Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lynn_Nikita

Berichten: 25493
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 18:37

dekensenzo schreef:
Helaas te vroeg gejuicht dat de medijnen voor Mex hun werk goed gedaan hebben.
Hij blijft hoesten (voornamelijk met inspanning). Vanaf maandag zit hij weer aan de medicijnen.
Vandaag toch maar de kliniek gebeld, t zit me niet lekker.
Hij word steeds kortademiger bij inspanning en ook steeds meer met regelmaat dat hij hoest..

Vrijdag naar Emmeloord voor een bronchoscopie...



welke medicatie heb je gehad? Heb je ook al nat hooi en zoweinig mogelijk stof?

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:12

Hij zit nu voor de 2de keer aan de ventipulmin. 1ste keer in combinatie met antibiotica omdat hij ook koorts had.
Nu in combi met prednison..
Hij staat zo veel mogelijk buiten voor frisse lucht. Nat hooi eet hij niet.. Dus hooi nog gewoon.
Vrijdag maar afwachten wat eruit de scopie komt en wat we evt qua voer/stro management moeten gaan aanassen.

KellyR

Berichten: 1517
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:38

Mag ik hier even blij ei komen spelen :D
Als het 4 jaar en "ingereden" gekocht.
Eerste 1,5 maand zo goed als niks gedaan ivm castratie. Vervolgens erachter gekomen dat hij zo slecht is ingereden en opgevoed dat we helemaal opnieuw zijn begonnen vanaf de grond.

Toen we het eindelijk op wilde gaan pakken was de bak zo slecht dat het bijna niet lukte. Toch 1x per week (of in de 2 weken, afhankelijk van de bak) 20 minuutjes er op aan de longe.
Van de week vertrouwde mijn instructrice het genoeg om groen licht te geven voor los stappen *\o/*
Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en moeders meegenomen.
Eerst even aan de longe en toen los!
Nog heel veel om aan te werken, Maar wat een wereld van verschil in dit half jaar.

Laatst bijgewerkt door KellyR op 23-12-17 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Berichten: 20547
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 15:44

dekensenzo schreef:
Hij zit nu voor de 2de keer aan de ventipulmin. 1ste keer in combinatie met antibiotica omdat hij ook koorts had.
Nu in combi met prednison..
Hij staat zo veel mogelijk buiten voor frisse lucht. Nat hooi eet hij niet.. Dus hooi nog gewoon.
Vrijdag maar afwachten wat eruit de scopie komt en wat we evt qua voer/stro management moeten gaan aanassen.


Als het zo serieus is dan zou ik een hooistomer overwegen. Zelf geen ervaring mee maar wat ik erover gelezen heb eten paarden gestoomd hooi erg graag.

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:22

Vrijdag bij de kliniek geweest met Mex. Maar helaas moeten we woensdag weer.
Longen beluisterd en niks geks te horen. Klonk allemaal goed. Maar ivm de klachten toch een
bronchoscopie gedaan en veel slijm in de luchtpijp te zien. Verder ziet het er wel mooi rustig uit. Niet gezwollen, rood oid.
Ook nog een longspoeling gedaan om uit te kunnen zoeken waar het hoesten echt vandaan komt.
Maar helaas kwamen ze er na de spoeling achter dat het lab in Utrecht 4 dagen dicht is en daardoor de waarden niet meer betrouwbaar gaan zijn...
Dus woensdag moeten we opnieuw heen voor de longspoeling...
Aan voer/hooi/stro hoefde ik eerst nu nog niks te gaan veranderen. Eerst uitslag maar afwachten..

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 15:22

Kelly, goed bezig! Dapper hoor, los met een spookje op zijn rug ;)

Dekensenzo, herkenbaar verhaal. Een week of 2 geleden met een vriendin van mij mee geweest; haar paard had dezelfde symptomen. Via DA ventipulmin gehad, prednison wilde ze niet aan beginnen. Hooi stomen doet ze al. Zijn naar L.aarakker geweest. Paard is allergisch voor schimmels. Is door gemeten en heeft homeopatische middelen mee gekregen. Ze merkt al verschil

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 19:06

Hier nu ook 1 paard verkouden. Niet hoesten maar snot, echt klodders. Gelukkig wel wit. Maar het is ook zo’n raar weer nu..

