Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elke85
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:52

Hallo iedereen

Jack zijn eczeem is onder controle
Heb hem op de privé stalling gewassen en de jeuk was zichtbaar enorm geminderd en nu schuurt hij zich niet meer gelukkig

Maar nu zit ik terug met de handen in het haar.


Het probleem waar ik mee zit is dat mijn 2 paarden toch niet zo goed overeen komen.
Ik heb Nog een appaloosa merrie van 17.
Mijn merrie heeft ervoor samen gestaan met mijn beste vriendin haar paard ook een appaloosa merrie.ze hebben 4 jaar samen gestaan. Tot mijn beste vriendin is verhuisd en haar paardje nu ook aan huis staat.mijn merrie is altijd de baas geweest tegenover de andere merrie tot her laatste jaar dan is het opeens omgedraaid was zij de laagste in rang.
Ik heb ik mijn ruin vorige week dinsdag naar mijn weide gehaald. Ik heb mijn weide in 2 gesplitst. Dat ze elkaar konden leren kennen. Ze stonden altijd bij elkaar aan de draad snuffelden aan elkaar geen piep niks. Ook als het ene paard ging liggen om te rusten waren ze altijd in elkaars buurt ik had zo iets van ja dit gaat goed , altans dacht ik toch.
Dus ik heb deze woensdag de 2 samen gezet dat ging op eerste zicht allemaal goed ze hadden niet echt oog voor elkaar. Tot op gegeven moment mijn merrie besloot van ik ga hem eens opjagen dus ze legt haar oren in de nek en loopt op hem af, natuurlijk vlucht hij van haar.de ene moment jaagt ze hem gewoon zo weg maar de ander moment blijft ze hem achterna lopen tot hij in een hoekje word gedreven en ze haar dan omdraaid en stampt maar ver genoeg op afstand dat ze hem toch niet raakt. Mijn DA zei dat het zijn tijd nodig heeft allemaal en dat het goed komt. Wat denken jullie?

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 14:44

@Elke85, met tijd kan dat wel echt beteren. Jenara heeft bijna een maand naast de andere paarden (3) gestaan, ze ging er dan eindelijk bij, niets aan de hand. Maar in de 2-3 weken nadien hebben ze toch ook een paar keer lelijk naar haar gedaan, gelukkig zonder gevolgen! Als ik haar van de weide probeerde te halen, werd ze ook vreselijk opgejaagd door de anderen. Ze werd ook weggejaagd van het drinken. Ze bleef altijd wel wat de underdog in de groep, maar er is na een hele tijd wel rust ontstaan. We zijn nu toch een dikke 10 maanden verder en ze is nog steeds de laagste in rang, maar ze kan wel gewoon eten en drinken en ze staat er rustig en happy bij :)

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 15:21

Elke, zoiets kan heel makkelijk gaan maar ook inderdaad een hele tijd duren.
Ik heb een pony gehad die in de basis echt de laagste in rang was, altijd, waar dan ook, het heeft ook echt een tijd geduurd voor zij echt op haar gemak was in de kudde op de pensionstal waar ik toen stond. En dat is ook echt met beleid, stapje voor stapje aangepakt.
Een verhuizing is heel heftig voor een paard en het is heel normaal dat het een tijd duurt voor ze echt op hun plek zijn.
Weet je de oorzaak van het schuren al? Mocht het nu luis of schimmel geweest zijn, vergeet dan niet de herhaalbehandelingen (van paard maar ook van dingen als dekjes enzo).

Ik ben een beetje ziek dus niet veel spannends. Het stormt hier flink en de paarden waren vanmorgen helemaal gek door de wind. Geven ze zichzelf lekker beweging, ook goed ;)

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:26

Iemand die meer thuis is in de bloedlijnen en ik even een pb kan sturen?

Elke85
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:35

Castellon schreef:
Elke, zoiets kan heel makkelijk gaan maar ook inderdaad een hele tijd duren.
Ik heb een pony gehad die in de basis echt de laagste in rang was, altijd, waar dan ook, het heeft ook echt een tijd geduurd voor zij echt op haar gemak was in de kudde op de pensionstal waar ik toen stond. En dat is ook echt met beleid, stapje voor stapje aangepakt.
Een verhuizing is heel heftig voor een paard en het is heel normaal dat het een tijd duurt voor ze echt op hun plek zijn.
Weet je de oorzaak van het schuren al? Mocht het nu luis of schimmel geweest zijn, vergeet dan niet de herhaalbehandelingen (van paard maar ook van dingen als dekjes enzo).

