Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 08:38

melrovers sterkte voor Tulia :knuffel: Fijn dat de andere twee wel goed gaan!

Ook voor Chispa een knuffel :knuffel: Hier ook een wat de boer niet kent vreet ie niet, maar dan niet Elevada. Maar wat een gedoe is dat zeg, word er gek van.

Marstall Force eten ze hier inmiddels alle 3 niet meer _-:( dus ik probeer de zak leeg te krijgen en dan op zoek naar wat anders weer.
Fedra ziet er goed uit hoor!

Wij hebben gister weer wat engs gedaan: gesprongen :D ik vind het zelf echt DOODeng, maar een paar keer aan de longe geoefend en daar bleek al snel dat Elevada een klein kruisje gewoon als een cavaletti neemt, dus ik dacht, dat durf ik wel. Gister dus een hindernis klaar gezet en er ook echt overheen gegaan. ZO trots op haar (en mezelf :o )
Hoe moeilijk het soms ook is met haar karakter, ze geeft me toch iedere keer zo veel vertrouwen dat we dit soort dingen wel gewoon doen <3

naranja1
Berichten: 687
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:53

Hebben jullie paarden ook instagram? Lijkt mij leuk om anderen te volgen. Suenaxlcl

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:39

zie onderschrift :)

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 19:36

Wat zijn de kenmerken die een Pre goedkoper of duurder maken? Ik ga bijvoorbeeld liever voor een 'ongewenste' kleur, omdat ik er dan voor dezelfde prijs meer voor terug krijg dan met een kleur die in trek is...

Ik ben nieuw binnen de pre's, eigenlijk ook binnen t hele paarden kopen, dus ben voornamelijk aan het lurken op dit forum :=

En wat zijn de belangrijke dingen waar je op moet letten als onervaren koper?

Jenara

Berichten: 1576
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:01

Hej allemaal, ben ook een tijdje stil geweest hier ..

@Melrovers, aww wat spijtig :s Wat heeft Tulia precies dat ze zo achteruit gaat? Fijn wel dat de anderen het wel goed doen :D Leuke foto's van in het water!!

@Milo2012, wat een knapperd is Chispa!! Wat fijn dat het nu toch al even goed gaat met hem, zo frustrerend die ups en downs :(

@Zoey, Fee is mooii <3 ze ziet er echt supergoed uit :D Goed ook dat je zo tevreden bent van de nieuwe plek!

@Maartje_M, oehh, wat spannend :D superleuk wel dat het gewoon goed ging! Ik zou op termijn ook zo graag weer het springen wat oppakken, hoewel ik tegenwoordig ook wel heel graag dressuur doe ...

@naranja1, mij kan je ook terugvinden in mijn onderschrift :) heb je ondertussen gevolgd!

@ebi_tempura, daar kan ik je niet mee verder helpen, heb zelf niet echt verstand van prijzen :') erg geluk gehad met de mijne denk ik!

Diegenen die op whatsapp volgen weten het al, Jenara is héél erg ziek geweest begin Juli. Ze had de bacteriële infectie anaplasmose, veroorzaakt door een tekenbeet. Ze begon half juni al jeuk te krijgen en wat te schuren, dit is steeds verergerd en begin juli begon ze ook wat af te vallen. We hebben haar dan 2 weken vakantie gegeven op de weide en daar is ze graatmager, echt vel over been van teruggekomen :'( echt heel verdrietig. Ik heb toen mest- en bloedonderzoek laten afnemen en daar is dus de anaplasmose uit gekomen. Ondertussen is ze alweer aan de betere hand, maar om haar echt terug volledig op krachten te krijgen zal een héél lang proces zijn. DA vermoed dat het nog een half jaar kan duren voor ze weer de oude is. Momenteel doen we dus opbouwende stapwandelingetjes aan de hand en krijgt ze een hoop supplementen bij om haar leven te ondersteunen, vitaminen bij enzo. Heb het er even heel moeilijk mee gehad, maar ondertussen gewoon aanvaard dat het zo moet en doe ik heel erg mijn best om haar er langzaam terug bovenop te helpen.
Rijden zal in ieder geval niet voor de komende 4-6 maanden zijn. (Zit ik hier met mijn verzameling dekjes :+ )

Dit was een week nadat ze terug kwam van de weide, dan zag ze er al beter uit dan wanneer ik haar daar aantrof |(

Afbeelding

2 weekjes later

Afbeelding

Vorige week (denk ik, moet ze eens beginnen dateren)

Afbeelding

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:14

Jeetje wat sneu en heftig, nog nooit van gehoord. Hopelijk herstelt ze goed. Zitten er ook blijvende klachten bij zoals bij mensen?

