Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:01

Ik lees met interesse mee, ik zit me namelijk al een tijd af te vragen of ik het schuren van mijn kerel niet deels zelf ook veroorzaak via zn voer. Dit omdat ik verhalen lees van mensen die dus dergelijke ervaringen hebben. De mijne krijgt Metazoa, eerder in de vitaminebrok vorm, nu via de snack vorm (omdat we dagelijks oefenen) https://www.agradi.nl/metazoa-snaxxx.htm

Eerder kreeg hij het dus met de brok in combi met care4life. Nu krijgt hij de snacks (verspreid over de dag), 1 tot 2x per week een Pavo summerfit, staat overdag op een schrale weide en nu ze 's nachts nog op stal gaan voordroog.

Zolang als ik hem ken krijgt hij de snacks plus summerfit koek, bij de fokker werd dit ook gevoerd en ik heb dit toen overgenomen. Later bij mij in een periode met gewone muesli erbij werd het duidelijk dat dit geen goed idee was (gedrag, veel meer jeuk, vetbulten).

Er is me altijd verteld (fokker en DA) dat hij een zomereczemer is. Met veel maatregelen hebben we het enigszins onder controle maar ik hoor dus zoveel wisselende ervaringen met brok op basis van luzerne dat ik steeds meer begin te twijfelen. Echter, zomaar als test het dieet omgooien staat me ook niet zo aan, dus benieuwd of jullie hier dingen in herkennen of ervaringen hebben die wellicht wat licht erop kunnen schijnen?

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:03

_Zsazsa_ schreef:
Ik denk dat je ze vooral eiwitrijk moeten voeren maar geen suikers. Daar worden ze te dik, te heet en jeukerig van.
En vooral moet zoeken naar wat voor jou paard werkt.
Marq krijgt lucerne van een grote Baal, dus heel grof en doet het daar geweldig op. Daarbij vitalbix met spirulina (ook vooral eiwitten) omega olie en magnesium. Eindeeelijk een kalm paard. En dan hooi kwaliteit is ook wel belangrijk natuurlijk. Wij voeren nooit kuil of vochtig hooi. Alleen kurkdroog en dan onbeperkt.

Bedoel je daarmee alle vormen van suikers of alleen de "snelle"?

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:07

Serenity350 schreef:
Ik lees met interesse mee, ik zit me namelijk al een tijd af te vragen of ik het schuren van mijn kerel niet deels zelf ook veroorzaak via zn voer. Dit omdat ik verhalen lees van mensen die dus dergelijke ervaringen hebben. De mijne krijgt Metazoa, eerder in de vitaminebrok vorm, nu via de snack vorm (omdat we dagelijks oefenen) https://www.agradi.nl/metazoa-snaxxx.htm

Eerder kreeg hij het dus met de brok in combi met care4life. Nu krijgt hij de snacks (verspreid over de dag), 1 tot 2x per week een Pavo summerfit, staat overdag op een schrale weide en nu ze 's nachts nog op stal gaan voordroog.

Zolang als ik hem ken krijgt hij de snacks plus summerfit koek, bij de fokker werd dit ook gevoerd en ik heb dit toen overgenomen. Later bij mij in een periode met gewone muesli erbij werd het duidelijk dat dit geen goed idee was (gedrag, veel meer jeuk, vetbulten).

Er is me altijd verteld (fokker en DA) dat hij een zomereczemer is. Met veel maatregelen hebben we het enigszins onder controle maar ik hoor dus zoveel wisselende ervaringen met brok op basis van luzerne dat ik steeds meer begin te twijfelen. Echter, zomaar als test het dieet omgooien staat me ook niet zo aan, dus benieuwd of jullie hier dingen in herkennen of ervaringen hebben die wellicht wat licht erop kunnen schijnen?


Ik houd er toch al niet van te vele bij te geven bij hooi. "het hele dieet" viel dus wel mee over de jaren.
Het blijkt ook echt dat voordroog niet werkt, net als lucerne en de normale brokken.
Vitaminebrokken geef ik niet veel van en dat gaat allemaal eigenlijk wel goed, marstall force, vitalbix (de lucerne er bij was wel te veel) en nu pavo vital.

