Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:58

Het is uitgebreid besproken met mijn dierenarts ;)

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 19:59

Ah oke dan heb ik niks gezegd!

Ik ben niet zo thuis verder in papieren dus ik doe graag mee ideeën op voor mijn dromen die ik toch niet aandurf :+

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:02

Haha ja ik vind het ook wel lastig :+

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:05

Snap ik helemaal!

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 20:53

@Zoeyderks:
Mar Wonderful van Jorina Aerents is 1.62 dacht ik en fokt mooi barok en beweging plus een leuke kleur. Hij is zelf perlino (vosdragend).

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-21 21:39

Gayo V van Capg Horses ? Een erg mooie vos hengst met een super karakter. Staat net over de grens in België. De eigenaresse zit in het bestuur van ANCCE Belgica.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:14

^ Gayo V staat niet ter dek voor merries van buitenaf.

Via www.ancce-belgica.be kan je via 'ter dekking' een heel aantal hengsten terugvinden, in België, Nederland en Frankrijk, die aangeboden worden voor de dekdienst.

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 09:36

Die van Jorina ken ik inderdaad!
Maar mijn merrie is schimmel, dus leuk kleurtje hoeft opsich niet.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 10:08

ZoeyDercks schreef:
Die van Jorina ken ik inderdaad!
Maar mijn merrie is schimmel, dus leuk kleurtje hoeft opsich niet.


Oké, veel hengsten die ik ken zijn 1.65 plus. Van Mar weet ik iig dat zijn veulens wel ras, uitstraling en beweging hebben.

Wij gaan dit jaar voor Poeta de Susaeta. En verder dekken we niks aan behalve onze Welsh pony.

Nog 6 weken wachten op ons veulen! Zo spannend altijd. :D

Mocht iemand trouwens nog een mooie fokmerrie zoeken (of eventueel rijpaard, ze is niet zadelmak) kun je me een PB sturen.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 11:42

Zoey, de Woeste Hoeve heeft een héél mooie jonge nieuwe dekhengst. Vers bloed, dus geen verwantschap met jouw merrie. Goedgekeurd op de APTO met mooie punten, echt een paard dat mooi in het ras staat. Een schimmel ook. Prachtig hoofd. Ben er zelf heel erg van te spreken.

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 12:23

Gewoon omdat ik er te weinig verstand van heb en het super interessant vind, op basis waarvan adviseren jullie nu een bepaalde hengst? En Zoey, waarom wil je niet met een schimmel dekken?

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:11

neile schreef:
Zoey, de Woeste Hoeve heeft een héél mooie jonge nieuwe dekhengst. Vers bloed, dus geen verwantschap met jouw merrie. Goedgekeurd op de APTO met mooie punten, echt een paard dat mooi in het ras staat. Een schimmel ook. Prachtig hoofd. Ben er zelf heel erg van te spreken.


Daar ga ik volgende week voor kijken! Wil hem graag in beweging zien.

Ik wil liever geen schimmel omdat mijn merrie heterozygous is, dus die geeft niet altijd haar schimmelgen door, waardoor ik ook een bruin, zwart of vos veulen zou kunnen krijgen bijv.
Ik kijk zelf maar bouw/beweging. Mijn merrie heeft ook mooie lijnen en een sterk achterbeen, dus dat zou ik er graag inhouden.

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:19

neile schreef:
^ Gayo V staat niet ter dek voor merries van buitenaf.

Via https://www.ancce-belgica.be kan je via 'ter dekking' een heel aantal hengsten terugvinden, in België, Nederland en Frankrijk, die aangeboden worden voor de dekdienst.


Dat wist ik niet Elien! Sorry!
Het is dat het zo’n knap, braaf mannetje is.

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 13:57

Maar met een heterozygoot schimmel hengst heb je dan toch nog altijd (wel minder) kans op een effen kleurtje?
Ben benieuwd waar je op uit komt!

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:29

Klopt, dan heb ik ongeveer 75% kans op schimmel, met een heterozygous hengst. Anders maar 40 :P

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:37

Maartje_M schreef:
Gewoon omdat ik er te weinig verstand van heb en het super interessant vind, op basis waarvan adviseren jullie nu een bepaalde hengst? En Zoey, waarom wil je niet met een schimmel dekken?


Ik kijk een beetje naar wat de markt ook wil, een veulen moet wel te verkopen zijn, dat is ook de reden dat ik geen schimmels meer wil, schimmel veulens verkopen veel lastiger is mijn ervaring zelfs al hebben ze heel goed papier en bewegen ze goed. Het is jammer als je een dure hengst gebruikt en dan je veulen voor €2500,- moet verkopen.

