Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 17:49

Alleen de foto's. Heb bewust ook niet verder gevraagd naar zijn karakter of meer foto's want wilde niet de mogelijkheid hebben om verliefd te worden hahhaa.
Voor het zelfde geld vind ik hem uiteindelijk 3x niks, maar zo'n schattig koppie... <3

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 18:13

Het is een Pre, hij is te vinden in de Ancce.
Ik wil ook wel PB.

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 21:23

Oh nog een vraagje..
Als ik een paard uit Belgie haal.. ik woon in Nederland.. moet ik dan nog wat speciaals doen om hem te importeren en wat zijn de kosten hiervan?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:34

De een zegt dat niks hoeft en de ander zegt een gezondheidscertificaat door een veearts. Ik weet niet of gewoon keuren ook voldoende is? Ik heb vorig jaar niks speciaals gedaan want ik wist dat ook niet en die handelaar zei er ook niks over. Misschien even als je toch gaat kijken even aan een Belgische veearts vragen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25490
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:23

En zo`n mutatie formulier invullen. Ik heb geen gezondheidscertificaat gehad, alleen een keuring. de verkoper was een dierenarts en had er ook niks over gezegd verder

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 01:55

Ik heb betere zijfoto's gevraagd en ga waarschijnlijk ook kijken daarna. Zo spannend!! En meer info gehad wat lijkt te passen bij mij, maar hopelijk klikt het irl ook. Lijkt me zo lastig oordelen. Maar misschien ook weer niet, als het echt klikt dan weet je het wel??

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:47

Ik ga volgende week zaterdag kijken, iemand tips? :))
Wordt het eerste paard ooit wat ik ga bekijken. Ik wil er wel echt een klik mee hebben, of zien dat hij echt bij me past. Maar wat kan ik bijvoorbeeld allemaal doen om hem 'uit te testen'? Het gaat dus om een 2,5 jarige. Misschien los laten draven/galopperen, aan de hand een stukje lopen.

Elisa2

Berichten: 37349
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:54

Neem iemand mee die er echt verstand van heeft en die de beenstanden kan beoordelen, kan horen of hij goed ademt er gezond uit ziet etc.

Het is moeilijk om bij een 2.5 jarige te kijken of je er echt een klik mee zult gaan hebben want je weet immers niet hoe het dier in het werk gaat zijn.

Wat je kan doen afhankelijk van hoeveel het paard in de hand is geweest, is het een beetje borstelen en wat mee lopen aan de hand. En inderdaad los laten bewegen anders kun je de beweging niet beoordelen.

Vraag ook of het dier altijd regelmatig is ontwormd en ingeent, of zijn leven tot nog toe voorspoedig is verlopen of dat hij ongelukken/ ziekten heeft meegemaakt. Vraag naar hoe de moeder is qua karakter, in de omgang en ohz en hoe ze verwachten dat dit dier gaat zijn qua karakter in het werk.
Heel veel succes alvast!

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:21

Bedankt!
Helaas heb ik niemand in mijn omgeving die echt verstand heeft van bouw ed. :( Mocht het hem worden wordt hij wel sowieso klinisch/rontgen gekeurd.
Je kan aan het karakter denk ik wel een beetje zien of het gaat klikken :) ik doe namelijk ook graag werk vanaf de grond, en vind ohz ook wel leuk, maar is niet mijn hoofd doel of zo. Vind het belangrijker dat het klikt op de grond.
Ze heeft al een beetje verteld hoe hij is en dat klinkt leuk, nu in het echt ervaren.
Ik hoop een beetje dat zijn moeder ook aanwezig is, gezien het een eigen gefokt paard is. Maar dat zie ik vanzelf.
Bedankt voor de tips die ik kan vragen!
Ik weet al dat ie voetjes kan geven voor het krabben en de smid :))
Ik hoop ook foto's te mogen maken, voor mezelf als ik weer thuis ben voor nadenkstof haha maar misschien kan ik die ook sturen naar iemand die een beetje wat van bouw weet.

Elisa2

Berichten: 37349
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:25

Ja dat is slim, maak maar veel video's en filmpjes. Daar kun je ook veel van de bouw en beenstanden op zien. Ook een filmpje waar hij recht op je af loopt en recht van je af.

