Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 18:31

Ik denk dat er vooral veranderingen zijn bij Wintec. Maar ik zal zeker verslag uitbrengen1 :-)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 23:56

Vandaag debuut gehad met mijn PRE. Lekker voorwaarts, erg meewerkend en tempocontrole wat we gelukkig hebben sinds een paar weken ook hier gewoon goed (voorheen was ze steeds nog erg heet en loperig). Ook in de omgang op vreemd terrein helemaal prima.
We hadden 184 en 187 punten, waarmee we net buiten de prijzen vielen.

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 00:06

@Zsazsa, moest ik dit jaar op zoek geweest zijn naar een paardje, had ik die van jou een schitterende kandidaat gevonden!! Maar ik heb er met ééntje genoeg :) Hopelijk vind je hem een héle fijne plek!
Hij ziet er in ieder geval echt schitterend uit!

@Azmay, hihi, leuk die foto's! Wat is ze knap zeg en nog steeds toch zo speels dan duidelijk :) leuke foto's!

@Zoey, heerlijke foto! wat een mooie locatie ook!

@Robijntjah, geen ervaringen mee, ik was het ook aan het overwegen, maar ga uiteindelijk voor een thorowgood, die lag heel goed bij het passen laatst.

@melrovers, ik ben ook wel geïnteresseerd in de info van die lezing! Vind het allemaal bijzonder interessant!

@Lante, oh wat leuk! Superfijn voor jullie en net buiten de prijzen voor een debuut is toch echt geweldig!!
Als ik zo'n dingen hoor, wil ik mss toch ook wel eens een wedstrijdje proberen!

Ik ben onlangs voor het eerst op verplaatsing geweest met Jenara :D Ik had normaal rijles thuis, maar door al die stormweekend kon dat in onze buitenpiste niet doorgaan. Daarom stelde mijn lesgeefster voor om ons te komen ophalen en bij haar in de binnenbak te gaan trainen. Nara had daar uiteraard nog geen ervaring mee, dus is deze eerste keer een trailerlaad-les geworden en dan een beetje basis grondwerk in de binnenpiste op verplaatsing. Ik ben zo trots op haar, ze was uiteraard wat nerveus, maar is toch best nuchter en vooral superbraaf gebleven met alles. Ik voelde haar wel enorm steun zoeken bij mij, maar dat vond ik stiekem wel leuk :p

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 09:09

@zsazsa
Wat een knappert is het zeg, wat moet het mogelijk zijn geweest om deze keuze te maken. Ik hou ook mijn oren en ogen voor je open en hoop dat je een geschikt nieuw huis gaat vinden.

@azmay
Wat is ze mooi uitgegroeid zeg

@zoeydercks
Wat een heerlijk plaatje, lekker naar buiten samen. Oortjes foto’s zijn toch altijd wel mooie foto’s hihi

Van de zadels kan ik helaas nog niets zeggen, maar volgens mij genoeg ervaringen hier.

@lante
Wauw wat goed zeg. Jammer net niet in de prijzen, maar deze ervaring is ook goud waard. Het is toch fijn dat je enorme verbeteringen ziet op vreemd terrein en onder het zadel.

@jenara
Wat fijn dat je lesgeefster dit voor jullie wilde doen. Konden jullie toch lekker aan het werk. Zo te lezen was het een fijne ervaring en ging het heel goed voor de eerste keer. Het is toch wel fijn als ze komen opzoeken voor steun, die band samen is echt onbeschrijfelijk.

Hier is er in korte tijd veel gebeurt. Ik ben op zoek gegaan naar pres zijn verleden en dat bleek toch volledig anders te zijn dan ik had verwacht. Hij is in Nederland geboren, hij is ook een jaar jonger en had onofficieel ook al een naam gekregen. Zijn ouders zijn beide voor de fok goedgekeurde PRE’s en hun DNA is bekend in het stamboek. Dat maakt dat ik dus eigenlijk een echte PRE gekocht heb, met stamboom. Zijn vader is Comprador VIII en zijn moeder Pieza, hij heet zelf Comprador IX. Hij is geboren op 3 juli 2017, wat maakt dat hij dit jaar niet 4, maar 3 gaat worden. Ik ben met intensiever trainen stopt nadat ik dit te weten kwam en heb besloten om hem nog langer de tijd te geven om uit te groeien. Wel viel er van alles op zijn plaats, toen ik erachter kwam.

Elisa2

Berichten: 37324
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:03

Jemig..hoe ben je daar achter gekomen? goed dat je bent gaan zoeken. Heeft hij geen paspoort? lijkt me inderdaad wijs om hem langer de tijd te geven, ze zijn al laatrijp.