Lukasje
Berichten: 11309
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:15

ebi_tempura schreef:
Wat zijn de kenmerken die een Pre goedkoper of duurder maken? Ik ga bijvoorbeeld liever voor een 'ongewenste' kleur, omdat ik er dan voor dezelfde prijs meer voor terug krijg dan met een kleur die in trek is...

Ik ben nieuw binnen de pre's, eigenlijk ook binnen t hele paarden kopen, dus ben voornamelijk aan het lurken op dit forum :=

En wat zijn de belangrijke dingen waar je op moet letten als onervaren koper?


Net zoals voor een ander ras betaal je meer voor kwaliteit van gangen, afstamming, graad van africhting, apart kleurtje, ... maar PRE’s vind je in tegenstelling tot bv een KWPN niet zo makkelijk boven de 1.65m. Een echt grote PRE is aanzienlijk duurder.

Lukasje
Berichten: 11309
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:18

Oh Jenara wat naar !

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 21:20

Oh bah Jenara wat schrikken! Gelukkig heb je het ontdekt en is ze nu aan de beterende hand!

Jenara

Berichten: 1576
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:12

opisop_shop schreef:
Jeetje wat sneu en heftig, nog nooit van gehoord. Hopelijk herstelt ze goed. Zitten er ook blijvende klachten bij zoals bij mensen?


Er is eigenlijk weinig over te vinden ... volgens een paar bronnen op internet en volgens de DA zou ze er uit zichzelf terug van moeten herstellen, we hebben zelfs geen antibiotica gegeven (DA vond dan niet aangewezen gezien haar erg zwakke conditie). Het zal aankijken worden, ben wel supertevreden van de behandelende dierenarts, ze volgt nu ook mee op en antibiotica is een optie om later nog te geven als ze toch niet voldoende herstelt. De infectie tast o.a. ook de lever aan en die veroorzaakte dan weer huidproblemen, waardoor ze dus extreem veel jeuk had en echt tot bloedens toe open schuurde op een paar plekken, ook ontwikkelde ze mok op haar achtervoeten ... De mok is gelukkig ondertussen genezen, die huid ziet er terug goed uit, de schuurplekken in haar manen en voorpluk zijn ook echt duidelijk aan het genezen, maar haar staart blijft wat met ups & downs gaan ... ene moment lijkt het te genezen, paar dagen later ligt het weer helemaal open.

Het is voor mij ook echt een rollercoaster geweest .. natuurlijk weet je dat ziekte en blessures erbij horen, maar zoiets ernstig is toch wel schrikken met een jong paardje dat ik uiteindelijk nog maar 1,5j heb.
Financiëel ook een flinke kater nu natuurlijk, maar het lukt wel allemaal, heb mezelf dan maar geen groot verjaardagscadeau gegeven dit jaar :+ Gelukkig heb ik nu de mogelijkheid om haar op een droge weide met goede schuilstal te laten herstellen en gaat me dat een stuk minder kosten dan voordien (en ze blijft toch met paarden staan die ze al kent, dus geen stressvolle verhuizing nodig *\o/* )

Fingers crossed dus dat ze spoedig en goed herstelt! Ik mis het rijden met haar verschrikkelijk! Heb nu wel de luxe om met andere paarden te mogen rijden in de tussentijd, maar die verbleken toch echt in vergelijking met mijn geweldige Nara (waarvan ik nu pas besef hoe ver we al geraakt waren in 1,5j tijd en hoe ongelooflijk goed ze al liep voor haar leeftijd <3) Des te meer motivatie om haar weer 100% gezond te krijgen :D

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:54

@jenara Dankje wel! Wat heftig met je knappe paardje! Geen zoiets bij paarden ook blijvende problemen zoals lyme bij mensen?

Dais_

Berichten: 4042
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:59

Mijn vorige paard heeft dat ook gehad na een vakantie op de veluwe. Die stond doodziek in de kliniek 1 week lang. Na 4 weken antibiotica is hij opgeknapt, maar hij is nooit meer helemaal de oude geworden.

