Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:25

Jeetje Jenera, dat is even een onzekere tijd geweest. Fijn dat je nu weer wat meer vastigheid hebt en vanuit daar verder kunt gaan kijken. Wat voor werk doe je eigenlijk? Hoe oud is Jenera nu?

Maartje: Fijn om te lezen dat er wat meer rust inkomt, dat is altijd fijn met die heethoofdjes.
Hopelijk is de bak snel weer toegankelijk!

Robijntjah: Ze zijn dus al aardig gewend op hun nieuwe plek? Leuk dat je zo steeds nieuwe plekjes ontdekt. Drempels blijven eng he!

Esje70: Wat leuk, een hele leuke kruising joh! En wat fijn dat je hem een maand op proef kunt krijgen. Hoe gaat het nu? Een hele mooie leeftijd ook en een fijne hoogte :)

Castellon: Wat een handsome is het! <3 Het grondwerken is daar inderdaad nog vrij onbekend. Ik moet zeggen dat ik versteld stond dat de fokker van mijn paard heel veel grondwerk doet. Daar was ik echt zo blij mee, wil in de toekomst nog een paard bij hem kopen. :o Die Spaanse paarden hebben zoveel baat bij grondwerk.

Hier gaat alles goed, sinds 3 weken staat er een veulentje van 4 maanden op de wei <3
Het was echt even wennen zo'n baby maar inmiddels gaat het heel goed en staat ze gezellig met mijn shetlander samen in een wei :j

Hugo gaat heel fijn, we hebben nu 6 punten in het M2 en trainen ondertussen thuis al rustig voor wat Z-oefeningen.

Afbeelding

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 22:23

Keeyzie, ja, de paardencultuur an zich is hier wel heel anders. Zoveel meer mannen alleen al! Het is ook wel heel grappig soms, al die stoere kerels die dan wel staan te prutsen met het maken van vlechtjes en in de weer zijn met equishine :) Ik probeer er van mee te nemen wat me aanstaat, en mijn eigen ding te doen waar dat goed voelt.

Wat goed dat je zo goed gaat in de training!

Nog een plaatje van mij en Sol. Het is hier nu ook even wat koud maar volgende week weer 20 graden en zon. Zo lekker!
Afbeelding

keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:01

Het is ook fijn te zien dat je paard gewoon lekker loopt en niet in de krul is getrokken.
Begrijp ik goed dat je daar woont?

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:23

MightyJoe wat een prachtig paard!!! <3

Jenera wat ontzettend rot zeg! Gelukkig nu weer de goede kant op.

Wow Sol is een knapperd zeg! <3

Keeyzie, lekker bezig!


Hier gaat het ook heel goed, Enzo is echt volwassen aan het worden nu :)
3 weken geleden is een van mijn grootste dromen uitgekomen, met mijn eigen paard (zelf beleerde ook nog eens!) naar het strand!! WOW <3 <3
Afbeelding
Niet te beschrijven..

En onze laatste shoot

Afbeelding
Afbeelding

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 18:46

@Maartje_M, ja was wel even een hele opluchting na zoveel onzekerheid. Wat sneu van je bak :/ altijd lastig in dit seizoen. Ik ben zo blij dat de onze deze zomer is vernieuwd, vorig jaar was het één glibberige modderpoel en nu ligt die top. Zal duimen dat het wat droog blijft voor je ;)

@Castellon, Pfja, er is hier dan nog vaak discussie dat je als zelfstandige veel beter af bent enzo, maar mensen vergeten dus dat je echt nergens op kan terugvallen als het even tegenzin. En wel, als ik architect wil blijven (ik ben dus architect en doe mijn werk supergraag) heb ik geen keuze dan zzp'er te blijven. Hier in België zijn alle vrije beroepen zowieso als zzp'er. Ik heb nu even wat tijd en ruimte om verder te zoeken, als ik écht niets vind, wil ik altijd wel overwegen om iets anders te gaan doen, in loondienst dan. Maar zou het zonde vinden om al die zware jaren studie overboord te gooien, aangezien ik wel écht heel graag architect ben.