Op dit moment heb ik droog hooi, bietenpulp, pavo vital, compact gras en sojaschroot en word er niet geschuurd. Gezien ik gras op aan het bouwen ben verwacht ik wel weer iets meer jeuk tot de groei er uit is.

Alle suikers niet geven zou ongezond zijn, in hooi zit ook suiker :+

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:10

Ik dacht altijd dat juist bietenpulp enorm suikerrijk was. Het is altijd lastig om het juiste dieet te vinden. Mijne deden gelukkig gewoon goed op hoe simpeler hoe beter.

Ik heb de Woeste Hoeve vorige week gehaald voor wat info maar nog niet teruggehad helaas. Was wel heel benieuwd!

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:21

Azmay schreef:
Ik houd er toch al niet van te vele bij te geven bij hooi. "het hele dieet" viel dus wel mee over de jaren.
Het blijkt ook echt dat voordroog niet werkt, net als lucerne en de normale brokken.
Vitaminebrokken geef ik niet veel van en dat gaat allemaal eigenlijk wel goed, marstall force, vitalbix (de lucerne er bij was wel te veel) en nu pavo vital.

Op dit moment heb ik droog hooi, bietenpulp, pavo vital, compact gras en sojaschroot en word er niet geschuurd. Gezien ik gras op aan het bouwen ben verwacht ik wel weer iets meer jeuk tot de groei er uit is.

Alle suikers niet geven zou ongezond zijn, in hooi zit ook suiker :+

Dat was dus ook meteen mijn gedachte en verwarring. Omdat er wel vaak genoemd wordt "suikervrij". En aangezien je heel veel verschillende koolhydraten hebt, dacht ik, misschien dat daar ergens het verschil in zit.

Wat voordroog betreft. Nadat mijn hooivoorraad afgelopen december compleet onbruikbaar bleek te zijn (lang verhaal, iets met ex en nare zaken) heb ik de overstap gemaakt op voordroog omdat ik financieel niet opnieuw een berg hooibalen kon aanschaffen op dat moment en wel hooi nodig had. Tot mijn verbazing leek hij het er daarna juist beter op te doen. Ik had altijd arm stengelig hooi, nu op de voordroog begint hij veel meer body te krijgen. Nu is het lastige dat bij de fase in zn leven (wordt 5 jaar, we gaan nu richting volwassen) ook past dat hij de stoere man wordt en niet meer een iele puber. Dus ja, het hoeft niet de voordroog te zijn. Wat ik trouwens wel doe is dat ik het hooi (voordroog) wat ik geef eerst nog een keer "droog". Het komt droog uit het pak in principe, maar elke dag leg ik voor de dag erop de portie op een droogplaats. Twee dagen later is het dan toch wel echt meer "crispy" en zit er niet meer die typische geur aan.

In principe gaan we straks gewoon weer voor hooibalen, omdat ik dat ook fijner vind werken en in ons geval prettiger opslaan is.

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:37

Goh, ik kan mijn pony ook niet “mooi” houden op droog hooi. Wanneer hij genoeg heeft, stopt hij gewoon met eten en ik heb de indruk dat in voordroog net dat iets meer inzit waardoor hij uit zijn portie meer haalt. Nu hebben we wel droge voordroog en geen “koeienvoordroog”.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:39

Sheran schreef:
Ik dacht altijd dat juist bietenpulp enorm suikerrijk was. Het is altijd lastig om het juiste dieet te vinden. Mijne deden gelukkig gewoon goed op hoe simpeler hoe beter.

Ik heb de Woeste Hoeve vorige week gehaald voor wat info maar nog niet teruggehad helaas. Was wel heel benieuwd!


De pulp die je gedroogd koopt is het afvalproduct nadat de suiker eruit is gehaald. Melasse is wel suikerstroop en soms zit dat er bij voor de smaak.

Voordroog dacht ik wel te kunnen geven ondanks de iets wat dunne mest dan Diva en de beetje bolle buik van Kim. Maar zelfs het lekkerst ruikende spul en ingepakt droog hooi ging fout. Kim uiteindelijk met koliek van het laatste en Diva bleef aan de schijterij en schuren van het eerste. Dus nu betaal ik maar ietsje meer voor onverpakt..