Schijnbaar komt het in Duitsland meer voor. De meeste paarden maken zo'n besmetting door in de opfok en met wat koorts komen de meeste er wel vanaf, vaak wordt het niet eens opgemerkt. Hoe ouder het paard, hoe heftiger de symptomen. Dit is mij destijds verteld in ieder geval. Mijn paard was 12 toen hij die ziekte kreeg. Nu 8 jaar geleden.

De antibiotica was 800 euro, dat weet ik ook nog!

Hij is daarna wel opgeknapt met opkikker van NAF, maar dat was ook vooral om de bijwerkingen van de antibiotica weer te compenseren.

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 23:07

ebi_tempura schreef:
Wat zijn de kenmerken die een Pre goedkoper of duurder maken? Ik ga bijvoorbeeld liever voor een 'ongewenste' kleur, omdat ik er dan voor dezelfde prijs meer voor terug krijg dan met een kleur die in trek is...

Ik ben nieuw binnen de pre's, eigenlijk ook binnen t hele paarden kopen, dus ben voornamelijk aan het lurken op dit forum :=

En wat zijn de belangrijke dingen waar je op moet letten als onervaren koper?


Ik denk idd dat een speciaal kleurtje veel met de prijs doet.. en idd de gangen en vooral de schofthoogte.. Chispa is een bastard/ andalusier .. en mensen verklaren me voor gek als ze horen wat ik er voor heb betaald.. maar wat mij het meeste aanspreek bij elk paard is een goed karakter. En daar betaal ik graag wat meer voor! Ik denk dat je vooral naar jezelf moet kijken, kijken wat je zelf belangrijk vind in een paard. Wat heb je over voor een paard dat qua wensen perfect is voor jou.. voor een ander misschien de verkeerde kleur, te klein.. maar kan voor jou een perfect paard zijn.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 00:51

Milo2012 schreef:
Ik denk idd dat een speciaal kleurtje veel met de prijs doet.. en idd de gangen en vooral de schofthoogte.. Chispa is een bastard/ andalusier .. en mensen verklaren me voor gek als ze horen wat ik er voor heb betaald.. maar wat mij het meeste aanspreek bij elk paard is een goed karakter. En daar betaal ik graag wat meer voor! Ik denk dat je vooral naar jezelf moet kijken, kijken wat je zelf belangrijk vind in een paard. Wat heb je over voor een paard dat qua wensen perfect is voor jou.. voor een ander misschien de verkeerde kleur, te klein.. maar kan voor jou een perfect paard zijn.


Wat zijn die speciale kleurtjed dan eigenlijk. Valk, Palomino? Voor mij is een schimmel of gewoon een bruin paard perfect. De kleur boeit me heel weinig, het belangrijkste voor mij is als eerste de gezondheid, ten tweede een chill karakter, dan een goede bouw (potentie) met normale basisgangen (niks extra) en het liefst groot. Groot kan zijn heel barok, groot kan ook zijn heel hoog. Als t maar een beetje staat; ik ben 1.76 en best dun.

Budget zal tegen die tijd tussen de 10.000 en 15.000 liggen. Geen idee of ik met dat geld kan vinden wat ik zoek!

Lukasje
Berichten: 11309
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 07:53

Schimmel komt het vaakst voor en bruin ook nog wel. Als dat geen probleem is ga jij idd dan vooral betalen voor de maat maar met een budget van 15000€ moet het haalbaar zijn om te vinden wat je zoekt.

Jenara

Berichten: 1576
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 08:47

Dais_ schreef:
Mijn vorige paard heeft dat ook gehad na een vakantie op de veluwe. Die stond doodziek in de kliniek 1 week lang. Na 4 weken antibiotica is hij opgeknapt, maar hij is nooit meer helemaal de oude geworden.

Schijnbaar komt het in Duitsland meer voor. De meeste paarden maken zo'n besmetting door in de opfok en met wat koorts komen de meeste er wel vanaf, vaak wordt het niet eens opgemerkt. Hoe ouder het paard, hoe heftiger de symptomen. Dit is mij destijds verteld in ieder geval. Mijn paard was 12 toen hij die ziekte kreeg. Nu 8 jaar geleden.

De antibiotica was 800 euro, dat weet ik ook nog!