En wauw cool! Een eigen paddock paradise, heb je foto's of plannetjes? Kan me wel inbeelden dat het inderdaad met die rotsige bodem daar in Spanje niet evident is. En ja dat van je zoektocht snap ik, zoveel paarden die al zo misgereden zijn door anderen, dan wil je als snel een jonkie om het zelf juist proberen doen.
Leuke foto ook van jou en Sol :)

@Keeyzie, Ik ben dus architect, zoals hierboven al gezegd :) Inderdaad fijn dat ik weer eventjes kan ademhalen! Jenara is nu 4,5 en ik zie al wel heel wat verandering met toen ik haar kocht, maar ze blijft nog maar een mager dingetje, zeker die typische achterhand ;) Ze heeft het wat moeilijk met galop, ik probeer haar nu hele kleine stukjes te vragen; gewoon aanspringen, paar pasjes en weer ok. Doet ze dat 2x goed, dan is het klaar. Dan oefenen we er alvast op, maar probeer ik haar ook niet te over belasten. Daarnaast rij ik ook gewoon maar max. 2x per week een halfuurtje met haar.
Oh, een veulentje <3 ! Heb je foto's? Wat moet dat leuk zijn :)
En super vooruitgang zeg! Hugo ziet er goed uit!

@EdkingEnzo, Dankjewel :) Mentaal is het wel even een flinke klap geweest, maar nu inderdaad terug de goeie kant op :)
Wat een geweldige foto van op het strand! Dat is ook wel echt een droom van mij :D en dan zeker zonder zadel én bitloos! Dat moet een fantastisch gevoel geweest zijn, straalt ook echt van de foto af!
Leuk setje ook in de andere foto's :) Ook een PS of Sweden/Equestrian Stockholm fan :)?
Heb je gevolgd via insta! Wat een leuke beeldmateriaal!!

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 21:17

Keeyzie, dankjewel! Klopt, ik woon hier in Spanje en binnenkort komt Sol aan huis te staan.

Edkingenzo, wat een prachtige appeltjes heeft Enzo, en wat straal je op de foto's! Terecht trots op je knappe paard.

Jenara, ah architect, leuk! Ik hoop dat je wat kunt vinden waardoor je door kunt zetten en doen wat je leuk vindt, wat dat is zo belangrijk!

Hier een foto van ons paddock paradise in wording, een paar dagen terug. Er is nu alweer wat meer gedaan hoor. Het zijn twee verdiepingen als het ware, twee olijventerrassen, en er is nog een derde terras waar we een soort van bak van maken (met wat vreemde afmetingen maar je kunt niet alles hebben :P)

De palen hadden vertraging en vervolgens was het erin drillen een vreselijk karwei en moest enorm veel zwaar geschut aan te pas komen, maar ze staan! En maandag komt de schuilstal :)

Afbeelding

Escada

Berichten: 3857
Geregistreerd: 25-10-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 11:31

Ik leef nog hoor! *\o/*
Heb even de berichtjes terug gelezen. Mooie zadels zag ik voorbij komen <3

@ Castellon, wat supergaaf! Dat is toch een droom :oo

Met ukkie Valoroso gaat het goed, wij hebben op mijn werk een paar zieke veulens met koorts,snot en hoesten dus ik ben even een weekje niet bij Valoroso geweest uit voorzorg. Hij is zo'n teddybeer nu met zijn palomino wintervachtje :+: Hij wandelt al lief mee, geeft netjes voetjes, alleen de antibijt spray voor in zijn staart is nog een dingetje :+

Ook sinds 2 weken een supergave andalusiër te rijden, 7 jaar. Mooi barok type. Hij is zo gaaf!
Hele lieve eigenaresse ook en ik kan niet wachten om samen te groeien en van elkaar te leren :D

Maartje_M

Berichten: 9392
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 20:45

Nou de bak doet het weer hier hoor. Gister even gelongeerd maar dat was nog wel war enthousiast :+ een bepaald stukje was nog een beetje glad dus daar ging ze bokkend in galop overheen := Vandaag aan de hand gewerkt in stap, dat was een stuk beter vond ze. Ze heeft echt zo veel rust nu daarin in vergelijking met een paar maanden terug!

Castellon wat gaaf!
En wat een mooie paarden komen er weer voorbij!

