lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 07:54

Mijn merrie staat 24/7 buiten is wel in nl geboren. De fokster waar ik soms help daar komen de paarden uit Frankrijk en Portugal aan en de jonkies gaan ook gewoon 24/7 buiten de merries meestal ook

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:31

Wat mij in Portugal erg opviel is dat de jonkies idd op het land lopen maar eens aan het werk, ze vnl op stal staan en nog nauwelijks buiten. In tegenstelling tot wat ik dacht, worden ze dan ook niet arm gevoerd. Ze krijgen aardig veel krachtvoer en weinig ruwvoer. Dat strookte dus totaal niet met het beeld wat ik had.
Nu moet ik wel zeggen dat het vnl dressuurgerichte stallen waren. Geen idee if dit veralgemeend kan worden maar ik vind het alvast “verrassend”.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:46

Lukasje schreef:
Wat mij in Portugal erg opviel is dat de jonkies idd op het land lopen maar eens aan het werk, ze vnl op stal staan en nog nauwelijks buiten. In tegenstelling tot wat ik dacht, worden ze dan ook niet arm gevoerd. Ze krijgen aardig veel krachtvoer en weinig ruwvoer. Dat strookte dus totaal niet met het beeld wat ik had.
Nu moet ik wel zeggen dat het vnl dressuurgerichte stallen waren. Geen idee if dit veralgemeend kan worden maar ik vind het alvast “verrassend”.

Ja dat beeld wat mensen hebben over sober voeren is inderdaad niet de gang van zaken voor de rijpaarden in Portugal. Ken ook fokkers die de hoog drachtige merries en merries met veulens voorzien van kracht voer.

Verder in grote lijnen, merries en jonge paarden 24/7 op het land. Hengsten vanaf 3 jaar op stal.

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:49

Bedankt voor het delen hoe jullie de paarden houden en ook leuk om te lezen hoe ze het in Portugal doen. Ik wil mijn paard straks op dezelfde stal neerzetten als mijn verzorgpaard en zij staat altijd buiten. In de zomer 24/7 wei in een kudde en in de winter 24/7 op de paddock met schuilstal en een maatje. Ik kan er in de winter ook voor kiezen om snachts op stal te zetten maar ik vind 24/7 eigenlijk wel een fijn idee. Ik kom uit de sportwereld dus heb altijd een beetje meegekregen dat sportpaarden niet op de wei kunnen/mogen. Vind dat zelf echt geen optie. Mijn verzorgpaard is ook gewoon een wetstrijdpaard en dat gaat prima dus ik heb hoop haha. De paddocks en het erf zijn gelukkig ook altijd droog. Ik hoop dat de mijne het tegen die tijd ook goed gaat doen op die manier :)

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:15

Gelukkig komen er wel meer plekken waar de paarden na hun 3e jaar nog naar buiten mogen. Maar op de traditionele fokkerijen staan de fokmerries en het jonge spul buiten. Eenmaal onder het zadel, en dat geldt tegenwoordig ook steeds meer voor merries, komen ze op stal. We zijn op meerdere plekken geweest waar de rijpaarden dus echt niet meer op het land/ in de paddock komen en alleen de box verlaten om aan het werk te gaan. Sommige, luxere, stallen hebben een stapmolen, maar veel niet. Godzijdank komt er wel steeds meer besef dat paarden los moeten kunnen bewegen en zie je meer plekken met paddocks of weitjes waar de paarden los mogen. Dat is overigens wel vaak o.i.v. "buitenlanders" die een andere kijk op paarden houden hebben.
Weinig ruwvoer en veel krachtvoer is ook nog steeds een tendens. We hebben ook nog wel paarden gezien die in stands stonden met hun hoofd naar een dode muur..........

Goed ruwvoer is lastig te vinden in Portugal en "duur" ( en dat vindt een Portugees al snel).