Klinisch en rontgenologisch laten keuren is ook heel verstandig.

Even voor mijn beeldvorming..heb je ervaring met jonge paarden?

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 15:34

Als je keuring laat doen; ook duidelijk zeggen tegen de arts wat je uiteindelijke doel is met het paard.
Als je echt fanatiek dressuur of springen of western etc wil rijden kunnen ze je ook een tip geven of zij denken dat dit paard er qua bouw bij aansluit.

En verder;
Zou wel even wat gekke dingen uithalen bij het kijken :+
Onverwacht je hand op zijn lijf, misschien iets ritselen oid... aan de reactie kan je vaak al een klein beetje zien hoe een paard van nature met zaken om gaat. (maar hou daarbij wel in je achterhoofd dat het om een jong beest gaat natuurlijk :Y) )

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:01

Bedankt!! Voor het keuren idd ook handige tips.
Moet alleen zien hoe ik dat ga doen gezien het paard in België staat (ruim uur rijden). Pak ik dan een DA daar in de buurt of hoe werkt dat. Moet ie naar de kliniek voor foto's?
Maar.. eerst maar eens kijken of het überhaupt wat voor me is haha.

Mijn oude verzorgpaard deed ik vanaf 3 jaar, zo uit de wei geplukt. Die kon je bij wijze van nog niet borstelen want je kreeg een hap of een trap. Maar wel een super lieve aard uiteindelijk.
Mijn huidige verzorgpaard ook vanaf 3 jaar ongeveer? Ook onbeleerd, totaal ander beest, een dominante kreng af en toe :p
Verder rijd ik op een PRE handelsstal waar ook wel jonge paarden zijn en allemaal hengst (wel ingereden al).

Ook goede tips voor de film-hoeken haha :D

Lynn_Nikita

Berichten: 25490
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 19:40

Ik heb die van mij toen ook in Belgie gevonden en na het bezichtigen bokt gevraagd welke artsen uit de buurt fijn waren en daar 1 van laten komen. 2e keer gaan kijken, laten keuren en meteen nog wat dingen geprobeerd, gewandeld gepoetst enz, Toen ik nog steeds een gevoel had en hij goedgekeurd werd erna opgehaald ja 3 keer een pokke eind moeten rijden maar een goed paard koop je maar 1 keer dus dat had ik er wel voor over

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:22

Ik hoorde gisteren dat er weer een hoop gesjoemel op de markt was met die Pre handelaren uit Spanje die er 20 bij hadden. Meisje kocht een zwarte Pre hengst die daags ervoor was afgekeurd op 3 benen. Maar werd door de dame natuurlijk niet verteld dat dat het geval was aan deze koper.

Ik ben benieuwd Aurelia, houd ons maar op de hoogte. Hoop dat je er een klik mee hebt!

Lynn_Nikita

Berichten: 25490
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:51

Sorry maar wie koopt er ook een paard op de markt zonder te keuren. Met een beetje gezond verstand....

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 14:56

Ja vooral voor die prijsklasse.. ik snap dat ook niet. Maar denk dat op een markt sowieso niet gekeurd word wel? Die papierloze champagne PSL vroegen ze eerst 20.000 voor. Alsof iemand dat Uitgeeft op een markt.

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 15:49

Jaa niet normaal o.o
Vond hem wel uber knap <3

c_alsemgeest

Berichten: 20680
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 16:02

ja maar knap, goed en heel staat imo nooit op een markt :+

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 22:45

c_alsemgeest schreef:
ja maar knap, goed en heel staat imo nooit op een markt :+


Dat. Exact.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:22

Nee, en vooral geen grote maat, zwarte APTO pre hengst denk ik dan. Als die voor 6000,- op marktplaats zie heb ik al twijfels.
Ik heb nu wat contact met Spaanse fokkers, maar de prijzen liggen echt een stuk hoger voor gekeurde paarden. Heb gemerkt dat je je in de Pre’s beter heel goed kunt verdiepen. Heel interessant maar wel ook een gigantisch ongezond aanbod en corruptie qua papier in Spanje. Ze proberen het allemaal hierheen te krijgen.
In Feb/Maart ga ik daarheen om wat Yeguada’s te bezoeken. Veel zin in al!
Hopen dat mijn rechtzaak dan ook eens opschiet. Wil toch wel gerechtigheid voor de vosmerrie.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 11:43

Ik word vaak droevig als ik zoveel goedkope pre’s op marktplaat zie staan....en hoor hoevelen er juist problemen mee hebben, al is het maar in de omgang en rijden...

