lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:33

Yes, is mijn nieuwe aanwinst.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:59

Gaaf, gefeliciteerd :D

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 13:39

Dankjewel! :-)

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 15:44

Leuk dier elisa, gefeliciteerd!

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 15:48

Elisa2 schreef:
Yes, is mijn nieuwe aanwinst.

Gefeliciteerd! Leuk paard.

ElinaSK

Berichten: 2659
Geregistreerd: 07-07-10

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:37

Zeker een mooie leeftijd. Mag nu langzaam aan wat aan het werk en wellicht dat ik haar in 2024 of 2025 eens laat dekken :)

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:33

Leuk hoor!

Mijn jonkie is ook thuisgekomen uit de opfok (is nu 2.5). Hij staat in de kudde alsof hij nooit ergens anders geweest is :') en hij is gróót, zeker de 1.65 voorbij.

Afbeelding
Hier stond hij er één of twee dagen bij :')

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 09:41

Zo die is mooi! Die donkergrijze kleur ook..prachtig! Wat een joekel nu al.

Bedankt allemaal! :-)

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:34

Thanks :D het is een schimmel, maar van mij zou hij deze kleur ook mogen houden haha! Ben helemaal gelukkig met hem, hij doet het super <3

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 14:51

Ja dat dacht ik al..over een paar jaar is hij helemaal wit waarschijnlijk. Ik vond zo'n donkere schimmel altijd zo mooi..inderdaad jammer dat ze die kleur nooit houden.

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 18:18

Wat een knappe jonkies!!!!

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 13:54

Oh leuk Elisa! Proficiat! Stomme vraag, maar waarom begint de naam niet met een P als ze van 2019 is?

Vogeltje, die ziet er goed uit, super leuk dat hij het zo goed doet in je kudde <3

Naar aanleiding van dit topic heb ik éindelijk eens mijn Portugese hoofdstel gepast nadat het een jaar in de kast gelegen heeft, maar ben er eigenlijk helemaal niet blij mee _O- typisch.

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:00

Het staat hem wel heel mooi!

Geen stomme vraag hoor, het is een cruzado.

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:05

aha, Pardal ook maar ze hebben voor de vorm wel de letters gevolgd haha.

Ja dat wel, maar ik ben zo bevooroordeeld dat ik vind dat dat beest zelfs met een patattenzak staat :+ maar het is zo'n raar hoofdstel.. ik heb het vorig jaar op Golega gekocht en ik zocht specifiek een fijn hoofdstel, met vierkante (dunne) gouden gespen, ik wou niet te druk gaan. Ze hebben daar letterlijk honderden hoofdstellen hangen maar ik vond 'het mijne' maar niet. Uiteindelijk kwam een verkoper met dit aan, wel stang en trens maar ook als trens te gebruiken :? Je ziet dus aan de neusriem dat daar een extra lus hangt voor de stang. Maar ik vind het zo gek om je bit aan de neusriem te hangen, dan hangt die neusriem toch megalaag? Dus wil nu eigenlijk die extra lusjes er gewoon af laten doen door een leerbewerker oid, dan wordt het meteen ook minder druk ogen hoop ik. Ik ga toch niet met stang en trens rijden :')

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:09

Netjes, nou deze heeft dit jaar pas een naam gekregen en die was heel stom(en begon ook niet met een P)..dus ik heb een nieuwe naam verzonnen.

Ja ik denk dat een patattenzak hem ook wel staat ja haha.Ik zie nu wat je bedoelt..als je er S&T van zou maken dan zou de neusriem inderdaad erg laag komen te hangen. Je zou ook lusjes kunnen maken in/ aan de bakstukken waar de neusriem doorheen kan. Maar dan zit je inderdaad wel nog met de extra lus voor de stang of de trens.

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 14:15

Denk dat het voor hen ook gewoon handig is, dat ze weten oh de P-generatie haha. Hij stond met een hele hoop andere Peekes in een kudde. En ja, uiteindelijk is de naam ook meer iets voor ons dan voor hen :+ Niet dat ik wil zeggen dat ze hun naam niet kennen maar hij reageert al even goed op Patatje als op Pardal :Y)

Ja, ik denk dat ik liefst de lussen weg wil, zodat het wat minder druk wordt. Hopelijk gaat het me niet te veel kosten -O- Het is sowieso vooral voor de vorm/foto gekocht hoor, rijden doe ik met een gewoon hoofdstel.

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:12

Kiwiaa schreef:
Oh leuk Elisa! Proficiat! Stomme vraag, maar waarom begint de naam niet met een P als ze van 2019 is?

Vogeltje, die ziet er goed uit, super leuk dat hij het zo goed doet in je kudde <3

Naar aanleiding van dit topic heb ik éindelijk eens mijn Portugese hoofdstel gepast nadat het een jaar in de kast gelegen heeft, maar ben er eigenlijk helemaal niet blij mee _O- typisch.

[ [url=m/6OW1y3.jpg]Afbeelding[/url] ]


I love buckskin!!