Jenara, klinkt goed..dat zijn toch al voorbereidingen naar een eventuele wedstrijd toe. :-)

Lante, dat klinkt als een fijn debuut, en gelijk winst. Gefeliciteerd!

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 10:19

Hij heeft wel een paspoort, maar die was uitgegeven in april 2018. Volgens de handelaar, toen hij in Nederland aankwam. Ik heb een mail gestuurd naar de naam die als aanvrager erin stond en zo is het balletje gaan rollen. De aanvrager kon me vertellen dat hij hiervandaan kwam, maar wist niet welke fokker. Alleen dat deze failliet gegaan was en dat het in Friesland was, alle paarden waren daar weggehaald waaronder de mijne. Na een oproep hier op bokt kreeg ik een mail en zo ben ik bij de moeder en vader van mijn paard gekomen. Inmiddels ook contact met de fokker, die alles heeft bevestigd.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:02

Jeetje wordt je dan niet opgelicht... zit je zo op een 2 jarige ipv 3 jarige en ze zijn indd al zo laat rijp.

En bedankt zeg. Heb je wel de handelaar gecontacteerd? Helaas blijven dankzij die handelaren er zoveel gedupeerde mensen opduiken. Genoeg in dit topic die er over mee kunnen praten waaronder ik zelf.

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 16:52

Jeetje dat is ook slordig zo op die leeftijd.

Hier net een top schriktraining gehad, carnavalsoptocht kwam op 1,5 meter van het hek voorbij. Eerst het haar zelf uit laten zoeken en ze bleef toch veel bij het hek maar rende ze ook veel. Toen ik buiten kwam kwam ze me dravend begroeten en wilde ze in mijn broekzak kruipen maar toen ik bij de enge wagens ging staan liep ze hooguit een paar passen weg om dan op tempo weer terug te komen. En dat met harde muziek, gekke pakken, balonnen en de hele ellende.

Trots op mijn dappere paardje :Y)

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 19:56

Dat ik flink voorgelogen ben staat vast ja. Ik denk niet dat ze van de leeftijd wist, ik heb namelijk wel een paspoort dat daadwerkelijk bij zijn chip past. Daar staat alleen de verkeerde naam en datum op. Als ik de vorige eigenaresse mag geloven, is dat de datum die de fokker had doorgegeven aan haar. Zij heeft dan ook de naam en geboorte datum op het paspoort laten zetten. Ik heb de handelaar er niet op aangesproken, maar dat heeft een reden en die plaats ik hier bewust niet.
Nu ik weet hoe ze aan hem zijn gekomen, denk ik niet dat dit vaker gebeurt is. De rest van de paarden komen via iemand anders bij haar, waarvan de meeste wel echt uit Spanje direct.

@azmay
Wat is ze stoer zeg

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-20 22:15

Superstoer Jenara!

Jeetje Marion, wat een verhaal. Ik ken het gerommel met paspoorten ook wel. Als het zo uitpakt is het wel heel erg rot zeg.

Lante, wat goed!

Hier doet de februarizon al heerlijk zijn best!
Met Sol heerlijk aan het rijden. Ook nog een klein buitenritje gemaakt van 20 minuutjes laatst en dat doet hij ZO. goed! Hij loopt dan echt te genieten en is zo dapper en nieuwsgierig. Heerlijk.

Afbeelding

Zaf begint lekkere praatjes te krijgen. Hij groeit zo hard dat ik het vermoeden begin te krijgen dat hij nog wel eens serieus groot kan gaan worden :') Begin april wordt hij alweer twee!
Zijn manen zijn nu lang genoeg voor babyvlechtjes, ha!

Afbeelding

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 00:20

Heerlijk dat zonnetje, hebben jullie geen last meer van de wind castellon?
Ik vind sol maar stoer hoor en die vlechtjes bij zaf, geweldig.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 21:55

Marion, dankjewel! Zafiro heeft zoveel en dik haar, het gaat een flinke bos worden denk ik.
Sol is zo'n stoere!

De wind doet hier afentoe zijn best maar de laatste tijd is het rustig. In de zomer waait het weer meer (tenminste, vorig jaar) maar dan is het wel erg welkom ook met de warmte!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:36

Ik lees nog elke dag mee hoor maar heb het een beetje druk momenteel ;)
Ik ben nog steeds niet aan het rijden, elke keer als ik wil is het storm en regen.
Mijn rug gaat gelukkig weer oké

Maartje_M

Berichten: 9392
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:19

Ik lees ook mee, maar kom niet echt aan reageren toe. Ik kan altijd zo genieten van jouw foto's Castellon <3

Marion wat een verhaal zeg...

