Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:35

Nou dames, ik heb de knoop doorgehakt om te stoppen met de Pre fokkerij.
Mijn nieuwe Pre heeft zo’n gebruiksaanwijzing dat ik me volledig daarop ga focussen.
Dat betekend dat ik mijn 2 pre merries ga verkopen. De een is drachtig en de ander niet. De fokkerij kost in het dekseizoen veel tijd en is tegelijk met hoogseizoen is ons bedrijf. Niet handig. Dit lijkt me de beste keus, ook zoveel pech gehad dat ik de lol wel kwijt ben ook.
Mocht iemand interesse hebben stuur maar een PB, ik verkoop ze als fokmerries, niet als rijpaarden. Allebei uiteraard Apta gekeurd. De 1.57 en de ander 1.70.
Jammer als dingen niet lopen zoals je wil ;(

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:16

Kan je me wat informatie doorsturen over leeftijd en karakters? Ik ben niet écht op zoek naar een vaste erbij op dit moment maar hou toch graag wat in het oog of er toch niets passeert wat interessant kan zijn. Maar daar speelt karakter een grote rol in gezien ik op zoek zou zijn naar een stabiele merrie ook voor therapie.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:51

Pb

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 23:00

foutje, gaat lekker zeg :P

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 08:14

Jeetje balen zeg Zsazsa, wat een pech allemaal heb jij gehad.

Hopen dat je meer geluk gegunt is met 1 paardje :+:

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 08:42

Bedankt voor alle PB’s, fijn dat er zoveel mee denken!

Ik kreeg een paar berichten over de 9 jarige waarom die niet drachtig is. Die is wel geïnsemineerd geweest maar laat mee begonnen, hengstigheden gemist, na de eisprong geïnsemineerd etc dus eigenlijk niet secuur genoeg mee geweest. De baarmoeder is 15 aug bij de 18 dagen scan helemaal nagekeken en daar is niks mis mee. Als je 3 merries moet scannen/insemineren moet je goed opletten ben ik achter :D ze heeft in 2017 wel probleemloos een veulen gehad.

Cava wordt trouwens echt een plaatje! Ben daar zo verliefd op. Geeft altijd een showtje weg als je niet kijkt.
Afbeelding

TessJazz
Berichten: 2043
Geregistreerd: 28-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 15:40

Wij hebben echt een mega goed bewegende Pre merrie te koop, met fijn bloed en heel veel maat ze is 3.5 en nu al zo'n 165 cm
Dus mocht iemand nog wat zoeken :D
Ze is echt ontzettend leuk! Afbeelding

unbelievable
Berichten: 305
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:30

Jeetje zsazsa dat is wel balen zeg.
Wat voor een gebruiksaanwijzing heeft jouw nieuwe dan?

De mijne doet t eigenlijk wel heel erg goed op een dag na dan. Hadden we even een leiderschapstoornis.
Afbeelding

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:35

Testresulaten binnen.
Afbeelding
Aan de ene kant fijn, aan de andere kant moet ik nu dus wel echt op zoek naar een andere oorzaak van dat behoorlijk heftige spierverlies en de spierspanning.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:58

Ja lastig Azmay, de symptomen die je zegt kunnen ook wel een Beetje bij Lyme horen. Misschien daar een keer op testen?

@unbelievable, hij was zooooo veel hengst, gaat nu met de dag beter na de castratie. Moet nog 100 kg aan, maar werk elke dag met hem aan de hand. Want hij snapt niks van mensen. En leert gelukkig wel vlug. Hij krijgt een hoge dosis Oestress en dat helpt hem al super. Volgens mij heeft hij een beetje honger geleden in Spanje.

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:13

@Amzay heb je eiwitten tekort al uitgesloten?
Eventueel puur of als luzerne bij te voeren.

Kan zijn dat de verhouding winter/zomer anders is in het gras/hooi.

Of doe je zelf misschien meer/minder met haar waardoor ze terug valt?

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:16

KellyR schreef:
@Amzay heb je eiwitten tekort al uitgesloten?
Eventueel puur of als luzerne bij te voeren.

Kan zijn dat de verhouding winter/zomer anders is in het gras/hooi.

Of doe je zelf misschien meer/minder met haar waardoor ze terug valt?


Terugval heeft ze meestal rond de zomer, tussen mei en september ergens. Doe niet meer of minder met haar maar moet zeggen dat haar werk bestaat uit een uurtje buiten stappen per week. Staat wel altijd buiten. Ze krijgt een flinke dosis vitaminebrok, gewone brok of lucerne kan ze niet tegen. Ze heeft gewoon jaarrond veel spanning in de bovenlijn en periodiek echt spierverlies. Vandaar dat ik aan pssm dacht.
Ga nu eerst eiwit toevoegen (begin eens met sojaschroot) en zien of ik een dierenarts hier krijg om bloed na te kijken.

Merexa

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 15:17

Herkenbaar.. Mijn merrie valt wat in bij de schoft en op de rug. Heeft de zomer 24/7 buiten gestaan en kreeg wat Lucerne bijgevoerd. Valt verder niet in bij de flanken.
Denk persoonlijk dat die van mij een vitemine mist. Morgen komt de sportmasseur dus ik ga even overleggen of ik ook bij die van mij bloed zal laten prikken of even afwachten. Krijgt nu sinds een week dat ze ook weer s'nachts binnen staat met hooi/voordroog 1x in de 2 dagen flink wat Speedibeet van Pavo (Bietenpulp) en een schep Cavalor Perfomix. Qua karakter is ze niet veranderd maar ze zit ook al snel dik in de vacht, zelfs deze zomer. Mensen op stal dachten aan cushing maar daar heeft ze verder geen symptonen van.
Konden paarden maar praten..

