Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magika

Berichten: 65
Geregistreerd: 16-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 14:54

Al stiekem lees ik een tijdje mee, maar nog niet eerder iets gepost hier.. *\o/*
Ik zal me even voorstellen. Sinds januari ben ik in het bezit van een schimmel cruzado merrie van 8 jaar oud en 1.60 groot. Niet officieel een PRE dus, geen stamboom. In het begin wat opstart problemen samen gehad. Ze was nog maar net in NL en we moesten enorm aan elkaar wennen, snapte elkaar niet zo goed.
We hebben hier wat hulp bij gehad en nu gaat het heel goed. Ik denk dat ze ook heel anders in Spanje gewend was. Helaas zit haar neus vol met littekens en de tandarts constateerde ook in haar mond de nodige (oude) littekens. In de omgang is ze best wel een (narrige) merrie. Zowel naar mensen als andere paarden. Echter doet ze geen vlieg kwaad. Mijn dochter van 9 jaar en ikzelf rijden haar en longeren haar.
Het longeren was nieuw en onbekend. Nu loopt ze aan de lange lijnen en vind dit ook leuk. Onder het zadel is ze voorwaarts, maar erg braaf. Bokken, steigeren, er vandoor gaan komt niet in haar woordenboek voor. Nooit gedacht dat ik voor een familiepaard bij een Spaanse uit zou komen.. :D
Maar we zijn inmiddels erg op haar gesteld.

Qua bakwerk was ze weinig gewend, waarschijnlijk meer buitengereden. Ze was/is erg scheef en dressuurmatig geen wonder. Gaat nu steeds beter in de bak, ze krijgt meer balans. Wil ook weer lessen gaan volgen met haar. Bij de aankoopkeuring (klinisch + ront) zei de dierenarts dat ze geen bewegingswonder is maar ront helemaal in orde (klinisch ook). Wij zetten haar in als familie/recreatiepaard dus ze hoeft ook geen dressuurwonder te worden, maar het is natuurlijk wel nodig dat ze haar lijf goed gebruikt.

Nou krijg ik van meerdere mensen opmerkingen over haar achterhand/ruggebruik. Dit klopt wel. Ze zet haar rug best wel vast en treedt moeilijk onder. Chiropractor maakt haar regelmatig los. Hebben meer Spaanse paarden dit? Veel meer beweging aan de voorkant dan aan de achterkant? Is natuurlijk niet goed en we werken eraan, maar heb ook wel het idee dat meer Spaanse paarden dit doen?

Daarnaast ben ik nog benieuwd naar iets :Y) . Ze schudt regelmatig met haar hoofd als een hengst zeg maar. Niet echt schudden maar compleet van links naar rechts zoals een hengst dat kan doen. Wat kan dit betekenen? Ze doet dit tijdens het los longeren, soms na 20 min. rijden. Als mijn dochter haar rijdt weer niet. Is niet heel extreem erg, ze doet het zeker niet altijd. De ene keer erger dan de andere.

Foto volgt binnenkort. :Y) Ze lijkt erg op de schimmel in het water. :+

Magika

Berichten: 65
Geregistreerd: 16-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 18:42

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:34

Ziet er uit als een liever Magika.

Hier geen dames met een zwakkere achterhand. Heb je haar op de foto gehad?

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 12:47

Dat slaan is meer een spanning dingetje, niet perse iets wat hengsten doen. Dus dat is neit zo erg, mijn verzorgpaard doet dat ook wel.

Ik ben benieuwd naar bewegende beelden wat betreft de achterhand. :)

Magika

Berichten: 65
Geregistreerd: 16-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 13:14

Robijntjah schreef:
Ziet er uit als een liever Magika.

Hier geen dames met een zwakkere achterhand. Heb je haar op de foto gehad?


Haar benen zijn op de foto geweest. Rug en nek niet.

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 13:21

Misschien nog iets om over na te denken om dat ook te doen.

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 16:49

Welkom :) Elevada zet haar rug ook snel vast, maar die heeft ook een moeilijke/iets afwijkende rug. Bij haar is het dus echt haar bouw, en het is geen typisch dingetje van het ras.

Het schudden met het hoofd lijkt mij een beetje een stress ding?

Autumnn

Berichten: 8045
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 17:32

Welkom Magika :)
Als je kantelen van het hoofd bedoelt, dat deed Nero in het begin ook. Dat was echt een balans probleem. Nu is dat vrijwel weg. We merken wel dat als hij iets moeilijk vindt hij zijn hoofd weer gaat kantelen.

Als je schudden bedoelt, ja, daar heb ik ervaring mee bij een paard wat ik ooit heb gereden. Dat was het head shaking syndroom helaas. Ik heb deze merrie nog eens opgezocht, 10/11 jaar later en ze had dat nog steeds.