Escada wat leuk dat je nu iets te rijden hebt in de tussentijd!

Wie is er hier echt actief bezig met dressuur vanaf de grond en weken methode gebruiken jullie hiervoor?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:00

@Castellon: Mooi een paddock paradise! Ben straks benieuwd naar het eindresultaat!

@Maartje_M: ik longeer veel, bij voorkeur aan de kaptoom. Pak dan ook graag wat eenvoudige grondwerk oefeningetjes mee.

Ik geniet erg van mijn paard, vandaag een buitenritje.


Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9392
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 21:32

En dan Lante? Gewone teugels, longe, touwtje, dubbel longe...?

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 22:07

Maartje, ik volg de opleiding Academische Rijkunst en doe veel dressuur vanaf de grond :)

Maartje_M

Berichten: 9392
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 22:10

Ik zal even uitleggen waar de vraag vandaan komt. Ik heb dus van 2 verschillende mensen grondwerk les en beide werken op een andere manier met andere optoming. En dat werkt dan weer mijn nieuwsgierigheid, hoe werken jullie en waarom zo?

Opleiding academische rijkunst klinkt wel super interessant! Mag ik vragen waar je dat doet? En dan mag je daarna les geven?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 22:19

Maartje_M schreef:
En dan Lante? Gewone teugels, longe, touwtje, dubbel longe...?


Wat ik dat moment maar nuttig vind; soms alleen longeren aan de kaptoom, soms bijgezet longeren met bijzet aan het bit en longe aan de kaptoom en regelmatig stukje werken aan de hand (in stap); soms met lange teugel aan het bit of een enkele lijn aan de kaptoom.
Ik moet zeggen dat ik ook gewoon veel kijk en experimenteer hoe ik het beste krijg wat ik op dat moment zoek; rechtrichten vind ik het makkelijkst aan de hand, en ook stukje schoudervoor en zijgangen.
Schakelen en overgangen doe ik aan de longe met of zonder bijzet.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:08

Keeyzie, Wat een fijn paard lijkt Hugo zo!

Castellon, Ik ben jaloers op jullie temperaturen! Heerlijk zeg. :D

Escada, fijn dat het goed gaat met Valoroso. Wat leuk dat je een bijrijdpaard hebt! *\o/*

--
Afgelopen week weer bij Cortado in de opfok geweest. Hij wordt elke maand knapper. <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:49

Gisteren heb ik voor het eerst met m’n 4 jarige hengst op vreemd terrein gereden. Hij vond het vreselijk spannend maar heeft geen stap verkeerd gezet. Trots!

Afbeelding

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 12:52

Knap paard!

Maartje_M

Berichten: 9392
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:06

Lante schreef:
Maartje_M schreef:
En dan Lante? Gewone teugels, longe, touwtje, dubbel longe...?


Wat ik dat moment maar nuttig vind; soms alleen longeren aan de kaptoom, soms bijgezet longeren met bijzet aan het bit en longe aan de kaptoom en regelmatig stukje werken aan de hand (in stap); soms met lange teugel aan het bit of een enkele lijn aan de kaptoom.
Ik moet zeggen dat ik ook gewoon veel kijk en experimenteer hoe ik het beste krijg wat ik op dat moment zoek; rechtrichten vind ik het makkelijkst aan de hand, en ook stukje schoudervoor en zijgangen.
Schakelen en overgangen doe ik aan de longe met of zonder bijzet.


Lange teugel als in erachter? Want ik doe een soort van lange teugel vanuit zeg maar een dubbel longe positie/idee. Maar goed, jij doet dus hetzelfde als ik, alles maar een beetje proberen en kijken wat past haha

Wat is Cortado knap aan het worden!
Horseware ook al zo'n knapperd! Fijn dat hij zo braaf was

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:33

@ Castellon: Wat een schitterend plekje en wat een heerlijk paardje zeg!

@ MightyJoe: ik ben best wel verliefd op Cortado eigenlijk. Leuk hem weer eens langs te zien komen!