Ik kijk naar de verbeter punten van de merrie en zoek daar een hengst op uit. Poeta sluit mooi aan bij onze Favorita. Naast dat hij super kan bewegen, mooi gefokt is en zich sportief bewijst, heeft hij ook nog eens een super karakter.
Van Mar verwacht ik dit jaar een veulen uit mijn vosmerrie, dat is ook een hele passende combi qua exterieur en beweging en daarnaast commercieel gezien ook nog leuke kleur. Palomino of valk.

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:50

Ja leuke kleurtjes verkopen wel beter natuurlijk!
Ik wil dus zelf op termijn een veulen kopen, maar dat wordt dan ook geen schimmel :n dus ik snap die overweging wel

ZoeyDercks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Knegsel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 14:53

Hier scheelt het dat ik het veulen toch hou, ongeacht wat er uit komt :+

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 10:14

Nog 6 weken te gaan:

Afbeelding

Dais_

Berichten: 4046
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:44

Ik vind het hele kleurtjes fokken wel een beetje doorslaan. Je betaalt de hoofdprijs voor bijzondere kleurtjes. Dus fokken we ook maar met gekke kleuren want die zijn leuk te verkopen. Eigenlijk best een treurige ontwikkeling vind ik zelf...

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 11:53

Daar ben ik mee akkoord Dais_, ik ben daar ook niet helemaal in mee. Ik denk dat dat nooit de hoofdreden mag zijn om voor een bepaalde hengst te kiezen, maar ik snap wél dat kleur mee kan beslissen... Mijn gevoel zegt dat er daarin soms veel te veel aandacht gegeven wordt aan kleur, maar laat ons effe eerlijk zijn: vaak is de markt daar ook naar. We willen allemaal een PRE, maar liefst wél in bayo of palomino en met lange manen. Er wordt echt ontzettend vaak niét naar bouw gekeken en dat vind ik héél jammer. Ik zie veel liever een goed gebouwde schimmel dan een ongebalanceerde bayo.

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:04

Dais_ schreef:
Ik vind het hele kleurtjes fokken wel een beetje doorslaan. Je betaalt de hoofdprijs voor bijzondere kleurtjes. Dus fokken we ook maar met gekke kleuren want die zijn leuk te verkopen. Eigenlijk best een treurige ontwikkeling vind ik zelf...


Dat ligt eraan of je alleen maar op kleur gaat fokken of nog wel echt de rasstandaard in de gaten houd. Vooral functionaliteit en beweging moet je niet op willen inleveren. Vooralsnog zie ik genoeg kleuren hengsten met maat beweging en een goede morfologie. Probleem is wel vind ik dat daar nog weinig bloedspreiding zit, dus dat is wel iets waar je op moet letten. Ik zie persoonlijk liever kleur dan een schimmel met melanomen. Gewoon voor jezelf kijken wat je zoekt in een pre qua sport, recreatie en fokkerij.
Persoonlijk zou ik zelf ook geen cremello of Perlino willen hoor, dat vind ik qua zonnebrand enz ook wel een ding.

Maartje_M

Berichten: 9405
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:28

Zo daar zit al een aaridge buik onder Zsazsa! Ben benieuwd wat ze er van maakt. Hou je ons op de hoogte?
Had jij trouwens niet 2 merries drachtig nu? Of vergis ik me.

Ook mee eens, ik heb liever dat er gekeken wordt naar een correct paard, dat kleurtje kan een leuke bijkomstigheid zijn. Maar zoals Zsazsa ook zegt, die melanomen zijn voor mij echt een reden om geen schimmel te willen. Cremello en perlino wil ik ook niet. Maar ik vind een 'gewone' bruine echt al heel erg prima. Die heb ik ten slotte eentje :D

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 12:50

Ik heb er maar 1 drachtig. Ik heb nu eigenlijk teveel paarden, of iig 1 teveel. Degene die ik als laatste bij heb gekocht is heel mooi en goed gefokt, wordt 1.65 en kan super bewegen dus die heb ik met oog op de sport gekocht, Favorita kan ik niet wegdoen met haar Chinese gebruiksaanwijzing. Die was eigenlijk ooit aangekocht met oog op de verkoop. Maar dat is dus veranderd. Dus of de vosmerrie wordt verkocht, of haar veulen. Anders heb ik in de winter een stal te kort. Maar heb nog genoeg tijd om daarover na te denken.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 13:06

Ik mag nog afkloppen mbt melanomen. 17 jaar en vooralsnog 1 kleine sinds anderhalf jaar.