Magika

Berichten: 65
Geregistreerd: 16-11-08

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 19:42

Bedankt voor de reacties! Balansprobleem zou heel goed kunnen idd. Head sheaker is ze gelukkig niet. Vanmiddag nog een andere chiropractor erbij gehad op aanraden van staleigenaar. Deze man kende ik nog niet. Ze zat inderdaad aardig vast in haar rug (si) waardoor ze best strak stond in haar rug. Maar niks wat hij niet los kon maken gelukkig of onoverkomelijk. Nu kan ze haar bekken weer kantelen en je zag direct verschil daarna! Nu een paar dagen rust en dan weer rustig oppakken..Deze man dacht ook echt een rijtechnisch dingetje.Dat denk ik eerlijk gezegd ook. We zijn niet ervaren genoeg haar over de rug te laten lopen. Tijd voor les! :))

Wel echt verliefd geworden op onze spaanse vriendin.. <3 Zo fijngevoelig, een bepaald temperament, looplust, maar ook weer enorm nuchter..

Autumnn

Berichten: 8045
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 19:50

Magika schreef:
Bedankt voor de reacties! Balansprobleem zou heel goed kunnen idd. Head sheaker is ze gelukkig niet. Vanmiddag nog een andere chiropractor erbij gehad op aanraden van staleigenaar. Deze man kende ik nog niet. Ze zat inderdaad aardig vast in haar rug (si) waardoor ze best strak stond in haar rug. Maar niks wat hij niet los kon maken gelukkig of onoverkomelijk. Nu kan ze haar bekken weer kantelen en je zag direct verschil daarna! Nu een paar dagen rust en dan weer rustig oppakken..Deze man dacht ook echt een rijtechnisch dingetje.Dat denk ik eerlijk gezegd ook. We zijn niet ervaren genoeg haar over de rug te laten lopen. Tijd voor les! :))

Wel echt verliefd geworden op onze spaanse vriendin.. <3 Zo fijngevoelig, een bepaald temperament, looplust, maar ook weer enorm nuchter..


Wat goed dat je er een chiropractor bij hebt gehaald en heel fijn dat het geen headshaking is. Les is zeker heel belangrijk, ik heb in het begin ook 2 a 3 keer per week les gehad (en nu 1 keer per week) want zonder hulp kon ik het ook niet. Het is een lastig dingetje,balans aanleren :) door de lessen zijn we onwijs vooruit gegaan en is het kantelen nagenoeg gestopt.

Magika

Berichten: 65
Geregistreerd: 16-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 20:17

Autumnn schreef:
Magika schreef:
Bedankt voor de reacties! Balansprobleem zou heel goed kunnen idd. Head sheaker is ze gelukkig niet. Vanmiddag nog een andere chiropractor erbij gehad op aanraden van staleigenaar. Deze man kende ik nog niet. Ze zat inderdaad aardig vast in haar rug (si) waardoor ze best strak stond in haar rug. Maar niks wat hij niet los kon maken gelukkig of onoverkomelijk. Nu kan ze haar bekken weer kantelen en je zag direct verschil daarna! Nu een paar dagen rust en dan weer rustig oppakken..Deze man dacht ook echt een rijtechnisch dingetje.Dat denk ik eerlijk gezegd ook. We zijn niet ervaren genoeg haar over de rug te laten lopen. Tijd voor les! :))

Wel echt verliefd geworden op onze spaanse vriendin.. <3 Zo fijngevoelig, een bepaald temperament, looplust, maar ook weer enorm nuchter..


Wat goed dat je er een chiropractor bij hebt gehaald en heel fijn dat het geen headshaking is. Les is zeker heel belangrijk, ik heb in het begin ook 2 a 3 keer per week les gehad (en nu 1 keer per week) want zonder hulp kon ik het ook niet. Het is een lastig dingetje,balans aanleren :) door de lessen zijn we onwijs vooruit gegaan en is het kantelen nagenoeg gestopt.



Daar heb je zeker gelijk in... Dat klinkt goed!

Jenara

Berichten: 1569
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 21:09

@Magika, wat een leuk paard heb je ook! Hoe heet ze?
Heerlijke karakters hebben ze toch é, die spanjaarden <3
Die balansproblemen klinken ook echt heel bekend hier :p Ondanks veel ervaring met jonge paarden, volg ik ook 1x per maand / 2 maanden les, doet ons ook echt heel erg deugd! Met veel geduld en goed training komen jullie er wel! En fijn dat ze nu niet meer vast zit!

Wij hebben weer een kleine springtraining achter de rug! 2e keer ooit springen onder het zadel!
Start van onze carriëre gemaakt in ieder geval :p mijn absolute droom is om ooit een cross te kunnen meerijden, dus dat is nu mijn doel :D


Magika

Berichten: 65
Geregistreerd: 16-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 21:48

@Jenara wat een leukerd! <3 Gaaf dat springfilmpje. Heel beheerst en netjes en dat voor 2e keer! :j Leuk om zo'n doel te hebben. Kunnen ze volgens mij best! Is het een merrie of ruin? De mijne heeft erg veel weg van jouw paard. :j Onze merrie heet officieel Triana, maar mijn dochter heeft haar omgedoopt tot Misty.. := Mijn dochter maakt ook dit soort sprongetjes met haar. Zo leuk om te zien. Vind ik nog leuker dan er zelf op rijden... :D

Autumnn

Berichten: 8045
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 22:54

Wat super Jenara! Ze is ook echt wel heel braaf he <3 ik verbaas me er trouwens nog steeds over hoe wit ze is! In mijn gedachte is ze nog steeds grijs haha. Hoe hoog heb je met haar gesprongen? Als mijn ribben genezen zijn wil ik ook een keer de springles in met Nero :D

Magika, jouwe heeft ook veel weg van mijne haha. Ook een schimpie met zwarte manen. Kan zij een beetje springen?