Ik ben een beetje ziek dus niet veel spannends. Het stormt hier flink en de paarden waren vanmorgen helemaal gek door de wind. Geven ze zichzelf lekker beweging, ook goed ;)


De Eczeem kwam door het vorig voer wat hij op de privé stalling kreeg en ook mijnheer heeft wat bang van water en de paddock zijn open stal grenzen aan zijn weide maar de eigenaar van de stalling sluit altijd tijdens de winter zijn wei af anders lopen ze het kapot. Natuurlijk waren er wat plassen waardoor mijnheer niet echt door durfde te gaan. Dus hij begon zich ook te vervelen en begon zich daardoor ook te schuren. Dit is iets wat ik zelf nog nooit had mee gemaakt of wist.weer iets bijgeleerd natuurlijk. Heb hem op de stalling wel goed gewassen. En nu hij bij me op de wei staat schuurt hij dus helemaal niet alle haren die afgeschuurt waren komen beetje per beetje terug.. gelukkig maar. Nu hoop ik dat mijn zure dame binnenkort wat liever is tegen mijn ruin. Maar hij laat zich enorm doen door haar.

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 21:47

*\o/* Woensdag de laatste controle gehad op de kliniek *\o/*
Ze zijn heel erg tevreden hoe Chulo het doet. Na het zien van de röntgenfoto’s op 31 juli had niemand durven hopen dat hij weer zo goed zou kunnen lopen. Chulo blijft de hele kliniek verbazen (iedereen kent hem en zijn diagnose daar ondertussen , Meerdere keren aangesproken door mensen die er werken.. Is dit dat paard met die grote cyste? Ja toch? Hoe gaat het? en stuk voor stuk heel verbaas als ze horen hoe goed hij het doet)

Wig mocht er onder vandaan. Ijzers blijven nog even (misschien wel voor altijd). Als we daarmee het probleem kunnen oplossen dan maar de rest van zijn leven op ijzers achter. En weet niet of ik hem uberhaupt weer ijzerloos durf te laten gaan. Het is zo belangrijk dat de stand van zijn hoeven zo blijft als het nu is en niet veranderd. Zonder ijzers ben ik bang dat het misschien toch net iets te scheef slijt oid en hij weer last gaat krijgen. Elke 8 weken nu naar de kliniek voor de hoefsmid en maar per keer bekijken wat we doen.

Nu kunnen we weer heerlijk ‘normaal’ (zoals voorheen) trainen.
Op naar ons 1ste wedstrijd <3

Ik rij nu met de equestic saddle clip, om goed in de gaten te kunnen houden of er veranderingen zijn, die ik op het oog nog niet zie. En daardoor evt sneller weer aan de bel kan trekken bij de kliniek.
Maar ik hoop dat dat niet nodig gaat zijn en het goed blijft gaan..

xemmafalcon

Berichten: 85
Geregistreerd: 12-04-16

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 23:41

Ik ben een stille meelezer, maar ben eigenlijk heel benieuwd naar wat voor zadel jullie op je paard hebben liggen. Mijn zoektocht naar een passend zadel voor mijn cruzado is namelijk begonnen :o

Elke85
Berichten: 13
Geregistreerd: 02-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 00:10

xemmafalcon schreef:
Ik ben een stille meelezer, maar ben eigenlijk heel benieuwd naar wat voor zadel jullie op je paard hebben liggen. Mijn zoektocht naar een passend zadel voor mijn cruzado is namelijk begonnen :o


Ik heb een barefoot cherokee op mijne Jack liggen

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 01:08

Macrider!

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 08:46

Afbeelding
Mijn man en ik hebben allebei een Harry Dabbs op onze PRE’s liggen. Alle modellen kunnen op verschillende bomen gemaakt worden dus de zadelpasser kiest de juiste boom en kussens voor het paard en de ruiter kan kiezen welk model hij/zij wil.

Maartje_M

Berichten: 9390
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 09:24

Ik heb een albion

Azmay

Berichten: 17999
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 09:26

Ik rijd met een bob marshall maar wil weer terug naar ghost.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 10:26

Ik rijd met een Vaquera zadel


Afbeelding

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 11:19

Ik zie hier in Spanje trouwens voornamelijk OF (handgemaakte) Vaquerazadels, OF zaldi's. Dat is het wel een beetje aan variatie. Die zaldi's lijken erg mooi te gaan op de pre's en gemiddelde cruzado-met-veel-spaans. Als ik zelf op zoek zou moeten gaan zou ik eerst in die hoek eens kijken.