Vandaag met Indigo aan de gang geweest, was al even geleden vanwege het weer maar hij is wel relaxed hoor. Opzadelen geen enkel probleem. Daarna wat gelongeerd, voor- en achterhand laten wijken en toen beugel naar beneden en erop gaan hangen. Hij keek een keer om van wat doe jij nou daar :')

Ik was alleen anders was ik er gewoon op gaan zitten. Maar dat staat voor morgen op de planning als het nog droog blijft. Zou mooi zijn als ie eind van de kerstvakantie onder het zadel is. Braaf dier.

Ik heb trouwens ook een pony met stofallergie maar met het juiste management prima onder controle te houden. Die staat snachts op stofvrije houtkrul en krijgt het hooi geweekt. Heeft al jaren geen kuch meer gegeven. Is nu 21 en nog zo fit als een hoentje. Wel heel veel werk want ik moet het hooi voor allemaal weken als ze overdag bij elkaar op de wei staan. Haar apart zetten wil ik niet. Zou een hoop werk minder zijn maar dat vind ik zo sneu.

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 19:58


KellyR

Berichten: 1517
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:53

Jeetje wat een zieke verhalen allemaal.
Heb hier van de week wel de onderdeken er af gehaald omdat hij er onder begon te zweten.
@dekenenzo wat slordig dat ze zo alles hebben afgenomen en er vervolgens niks mee kunnen. Hopen dat er na woensdag een duidelijke uitslag komt!

@buitenzinnig ja ghost zit heerlijk :D wel niet heel veel vaker dan een x of 5 gebruikt :') Maar kan niet wachten om langere ritten er mee te maken.

@tessjazz ziet er goed uit!

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 21:13

Mooi tessjazz! Ziet er al heel constant uit. Hoe lang heb je ‘m nu onder het zadel?

KellyR ook al zo fijn bezig, ziet er relaxed uit. Hoop dit morgen ook te kunnen doen met ons jonkie. Even duimen dat het weer meewerkt.

KellyR

Berichten: 1517
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 22:21

maikeltje schreef:
Mooi tessjazz! Ziet er al heel constant uit. Hoe lang heb je ‘m nu onder het zadel?

KellyR ook al zo fijn bezig, ziet er relaxed uit. Hoop dit morgen ook te kunnen doen met ons jonkie. Even duimen dat het weer meewerkt.


Ik duim met je mee. Als ik morgen iemand kan regelen stap ik ook nog een 2e x op om een beetje te stappen.
Misschien heb ik het helemaal gemist hoor, Maar ben heel nieuwsgierig naar een fotootje van die van jullie!

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 02:52

Afbeelding

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 02:55

deze slungel


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Als het lukt zal ik morgen foto’s of een filmpje maken

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 09:12

maikeltje schreef:
Mooi tessjazz! Ziet er al heel constant uit. Hoe lang heb je ‘m nu onder het zadel?

KellyR ook al zo fijn bezig, ziet er relaxed uit. Hoop dit morgen ook te kunnen doen met ons jonkie. Even duimen dat het weer meewerkt.


Paar maandjes ongeveer.. dankjewel!

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 18:35

Onze Indigo vandaag, officieel ruitermak *trots*


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

KellyR

Berichten: 1517
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 19:24

Yeah wat goed!
Leuke puppy, zo wijdbeens stond die van mij ook nog niet zo lang geleden :')
Zo aandoenlijk.

Lynn_Nikita

Berichten: 25493
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 19:48

Goed zo maik

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 22:03

Leuk maikeltje, fijne kerst zo! *\o/*

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 18:20

KellyR schreef:
Yeah wat goed!
Leuke puppy, zo wijdbeens stond die van mij ook nog niet zo lang geleden :')
Zo aandoenlijk.

Leuk hè? En dat staartje knijpen toen ie in beweging moest komen.

Maar: vandaag nog eens een keer herhaald, opstappen, twee rondjes linksom en twee rondjes rechtsom. Toen dochter af laten stappen en nogmaals op laten stappen en er weer af. Deed ie keurig. Dus heel tevreden. Hij leert snel.

Nu moet ik komende twee dagen werken dus dan kan hij het even verwerken.

