lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lusitana

Berichten: 22435
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 13:28

Ik heb nu ook een Lusitano op stal. Nou ja, zonder papieren, dus cruzado. Hij heeft altijd op het land gewerkt met vee, maar voorlopig kan ik er niet op, hij moet eerst flink aankomen.

[VVDD] Nieuwe rescue

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:13

Mag ik mij hier ook melden? Ik ben nu nog niet in het bezit van een Lusitano maar daar komt in januari verandering in. Ik ben al even gecharmeerd van het ras en toen dit veulen te koop kwam kon ik het niet laten. Ik ken de fokker goed en het veulen mag nog even bij mama blijven tot januari. Foto's volgen zodra ze bij mij op stal staat :D.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 20:59

ElinaSK schreef:
Mag ik mij hier ook melden? Ik ben nu nog niet in het bezit van een Lusitano maar daar komt in januari verandering in. Ik ben al even gecharmeerd van het ras en toen dit veulen te koop kwam kon ik het niet laten. Ik ken de fokker goed en het veulen mag nog even bij mama blijven tot januari. Foto's volgen zodra ze bij mij op stal staat :D.

Wat leuk, gefeliciteerd. Benieuwd naar foto’s

Lusitana

Berichten: 22435
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 13:34

Ik bladerde toevallig in een van mijn oude rassengidsen. In veel gidsen van voor 1970 wordt de Lusitano trouwens niet eens genoemd, maar deze is een tweede druk van 1969 en de Lusitano staat er wel in en ook Portugal als paardenland. Ik zal even overschrijven wat er in staat.

Spanje en Portugal: Er betaat een merkwaardige gelijkenis in bouw en kleur tussen de Sorraia pony in Spanje* en de Tarpan in Polen.Het westelijk deel van Spanje en Portugal is het vaderland van dit ras en van een ander, wat groter ras, de Garrano of Minho pony´s. Het is wonderlijk als men ziet dat de Garrano pony (misschien een directe afstamming van Equus Przwalskii), die ongeveer driekwart deel van de Portugese paarden bevolking uitmaakt** , vele duizenden jaren geleden model moet hebben gestaan voor de grotschilderingen van de prehistorische mens. Wanneer men gaat vergelijken bijkt dat ook de Connemara pony van de oude Rosemuck stam en de pony´s van de westelijke Eilanden van Schotland veel kenmerken gemeen hebben met de Sorraia - de vale kleur, de zwarte stippen, de aalstreep, soms schouderstrepen, en dikwijls zebrastrepen aan de voor- en achterbenen, alles bij elkaar ook wel wildkleur genoemd.
De Andalusiër dateert uit de tijd van de Moorse invallen, toen Berbers en Arabieren gekruist werden met de paarden en pony´s in de verschillende Spaanse landstreken; want ongetwijfeld hebben Sorraia en Garrano pony´s bijgedragen tot het ontstaan van de Andalusiër, evenals dit het geval is geweest met de Criollo van Zuid-Amerika. Op zijn beurt heeft de Andalusiër, die in de buurt van Córdoba en Sevilla wordt gefokt en in geringe mate ook de Lusitano of Altér van Portugal, grote invloed gehad -zo hij er al niet de grondslag van is geweest- op verschillende ander rassen die in de middeleeuwen van belang waren: de Napolitaner in Italië, de oude Normandiër, de Friese harddraver de Frederiksborger, de Hackney, verschillende Duitse warmbloedrassen, de Kladruber en in het byzonder de Lipizzaner

Mijn opmerkingen:
*In spanje spellen ze Sorraya
** tegenwoordig met uitsterven bedreigd, er zijn er zo´n 1500 in binnen- en buitenland).


Lusitano
Gebied: Zuid- en Midden-Portugal
Kleur en kenmerken: Alle effen kleuren. Klein droog hoofd; kleine oren, smalle kaken;goede aanzetting van zware hals; zeer goede schouders en kruis; vrij lage staartinplanting; lange onderarm en dij; zware manen en golvende staart. Hard en sober paard.
Stokmaat: 1,47 m tot 1, 58 m.

