Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 122 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard uit Spanje halen

 
Profiel   

Goedemiddag allemaal,
(Ik weet niet of het hier goed staat, maar anders hoor ik het snel genoeg)

Over een jaartje wil ik toch echt een paard aan gaan schaffen en bij voorkeur uit Spanje. Ik ben gek van die prachtige PRE's maar niet gek genoeg om de Nederlandse prijs ervoor te betalen.

Nu zijn er vast een aantal bokkers die hun paard uit Spanje hebben gehaald. Momenteel ben ik rustig aan het kijken, maar ik kom er echt geen wijs uit. Ik hoorde al dat ik eigenlijk bij de handelaren geen paarden moet halen omdat ze er eerst een mep geld nog bovenop gooien en daarnaast ze daar vaker achter de hand zijn dan rechtstreeks bij de fokker.

Ik vertrouw die Spanjaarden voor geen meter (Excuses) en röntgenologisch keuren heeft dus ook weinig zin volgens mij. Wel heb ik al begrepen dat ze altijd normaal gekeurd worden voor ze naar Nederland komen?

Waar moet ik nu opletten, hoe weet in ongeveer dat ze te vertrouwen zijn (uiteraard heb je altijd een kans dat het een slechte is, maar wil ze er toch zoveel mogelijk tussen uit kunnen vissen)
Zijn jullie allemaal zelf naar Spanje geweest? Alle paarden bezocht die je thuis had uitgezocht? Iemand ingehuurd die voor jullie hielp zoeken? Hoe hebben jullie het vervoer geregeld?

Al met al een hele hoop vragen en ik zou zeggen brand los :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-15 17:22 



 
Profiel   

KellyR schreef
Ik vertrouw die Spanjaarden voor geen meter (Excuses) en röntgenologisch keuren heeft dus ook weinig zin volgens mij. Wel heb ik al begrepen dat ze altijd normaal gekeurd worden voor ze naar Nederland komen?


Wil je wel een paard kopen van mensen die je bij voorbaat al niet vertrouwd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-15 23:30 



 
Profiel   

Zou het ook niet doen Zeker als je daar geen contacten hebt en de taal niet spreekt Als die niet gezond blijkt kan je hem ook moeilijk terug sturen naar Spanje!

Gwn in NL een paard kopen door een niet corrupte Nl DA laten keuren Scheelt je wel wat geld maar ook een hoop ellende

Een kennis had bij een soort paarden in Nood een paardje gekocht zo zielig en lief Thuis in Nl kissing spines Dat zijn geen leuke dingen Paardje was misschien 1000E maar met transport en je eigen reis was het toch best een duur foutje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-15 08:37 



 
Profiel   

Mocht je perse een pre willen kopen in Spanje neem dan in ieder geval een persoon mee welke de taal spreekt en er verstand van heeft. Er komt zoveel meer bij kijken. Er zijn genoeg leuke paarden in Nederland of omstreken. Ik vind het belangrijker om een klik met een paard te hebben dan het ras.
Waarom ga je niet eens dichterbij kijken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-15 13:00 



 
Profiel   

Er is een bokker die dit soort dingen regelt. Weet alleen niet meer wie dat ook alweer was.

Lusitana?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-15 13:03 



 
Profiel   

Ik zou ook gewoon in NL een paard kopen.

Voordat het paard in NL is heb je er met keuring en overtocht naar NL er ook al de Nederlandse prijs voor betaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-15 13:05 



 
Profiel   

Hier vind je ervaringen maar wel uit Portugal ipv Spanje.

Sjaad kan je ook veel vertellen erover.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-15 13:09 



 
Profiel   

Ik vraag mij ook af of je echt zoveel goedkoper uit gaat zijn. Je kunt overigens ook een Nederlands gefokte PRE kopen.

Overigens kun je in Spanje gerust een paard laten keuren bij een goede kliniek. Probleem is alleen dat je als buitenland, die bovendien de taal niet spreekt, de juiste wegen niet makkelijk kunt vinden.

Er zijn in Spanje ook wel Nederlanders die willen en kunnen bemiddelen bij de aankoop :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-15 13:12 



 
Profiel   

Het lijkt mij inderdaad verstandiger om op zoek te gaan in Nederland. Het is moeilijk om vanuit een aantal keer op bezoek gaan te beslissen of het klikt met jouw en het paard. Daarnaast alle andere dingen die erbij komen kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-15 13:47 



 
Profiel   

Volgens mij is het aanbod van betaalbare PRE's in Nederland inmiddels heel redelijk. Een groot voordeel is dat de transportkosten lager zijn, de betrouwbaarheid van de keuringsarts overal redelijk gelijk is en je de taal spreekt. Neemt niet weg dat als je graag een paard uit Spanje wilt halen, je dat zeker moet doen!