Zonder vitaminebrok doet Diva het minder ok, krijgt ze wat pigmentverlies en zit ze niet echt lekker in haar vel.

Anomien

Berichten: 7419
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:42

oke…. ik besluit jullie even te storen..
Na niets te hebben gelezen, wel die mooie bruine merrie van een paar pagina's terug bewonderd..

Waar kan ik fijne Anda's of Pre's vinden?
Jaarling mag. Voorkeur voor schimmel. Vraagprijs passend bij niveau en leeftijd dier.

Zijn er betrouwbare fokkers? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:46

Knert schreef:
oke…. ik besluit jullie even te storen..
Na niets te hebben gelezen, wel die mooie bruine merrie van een paar pagina's terug bewonderd..

Waar kan ik fijne Anda's of Pre's vinden?
Jaarling mag. Voorkeur voor schimmel. Vraagprijs passend bij niveau en leeftijd dier.

Zijn er betrouwbare fokkers? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Maakt geslacht uit? Ben je al lid van de FB pagina's?
PRE Andalusier Sportpaarden

Ik zag laatst deze te koop. Ik denk bij een particulier?
https://www.2dehands.be/paardensport/pa ... ium=social

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:43

Knert schreef:
oke…. ik besluit jullie even te storen..
Na niets te hebben gelezen, wel die mooie bruine merrie van een paar pagina's terug bewonderd..

Waar kan ik fijne Anda's of Pre's vinden?
Jaarling mag. Voorkeur voor schimmel. Vraagprijs passend bij niveau en leeftijd dier.

Zijn er betrouwbare fokkers? Ik zie door de bomen het bos niet meer.


Als je de zoekfunctie gebruikt in dit topic vind je al heel veel informatie.

Zo heb ik een paar pagina's terug Woeste Hoeve, Yeguada Juntamente e.d. genoemd.

Fedra krijgt elke nacht op stal een plak voordroog (hier doet ze het beter op dan op echt droog hooi) en overdag gewoon gras op de wei.
Als ik met haar gewerkt hebt krijgt ze:
200gr Vitalbix daily complete
Halve voerschep Vitalbix Active+ muesli
Hele voorschep Vitalbix Luzerne+
2 pompjes Vitalbix lijnzaad olie met vitamine E

Hier doet ze het enorm goed op en het ondersteunt haar genoeg in spieropbouw en in het werk

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:48

Knert schreef:
oke…. ik besluit jullie even te storen..
Na niets te hebben gelezen, wel die mooie bruine merrie van een paar pagina's terug bewonderd..

Waar kan ik fijne Anda's of Pre's vinden?
Jaarling mag. Voorkeur voor schimmel. Vraagprijs passend bij niveau en leeftijd dier.

Zijn er betrouwbare fokkers? Ik zie door de bomen het bos niet meer.


“De Woeste Hoeve” en kijk ook eens op de site van ANCCE Belgica.

Anomien

Berichten: 7419
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 18:02

Thanx iedereen. En mightyjoe.. voorkeur voor merrie

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 18:15

ZoeyDercks schreef:
Fedra krijgt elke nacht op stal een plak voordroog (hier doet ze het beter op dan op echt droog hooi) en overdag gewoon gras op de wei.
Als ik met haar gewerkt hebt krijgt ze:
200gr Vitalbix daily complete
Halve voerschep Vitalbix Active+ muesli
Hele voorschep Vitalbix Luzerne+
2 pompjes Vitalbix lijnzaad olie met vitamine E

Hier doet ze het enorm goed op en het ondersteunt haar genoeg in spieropbouw en in het werk


Waar bestel jij je vitalbix? En hoe is de service daar?