Rijden gaat overigens wel goed, loopt ze ook vrijwel altijd over de rug behalve als ze iets ziet (snel afgeleid :+)
Vanavond ga ik even met balkjes en longeersingel longeren zodat ze wat meer over de rug loopt. Kan nooit kwaad..

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 15:06

Lang niet meer geweest hier.
Drukke zomer met werk en gelijk daarna 3,5 week bij mn vriend in Spanje geweest.
Even een paar foto's spammen :o

9 jarige cruzado.
Na 4 dagen bij 'ons' op stal gelijk maar even naar het strand <3
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

En deze knapperd mag ook niet ontbreken :o
8 jarige PRE hengst met een heel mooi papier en top karakter. (staat ook te koop, maar misschien willen we hem zelf wel houden om mee te gaan fokken. Extra stallen zijn in aanbouw momenteel en daardoor helaas beperkte stalling mogelijkheden. Dus komt er een koper voordat alle stallen af zijn gaat hij weg. Anders mag hij blijven <3 <3 )

Afbeelding

Afbeelding


Mex gaat het ook nog steeds top mee in Spanje :) Hij heeft nergens last meer van.
Helemaal gelukkig. Helaas hem niet kunnen rijden.
Precies op de plaats waar de neusriem vast moet / en het halster zit heeft hij na 2 dagen dat ik er was een wond gekregen. Hoe hij het voor elkaar heeft gekregen geen idee. Zou niet weten waar hij zich aan bezeerd zou kunnen hebben :(:)

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 17:07

Leuke fotos’s dekensenzo! Die zwarte is echt een knapperd!

keeyzie

Berichten: 5718
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 17:20

Wat een plaatjes Dekensenzo, ik zag dat de schimmel te koop staat.

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 20:08

Ja klopt de schimmel staat ook te koop. Staan nu 3 paarden op stal die te koop zijn, 3 pensioen klanten en Mex.
Worden nu 5 boxen bij gebouwd voor verkoop paarden.
Weiland word omheind voor 4 merries om mee te gaan fokken.

Allemaal door mijn invloed haha, hij vond t zelf wel prima een kleine stal. Maar het het idee dat ik tzt naar Spanje zal verhuizen en mee ga werken op stal en Chulo ook mee terug gaat wou hij er boxen bij maken, een weiland voor merries en 3 paddocks. (Omdat ik vind dat paarden geen hele dag op stal horen en hij nu ook ziet dat ze gelukkiger zijn als ze overdag naar buiten kunnen ☺️)

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 21:16

Zo op het erste oog vind ik het mooie dieren, maar toch schrik ik een beetje van de bouw, zeker van de schimmel. Is zo´n holle rug, met bol kruis en dan zo´n lang uittredend sabelbenig achterbeen wel positief? Hoe kan ik dat zien?

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:01

Hoi! Ik wil me al een tijdje hier melden! Ik heb een 1,4 jarige PRE. Is gefokt door een bokker die heeft hem geloof ik al wel eens laten zien hier :D

Cortado staat nu samen met 2 andere paarden en doet het erg goed! Is enorm lief en braaf in de omgang. Hopelijk blijft dat ook zo. Hoe is jullie ervaringen met PRE hengsten?
Afbeelding

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:48


Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:39

Leuk Kelly, heb jullie vrijdags nog gezien, zag er keurig uit!

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:57

MightyJoe schreef:
Hoi! Ik wil me al een tijdje hier melden! Ik heb een 1,4 jarige PRE. Is gefokt door een bokker die heeft hem geloof ik al wel eens laten zien hier :D

Cortado staat nu samen met 2 andere paarden en doet het erg goed! Is enorm lief en braaf in de omgang. Hopelijk blijft dat ook zo. Hoe is jullie ervaringen met PRE hengsten?
[ [url=m/PwEFO6.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een leukerd! Mijn hengst staat in de winter ook gewoon met andere ruinen in paddock. Van maart tot november staan ze op land dan heeft hij wel een eigen stukje, omdat er dan merries naast hem staan en hij daardoor wel agressief naar andere paarden werd om “z’n” merries te beschermen

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-18 19:02

Cortado is zo knap!
Kelly_Taco, die van jou lijkt echt elke keer weer beter!

Mijn fokmerries zijn ovb verkocht vandaag. Dus alleen Cava staat nog te koop. Mijn ruin is gelukkig ook ineens veel rustiger. De castratie begint zijn vruchten af te werpen!

unbelievable
Berichten: 305
Geregistreerd: 30-06-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 20:49

Spannend zsazsa, hopelijk krijgen ze een fijn thuis!

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 13:32

Waw zsazsa, dat ging snel. Had je berichtje nog zien binnenkomen maar denk dat het qua therapiepaardje mss niet helemaal een match zou zijn. Nu des te beter als ze een goede thuis vinden!

Hier afgelopen weekend met Solea naar de extreme trail gegaan. Vond ze heel leuk maar de kaars was wel heel erg uit nadien, haha.