@dekensenzo, wauw, gefeliciteerd met het goede nieuws! Superfijn zeg! Dat moet wel een hele opluchting zijn. Goede start van het nieuwe jaar voor jullie! Wat is die saddle clip als ik vragen mag?

Dais_

Berichten: 4037
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:48

Castellon schreef:
Ik rijd met een Vaquera zadel


[ [url=m/9cGUbu.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoe zit dat nou zo'n zadel? Ik vind het schitterend, maar kun je er mee rijden zoals een dressuurzadel(lichtrijden)? En worden die op maat gemaakt?

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 14:46

Ik heb de Zaldi San Jorge. Vind Zaldi echt super fijne zadels. Wil niet meer anders.

@Castellon De Saddle clip die "clip" je aan je zadel, via een app op te telefoon zet je hem aan. En die meet dan de takt, afzet en landing. Links vs rechts. Meet hoeveel je links en rechtsom rijdt, hoeveel je stapt, draaft, galloppeerd (met springen hoeveel sprongen je maakt). Hoeveel overgangen je rijdt. Voor mij erg handig om in de gaten te houden hoe zijn takt, afzet en landing is. Als het nu een tijd de zelfde waardes aangeeft en over 2/3 maand oid ineens heel anders word zonder dat ik op het oog iets zie kan ik dus aan de uitslagen van de clip al zien dat het weer de verkeerde kant op gaat met zijn been. En optijd aan de bel trekken op de kliniek.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:13

@Dais: Mijn zadel is echt een klassiek vaquerazadel en loeizwaar, ik denk een kilo of 12. Je zit wat hoger op je paard, maar op de een of andere manier voelt dat niet zo; Sol voelt echt alles wat ik doe qua zit en doordat je geen zweetbladen hebt heb je veel contact met je paard. 
Het heeft uiteraard geen wrongen, dus je houding moet behoorlijk uit jezelf komen, maar doordat de voor en achterkant hoog zijn donder je er niet zo snel uit :Y)
Wat ik merk aan mijn zadel is dat het zich in de tijd dat ik het heb echt is gaan vormen, zowel naar mij als naar Sol, en dat vind ik heel positief. Het ligt echt als een huis!
Ik vind het echt heel lekker zitten, comfortabel maar toch vrij, met genoeg steun en toch veel contact. Ook na een flinke buitenrit stap ik fit af en Sol beweegt er echt fijn onder.

Oh, die stijgbeugels, die zijn echt loei, loeizwaar. Fijn als je zit want ze hangen altijd keurig naar beneden, maar je moet ze niet tegen je schenen krijgen als je zelf je zadel draagt :+

Maar weet je, uiteindelijk is het net als bij dressuurzadels; er zit onderling zoveel verschil in! Ik heb hier nu op een stuk of 7 verschillende Vaquera’s en potrera’s gereden en de een reed ik zo op weg, de ander had ik een stoelzit in en weer een ander zat gewoon helemaal voor geen meter.

edit: Ze worden zeker op maat gemaakt, hier heel veel zelfs, maar in Nederland is dat lastig ben ik bang.

@dekensenzo, wauw, wat interessant, dat ken ik helemaal niet. Wat fijn dat je het zo in de gaten kunt houden!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:41

Mijn jonge cruzado heeft een deuber en partners barok van melrovers. Verstelbaar dus handig als hij verandert van bouw (is nu 3,5) dus zal nog volop veranderen.
Heerlijk zadel. Zijn moeder heeft er ook eentje op haar rug liggen.

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 12:37

Ik heb voor Villa een Strada

Dais_

Berichten: 4037
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:11

Castellon schreef:
@Dais: Mijn zadel is echt een klassiek vaquerazadel en loeizwaar, ik denk een kilo of 12. Je zit wat hoger op je paard, maar op de een of andere manier voelt dat niet zo; Sol voelt echt alles wat ik doe qua zit en doordat je geen zweetbladen hebt heb je veel contact met je paard. 
Het heeft uiteraard geen wrongen, dus je houding moet behoorlijk uit jezelf komen, maar doordat de voor en achterkant hoog zijn donder je er niet zo snel uit :Y)
Wat ik merk aan mijn zadel is dat het zich in de tijd dat ik het heb echt is gaan vormen, zowel naar mij als naar Sol, en dat vind ik heel positief. Het ligt echt als een huis!
Ik vind het echt heel lekker zitten, comfortabel maar toch vrij, met genoeg steun en toch veel contact. Ook na een flinke buitenrit stap ik fit af en Sol beweegt er echt fijn onder.

