Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:23

Chanelle007 schreef:
hoi hoi, wij gebruiken een dubbel gebroken bit bij onze hengst die gecastreerd gaat worden. Is dit een goed bitje en niet te sterk of? want ik wil geen marteltuigen gebruiken.


Zucht... martelen is je paard 24/7 opgesloten houden.

Elk paard is anders en zal anders op een bit reageren.
Een bit is zo streng als je eigen hand, kortom, jij kan van alles een marteltuig maken.

Veel Spanjaarden houden van een ongebroken bit ipv gebroken bit omdat ze een gevoelig mond hebben en een gebroken bit niet stabiel genoeg is.

Lukasje
Berichten: 11307
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 18:13

Chanelle007 schreef:
hoi hoi, wij gebruiken een dubbel gebroken bit bij onze hengst die gecastreerd gaat worden. Is dit een goed bitje en niet te sterk of? want ik wil geen marteltuigen gebruiken.


Dat hangt er vanaf hoe sterk jouw hand is ...

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 11:31

Chanelle007 schreef:
hoi hoi, wij gebruiken een dubbel gebroken bit bij onze hengst die gecastreerd gaat worden. Is dit een goed bitje en niet te sterk of? want ik wil geen marteltuigen gebruiken.

Nochtans komen halsters met kettingen over de neus wel sterk in de buurt van marteltuigen. ;)

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 20:52

Ik ga mijn PRE merrie verkopen. Het rijden lukt qua tijd onvoldoende en ik krijg volgend jaar twee veulens, dus ik moet wat prioriteiten stellen.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:36

Jammer Lante,

Welke merrie doe je weg? Misschien zitten hier in het topic nog mensen die zoeken.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 10:53

_Zsazsa_ schreef:
Jammer Lante,

Welke merrie doe je weg? Misschien zitten hier in het topic nog mensen die zoeken.


12 jarige merrie, B met winst (een keer voor de leuk mee gedaan, want ik rijd niet fanatiek meer), eerlijk paard, maakt ook makkelijk een sprongetje, buiten rijden, trailerladen is allemaal prima.
Wegens toch wel flink Spaans temperament en gevoelig op de hulpen geen beginnerspaard.
Kan bij stress wat weven op stal, daarom lagere prijsklasse.

Afbeelding

Bij eventuele interesse PB

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:19

Hoi,

Ik meld mij hier onder voorbehoud ook eventjes. Moet nog even uitzoeken hoe ik hier foto's krijg maar morgen wordt mijn potientiele nieuwe aanwinst gekeurd op PIRO en RX. Ga eventjes lezen hier. Ben nieuw in de de PRE's/barokke paarden. Heb nu een KWPN'er die net met pensioen is en was opzoek naar een springefokt jong beestje aan het kijken maar ik werd verliefd op dit paard :'). Een flinke gok aangezien hij nog in Spanje staat en je daar niet ff naar toe kan nu maar goed :Y)

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 18:27

Oeh leuk! Heb je een foto? :D

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:56

MightyJoe schreef:
Oeh leuk! Heb je een foto? :D


Die heb ik zeker maar moet ff uitzoeken hoe ik die hierop krijg. Mocht je dit weten mag je altijd een pb sturen _/-\o_

Jenara

Berichten: 1571
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:16

Blaze1994 schreef:
Hoi,

Ik meld mij hier onder voorbehoud ook eventjes. Moet nog even uitzoeken hoe ik hier foto's krijg maar morgen wordt mijn potientiele nieuwe aanwinst gekeurd op PIRO en RX. Ga eventjes lezen hier. Ben nieuw in de de PRE's/barokke paarden. Heb nu een KWPN'er die net met pensioen is en was opzoek naar een springefokt jong beestje aan het kijken maar ik werd verliefd op dit paard :'). Een flinke gok aangezien hij nog in Spanje staat en je daar niet ff naar toe kan nu maar goed :Y)


Ohh wat spannend :D Gaat weer een leuke nieuwe uitdaging worden dan! Ik vind de PRE's toch wel heel wat anders dan KWPN'ers of andere warmbloed paarden, maar wel enorm leuk op hun eigen manier :D

Ben ook wel benieuwd naar een foto!

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:25

Hoorde net weer van een andere bokker dat ze nog nooit een succesvol verhaal heeft gezien van een PRE uit Spanje naar Nederland halen... nu begin ik toch wel weer zenuwachtig te worden. Ik heb hier in het forum gelezen dat mensen dit wel met succes hebben gedaan.. :\

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:26

Jenara schreef:
Blaze1994 schreef:
Hoi,

Ik meld mij hier onder voorbehoud ook eventjes. Moet nog even uitzoeken hoe ik hier foto's krijg maar morgen wordt mijn potientiele nieuwe aanwinst gekeurd op PIRO en RX. Ga eventjes lezen hier. Ben nieuw in de de PRE's/barokke paarden. Heb nu een KWPN'er die net met pensioen is en was opzoek naar een springefokt jong beestje aan het kijken maar ik werd verliefd op dit paard :'). Een flinke gok aangezien hij nog in Spanje staat en je daar niet ff naar toe kan nu maar goed :Y)


Ohh wat spannend :D Gaat weer een leuke nieuwe uitdaging worden dan! Ik vind de PRE's toch wel heel wat anders dan KWPN'ers of andere warmbloed paarden, maar wel enorm leuk op hun eigen manier :D

Ben ook wel benieuwd naar een foto!


Ja klopt het zijn hele andere paarden maar tot nu toe spreekt het mij erg aan wat ik lees.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:28

Wat is je doel met het paard?

De moeder van 1 van mijn paarden is geïmporteerd en volgens mij is dat (recreatief) best een succes!