Hoofdstel is een stang en trens. Voor het mooie had eigenlijk die stangbakstuk even eraf 'gemoeten'.
Ik ben dol op portugese tuigage <3

Een pagina terug is de mijne met een portugees hoofdstel. Op de foto dan met stang, maar rij er altijd mee op een trens. Neusriem hangt niet laag.
Ik zoek even een foto op met neusriem, rij normaal zonder.

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:22

Afbeelding

Valt toch mee met hoe laag de neusriem hangt?
Mag ook niet tegen het jukbeen aan liggen natuurlijk. Gewoon 2 vingers tussen het jukbeen en neusriem hier.

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:09

Haha , ik wou ABSOLUUT geen valk. Met wat kom ik thuis? Jawelll _O-

De twee bakstukken hangen vast aan het kopstuk, ik kan het dus niet gewoon even weglaten helaas -O-

Op je foto valt het idd mee met hoe laag hij hangt, merci voor de referentie :)

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:13

Kiwiaa schreef:
Haha , ik wou ABSOLUUT geen valk. Met wat kom ik thuis? Jawelll _O-

De twee bakstukken hangen vast aan het kopstuk, ik kan het dus niet gewoon even weglaten helaas -O-

Op je foto valt het idd mee met hoe laag hij hangt, merci voor de referentie :)


Wuahahah. Ik wilde een schimmelhengst, goed gereden.
Ik kwam thuis met een zo goed als, onbeleerde valk merrie...

Ooh..hmm okee, ja dat kun je er dan niet echt afhalen. Jammer!!
Dan maar de verkoop in of iets? Het staat hem wel heel mooi!

Geen dank hoor!! :D

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:24

Haha ik had net hetzelfde wensenlijstje! Alleen kwam ik tot de bittere vaststelling dat mijn budget niet echt realistisch was voor dat lijstje, en kwam ik vervolgens thuis met een 2 jarige onbeleerde valk. Wel nog mannelijk, dat is gelukt :+ Ik had trouwens geen valk van je merrie gemaakt, dacht dat ze bruin was!

Nee ik ga het frankensteinen tot het naar mijn zin is, wish me luck :')

DeniseSoares

Berichten: 571
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:27

Frankensteinen tot het naar mijn zin is... :x |( _O- _O- _O-


Ik vind hem wel heel gaaf hoor!! <3

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 12:30

Hoi allemaal! Mijn KWPN merrie is intussen 20 en soms droom ik wel eens over hoe een volgend paard er zou kunnen uitzien. Ik heb al lange tijd geleden mijn hart verloren aan de barokpaarden en dan nog meer aan de Lusitano. Ik vind ze echt heel mooi gebalanceerd, niet een giga nek zoals bv een PRE soms en geen overdreven kniebeweging. Maar nu vroeg ik me af, zijn er bij Lusitano's ziektes die erfelijk zijn of waarvoor ze vatbaarder zijn dan andere rassen? Bij Friezen weet ik bijvoorbeeld dat ze wel enkele van die erfelijke aandoeningen kunnen hebben. Ik heb met mijn merrie erg veel geluk gehad als in dat ze eigenlijk nooit wat heeft, ons andere paard is net zo, die heeft op 26 jaar tijd 1 keer op boxrust gemoeten door een blessure vanop de wei. Natuurlijk weet je nooit op voorhand of je een brokkenpiloot koopt of niet maar het is al handig om erfelijke aandoeningen te vermijden.
Bij dezen dus een lang verhaal voor een korte vraag, zijn Lusitano's sterke en harde paarden die niet snel wat hebben of zijn ze wel iets kwetsbaar?
Een andere kanshebber is een Murgese, die vind ik ook heel leuk en dat zijn erg harde paarden, allen weinig keuze in kleurtjes :') en ik vind valk, paloùino en roodbruin wel echt gewoon erg mooie kleuren!

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:13

Lusitano's zijn over het algemeen meer geselecteerd op gezondheid en hardheid dan de PRE's.

Ze staan absoluut niet als kwetsbaar bekend zoals bijvoorbeeld een Fries.

Aandachtspunten kunnen zijn: PSSM en hypermobiliteit, naast de gewone normale dingen die ieder paard kan mankeren.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 17:51

Zoals elisa2 al zegt zijn lusitano's inprincipe hele gezond gefokte dieren. Een ras die echt nog gefokt is geweest als gebruikspaard (de hele grote slanke sporttypes even er buiten gehouden). PRE's zijn heel erg de show kant op gefokt waardoor de extremere knieactie en grote front/hals waardoor er vaker beenproblemen gezien worden.
Ik zelf ben alleen wel heel erg afgeknapt op schimmels. Mijn schimmel lusitano zat onder de melanomen... 2 operaties ook aan gehad. Op 16 jaar laten inslapen met dat in het achterhoofd toen hij longproblemen kreeg. Melanomen komt bij 80% van schimmels voor in meer of mindere maten. Het heeft mij zoveel verdriet bezord waardoor ik nooit meer een schimmel (welk ras dan ook) wil hebben om die kans daarop zo veel mogelijk te voorkomen.