Hij is daarna wel opgeknapt met opkikker van NAF, maar dat was ook vooral om de bijwerkingen van de antibiotica weer te compenseren.


Bah, wat heftig ook! Rijden jullie wel weer? Of op welke manier is hij nooit terug de oude geworden?
Jenara is gelukkig wel nooit naar de kliniek gemoeten! En uiteindelijk heeft ze op fel vermageren na en die jeuk door de lever geen andere symptomen gehad, geen koorts of dergelijke. En ze knapt nu dus toch vanzelf weer op zonder antibiotica. Ze is nu gelukkig ook nog maar 5, dus als het waar is dat het heftiger is met leeftijd, komen we er (hopelijk) nog redelijk goed vanaf.
Zelfs zonder antibiotica ben ik denk al bijna 1000€ kwijt de afgelopen 2 maanden aan DA-bezoeken, onderzoeken, supplementen etc. Ze komt eind deze maand ook nog eens terug voor controle en laatst was haar maag niet 100% ok, als dat nog zo is, komt er wss nog een onderzoek en behandeling voor maagzweren (+750€), achja, als ik haar daar dan weer goed mee krijg, is het me dat allemaal dubbel en dik waard hoor.
(Toch stiekem blij dat mijn maandelijks stalgeld wat naar beneden gaat wel)

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:54

Hoi Hoi, ook ik kom me weer melden in het topic!
Ik heb wel meegelezen in het topic en helaas veel ellende voorbij zien komen... Hopelijk knappen de paarden allemaal weer goed op! Het is altijd zo sneu als ze zich zo ellendig voelen, je voelt je dan zo ontzettend machteloos. -O-

Met mij en Aradia gaat het eigenlijk wel goed op het moment. Mevrouw heeft even een dipje gehad, ook veel last van jeuk door haar zomereczeem en dekens die allemaal niet willen passen... |o
Afgelopen week ook de enting gehad en daar is ze altijd een beetje "blegh" van... Arm paard. Gelukkig wel kunnen titeren op tetanus, waar ze nog genoeg antistoffen voor had, dus alleen influenza geënt.
Maar wel een pijnlijke bil en een beetje "meh, ik voel me niet zo lekker, dus ik wil alleen maar hangen en kroelen vrouwtje..."
Gelukkig gaat een bak slobber er wel in :Y)

Hier nog wel een foto van de knapperd tijdens de immense hitte, ze was zo blij dat ze 's avonds nog even buiten het zweet eraf kon rollen!


Afbeelding

Milo2012

Berichten: 415
Geregistreerd: 24-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:30

ebi_tempura schreef:
Milo2012 schreef:
Ik denk idd dat een speciaal kleurtje veel met de prijs doet.. en idd de gangen en vooral de schofthoogte.. Chispa is een bastard/ andalusier .. en mensen verklaren me voor gek als ze horen wat ik er voor heb betaald.. maar wat mij het meeste aanspreek bij elk paard is een goed karakter. En daar betaal ik graag wat meer voor! Ik denk dat je vooral naar jezelf moet kijken, kijken wat je zelf belangrijk vind in een paard. Wat heb je over voor een paard dat qua wensen perfect is voor jou.. voor een ander misschien de verkeerde kleur, te klein.. maar kan voor jou een perfect paard zijn.


Wat zijn die speciale kleurtjed dan eigenlijk. Valk, Palomino? Voor mij is een schimmel of gewoon een bruin paard perfect. De kleur boeit me heel weinig, het belangrijkste voor mij is als eerste de gezondheid, ten tweede een chill karakter, dan een goede bouw (potentie) met normale basisgangen (niks extra) en het liefst groot. Groot kan zijn heel barok, groot kan ook zijn heel hoog. Als t maar een beetje staat; ik ben 1.76 en best dun.

Budget zal tegen die tijd tussen de 10.000 en 15.000 liggen. Geen idee of ik met dat geld kan vinden wat ik zoek!


Ik heb eigenlijk geen idee hihi maar idd valk is wel erg in trek tegenwoordig..( kijkt zichzelf even aan :') )
Tis maar net wat de rage is lijkt wel.. kzie nu momenteel steeds meer valkjes.. terwijl er vroeger een piriode was dat schimmels erg in trek waren qua normale rijpaarden.