Buitenzinnig

Berichten: 5094
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: Workum

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:53

Ik lees ook veel mee, maar druk druk, allemaal leuke nieuwe dingen in het vooruitzicht, maar dat moet allemaal nog even wachten

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 10:56

Jullie hebben duidelijk beter weer dan wij hier _O-

Hier gisteren een ritje gemaakt met Zoey uit het topic en verder overleven in de modder. Voeren en mesten is een drama en kost ongeveer evenveel energie als 10 km hardlopen :=
Goed voor de lijn dus wel.

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:16

@marion, jeez, wat een verhaal! Gelukkig kom je er nu inderdaad achter, zodat je nog even kan terugschroeven in zijn opleiding. Kan me wel inbeelden dat het een hoop dingen verklaart.
Toch spijtig dat er op zo'n jong leventje al zoveel kan gebeurd zijn met ze :/
Ik denk eerlijk gezegd dat er best wel wat gelogen en opgelicht wordt in het wereldje,
zo heeft Jenara blijkbaar ook al een veulen gehad op 2,5 jarige leeftijd en kan de officiële geboortedatum van dat veulen nooit kloppen...

@Elisa2, ja idd :D langzaam bouwen we alles op!

@Azmay, wauw, dat is inderdaad wel heel erg knap! Terecht trots hoor!

@Castellon, Wat ziet het er daar weer heerlijk uit! En wauw, zoveel positieve dingen met Sol de laatste tijd :D Superstoer dat je helemaal alleen op buitenrit kan samen :D

@Maartje_M & Xantha, ik lees ook vaak een tijdje mee, tot ik weer even de tijd vind om iets te posten!

Helaas voor mij een iets minder fijn weekend geweest, dit keer was het mijn beurt om tegen de grond te gaan :/ Stom ongeluk eigenlijk. Ik heb ondertussen 2 weken geleden ongeveer laten weten dat ik ga vertrekken op stal en sinds afgelopen donderdag staat er al een nieuw paard bij, op de weide, want er is geen stal. Ik had vrijdag wat grondwerk gedaan met Nara en toen gaf ze echt totaal geen aandacht aan de nieuwe, ze was wel ietsjes nerveuzer dan ik gewoon ben. Zaterdagvoormiddag gingen we rijden, ik was gelukkig niet alleen. Ging allemaal prima, Nara was braaf en vrij relax, dus ik ben nog aan het opwarmen in stap, ietsjes langere teugel en we stappen de lange zijde van de bak af waar het nieuwe paard staat. Die stapt een stukje met ons mee. Halfweg draai ik af om van hand te veranderen en net op het moment dat we gedraaid zijn, beslist de nieuwe achter ons om even helemaal loss te gaan. Jenara schrikt zich een ongeluk en vliegt ervandoor (ze is echt bizar snel), waardoor ik mijn evenwicht compleet verlies naar achter toe, k kan nog eventjes bijna mij terug goed zetten, maar dan draaide ze af voor het hek en ging ik ernaast..
Al bij al valt het mee, maar ben op mijn heup/bekken gevallen dat doet toch nog flink pijn.
Toen ik op de grond kwam, kwam Jenara wel voorzichtig naar mij toe en toen ik eindelijk kon rechtstaan, stond ze meteen bij me, wel nog heel erg overstuur. K heb haar dan wel kunnen kalmeren, ben nog opgestapt en nog eventjes gereden. Ze deed dan echt superhard haar best! Ze was wel echt heel erg bang van het nieuwe paard, als die dan aan het hek stond, liep ze er met een enorme boog omheen.

Ik weet nu niet goed hoe ik hier in de toekomst mee ga moeten omgaan ... als ze zo bang kan zijn van andere paarden ... Ik denk dat ze zelf ook behoorlijk is geschrokken dat ik ben gevallen, maar dat was best een heftige reactie op een ander paard, of niet?

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:34

Wat vervelend dat je bent gevallen! :(:)
Ik zou er verder niet teveel aandacht aan schenken. Het kan nou eenmaal gebeuren. Paarden zijn toch geneigd met elkaar mee te gaan doen. Vergeet niet dat het kuddedieren zijn. En daarnaast is ze nog jong. Met het instappen had ze waarschijnlijk al niet haar aandacht bij jou. Wellicht de volgende keer haar toch meer bezig houden. Je kan tijdens het in stappen ook alvast oefeningen meepakken en een fijne verbinding creëren met een langere teugel zodat ze iets meer haar aandacht bij jou blijft houden. Natuurlijk kan ze dan alsnog schrikken. Dat hou je toch. :j

marion82, Dan schrik je je toch dood! Blijkt het dat je ineens een 2 jarige hebt in plaats van een 3 jarige. :oo Doe je nu nog wat met hem of zet je hem eerst op de wei o.i.d.?