Sommige stallen/ rijscholen zitten in stedelijk gebied waar sowieso geen mogelijkheid is tot buiten lopen maar het verbaasde me toen wel dat ook bij een goed bekend staande stal met heel veel grond en buitenmogelijkheden de hengsten 24/7 op stal stonden maar ook de jonge paarden die naar de keuring moesten lange tijd op stal werden gehouden. Wat me nog heel erg bij stond was een prachtig veulen ( Hostil x Rico) wat al weken op stal stond ( ook nog een vieze stal) en 1 x per dag even in de bak mocht lopen.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:25

Hoe mijn paard staat?


Mijn oudje (bijna 27) staat in een individuele uitloopstal.

Stal (met groot hooinet 100% van de tijd hooi aanwezig)
Aansluitend aan de stal buiten een aantal betonplaten (Ongeveer 2x5 mtr)
Daaraan aansluitend een zandpaddock (ongeveer 5x 5 mtr)
Daaraan aansluitend zijn weide (groot, 100 mtr x 15 mtr ongeveer, beetje raar krom stuk)

Aan de ene kant naast hem: daar staat overdag de jonge hengst van stal (Gelders, bijna 3 jr) In een grote paddock/kleine wei (zonder stal eraan vast, hij staat 's nachts in een hengstenbox)

Aan de andere kant van hem een rij stallen met hetzelfde systeem van individuele uitloop.
Direct naast hem een haflinger ruin.
Daarnaast een shet
Daarnaast twee quarters die twee stallen hebben, maar bij elkaar in en uit kunnen lopen en de wei delen.
Daarnaast een Tinker en een shet die samen 1 zo'n stal met uitloop delen.
(en nog meer paarden op vergelijkbare wijze in andere rijen/gebouwen)


Voor mijn paard dat zich in groepen nauwelijks staande kan houden, maar die vanwege maagproblematiek wel veel naar buiten moet kunnen en altijd ruwvoer moet kunnen eten is dit eigenlijk perfect.

En ik denk dat dit voor veel paarden wel ideaal is. Contact altijd mogelijk, want ze kunnen altijd de wei in en over de draad samen neuzen, kriebelen of gezamenlijk eten. (Mijn paard staat vaak neus aan neus met de jonge hengst samen te grazen)
Maar wel de rust van zichzelf terug kunnen trekken.

De deuren naar buiten staan altijd open, dus qua weer en schuilmogelijkheden kunnen ze net kiezen wat ze zelf willen.
Per paard kan individueel gevoerd worden. En indien nodig kan weidegang beperkt worden door maar een klein stukje wei te geven of qua uren te beperken. ( er staan een paar paarden die gevoelig zijn voor bevangenheid)

Er staan er dus een aantal echt individueel, en een aantal in 2- of drietallen bij ons op stal. Net wat bij de betreffende situatie past.


Ik denk dat dit voor paarden erg fijn is zo. Maar ik weet ook dat er niet zo veel plekken zijn waar dit kan, dus ik heb echt wel mazzel. Of mijn paard eigenlijk...

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:37

Femke_Tweety schreef:
Hoe mijn paard staat?


Mijn oudje (bijna 27) staat in een individuele uitloopstal.

Stal (met groot hooinet 100% van de tijd hooi aanwezig)
Aansluitend aan de stal buiten een aantal betonplaten (Ongeveer 2x5 mtr)
Daaraan aansluitend een zandpaddock (ongeveer 5x 5 mtr)
Daaraan aansluitend zijn weide (groot, 100 mtr x 15 mtr ongeveer, beetje raar krom stuk)

Aan de ene kant naast hem: daar staat overdag de jonge hengst van stal (Gelders, bijna 3 jr) In een grote paddock/kleine wei (zonder stal eraan vast, hij staat 's nachts in een hengstenbox)

Aan de andere kant van hem een rij stallen met hetzelfde systeem van individuele uitloop.
Direct naast hem een haflinger ruin.
Daarnaast een shet
Daarnaast twee quarters die twee stallen hebben, maar bij elkaar in en uit kunnen lopen en de wei delen.
Daarnaast een Tinker en een shet die samen 1 zo'n stal met uitloop delen.
(en nog meer paarden op vergelijkbare wijze in andere rijen/gebouwen)


Voor mijn paard dat zich in groepen nauwelijks staande kan houden, maar die vanwege maagproblematiek wel veel naar buiten moet kunnen en altijd ruwvoer moet kunnen eten is dit eigenlijk perfect.