Wat wel een gevaar is, is dat je opgescheept wordt met mindere kwaliteit als dat je verwachtte, alleen al omdat je als buitenlander komt shoppen en de prijs dan vaak wel omhoog gaat. Aan te raden is dus om zeker met iemand dit avontuur aan te gaan die bekend is met de handel met Spanje en een naam heeft hoog te houden, zodat je ook op dat vlak niet wordt bedrogen. Neem ook de tijd om zelf die kant op te gaan, zodat je in het echt kan kijken hoe het paard bevalt en gereden is, zodat je weet of het werkelijk past. Daarnaast zijn de transportkosten ook behoorlijk, dat is iets om zeker mee te nemen in het budget van de aankoop. Ik wens je veel plezier en succes, hoewel ik persoonlijk het dichter bij huis zou houden ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-15 14:04 



 
Profiel   

Als het gaat om kwaliteit kan ik me voorstellen dat het aanbod in Spanje groter is. Denk echter dat je dan ook gewoon je portemonnee kan omkeren en je waarschijnlijk niet goedkoper uit zal zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-15 14:28 



 
Profiel   

Voor A kwaliteit betaal je overal veel geld.
Wil je een B kwaliteit paard dat niet specifiek opvalt op uitblinkt dan kun je daar waarschijnlijk wel flink goedkoper uit zijn als je geen gebruik maakt van bemiddeling maar daarmee neem je het risico dat hij kapot is op de koop toe.

Zodra je bemiddeling nodig hebt is je keuze zeker groter maar dan kun je de kostenbesparing vergeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-15 14:38 



 
Profiel   

Ik zou de vraag in het forum voor barokke paarden stellen. Daar lezen veel mensen mee die al een paard in Spanje hebben gekocht en die jou daar alles over kunnen vertellen. Ook vind je er topics die daarover gaan/gingen, evenals topics over betrouwbare adressen in NL.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-15 16:14 



 
Profiel   

ED -> BKR

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-15 16:43 



 
Profiel   

Als je iemand zoekt die in Spanje inmiddels al veel paarden heeft gezocht voor o.a. Nederlanders dan kan ik je Mariette Stegwee aanraden (andalusieropmaat.nl) Zij doet echt haar best om de juiste match te vinden tussen paard en mens. Ik ben er 2x naartoe geweest, ze kwam me van het vliegveld ophalen en heeft me door het prachtige Andalusie rondgereden. Vliegtickets en hotelovernachting waren zeer betaalbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-15 21:12 



 
Profiel   

Ik haal geregeld paarden uit Spanje. Het is een fabel dat ze daar goedkoper zijn dan hier (uiteraard de transportkosten zitten er daar niet bij, maar die krijg je later zelf).

De keuze is daar wel groter, dat is een groot voordeel. Nadeel is dat je alle risico's hebt, als een paard zich blesseert op transport is de rekening voor jou, want dan is het al jou paard. Bezuinig dus zeker niet op transport!! Neem niet zo'n goedkope in een matige vrachtwagen, want goedkoop is echt duurkoop dan. En zelfs met de dure luxe vrachtwagens kan er altijd was mis gaan onderweg.

Qua keuren is niet elke veearts even goed daar , maar er zijn wel hele goede (FEI artsen etc) maar niet op elke plek kun je die krijgen want Spanje is nogal groot.. klinisch ben je een beetje overgeleverd aan wat er te krijgen is op de locatie. Qua Röntgen kun je de foto's daar laten maken en dan naar Nederland laten sturen via mail en kunnen ze door een Nederlandse arts beoordeeld worden.

Zoals in elk land zijn er zeer betrouwbare en zeer onbetrouwbare verkopers en alles wat er tussen in zit ;)

Het is altijd een heel mooi avontuur, elke keer weer spannend ook voor ons.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 13:05 



 
Profiel   

Ik vraag om tips waar ik op moet letten, niet dat ik het niet moet doen ;) Ik weet ook wat de transport kosten zijn en heb 2 goede op het oog waar de prijs om en nabij de 900 euro zal liggen dat neem ik uiteraard mee in mijn beslissing. Heel misschien dat we zelf gaan rijden met een paar overnachtingen, niet om goedkoop uit te zijn, maar zodat ik zelf in de hand heb wat er gebeurt met het paard en hoe. Daarnaast ben ik van mening dat het paard hier binnen Nederland ook van alles kan gebeuren, en als het paard eenmaal gekocht is, is het alsnog mijn probleem.

Maar bedankt voor alle informatie, denk inderdaad dat er zo veel meer keus is daar. En ik zal eens kijken bij de Nederlanders die bemiddelen. Bedankt voor de namen. :)

@Cyrina, gaan jullie altijd zelf er heen of hebben jullie een bemiddelaar daar inmiddels rondlopen? Heb je ook een vast adres waar je je paarden vandaan haalt?

@Kinke, is je zoektocht uiteindelijk geslaagd?