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:31

Ik wil er wel wedstrijden mee rijden. Het paard heeft alle knopjes erop zitten maar moet eerst weer opgepakt worden. Zal niet mega intensief zijn maar wel meer dan 3 keer per week rijden. Geen ZZ-Licht maar kijken hoever we kunnen komen. Afwisselen met bosritten natuurlijk. Verder vind ik working equitation heel interessant ..

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:36

Dat vind ik op vrij recreatief niveau. Het hoeft dus geen extreem getalenteerd paard te zijn.

Naar mijn mening moet het kunnen maar laat je goed informeren en schakel desnoods een bemiddelingspersoon in. Die vind je via hier vast wel.

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:39

Robijntjah schreef:
Dat vind ik op vrij recreatief niveau. Het hoeft dus geen extreem getalenteerd paard te zijn.

Naar mijn mening moet het kunnen maar laat je goed informeren en schakel desnoods een bemiddelingspersoon in. Die vind je via hier vast wel.


Ik heb nu een dierenarts die uit België is geëmigreerd als bemiddelaar voor deze.. Maarja je weet nooit ‍♀️. Bedankt voor het beetje hoop haha

Kleine aanvulling nog. Alle knopjes zitten erop maar is uit conditie op dit moment. Alsnog zou volgens sommige het paard veel te goedkoop zijn. zijn er mensen die meer in de verkoopprijzen zitten en mij een PB kunnen sturen?

Dais_

Berichten: 4041
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:28

Volgens mij weet ik welke dierenarts dat is. Ik kreeg een volgverzoek van hun op facebook. Volgens mij bieden ze veel paarden aan die wel wat extra liefde en aandacht kunnen gebruiken.

Zelf heb ik afgelopen zomer van een bevriend Spanjaard een paard gekocht. Hij had haar zelf 3 jaar en daarvoor kwam ze van de fokker. Met allebei heb ik nog geregeld contact. Ze zijn allebei heel blij dat ze bij mij is nu.

Het is een beetje een afstandelijk paard, maar ze begint wel meer en meer open te bloeien na 5 maanden hier in Nederland.

Het is altijd spannend om ongezien een paard te kopen en de reis vanuit Spanje is ook best pittig, maar echt dagelijks importeren mensen ongezien een paard en dat zouden ze niet doen als het nooit goed zou gaan ;-).

Lukasje
Berichten: 11307
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:54

@ Blaze: heb je het paard dan niet gezien noch geprobeerd ? Persoonlijk zou ik dat niet aandurven maar daarom hoeft het niet tegen te vallen indien je dat wel doet.

Ik lees dat je op piro laat testen. En PSSM2? Niet iedereen is het eens over de betrouwbaarheid van een test op basis van manen maar mijn DA raadt het toch erg aan indien ik een iberisch paard zou aankopen (ik zoek al een poos).

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:56

^ En op wat baseert jouw dierenarts zich?

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:09

@Blaze, ik importeer mijn Pre’s zelf uit Spanje en op 1 geval na altijd goed gegaan. Heb wel nu vaste adressen ivm oplichters die flink actief zijn in Spanje. Maar ik ken meer positieve dan negatieve verhalen over importeren. Ik weet via wie je deze hebt gekocht en ben benieuwd naar je ervaringen. Ze bied best vaak leuke dieren aan.

Lukasje
Berichten: 11307
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 23:10

Dat PSSM2 toch frequent voorkomt bij PRE’s en hij de test betrouwbaar genoeg vindt.

Dais_

Berichten: 4041
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:25

Mijn oudste merrie is 2 jaar geleden positief getest op pssm2, maar ik zou nooit meer opnieuw een paard laten testen tot de test op zijn minst gevalideerd is.

Het komt er nu op neer dat ik een positief getest paard heb wat het beter doet dan ooit. Aangezien de test nog niet gevalideerd is twijfel ik nu alsnog aan de uitslag.

Zonde van het geld dus, want 230 euro is niet goedkoop.

Elisa2

Berichten: 37364
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 09:28

Blaze1994 schreef:
Hoorde net weer van een andere bokker dat ze nog nooit een succesvol verhaal heeft gezien van een PRE uit Spanje naar Nederland halen... nu begin ik toch wel weer zenuwachtig te worden. Ik heb hier in het forum gelezen dat mensen dit wel met succes hebben gedaan.. :


Ja hoor, hier ook juist succesvol gedaan en ongezien gekocht. (was wel een jonge onbeleerde) Is een fantastisch paard geworden met een droom karakter. Dus kan ook prima goed gaan.

Lante, jammer het is een leuk dier zeg!

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 11:53

Blaze1994 schreef:
Hoorde net weer van een andere bokker dat ze nog nooit een succesvol verhaal heeft gezien van een PRE uit Spanje naar Nederland halen... nu begin ik toch wel weer zenuwachtig te worden. Ik heb hier in het forum gelezen dat mensen dit wel met succes hebben gedaan.. :


Hier wel een succesverhaal! Vanaf video gekocht via een Nederlandse tussenpersoon die daar woont en het is een droompaard.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:13

Horseware schreef:
Blaze1994 schreef:
Hoorde net weer van een andere bokker dat ze nog nooit een succesvol verhaal heeft gezien van een PRE uit Spanje naar Nederland halen... nu begin ik toch wel weer zenuwachtig te worden. Ik heb hier in het forum gelezen dat mensen dit wel met succes hebben gedaan.. :


Hier wel een succesverhaal! Vanaf video gekocht via een Nederlandse tussenpersoon die daar woont en het is een droompaard.


[ [url=m/bRisyu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/A5c39t.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/V5OPuU.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw wat een beauty <3 Heel fijn om te horen dankjewel!