MoppieFilou

Berichten: 4956
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 20:41

Ik ben echt verliefd op PRE's dus ik lees mee! :j

c_alsemgeest

Berichten: 20687
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:13

Even een vraagje voor de kenners onder ons, ik denk zelf wel een goede inschatting te kunnen maken, maar omdat ik meer uit de kwpn hoek kom toch even een check wat jullie mening hierin is qua prijsklasse waarin ik zal gaan zoeken;

-Leeftijd tussen de 3,5 en de 9 jaar
-Niveau naar leeftijd, minimaal zadelmak.
-hoogte vanaf de 1m60
-Formaat tank... ik ben nogal van de paarden met body.
-Kleur maakt me niks uit... al vind ik paars wel erg ruig :+
-Papieren maakt me ook niks uit, ik ga toch niet fokken. Ik wil alleen wel dat alles correct is en kloppend zodat ik alles netjes op mijn naam kan zetten.
-Een gezond paard, ik doe geen concessies op gezondheid. Eczeem, luchtzuigen, oude blessures, noemenswaardige bemerkingen, die laat ik allemaal staan :')
-Geslacht maakt mij niks uit, ik heb merries gehad, ruinen gehad en hengsten gereden en ik kon met alles door een deur. Indien hengst wil ik er wel een die zonder te veel ellende naast ruinen op het land kan staan met stroomdraad ertussen. Ik wil het paard wel een paardwaardig bestaan kunnen geven anders gaat dit in tegen mijn eigen normen en waarden :Y)
-Correcte beweging, geschikt voor dressuur. Het hoeft van mij niet super spectaculair te zijn, karakter (willen werken) vind ik belangrijker dan beweging. Ik wil er uiteindelijk minimaal weer het Z mee in en daarna eventueel verder groeien.
-Ik hou van scherpe/krachtige paarden, maar geen echte gekkenhuizen voor mezelf ondanks dat ik er wel handig mee ben, voornamelijk omdat ik ook meteen lekker met mijn paard naar het bos en het strand wil zonder er elke keer onder te hangen :')

ok, met dit lijstje in acht genomen... wat zal ik ongeveer neer moeten tellen? _O-
Ben benieuwd of ik een beetje goed zat qua inschatting :P

Elisa2

Berichten: 37389
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:17

Lijkt mij tussen de 6 en tienduizend..dat je wel zal moeten kunnen slagen met je wensenlijst. Maar ik denk in jouw geval dat je het beste een paard uit Spanje kan gaan halen of bij goede NL fokkers/ bemiddelaars. {misschien weet Cyrina wat}
Maar pas op bij de import/ handelstallen.

c_alsemgeest

Berichten: 20687
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 11:29

Ja ik heb al een lijst qua stallen met do's en dont's :')

c_alsemgeest

Berichten: 20687
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 16:05

maar ik zat met mijn prijs dan inderdaad goed, zat inderdaad met 7 tot 10 in mijn hoofd.
Uit Spanje halen voelt voor mij nog als een hoop gedoe... :') maar dat zal in de praktijk wellicht meevallen :+
Ik heb qua werk nu iig niet heel veel tijd om zelf heen en weer te tuffen naar Spanje met het vliegtuig... en geduld zat om te wachten tot er in Nederland wat naar mijn zin is.
Of hebben jullie hier andere ervaringen mee? Misschien dat in NL uiteindelijk meer tijd zal kosten, maar dat is niet aaneengesloten en makkelijker te plannen voor mij.
Chrissy had mij in ieder geval toegevoegd op facebook, en nog een meisje waar ik veel positieve verhalen over hoor met paarden kopen uit Spanje. Dus die optie laat ik nog wel open :)

Elisa2

Berichten: 37389
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 09:24

De jonge andalusier die wij toen hadden kwam via Chrissy, ongezien gekocht..alleen vanaf het filmpje. {maar daar was de prijs toen ook naar}
Dat begint een vreselijk mooi paard te worden en heeft echt een super karakter, dus goede ervaringen met haar inieder geval.

Nou ik denk dat je in NL ook wel kunt slagen als je toch al de lijst hebt met de stallen qua do's en dont"s. Dat is het belangrijkste denk ik..