Zie ze zelfs voor 3000 staan en dan ziet een leek toch wel dat de benen en hoeven brak zijn? Ook zo mager en vaak al zo jong beleerd...heel droevig

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:13

Zoekt iemand nog een brave 5 jarige pre? Een kennis van mij verkoopt er een, echt een heel leuk paard hij kost wel iets hogere prijsklasse wel onder 10.000 hoor. Maar kan leuk lopen. Misschien dat iemand nog iets weet? :D

kimberlyve

Berichten: 599
Geregistreerd: 15-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 09:19

Hoi allemaal :wave:

Ik wil mij en mijn knappe andalusier graag voorstellen.

Ik ben Kimberly 21 jaar en ik werk in een verzorgingshuis.

Toen ik een goede bekende van mij opbelde en vertelde dat ik paarden kwam kijken omdat ik er graag nog een bij wil had hij het al gelijk over een 8 jarige andalusier, ik was een beetje terug houdend want dat is niet een ras wat ik wou.

Een dag later was het zover en ging ik daarheen. Ze zag er toch wel leuk uit en ik wou toch wel even op haar rijden, ik was verliefd. Toch nog een aantal andere paarden gereden maar nee mijn hart was gevallen voor die knappe andalusier merrie!

Ontmoet: Serrana, merrie van 8 jaar oud.
Kent de basis stap, draf en galop.

Eenmaal thuis kwam ik er toch achter dat er wel wat pit in zat en was/is ze zeker niet altijd makkelijk. Gelukkig rijd ik er nu een kleine week al heel fijn :+: inmiddels is ze pas 6.5 week van mij. Dus we zijn erg blij met de vorderingen!

Nu even wat foto's.


Afbeelding

Serrana samen met mijn pony.


Afbeelding

En nog een rij foto van afgelopen week, foto is wazig en het is zeker niet perfect maar een foto is natuurlijk ook maar een momentopname

Afbeelding

Ik hoop ervaringen te kunnen delen en veel van jullie te leren. Ik ben namelijk redelijk onbekend op spaans gebied.

Stal_Fiore

Berichten: 9361
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:29

Hi Kimberly,
Wat een knappe dame heb je!

Stal_Fiore

Berichten: 9361
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:31

Hi!

Ik ben Margriet, 35 jaar, woon in Leiden en ben leraar basisonderwijs.

Mag ik aan jullie voorstellen; mijn nieuwe aanwinst, Noble ❤️


Afbeelding


Na jaaaaaaaren in de New Forest Pony wereld gezeten te hebben, was het tijd voor wat anders.
Ik heb na 15 jaar mijn lieve ponymeisje en haar, door mij zelf gefokte, zoon van 7 jaar verkocht.
Dat was even flink slikken, maar het is goed.
Beide zijn C pony’s van 1.35 m. Met mijn 1,85 m. kon ik zelf dus niet op ze rijden. Ik had altijd wel een regiment verzorgmeisjes die van alles met de pony’s deden en daar genoot ik ook best van. Maar het zelf rijden miste ik steeds meer.
Dus voor beide pony’s een goed huis gevonden. Mn meisje naar de andere kant van het land, maar heerlijk aan de bossen en de hei en zandvlakte. Mn lieve pony-vriendje blijft op stal, hij is verkocht aan 1 van de verzorgmeisjes.

Dus daar kwam deze knapperd. Noble is een ruin, 7 jaar. Hij is sinds januari 2016 in Nederland.
Hij had geen carta bij zich, maar deze is inmiddels via het stamboek geregeld.

Ik weet verder nog niks van dit mooie ras, dus hoop hier veel te leren.