Ineke2

Berichten: 33139
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 05:47

Ik hoop toch zo dat mijn schimmel haar zwarte manen ook houd <3
Dat vind ik zo mooi!

Magika

Berichten: 65
Geregistreerd: 16-11-08

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:01

Zeker heel mooi. Mijne heeft een beetje zwart/grijze manen. In haar paspoort nog een foto dat ze nog heel donker was... :oo Wat een verschil!

@Autumnn; ze kon nog niet springen, nu een paar keer gedaan, doet ze steeds beter. Maar zeker geen springtalent.. := Meer onder het mom, lol met je knol en sprongetje is goed voor de afwisseling..

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:19

Dat doet ze braaf Julie! Kan best wat hoger :')

Fijn dat het 'slechts' het SI gewricht was en goed dat jullie les gaan volgen Magika!

Ik ben blij dat mijn schimmel voorlopig nog niet wit is := Vind haar kleurtje nu wel heel erg gaaf

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:29

Ja ik ben jaloers op het kleurtje van lissy :')

Al heb ik wel een leuke combi zo :+

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:59

Jammer dat het niet blijvend is hè :+ ik hoop dat ze nog lang niet-wit blijft haha

Earth

Berichten: 7934
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:26

Wat kan les toch confronterend zijn...

...als het ervoor zorgt dat je uit de dissociatie komt en ineens weer van alles voelt. Poeh, dat was echt heftig, maar wat waas het nodig. Ik was aan het grondwerken en paard nam me niet serieus, ik wist niet wat ik moest doen om hem aan het werk te krijgen. Ik voelde me zo kwetsbaar, het was zo lastig. En toen moest ik ademhalen, en met mijn voeten op de grond gaan staan, en voelen wat ik deed. Nou dat was wel even goed dus, want ik kwam uit mn dissociatie en in mn gevoel en dat was huilen. Ondertussen stond paardlief heel rustig bij mij en legde af en toe zijn hoofd tegen mij aan, zo mooi was dat <3 En toen ik gehuild had, en het weer probeerde, lukte het beter.
Daarna ging ik rijden en ook toen wilde hij dus weer niet lopen. En toen was de lestijd om dus ging ik nog even zelf proberen, dat ging in stap wel goed. Dus ik dacht, ik draaf aan, maar na 3 passen ging hij gewoon weer stilstaan. Toen hebi k het wel even afgesloten in stap, maar daarna ook weer zo gehuild, wat een bak emotie zeg.
Dus mijn les was meer een soort therapie :')

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:52

Paarden zijn sowieso therapie toch :')

Ik heb niet goed opgelet en moet morgen op gras starten. Oeps. Nog nooit op gras gereden met Aurelia en vind het zelf doodeng :')

Dais_

Berichten: 4039
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 19:04

Earth schreef:
Wat kan les toch confronterend zijn...

...als het ervoor zorgt dat je uit de dissociatie komt en ineens weer van alles voelt. Poeh, dat was echt heftig, maar wat waas het nodig. Ik was aan het grondwerken en paard nam me niet serieus, ik wist niet wat ik moest doen om hem aan het werk te krijgen. Ik voelde me zo kwetsbaar, het was zo lastig. En toen moest ik ademhalen, en met mijn voeten op de grond gaan staan, en voelen wat ik deed. Nou dat was wel even goed dus, want ik kwam uit mn dissociatie en in mn gevoel en dat was huilen. Ondertussen stond paardlief heel rustig bij mij en legde af en toe zijn hoofd tegen mij aan, zo mooi was dat <3 En toen ik gehuild had, en het weer probeerde, lukte het beter.
Daarna ging ik rijden en ook toen wilde hij dus weer niet lopen. En toen was de lestijd om dus ging ik nog even zelf proberen, dat ging in stap wel goed. Dus ik dacht, ik draaf aan, maar na 3 passen ging hij gewoon weer stilstaan. Toen hebi k het wel even afgesloten in stap, maar daarna ook weer zo gehuild, wat een bak emotie zeg.
Dus mijn les was meer een soort therapie :')


Wat mooi <3

Succes morgen Robijn!

Autumnn

Berichten: 8045
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 19:56

Wat een heftige les Earth… heerlijke spiegels zijn het ook <3

Succes Robijn!! Ik ga voor je duimen +:)+
Is starten op gras heel anders dan op zand?

Anoniem

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:10

Ja ik vind het gladder maar ik ben ooit met paard en al onderuit gegaan op gras. Dus ik ben benieuwd :')

Autumnn

Berichten: 8045
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Andalusiers/PREs in de schijnwerpers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 20:14

Oh oeps doe dan maar een bodyprotector onder je jasje aan :+