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:51

ja hoera, zo'n lekker weer hier joh. We houden ervan! Het is ook echt heel erg; als het een dagje wat minder wordt zijn we echt heel erg aan het plannen erop, zo van: nou, we kunnen niet naar buiten :P Dikke onzin natuurlijk maar het went snel!

Jenara, he wat zuur dat je bent gevallen! Vervelend zeg. De schrik zit er wel een beetje in lees ik zo tussen de regels door, toch? Het is echt een jonge paarden ding. Of nou ja, een paardending. Hier doet Zaf ook de mafste dingen als ik met Sol rijd omdat hij aandacht wil. Sol is daar ook wel eens van geschrokken als hij ineens zo'n bokscheet achter hem hoorde terwijl hij net omdraaide. :+ Niet zo gek hoor, en ook geen heel extreme reactie.
Soms kun je ze helpen met onverwachte dingen zien door het ze even te vertellen of te waarschuwen, en op hetzelfde moment heel duidelijk maken dat het normaal is ('Es normal' zeg ik dan tegen Sol ;) door vooral zelf er niet om te stressen. Niet teveel zorgen om maken hoor. Hopelijk ben je snel minder beurs!

Jenara

Berichten: 1568
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:16

Goh, echt schrik niet, ik weet ook wel dat het best een normale reactie is van haar. Ik had het gewoonweg echt totaal niet zien aankomen, het andere paard stond al de hele tijd gewoon rustig op de weide ernaast en Nara was ook echt relax, daardoor ben ik wel geschrokken. Nara heeft nog al wel eens echt heel snel ervandoor geschoten als ze schrok, maar dan voelde ik haar spanning op voorhand al, waardoor ik me ook zo niet liet verrassen en gewoon mee was met de beweging. Dat ze schrikt is volstrekt normaal natuurlijk, maar ook dat ze nu echt bang is voor dat paard? Ik heb natuurlijk door de pijn niet echt doorgevraagd, maar ik kreeg haar met geen stokken nog in de buurt van dat dier.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:27

Jeetje jenara, dat moet schrikken zijn geweest. Ik denk dat het rustig aan weer opbouwen en benaderen is. Gaat jullie vast samen wel weer lukken hoor.
Ja het wereldje zich echt raar in elkaar, je moet echt heel erg uitkijken en blijkbaar niet zomaar alles geloven.

Ik vind het voor hem ook sneu dat hij nu al zoveel heeft meegemaakt. Hij mag lekker bij mij blijven de rest van zijn leven en we gaan samen heel veel avonturen beleven. Hij gaat deze zomer idd lekker het land op, even rust voor allebei.

melrovers

Berichten: 898
Geregistreerd: 20-08-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 09:38

Het was een leuke dag gisteren! ik heb wel een filmpje maar ik heb geen idee hoe ik dat hier moet plaatsen. We zijn er wel achter gekomen dat de bouw van Quimero niet heel geschikt is voor Wintec of Bates. Hij deed alles wel poepbraaf, ik ben denk ik wel 10 keer op en afgestapt. Geen een keer deed hij moeilijk. Groep mensen om hem heen die aan zijn rug en schouder voelden, zadels erop en eraf, hij bleef keurig staan zonder stress. Ik ben zo blij met hem!
Qua zadels vind ik vooral de Wintec 500 flink verbeterd, die zit echt heel lekker nu. Wat smaller opgebouwd. Verder vond ik de gewone Bates ook heel fijn. De Isabell is niet mijn zadel, veel te diep daar hou ik niet van. Ik zoek juist wat meer vrijheid in de zit.

Arthis

Berichten: 251
Geregistreerd: 02-02-10
Woonplaats: lelystad

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:29

Ik plaats niet vaak wat lees eigenlijk meestal mee

Ik heb net gisteren mijn zadel binnen gekregen een zaldi mot ( maar met de zitting van een ander model weet zo niet meer welke) ben er heel blij mee. Zal als het weer beter word een foto maken van de set op rociera.


Afbeelding

Afbeelding

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:36

Wauw! Gaaf zadel! Wie heeft het zadel aangemeten? Zijn ze makkelijk aan te passen voor jonge paarden?

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 10:41

Jenara: ik zou er niet teveel aandacht aan schenken en de volgende keer hetzelfde als anders weer beginnen.

Wat een prachtig zadel zeg!

Ik heb ook weer eens een topic gebouwd:
[ITP] Duo Penotti met een spaans smaakje