Oh, die stijgbeugels, die zijn echt loei, loeizwaar. Fijn als je zit want ze hangen altijd keurig naar beneden, maar je moet ze niet tegen je schenen krijgen als je zelf je zadel draagt :+

Maar weet je, uiteindelijk is het net als bij dressuurzadels; er zit onderling zoveel verschil in! Ik heb hier nu op een stuk of 7 verschillende Vaquera’s en potrera’s gereden en de een reed ik zo op weg, de ander had ik een stoelzit in en weer een ander zat gewoon helemaal voor geen meter.

edit: Ze worden zeker op maat gemaakt, hier heel veel zelfs, maar in Nederland is dat lastig ben ik bang.

@dekensenzo, wauw, wat interessant, dat ken ik helemaal niet. Wat fijn dat je het zo in de gaten kunt houden!


Dan moet ik toch maar naar Spanje verhuizen... :)

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:41

Elke fijn dat de eczeem wat onder controle is nu!

En mooie zadels komen er langs, die van Castellon is echt gaaf :)

Ondertussen heb ik mijn andalusier zo’n 1.5e maand! Hij begint goed te wennen hier en ik vind hem met de dag leuker :D Ik heb hem ook voor het eerst gewassen, want hij zit constant onder de mest vlekken. Hij heeft wat dunne mest door de stress van de verhuizing denk ik. Ondanks het koudere water en de harde wind was hij onwijs braaf! Wassen vond hij echt leuk haha

Afbeelding

Ik had eigenlijk een voor foto moeten maken van hoe onwijs vies hij was :') wit is die nog steeds niet, maar in elk geval wat minder geel en zwart :=

Hij schrikt ook van steeds minder dingen, vandaag rondom het hele terrein gelopen met veel wapperend zeil en dergelijke en hij schrok nergens van :) Ben benieuwd hoe hij het in het bos gaat doen zodra we daar heen kunnen gaan!

Rijden zit er helaas nog even niet in, hij heeft wat last van zijn rug en we zijn ook niet helemaal zeker of het zadel nou goed ligt op hem. Dus nog even wachten op de fysio :)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:05

xemmafalcon schreef:
Ik ben een stille meelezer, maar ben eigenlijk heel benieuwd naar wat voor zadel jullie op je paard hebben liggen. Mijn zoektocht naar een passend zadel voor mijn cruzado is namelijk begonnen :o


Ik heb voor mijn ronde, korte en brede cruzado een zadel op maat laten maken door Ninon Schutte, aangezien ik uitgekeken was in de fabriekszadels (zaldi, equestor, enz). Hij is helaas ongeschikt voor mijn Lusitano met een wat rechtere en langere rug. Dus mijn zoektocht begint ook opnieuw. Mocht iemand een goede tip hebben...

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:36

Begin december mn Zaldi new Kent ingeruild voor deze
Zaldi San Jorge (sinds ik Chulo kocht bijna 2 jaar geleden wou ik deze al :o
Nieuw ronde nieuwe kansen dus vond dat we hem nu verdient hadden <3 )
Afbeelding

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:44

Mooi is die hè. Ik heb voor mijn cruzado een zaldi lander gehad, maar die bleek toch te lang en ik werd erg naar voren gezet. Op mijn huidige paard zou hij niet te lang zijn geweest, maar misschien wel te brede kussens. Mijn Lusitano is nog vrij smalletjes, maar wel wat breder bij de schoft (mediumwijd).

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:10

Wat handig dat jullie net allemaal jullie zadels showen :p
Zadelpasser is hier gisteren geweest en ik kijk uit naar een nieuw zadel,
het mijn begint wat krapjes te worden aan de boom, waardoor het wat naar achter helt, waardoor ik minder goed in balans zit + er ontstaat wat te veel druk aan de voorkant.
Nuja, met zo'n jonkie is het wel te verwachten dat je om de zoveel tijd een nieuw zadel moet of toch op zijn minst aanpassen. Volop op zoek nu dus!