard. Mijn lieve Tettemuis is ingeslapen afgelopen vrijdag. Het leven was voor haar niet meer leuk en ze had duidelijk pijn. Besloten haar nu in te slapen en niet nog de winter proberen door te halen. In de winters had zij veel last van haar lijf, waar we met massages en fascia behandelingen wel wat mee konden en deden, maar bij haar was op een gegeven moment het licht gewoon uit. Ze wilde gewoon niet meer.

Wel zie ik hier heerlijke foto's van prachtige paarden voorbij komen <3
En Fuego zijn knappe hoofd <3 Ik vind hem altijd zo wijs kijken uit de ogen!

_Tarzan

Berichten: 11220
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 07:07

Ach jeetje flubberboot, hele nare beslissing maar wel de juiste.
Ik wens je enorm veel sterkte :(:)

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:20

Dat zag ik voorbij komen, erg sneu..het was zo'n mooie merrie. Maar als jullie al door de winters kwakkkelden dan snap ik het wel hoor..op een gegeven moment is het klaar. Nogmaals sterkte!

Zsazsa, wat een verhaal joh! arm paard. Ik vind schimmels echt prachtig maar ben wel blij dat ik er geen heb om deze reden.

Flubberboot

Berichten: 2932
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:44

Bedankt beide :(:)
Het is heel gek dat ze er niet meer is maar ik heb er zo veel vrede mee. Het was voor haar niet meer leuk, ze had al last en dan moeten we de winter nog in.

Rijden staat hier op een iets lager pitje deze week. Heb zondag en maandag wel gereden, ging enorm goed! Zondag echt een begin gemaakt aan een werkpirouette om krcht op te bouwen. Hij doet echt zo hard zijn best voor je! Zo heerlijk <3

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:48

Dat is het belangrijkste dat je er vrede mee hebt! Leven moet geen lijden worden..wij kunnen deze keuze voor ze maken gelukkig. Ik heb wel het gevoel dat het een paard was die veel pech in haar leven had, dat vind ik wel sneu.

Klinkt goed dat begin van die pirouttes, dat kunnen ze wel vaak. :D

Rianne1807
Berichten: 702
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:02

Aah wat erg flubberboot, afscheid nemen doet altijd zo'n zeer.
Fijn dat je er vrede mee hebt, dan heb je de juiste beslissing genomen

Flubberboot

Berichten: 2932
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:09

Elisa2 schreef:
Dat is het belangrijkste dat je er vrede mee hebt! Leven moet geen lijden worden..wij kunnen deze keuze voor ze maken gelukkig. Ik heb wel het gevoel dat het een paard was die veel pech in haar leven had, dat vind ik wel sneu.

Klinkt goed dat begin van die pirouttes, dat kunnen ze wel vaak. :D

Ja pech heeft ze echt enorm veel gehad.
Maar ook wat mis diagnoses. Ze zou namelijk artrose in het SI hebben maar dat was niet zo, het litteken op haar bips zorgde ervoor dat ze achter stijver was. Heb namelijk een echo laten maken voordat ik er weer opstapte, wilde weten of dat nog wel eerlijk voor haar was. DA zag niks geen artrose. En daar heb ik nog wat verhalen van.
In de twee jaar die ik haar gehad heb, zijn we van kreupel van litteken, naar gigantische tumor op de eierstok, naar twee hoefzweren, naar astma en naar vasculitis gegaan. Waarvan de twee laatste blijvend waren. Al met al vrij veel pech in korte tijd maar zij bleef telkens nog happy, ja dan ga ik met liefde door. Alleen als ze echt aangeeft dat ze niet meer wilt, kan ik wel doorgaan, maar dat is dan voor mij, niet haar. Dat is niet eerlijk vind ik.

Jaa Peet heeft daar echt mega aanleg voor! Al weet hij niet helemaal wat hij met zijn lichaam moet doen en valt hij uit elkaar. Nu heel langzaam werken naar dat hij dat ook kan als hij aan elkaar loopt. Is iets beter voor zijn lichaam en zit een heel stuk lekkerder!

Autumnn

Berichten: 8077
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 10:34

Heel veel sterkte Flubberboot Y;(

Hier eigenlijk weinig te melden, onze berichten blijven alleen maar blij en positief haha. Maandag weer les gehad wat weer heel fijn ging. Aanleuning blijft zoveel constanter en ik merk dat hij daar heel veel steun aanheeft. Je voelt hem echt swingen onder je, zo mooi. Ik zeg altijd dat we samen kunnen toveren haha <3
We hebben zaterdag wedstrijd, voorlopig even de laatste (als we ons laatste puntje binnenhalen)

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 13:02

Alleen maar leuk zo'n blij en positief bericht! Ben benieuwd hoe de wedstrijd zal gaan. Samen kunnen toveren en dansen is wel het ultieme doel natuurlijk!