En ik denk dat dit voor veel paarden wel ideaal is. Contact altijd mogelijk, want ze kunnen altijd de wei in en over de draad samen neuzen, kriebelen of gezamenlijk eten. (Mijn paard staat vaak neus aan neus met de jonge hengst samen te grazen)
Maar wel de rust van zichzelf terug kunnen trekken.

De deuren naar buiten staan altijd open, dus qua weer en schuilmogelijkheden kunnen ze net kiezen wat ze zelf willen.
Per paard kan individueel gevoerd worden. En indien nodig kan weidegang beperkt worden door maar een klein stukje wei te geven of qua uren te beperken. ( er staan een paar paarden die gevoelig zijn voor bevangenheid)

Er staan er dus een aantal echt individueel, en een aantal in 2- of drietallen bij ons op stal. Net wat bij de betreffende situatie past.


Ik denk dat dit voor paarden erg fijn is zo. Maar ik weet ook dat er niet zo veel plekken zijn waar dit kan, dus ik heb echt wel mazzel. Of mijn paard eigenlijk...


Wow dat klinkt echt perfect inderdaad. Dat is vast geen regio Utrecht haha. Heb je dan ook nog faciliteiten als in een buitenbak, wc en longeercirkel bijv?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:38

Mijn merrie stond ook apart, die was zo onderdanig en bang voor andere paarden dat ze in een groep alleen maar aan het vluchten was en niet at.
Mijn ruin staat in de wei (zomermaanden een dagdeel) in een groepje van 6 en in de paddock met een shetje samen.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:43

Het is geen echt luxe stal, maar er is een cirkel, stapmolentje, ruime buitenbak, en goede ruime zadelkasten.
Simpel camping toiletje ook, voor als je echt moet. Warm en koud stromend water op de poetsplaats.

Geen luxe stal met mooie kantine en veel uitstraling, maar wel erg fijn voor de paarden en de echte basis die je als ruiter of menner nodig hebt is allemaal ook gewoon goed.

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:46

Femke_Tweety schreef:
Het is geen echt luxe stal, maar er is een cirkel, stapmolentje, ruime buitenbak, en goede ruime zadelkasten.
Simpel camping toiletje ook, voor als je echt moet. Warm en koud stromend water op de poetsplaats.

Geen luxe stal met mooie kantine en veel uitstraling, maar wel erg fijn voor de paarden en de echte basis die je als ruiter of menner nodig hebt is allemaal ook gewoon goed.


Nou klinkt idd super, dat is bij mij op stal precies hetzelfde. Wij hebben ook een stapmolen, buitenbak, longeercirkel, ruime kasten en een wc met een soort kantine waar een koffiezet apparaat staat en een koelkast. Warm water hebben we dan weer niet mja wel een waterkoker haha

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 12:10

Klinkt goed!
Het is hier lastig om een goeie stal te vinden met en veel buiten en goede faciliteiten.
Het is meestal of of, of je betaalt een vermogen...

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:11

Wij hebben het geluk dat de paarden bij huis staan. We zijn net verhuisd en alles is nog niet optimaal maar ze staan sowieso altijd de hele dag buiten en nu even 's nachts op stal. Binnenkort gaan we de stallen verplaatsen en dan krijgen ze weer allemaal hun eigen uitlooppaddock en natuurlijk overdag op de wei. We zijn nu even "bakloos" maar zitten op ca. 400 meter van een groot bos. We gaan een kleine buiten-/ longeerbak maken ( 20 x 25) en de aanwezige ligboxenstal wordt verbouwd tot binnenbak van 17 x 37 ( met kantine). Dan kunnen we straks ook weer de clinics die we organiseren thuis gaan doen. Voorlopig dus nog even improviseren; de paarden staan nu in de oude kalverhokken op de deel ( stallen van ca. 3 x 4), longeren doen we nu nog op een stuk grasland. Rijden hebben we maar even op een laag pitje omdat we net verhuisd zijn maar het bos lokt enorm :D
We hebben ca. 1 ha eigen grond en mogen er nog 1,6 ha bij gebruiken van een plaatselijke boer. Geen reden tot klagen dus :o

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:34

Janien30 schreef:
Bedankt voor het delen hoe jullie de paarden houden en ook leuk om te lezen hoe ze het in Portugal doen. Ik wil mijn paard straks op dezelfde stal neerzetten als mijn verzorgpaard en zij staat altijd buiten. In de zomer 24/7 wei in een kudde en in de winter 24/7 op de paddock met schuilstal en een maatje. Ik kan er in de winter ook voor kiezen om snachts op stal te zetten maar ik vind 24/7 eigenlijk wel een fijn idee. Ik kom uit de sportwereld dus heb altijd een beetje meegekregen dat sportpaarden niet op de wei kunnen/mogen. Vind dat zelf echt geen optie. Mijn verzorgpaard is ook gewoon een wetstrijdpaard en dat gaat prima dus ik heb hoop haha. De paddocks en het erf zijn gelukkig ook altijd droog. Ik hoop dat de mijne het tegen die tijd ook goed gaat doen op die manier :)

Waarom zou een sportpaard niet op het gras 'mogen'? Wat zijn hier de redenen voor, heb er nog nooit van gehoort! Of heeft het iets te maken voor de angst naar ongelukken? (Niet specifiek een vraag naar jouw hoor, maar meer naar de mensen van wie je dit gehoort heb :))

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:46

@Femke_Tweety

Wauw je mag van geluk spreken, dat is echt uniek en voor de meeste mensen niet mogelijk. In mijn regio is denk ik 90% winter hele dagen op stal of 30 minuten- 2 uur per dag in een paddock. Zomers ook zo'n 2 uur per dag in de wei, met geluk meer uren of 24/7.

Er zijn gelukkig wel een handjevol stallen die 'ok' zijn. Niet ideaal ook. Ik hoop eigenlijk gewoon dat de komende jaren de paardenwelzijn overal wat omhoog gaat zodat we meer stallen kunnen vinden die aanbieden wat we zoeken.

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:52

[/quote]
Waarom zou een sportpaard niet op het gras 'mogen'? Wat zijn hier de redenen voor, heb er nog nooit van gehoort! Of heeft het iets te maken voor de angst naar ongelukken? (Niet specifiek een vraag naar jouw hoor, maar meer naar de mensen van wie je dit gehoort heb :))[/quote]

Ja het heeft met meerdere dingen te maken o.a.de wintervacht en het niet goed warm kunnen houden snachts als ze geschoren zijn of het niet voldoende bij kunnen voeren. Daarnaast voornamelijk de blessures, ze mogen niet te veel ruimte hebben en eigenlijk dus niet rennen ivm uitglijden en blessures en om die zelfde reden ook niet met meerdere paarden ivm de mogelijkheid dat ze elkaar bezeren

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:55

Ik rij er ook driekwartier voor, dat is dan meteen het grootste nadeel.

Dus ben er veel minder vaak dan vroeger toen ik hem nog echt actief reed.

Maar vanwege zijn medische sores ben ik dus ook echt op zoek geweest naar iets dat voor hem past. Anders was hij er waarschijnlijk al niet eens meer geweest.

Hij staat er nu ruim 4,5 jaar, en ik hoop ook dat hij hier de rest van zijn leven kan blijven staan. (Ziet er ook wel zo uit gelukkig)



Ik denk dat het voor Lusitano's eigenlijk hetzelfde is als voor alle andere paarden in Nederland.
Daar maakt het ras niet zo veel verschil.

Je probeert binnen je mogelijkheden iets te vinden dat zo goed mogelijk is voor het paard.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 14:55

Dan kom je bij de vraag, wat is dan een sportpaard en wat niet...
Mijn mening is dat alle paarden los buiten horen te komen, liefst met een maatje en liefst ook een aantal uurtjes op de wei wanneer dat mogelijk is.

Hier in het westen zijn helaas de stallen met goede buitenmogelijkheden beperkt, maar ook hier probeer ik altijd iets te vinden waar ze zoveel mogelijk uren per dag lekker in de frisse lucht buiten kunnen staan.

Dat is inderdaad een mooie uitspraak, dat je binnen de mogelijkheden die je hebt het beste probeer te vinden en te doen voor jouw paard.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:11

Ik denk dat de paardensport jn Nederland zichzelf wel gaat tegenkomen naarmate de tijd vordert. Ik hoor juist steeds meer over de gezondheidsrisico's van het teveel op stal staan. De vrije beweging van een paard schijnt echt belangrijk te zijn om een paard, niet alleen mentaal, maar ook fysiek gezond en fit te houden. In plaats van helemaal geen ruimte geven om ongelukken te voorkomen denk ik dat het beter is om die ruimte beter te managen zodat de kans op een ongeluk kleiner is. Zorgvuldig samengestelde kuddes of koppels paarden, eventueel individuele uitloopstallen, bij slecht weer op paddocks, bij droog en warm weer op de wei, etc. Snachts kan je ze altijd alsnog op stal houden of zorg voor een schuilstal. Maar dit is zo'n grote stap t.o.v hoe het nu gaat... Ik ben al blij als er meer stallen zijn die swinters dagdelen paddock aanbieden of uitloopstallen hebben.
Laatst bijgewerkt door tempura op 11-11-20 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 15:13

Janien30 schreef:


Waarom zou een sportpaard niet op het gras 'mogen'? Wat zijn hier de redenen voor, heb er nog nooit van gehoort! Of heeft het iets te maken voor de angst naar ongelukken? (Niet specifiek een vraag naar jouw hoor, maar meer naar de mensen van wie je dit gehoort heb :))[/quote]

Ja het heeft met meerdere dingen te maken o.a.de wintervacht en het niet goed warm kunnen houden snachts als ze geschoren zijn of het niet voldoende bij kunnen voeren. Daarnaast voornamelijk de blessures, ze mogen niet te veel ruimte hebben en eigenlijk dus niet rennen ivm uitglijden en blessures en om die zelfde reden ook niet met meerdere paarden ivm de mogelijkheid dat ze elkaar bezeren[/quote]



Snappen alleen niet dat je hier door juist blessures krijgt.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:16

@keona ja dat dacht ik dus ook. Ik lees dat juist al die uren op stal voor blessures zorgen... Ik vraag me echt af hoe groot de kans is dat een gezond paard volledig kreupel word door een val te maken op de wei. Dit is gewoon pech en kan ook gebeuren tijdens het rijden of zelfs in de stal.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 15:22

ebi_tempura schreef:
@keona ja dat dacht ik dus ook. Ik lees dat juist al die uren op stal voor blessures zorgen... Ik vraag me echt af hoe groot de kans is dat een gezond paard volledig kreupel word door een val te maken op de wei. Dit is gewoon pech en kan ook gebeuren tijdens het rijden of zelfs in de stal.

Het ophokken totaal geen doorbloeding in de benen. En dan niet goed warm rijden voor ze echt beginnen. Het ijzer belemmert het hoefmechanisme al veel dus de voet kan niet optimaal werken voor goede doorbloeding. Alles bij elkaar . Dan mogen ze 1 x in de zoveel tijd eens buiten gaan totaal uit hun plaat ja en dat mag dan weer niet, dus moet die weer naar binnen hou op zeg. Mijn paarden staan gewoon 24/7 buiten ik heb ze aan huis nu en voorheen ook 24/7 buiten maar dan op gepachte stukken. Ja het kost werk en tijd. Maar ik moet zeggen hele tevreden paarden, ik kan zo er mee weg rijden ook al staan ze maanden stil. Nog nooit echt blessures gehad. En ja die van mij hebben wel eens wondjes omdat ze elkaar vervelen maar dat hoort er gewoon bij. Ik zou niet anders willen.
Ik werk dus op zo stal waar alles opgehokt word als ze ook maar keer effe rennen binnen gepakt worden, verschrikkelijk. Paarden kunnen niet eens even paard zijn

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:32

Ja dat is zeker een mooie uitspraak! Ik denk ook niet dat er iets slecht of persee goed is. Ik ken ook zat paarden die na een paar uur in de paddock of in de wei helemaal gek werden en liever op stal stonden puur omdat ze dat gewend waren. Zo heeft mijn verzorgpaardje der hele boxdeur eruit gesloopt omdat ze het niet gewend is haha. Uiteindelijk kiest iedereen denk ik wat het beste is voor zijn of haar paard. Mijn neef heeft ponys waar hij mee keurt en fokt en die staan als ze niet naar de keuring hoeven lekker buiten ( nu ook nog op de wei) en de weken voor ze gekeurd moeten worden op stal voor training en grooming. De sportpaarden waar ik het over heb zijn echt de paarden zowel qua springen als dressuur die je koopt op een al bewezen niveau tussen de 50 K en een ton om echt hogerop mee te komen. Daar vallen voor mij ook de ruiters tussen die niet alleen in het weekend maar ook doordeweeks en internationaal op wedstrijd gaan. Maar op de stallen waar ik stond waar dit de tendens was, hield het voor de overige minder fanatieke wedstrijdruiters die daar stonden in dat ze ook op die manier hun paarden hielden.

Janien30
Berichten: 95
Geregistreerd: 09-08-19

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:36

Ik ben zelf ook pro lekker naar buiten. Ik geloof als je een gelukkig paard hebt, die zijn eigen ding kan doen. Dan werkt ie ook graag voor (lees met) je. Ik fijn leven, paard fijn leven! Wat dat dan ook mag inhouden voor he paard.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:49

Even wat meer op Lusitano vlak,

vorige week heb ik uit de gein voor een soort weddenschap mijn paard opgemeten.
Ik moest de maten voor mijn hond weten, en na wat gegein over en weer over verkeerd meten zei ik dat ik mijn paard dan wel zou opmeten en die maten doorgeven. Ik geloof niet dat men verwachtte dat ik dat ook daadwerkelijk zou doen. :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




En dan nog iets bijzonderder: Zondag heb ik voor het eerst in jaren weer heel even op mijn Lusitano gezeten.

Ik heb zelf de afgelopen jaren heel serieuze gezondheidsproblemen gehad. En daarom was rijden echt wel uitgesloten. In die jaren is Tweet natuurlijk wel ouder geworden, en hij was al niet jong. Bijna 27 inmiddels. En afgelopen zomer een stevige kreupelheid, blessure op kogel in combinatie met artrose die daardoor ineens heel lelijk opspeelde.

Niemand maar dan ook niemand had nog echt verwacht dat ik ooit nog zou rijden met hem.
Tot afgelopen zondag.

Ik was redelijk fit, mijn operatiewonden zijn zodanig hersteld dat ik weer ietsje meer risicos kan nemen.
Tweet was fit...
En dus -met trillende knietjes- de gok gewaagd.

Ik heb er even opgezeten. Niet lang, klein beetje stappen want pfoe- hij is wel echt achteruit gegaan qua lijf, balans, beweging en stijfheid. En ik ook.
Maar toch, we waren er wel weer heel even :D


Afbeelding
Afbeelding

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:53

Wat fijn! Hij ziet er mooi uit hoor, de oude heer. <3