En ik kruip nog wat verder onder mn meeleessteen vandaan voor een vraagje aan de eigenaren met paarden "zonder" manen? Scheren of knippen jullie het kort? Ik heb na lang dubben besloten de manen van mn kerel eraf te gaan halen, zodat ik in de zomer beter en makkelijker zn eczeemplekken kan insmeren. De voorkant is mooi lang en vol, maar de onderste helft staat alle kanten op doordat het van lang tot kort afgeschuurd is geweest. Nu zit ik me dus af te vragen wat het beste is, scheerapparaat lenen van een vriendin of met de manenschaar er langs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:35

Ik knip het, heb het toevallig gisteren bijgeknipt. Dit is nog voor het bijknippen.

Afbeelding

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:37

Scheerapparaat werd erg verdrietig van het scheren van manen, dus ik knip nu met een scherpe keukenschaar :+
Afbeelding
Ziet er na een weekje weer prima uit als ik er per ongeluk wat hapjes in knip.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:39

Jij bent er duidelijk al geoefender in dan ik _O-
Al ging het gisteren al makkelijker dan vorige keer.

Ik heb zo'n speciale manen en staart schaar met een ronding er in.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:44

Maartje_M schreef:
Lange teugel als in erachter? Want ik doe een soort van lange teugel vanuit zeg maar een dubbel longe positie/idee. Maar goed, jij doet dus hetzelfde als ik, alles maar een beetje proberen en kijken wat past haha


Klopt helemaal. Ik pak uit verschillende methoden wel wat. Lange teugel doe ik meestal net achter de schouder of naast de achterhand. Maar daar ben ik, eerlijk is eerlijk, niet super handig mee. Doe dan alleen stap. Sommige mensen kunnen daar echt supermooie dingen mee.

Ik kijk altijd goed naar hoe mijn paard beweegt en doet (gedrag) en daar anticipeer ik per dag op.
En als ik zelf handigheid of een paar ogen erbij mis, dan heb ik verschillende instructeurs bij wie ik weet wat ik kan halen.

Wat betreft knippen/ scheren; ik laat het juist groeien. :)

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:46

Dat laat ik bij Modesta ook maar die schuurt ook niet :+

Aan de hand werken doe ik heel af en toe maar eigenlijk niet veel of lang, is helaas niet meer zo haalbaar met mijn heup.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:51

Oh wat fijn om te horen, ik had namelijk echt geen zin om met dat apparaat in de weer te moeten bij mn kerel. Die vind rare geluiden achter zn oren heel onprettig, dus netjes stilstaan zou echt een opgave worden. Terwijl gewoon knippen, ontklitten, pluizen, noem maar op, met de handen dan weer geen enkel probleem is.

Ga ik ook lekker met de schaar aan de slag. Even kijken of ik de skills nog een beetje in de vingers heb van het fjorden knippen vroeger (20 jaar terug _O- ).

@Azmay: Jouw paardje is ook al zo heerlijk stevig maar toch elegant. Wat een uitstraling!

@ Robijntjah: Eerlijk is eerlijk, bij jouw foto dacht ik; oooh, zo erg is het dus niet als het wat slordiger wordt dan de bedoeling. ;)

Maartje_M

Berichten: 9392
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:55

Lante schreef:
Klopt helemaal. Ik pak uit verschillende methoden wel wat. Lange teugel doe ik meestal net achter de schouder of naast de achterhand. Maar daar ben ik, eerlijk is eerlijk, niet super handig mee. Doe dan alleen stap. Sommige mensen kunnen daar echt supermooie dingen mee.

Ik kijk altijd goed naar hoe mijn paard beweegt en doet (gedrag) en daar anticipeer ik per dag op.
En als ik zelf handigheid of een paar ogen erbij mis, dan heb ik verschillende instructeurs bij wie ik weet wat ik kan halen.

Wat betreft knippen/ scheren; ik laat het juist groeien. :)


Ik heb gelukkig ook verschillende instructeurs die met me meekijken, toch wel fijn :) Ik heb ook 2 heel verschillende karakters staan waar ik mee werk, dat geeft ook altijd weer hele nieuwe inzichten.

Ik heb nog nooit manen geknipt, hier laat ik het bij alles groeien :+ Al twijfel ik nu of ik de Welsh niet even moet bijknippen want die is door schuren ook zo slordig als het maar kan nu