Ow bah die misdiagnoses, het vervelende is dat ze dan ook niet de goede behandeling krijgen. Het klinkt wel of ze immuunsysteem problemen had. Tumor, hoefzweren, astma, vasculitis..een hoop gekwakkel. Echt sneu dat ze zoveel heeft gehad.

Ania

Berichten: 6107
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 10:01

Aaahh gadver Flubberboot, ik zag het al voorbij komen op insta (en toen pas legde ik de link met jou).. Hier ook heel veel sterkte, het is een goede maar o zo moeilijke beslissing. ;(

Jorinda

Berichten: 13463
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:34

Neva is nu 15! :) Maar als je het haar zou vragen, zou ze absoluut nog maar 5 zijn hoor haha.

Melanomen gelukkig geen ervaring mee, even afkloppen.

Fijn dat Fuego goed gaat momenteel <3

Veel sterkte Flubberboot Y;(

_Tarzan

Berichten: 11220
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 18:18

Fuego gaat opeens weer slecht helaas, vandaar ook m'n stilte .. als hij nu niet herstelt is het klaar ..

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 18:49

Begrijpelijk.. wat een getob met hem. Het is natuurlijk ook ineens heel vochtig. Sterkte ermee!

Haha Jorinda, ze voelt zich nog jong dus. Ze is al mooi wit in ieder geval.

_Tarzan

Berichten: 11220
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 19:02

Inderdaad z’n luchtwegen die nu weer opspelen … echt, het is ons niet gegund ;(

Jorinda

Berichten: 13463
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 19:16

Oh nee zeg…

Durquia

Berichten: 199
Geregistreerd: 01-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 19:42

Dankjewel Zsazsa en wat een vreselijk verhaal :(

Sterkte Flubberboot :knuffel: wanneer het niet meer gaat is dat altijd slikken, maar het enige wat je kan doen.

Zelfde voor jou Tarzan, hij staat steeds vaker slecht van wat ik lees. Voor jou ook niet makkelijk steeds die zorgen.. maar je wilt ze nooit missen :knuffel:

Flubberboot

Berichten: 2932
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 20:17

_Tarzan schreef:
Fuego gaat opeens weer slecht helaas, vandaar ook m'n stilte .. als hij nu niet herstelt is het klaar ..

Ach neee!!

Autumnn

Berichten: 8077
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 20:24

Sterkte Tarzan

Autumnn

Berichten: 8077
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 20:43

Waarom heb ik een witte gekocht… alsof die beesten weten dat ze zaterdag wedstrijd hebben _O- Afbeelding

_Tarzan

Berichten: 11220
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:20

Durquia schreef:
Zelfde voor jou Tarzan, hij staat steeds vaker slecht van wat ik lees. Voor jou ook niet makkelijk steeds die zorgen.. maar je wilt ze nooit missen :knuffel:

Klopt, door alle medicatie die we erin gestopt hebben heeft hij nu een heel slecht immuunsysteem dus vandaar ook dat hij veel sneller ziek is dan een gezond paard.

Hij staat inmiddels weer redelijk erbij gelukkig, had hem even apart van de rest gezet om z'n rust te kunnen pakken.

<3 m'n knullie <3
Afbeelding

Afbeelding



OMG Autumnn :')

Jorinda

Berichten: 13463
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Groningen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:53

Heel herkenbaar Autumn. _O-

Wat fijn Tarzan!

Ania

Berichten: 6107
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:16

Autumnn schreef:
Waarom heb ik een witte gekocht… alsof die beesten weten dat ze zaterdag wedstrijd hebben _O- [ [url=m/bo25FU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nu met 40% korting bij Dochorse: Greenspot remover 4 liter :P

Tarzan, fijn dat hij het wat beter doet, geniet nog maar even van hem :knuffel:

Autumnn

Berichten: 8077
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:10

Ania schreef:
Autumnn schreef:
Waarom heb ik een witte gekocht… alsof die beesten weten dat ze zaterdag wedstrijd hebben _O- [ [url=m/bo25FU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nu met 40% korting bij Dochorse: Greenspot remover 4 liter :P

Tarzan, fijn dat hij het wat beter doet, geniet nog maar even van hem :knuffel:


Heb je een linkje? :') kan m niet vinden haha