Ik ben het idd met je eens dat de gezondheid en karakter vooral erg belangrijk zijn!

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 09:12

Bah Jenara, wat vervelend! Ik kende dat ook niet!
Mocht je haar goed willen ondersteunen met supplementen kan ik je ten zeerste Spirulina aanraden! Daar kunnen weinig andere supplementen tegen op is mijn ervaring bij paarden die flink zijn afgevallen en hebben moeten inleveren!

Jenara

Berichten: 1576
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 21:11

_Zsazsa_ schreef:
Bah Jenara, wat vervelend! Ik kende dat ook niet!
Mocht je haar goed willen ondersteunen met supplementen kan ik je ten zeerste Spirulina aanraden! Daar kunnen weinig andere supplementen tegen op is mijn ervaring bij paarden die flink zijn afgevallen en hebben moeten inleveren!


Dankjewel voor de tip! Ga er zeker eens naar kijken. Heb nu net 5kg aan cavalor nutri-support aangeschaft op aanraden van de DA, maar als dat op is en ze heeft nog nodig, ga ik zeker die Spirulina eens bekijken!

Onderstussen blijft ze gelukkig toch al stabiel :) Nog steeds wat aan de magere kant, maar ook niet extreem. De jeukjes en schuurplekken blijven ook wat hetzelfde (voelde wel minder korsten in haar manen vandaag)
En ik heb wel de indruk dat ze geniet van de wandelingetjes, ze is in ieder geval superbraaf en stapt gezellig mee aan een los touwtje. Ze blijft ook echt zo'n heerlijk, extreem nuchter paard, vandaag passeerde een giga tractor + aanhangwagen langs achter vrij dicht bij ons, ze gaf nog geen kik :D

Afbeelding

Vandaag ook eens met een andere PRE gereden :p mijn lesgeefster heeft er ook ééntje staan en daar ga ik nu de komende tijd af en toe eens les op volgen om mijn rijden wat op niveau te houden. Heb dan ook maar mijn verjaardagsdekje meegenomen, hoeft die geen half jaar in de kast te liggen. Ik blijf me dan toch wel echt verbazen over wat ik met Jenara al bereikt had, zoals ik in een vorige post al zei. Ik rij nu met 2 paarden van toch een jaar of 7-8 (nog steeds vrij jong, I know), maar qua buiging, zijgangen aanleuning etc. moest mijn 5-jarige merrie daar zéker niet voor onderdoen, mijn Jenara reageert zelfs fijner op nog kleinere hulpen dan de twee paarden die ik nu bij rijd, wat ben ik toch verwend met mijn topper <3

Hier Lot de PRE van mijn lesgeefster! Met mijn nieuwe set, die als eerste ook op Jenara komt als we weer mogen rijden!

Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 21:51

Mooie set! Jenara ziet er ook al wel echt beter uit!

Jenara

Berichten: 1576
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 20:48

Maartje_M schreef:
Mooie set! Jenara ziet er ook al wel echt beter uit!


Thanks :D Ja fysiek begint ze toch stilaan weer beter te worden!
Alleen die schuurplekken blijven een drama |(

Vandaag lag haar staart weer op 2 andere plekken tot bloedens toe open ..
Ook weer wat meer korsten in haar manen ..

Zijn er hier nog mensen die wondermiddeltjes kennen om die plekken te genezen?
Ik heb deze zomer al behandeld met isobetadine-shamboo, befix-anti-jeukshamoo, cold cream en uiercreme.
Alles lijkt eventjes te helpen en dan een paar dagen later ligt weer alles open :(
Ga alvast ook kijken voor een goed eczeemdeken voor volgend jaar (of eventueel nu meteen op gooien)

Lukasje
Berichten: 11309
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 22:53

Goh, de laatste jaren ligt het exceemdeken van mijn paard wel op tot begin/mid november. Afhankelijk van het weer kan het dus nog gerust de moeite lonen voor 2 maanden. Maar ik zou wel blijven behandelen tegen de jeuk ook want die is ondanks deken op ook niet meteen weg.

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 08:07

Maar deze jeuk komt van binnen uit toch? Niet van vliegjes? Dan heeft een eczeemdeken geen nut

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 12:47

Het lichaam reageert extremer op 'normale' steken door een verminderde weerstand, ontstekingsgevoeliger. Dan heeft een eczeemdeken wel nut.