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:05

Maartje_M schreef:
ZoeyDercks schreef:
Fedra krijgt elke nacht op stal een plak voordroog (hier doet ze het beter op dan op echt droog hooi) en overdag gewoon gras op de wei.
Als ik met haar gewerkt hebt krijgt ze:
200gr Vitalbix daily complete
Halve voerschep Vitalbix Active+ muesli
Hele voorschep Vitalbix Luzerne+
2 pompjes Vitalbix lijnzaad olie met vitamine E

Hier doet ze het enorm goed op en het ondersteunt haar genoeg in spieropbouw en in het werk


Waar bestel jij je vitalbix? En hoe is de service daar?


Feralhorsecare.com
Ze bezorgen thuis en geloof vanaf 60€ gratis. Dus zorg altijd dat ik daar boven zit.
Heb 1 keer een open zak binnengekregen en toen stuurde ze direct een nieuwe er achteraan, mocht de kapotte ook houden. Die heb ik gewoon gevoerd haha.

Dais_

Berichten: 4046
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:26

Daar bestel ik het ook. Ik voer dezelfde producten als ZoeyDercks.
Ook mijn paard doet het er heel goed op.

Bij vitalbix kun je een voer analyse laten doen. Ze denken echt met je mee, kan het van harte aanbevelen.


Ik laat het voer leveren bij het postdepot, dat zit 500m van mn stal vandaan. Pik het op na mijn werk en kan het gelijk naar stal brengen. Ideaal.

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:34

Ik heb ze aan huis, dus leveren is sowieso makkelijk. Toevallig vandaag mijn proefzakje active+ uit de brievenbus gevist. Kijken of ze het lusten.

Is die luzerne/lijnzaadolie nu wezenlijk anders dan gewoon luzerne van de fouragehandel of een ander merk lijnzaad? Of is dat puur gemak om alles op 1 plek te bestellen?

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 23:38

Knert schreef:
Thanx iedereen. En mightyjoe.. voorkeur voor merrie


De fokkerij Woeste Hoeve heeft de laatste jaren heel wat merrieveulens gehad, dus veel merries in het aanbod nu. Goede fokker én veel of uitsluitend schimmels!

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 09:28

Ik ga me na mijn verhuizing toch ook eens verdiepen in vitalbix.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 10:46

Na hoeveel tijd is het eigenlijk geaccepteerd om ergens een mailtje achteraan te sturen in de paardenwereld?

Ik zou heel graag eens bij de WH kijken om te zien wat ze hebben staan, maar misschien is dat dus niet de bedoeling.

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:38

Sheran schreef:
Na hoeveel tijd is het eigenlijk geaccepteerd om ergens een mailtje achteraan te sturen in de paardenwereld?

Ik zou heel graag eens bij de WH kijken om te zien wat ze hebben staan, maar misschien is dat dus niet de bedoeling.


Ik zeg altijd, beller is sneller :)

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:49

Ik heb echt een enorme hekel aan bellen. Dat ik anderen stoor, dat ik niet uit mijn woorden kom... Ik laat me altijd overrompelen en geef niet de juiste reacties. Op schrift ben ik veel handiger. Vind het ook altijd vervelend als mensen mij bellen.

elledani68
Berichten: 428
Geregistreerd: 12-01-05
Woonplaats: almere

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 15:08

Sheran, heel herkenbaar

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 18:05

@Sheran, snap ik. Maar ik neem aan dat haar telefoon nr die online haar zakelijke telefoon is. Heeft ze geen tijd of vind ze het mooi geweest neemt ze niet op.
Als je niet zo goed uit je woorden kan komen is het handig om even op te schreeuwen wat je wilt zeggen toch?
Dan heb je ook meteen antwoord en ben je niet in afwachting van de mail.

Privé iemand bellen die ik niet ken vind ik ook niet fijn. Maar beroepsmatig.. Ja waarom niet?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 20:57

Sonja van de Woeste Hoeve is heel aardig hoor. Als je op Facebook een berichtje stuurt heb je zo iets terug!

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 21:30

Sheran schreef:
Ik heb echt een enorme hekel aan bellen. Dat ik anderen stoor, dat ik niet uit mijn woorden kom... Ik laat me altijd overrompelen en geef niet de juiste reacties. Op schrift ben ik veel handiger. Vind het ook altijd vervelend als mensen mij bellen.


Sonja is heel vriendelijk hoor!