@Emma, ik zal eens zoeken

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 13:30 



 
Profiel   

Wij gaan geregeld zelf kijken, maar we hebben ook betrouwbare contactpersonen daar die voor ons bemiddelen.

900,- transport is niet duur als het incl btw is. Excl. btw is het normaal.

Zelf rijden mag niet zomaar. Bij transporten die zo lang zijn moet je daar tegenwoordig een vergunning voor hebben om ze te rijden, hierbi jmoeten de nodige traces ingevuld etc etc. .
Sterker nog, je moet zelfs een importnummer hebben om het paard te ontvangen in Nederland, ook al rij je niet zelf. Je kunt hem aanvragen bij het VWA hier in Nederland. Voor meer informatie over in en export van paarden kun je op de site van het VWA kijken. https://www.nvwa.nl/onderwerpen/export- ... enembryo-s
Zonder zo'n nummer krijgt het paard in Spanje geen toestemming om het land te verlaten.
Daarnaast zijn de goede transporteurs echt heel ervaren, zijn de vrachtwagens veel luxer en comfortabeler voor je paard, rijzen ze met meerdere paarden wat houvast geeft etc etc. En.. hoe duur het ook is, zelf met een trailer rijden is nog vele malen duurder met de tol die je moet betalen met auto + trailer. Wij gebruiken zelf Marcel Jordan, zij hebben echt topauto's!!

Denk niet alleen aan blessures die ze onderweg kunnen oplopen, maar ook aan wagenziekte (dodelijk) , stress waar stalondeugden etc van kunnen ontstaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 13:50 



 
Profiel   

Ik zou niet zelf rijden tenzij je een vrachtwagen hebt, dan ligt het anders.
Ik heb mijn paarden ook steeds laten vervoeren op internationale afstanden en daar kwamen ze altijd goed uitgerust en fit vanaf. Een trailer is veel vermoeiender en wordt sneller warm.
Je kunt ook een vervoersverzekering afsluiten. Dan is de aankoopwaarde gedekt.

In je OP schrijf je trouwens heel duidelijk dat je een paard wilt dat minder kost dan in Nederland, niets over keuzes.
Niet raar dus dat je daar reacties op krijgt ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 13:56 



 
Profiel   

Mocht je perse een leuke PRE willen of een kruising kom dan eens langs bij mij op stal!http://www.stalbuitengewoon.nl/Stal-Buitengewoon.html
Hier halen ze zelf de paarden uit Spanje/Frankrijk of Belgie, maar verkopen ze vaak wel tegen leuke prijzen! Dit omdat de paarden nog vaak erg groen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 14:01 



 
Profiel   

misschien beetje óf topic'maar Cyrina hoezo moet je het paard invoeren? is toch allemaal EU?

en vergunning voor langere transpoorten? hoe zit het dan met internationale wedstrijden in bv italie en frankrijk? heb nog nooit gehoord dat we daar eits anders/meer voor nodig hebben dan alleen een gezondheidsverklaring van het paard (wat ook een wassen neus is maar goed).

on topic, ik zou inderdaad zorgen dat je een nederlander hebt die daar woont en bekend is in 'dat wereldje' om je te helpen zoeken. het risico dat het niet goed uitpakt is anders denk ik een heel stuk groter. je kunt altijd geluk hebben, maar ik probeer het geluk altijd zo veel mogelijk te helpen door slimme keuzes te maken :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 14:05 



 
Profiel   

Lusitano op bokt heeft haar paard ook uit spanje gehaald.

Wellicht kan je haar eens om informatie vragen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 14:06 



 
Profiel   

Okay duidelijk, ik ga dus niet zelf rijden haha.

@Cyrina, Van die VWA wist ik helemaal niet, goed dat je het zegt! Ga ik ook eens even doorlezen

@Sizza, voor een donkere Andalusier hengst ben je hier in omgeving naar mijn weten veel meer kwijt, minimaal rond de 10.000. Voor die prijs wil ik niet gaan, wat ook niet weg neemt dat er weinig keuze is. Daarbij is bijna alles in Nederland al bereden waardoor de prijs ook hoog ligt, dit is voor mij geen must.
In Spanje is het makkelijk mogelijk om een knappert rond de 4000 naar Nederland te krijgen, zeker zonder stamboom.
En Siz, kan je die vervoersverzekering altijd afsluiten? Dus ook als je hem niet zelf vervoert?

@NZ92, heb wel ooit echt een hele mooie kruising met een KWPN-er gezien, maar qua karakter vond ik hem teveel KWPN. Ik ga in ieder geval eens rondkijken op de site!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 14:08 



 
Profiel   

http://www.bokt.nl/markt/ad/350171/supe ... itstraling

Misschien kan je de adverteerder van deze even contacten. Wie weet heeft ie iets voor je staan of iig nuttige info voor je.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 14:14 



 
Profiel   

Ja, juist als je het niet zelf doet kun je verzekeren :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-15 14:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 122 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen