lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 15:56

Super zeg!
En ziet er inderdaad goed uit!

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 16:00

Ziet er goed uit hoor, alsof het nooit anders is geweest. Hij heeft trouwens echt een dikke nek, vind ik zelf altijd heel erg mooi.

tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 16:08

Ik ben het lage paardenwelzijn ook echt zat... Ik kan niet wachten tot ik mijn eigen paard heb. Elke week als ik naar de manege ga voel ik me schuldig om op het paard te zitten. :n De instructie is echt het beste van het beste en dat is waarom ik ga. Dat is gelukkig wel heel vriendelijk en mensen rijden op vaste manegepaarden. Zodra ik echt zeker ben over mijn rijden en mijn leven stabiel is, neem ik de volgende stap :)

Femke_Tweety

Berichten: 11985
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 16:26

ebi_tempura schreef:
Ziet er goed uit hoor, alsof het nooit anders is geweest. Hij heeft trouwens echt een dikke nek, vind ik zelf altijd heel erg mooi.



Haha, het ziet er misschien stoer uit, maar erg gezond is het helaas niet.

Tweet is echt véél te zwaar, maar dat nemen we bij hem voor lief omdat áltijd kunnen eten - niet actief kunnen bewegen - mooi op gewicht blijven een bijna onmogelijke combi is.


En omdat áltijd kunnen eten vanwege zijn medische problemen écht moet, betekent dat dus andere dingen een beetje loslaten.
Voor zijn artrosepootjes zou een beetje minder zwaar fijner zijn.


Maar voor zijn leeftijd doet hij het prima.

Rug nog niet echt doorgezakt, glimmen en helder in zijn koppie/gezichtsuitdrukking, voorlopig ben ik 'dik' tevreden.
Pun intended uiteraard ;)

Auky

Berichten: 5821
Geregistreerd: 30-10-04
Woonplaats: Gent (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 19:18

Onze paarden lopen het hele jaar door 24/7 buiten. We zijn gestart met een paddock-paradise met alle paarden in één kudde, maar dat bleek helaas niet haalbaar qua verschillen in voedingsbehoefte en het feit dat ze elkaar niet allemaal even aardig vonden ;-)
Dus nu staan ze opgedeeld in 3 groepjes van twee, drie en vier paarden. In elk groepje 1 hengst en de rest ruinen en dat gaat super zo. Ze hebben allemaal minstens 1 schuilstal en verder een paddock of track met op verschillende plaatsen hooi in slowfeeders.
Ik vond het in het begin wel heel lastig en jammer om mijn ideaalbeeld van de grote kudde op ons grote paddock paradise (3.5 ha) los te moeten laten en de boel weer onder te moeten verdelen, maar we hebben nog nooit zulke fitte en happy paarden gehad :-) Uiteindelijk moet je de huisvesting en het management aanpassen aan je paarden en niet andersom.
Dat is ook mijn idee met mijn hengsten, zolang ze goed gaan in hun kudde, mogen ze hengst blijven. Zodra blijkt dat dat hun sociale leven in de weg komt te zitten, dan castreer ik ze, hoe jammer ik dat ook zou vinden.
Al zijn het alledrie hele sociale jongens hoor, dus ik verwacht weinig problemen :-)

Hopelijk gaat de keuring in Gesves volgend jaar weer als vanouds door, dan wil ik de twee jongste hengsten graag voorstellen. Tegen die tijd zijn ze 2 en 3 jaar oud.

Wat betreft de vraag die gesteld werd over bloedlijnen en karakter: alle vier mijn Portugezen zit voornamelijk Veiga bloed in en wat Andrade. Wat ze alle vier gemeen hebben is dat het hele uitgesproken karakters zijn, erg extravert en open. De oudste is nu tien jaar oud en die wordt inmiddels wel wat milder, we zijn goed op elkaar ingespeeld inmiddels ;-) De vijfjarige is in de omgang de liefste, een echte knuffel, maar onder het zadel wel een heethoofd, geen gemakkelijk paard.
De 2.5 jarige is tot nu toe in de hand wel wat meegaander, ik hoop dat dat onder het zadel ook zo zal zijn binnen een paar jaar.
De jongste telg is érg zelfverzekerd, daar verwacht ik mijn handen voorlopig wel aan vol te hebben :P Ik heb zijn broer gehad, die was qua karakter totaal anders, veel zachter van aard.

Onze instructeur zei over Veiga's 'Als ze zes jaar geworden zijn en jullie leven allebei nog, dan heb je een goed paard en ben je een goede ruiter' :') Daar houd ik me dan maar aan vast :P

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 23:18

Auky schreef:
Onze paarden lopen het hele jaar door 24/7 buiten. We zijn gestart met een paddock-paradise met alle paarden in één kudde, maar dat bleek helaas niet haalbaar qua verschillen in voedingsbehoefte en het feit dat ze elkaar niet allemaal even aardig vonden ;-)
Dus nu staan ze opgedeeld in 3 groepjes van twee, drie en vier paarden. In elk groepje 1 hengst en de rest ruinen en dat gaat super zo. Ze hebben allemaal minstens 1 schuilstal en verder een paddock of track met op verschillende plaatsen hooi in slowfeeders.
Ik vond het in het begin wel heel lastig en jammer om mijn ideaalbeeld van de grote kudde op ons grote paddock paradise (3.5 ha) los te moeten laten en de boel weer onder te moeten verdelen, maar we hebben nog nooit zulke fitte en happy paarden gehad :-) Uiteindelijk moet je de huisvesting en het management aanpassen aan je paarden en niet andersom.
Dat is ook mijn idee met mijn hengsten, zolang ze goed gaan in hun kudde, mogen ze hengst blijven. Zodra blijkt dat dat hun sociale leven in de weg komt te zitten, dan castreer ik ze, hoe jammer ik dat ook zou vinden.
Al zijn het alledrie hele sociale jongens hoor, dus ik verwacht weinig problemen :-)

Hopelijk gaat de keuring in Gesves volgend jaar weer als vanouds door, dan wil ik de twee jongste hengsten graag voorstellen. Tegen die tijd zijn ze 2 en 3 jaar oud.

Wat betreft de vraag die gesteld werd over bloedlijnen en karakter: alle vier mijn Portugezen zit voornamelijk Veiga bloed in en wat Andrade. Wat ze alle vier gemeen hebben is dat het hele uitgesproken karakters zijn, erg extravert en open. De oudste is nu tien jaar oud en die wordt inmiddels wel wat milder, we zijn goed op elkaar ingespeeld inmiddels ;-) De vijfjarige is in de omgang de liefste, een echte knuffel, maar onder het zadel wel een heethoofd, geen gemakkelijk paard.
De 2.5 jarige is tot nu toe in de hand wel wat meegaander, ik hoop dat dat onder het zadel ook zo zal zijn binnen een paar jaar.
De jongste telg is érg zelfverzekerd, daar verwacht ik mijn handen voorlopig wel aan vol te hebben :P Ik heb zijn broer gehad, die was qua karakter totaal anders, veel zachter van aard.

Onze instructeur zei over Veiga's 'Als ze zes jaar geworden zijn en jullie leven allebei nog, dan heb je een goed paard en ben je een goede ruiter' :') Daar houd ik me dan maar aan vast :P

Geweldig dat laatste wat je instructeur zij. Maar zo is het eigenlijk wel. Het matcht heel goed of totaal niet, en matcht het niet ben je de pineut

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 23:36

Bij mijn merrie zeiden ze altijd, als je daarmee kunt rijden kun je overal mee rijden :D

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 00:01

Mijn merrie is ook echt pittig. Je moet ergens de grens vinden tussen duidelijk en "met fluwelen handschoentjes". Want ojjojjoj anders heb je de poppen aan het dansen. Maar goed... Goed voor mijn doorzettingsvermogen zullen we maar denken.

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:48

Dan zal mijn Veiga een uitzondering zijn, rijdt iedereen mee weg en is echt een heel braaf paard, en dat als hengst haha. Absoluut geen dooie maar gewoon geen fratsen. De vorige was ook super braaf. :)

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 18:57

Hier ook een Veiga is soms een heftige maar in basis kan iedereen er op wegrijden. Maar als je er meer mee wil dan word hij complexer te rijden. Hij kan extreem heet zijn maar ook super mak met kindjes/beginners. Hij is alleen erg van zijn omgeving in de gaten houden en schrikt wel snel.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 19:06

Die ik rijd is sowieso een aparte in de omgang, maar ook met rijden wel. Als er iemand op stapt die onzeker is of nog niet heel goed kan rijden, dan krijg je haar bijna niet in draf :') Je moet het echt duidelijk aangeven en ze moeten weten dat je het meent, anders doet ze het niet :+

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 19:22

essie_blue schreef:
Dan zal mijn Veiga een uitzondering zijn, rijdt iedereen mee weg en is echt een heel braaf paard, en dat als hengst haha. Absoluut geen dooie maar gewoon geen fratsen. De vorige was ook super braaf. :)

Nee hoor, zo hoort een Lusitano te zijn en zeker de Veiga. Zou een mooie boel worden anders met stierenvechten. :D

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 20:35

Jessix schreef:
essie_blue schreef:
Dan zal mijn Veiga een uitzondering zijn, rijdt iedereen mee weg en is echt een heel braaf paard, en dat als hengst haha. Absoluut geen dooie maar gewoon geen fratsen. De vorige was ook super braaf. :)

Nee hoor, zo hoort een Lusitano te zijn en zeker de Veiga. Zou een mooie boel worden anders met stierenvechten. :D

Als je niet bang bent en gewoon zegt wat je wilt, ja . Maar denk dat portugeese daar zo wie zo beter in zijn. Meeste nl poepen in hun broek als paard al met een oor draaid. En zo slim zijn ze wel. Want ja intelligent zijn ze zeker

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:09

Jessix schreef:
essie_blue schreef:
Dan zal mijn Veiga een uitzondering zijn, rijdt iedereen mee weg en is echt een heel braaf paard, en dat als hengst haha. Absoluut geen dooie maar gewoon geen fratsen. De vorige was ook super braaf. :)

Nee hoor, zo hoort een Lusitano te zijn en zeker de Veiga. Zou een mooie boel worden anders met stierenvechten. :D


Dat dacht ik dus ook :D Zie het m’n KWPN’ers nog niet doen!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:50

Ik heb een merrie, die moet je verzoeken om te doen wat je wil.:o
Even zonder gekheid, we zijn bezig met inrijden en ze heeft nogal een attitude. Die negeer ik gewoon en ga stoïcijns verder. Ze zal wel leren, dat meewerken de beste oplossing is voor alle partijen.

ElinaSK

Berichten: 2659
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 08:52

Inrijden is voor mij natuurlijk nog niet aan de orde, maar ik merk wel dat mijn merrie ook al aardig karakter heeft af en toe. Zij is ook echt extreem intelligent, super geinig om te zien hoe ze zelf een 'probleem' oplost. :))

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 22:04

Kwam ergens ver terug in dit topic tegen of de Spaanse zweetdeken er ook in de Portugese vlag was. (misschien heeft iemand het hier ondertussen als eens geplaatst, heb niet het hele topic doorgelezen :o )
Maar hij is er.... :)
https://www.paardendekensenzo.nl/zweetdekens.html
Afbeelding

_bella_
Berichten: 109
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 10:48

Heel blij met mijn nieuwe shabrak. Custom van Mattes in de kleuren van de Portugese vlag.
*\o/*


Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:43

Mooi!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 12:24

Mooi Bella!

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 13:33

Mooi zeg!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 14:41

_bella_ schreef:
Heel blij met mijn nieuwe shabrak. Custom van Mattes in de kleuren van de Portugese vlag.
*\o/*


[ [url=m/vqjDot.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die is heel mooi kan dat ook met een spring sjabrak

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 14:51

Bij Mattes kun je alles laten maken naar eigen kleur en model

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 15:41

Nouvel schreef:
Bij Mattes kun je alles laten maken naar eigen kleur en model

Ok

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 18:45

keona schreef:
Nouvel schreef:
Bij Mattes kun je alles laten maken naar eigen kleur en model

Ok


Ik heb mijn dekjes en singel hier gekocht

https://shop.gooischepaarden.nl/