In Portugal zijn twee inheemse paardenrassen - de Altér en de Lusitano, en een ponyras, de Minho. Helaas gaat de paardenfokkerij achteruit. De Lusitano lijkt veel op de Andausiër: beide zijn geschikt voor licht landbouwwerk en voor onder het zadel. Dit ras komt voor in Zuid- en Midden-Portugal. Hij staat nogal hoog op de benen, maar heeft goede schouders. De vos op de foto rechts werd door de Portugese president aan koningin Elizabeth II aangeboden.

Ik zal kijken of ik vandaag de foto´s ook kan scannen.

Voor de volledigheid zal ik de beschrijving van de Andalusiër van toen ook toevoegen:
Gebied: Spanje - district Sevilla, Jerez de la Fronteira.
Kleur en kenmerken: schimmel, zwart of donkere kleur. Vaak bol of recht profiel; zware manenkam; gespierde schouders; afhangend kruis; goed staartdracht; sterk beenwerk, met korte pijp en koot. Zeer elegant paard met trotse houding en veel actie; goede springer.
Stokmaat: gemiddeld 1,59 m, doch ook groter tot 1,68 m.
Gewicht: gemiddeld 575kg

Behalve om zijn Arabieren en Carthusiërs is Spanje eeuwenlang bekend geweest om zijn Andalusische paarden. Toen de Moren Spanje binnenvielen brachten zij oosterse paarden mee die, gekruist met de Spaanse, later bekend werden als Andalusïers. Het ras verwierf gedurende de middeleeuwen grote bekendheid als paradepaard en heeft in die tijd veel rassen beïnvloed. Schimmels, isabellen, valen en andere opvallende kleuren waren toen erg in de mode. De Andalusïer van tegenwoordig is bekend om zijn ramshoofd en nogal ordinair exterieur, maar zijn bewegingen zijn elegant en zijn houding imponerend. Het paard op de onderste foto vertoont `Paso de andadura´ een gang tussen de stap en de draf in.*


* (passo) andadura is telgang en het paard op de foto toont dat niet. Iberische paarden kunnen verder ook tölten: `passo travado´.

Opvallend is dat in die tijd blijkbaar de Andalusiërs ramshoofden hadden en de Lusitanos niet...
De hollere profiellijn die je tegenwoordig in de PRE ziet moeten ze dus wel van de Carthusiërs hebben gekregen, het oosterse type paard van de staatstoeterijen in Cordoba, Badajoz en Jerez de la Frontera.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 25-12-19 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 13:49

Grappig, ik zou die beschrijvingen nu haast andersom zien. Lusitano met een bol profiel, opvallende kleuren en goede springers.

Ik wist ook niet dat de iberische paarden van nature konden tolten, maar dat verklaard wel waarom de peruaanse paso die afstamt van iberiers en wat ook duidelijk terug te zien is aan de bouw en het temperament daar verder op doorgefokt is. Deze hebben ook een tolt en een soort telgang.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 14:06

Grappig, mijn Lusitano heeft een bijna kaarsrecht profiel.

Echt, kan bijna een lineaal tegenaan gelegd worden.

Lusitana

Berichten: 22435
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 14:29

Betreffende neusprofielen, dat ligt echt bij de voorkeur van fokkers. Want hoewel veel mensen meteen denken aan ramshoofden is dat de voorkeur van een aantal fokkers en nog steeds niet algemeen.

Ik denk dat het van de Lusitano onbekend was dat ze konden springen. Ik denk, dat de Lusitano in zijn algemeenheid nogal onbekend was en als de koningin er niet toevallig een gehad had, ze helemaal niet in de boeken van toen hadden gestaan. Ik heb nog een aantal oude boeken, ik zal eens snuffelen wat ik kan vinden. Maar als je leest dat driekwart van het bestand Garrano ponies was en het slecht ging met de paardenfokkerij is het niet zo raar dat in de rest van Europa niet zoveel bekend was over de Lusitano. Eigenlijk wist men gewoon niet veel van Portugal, punt. De dictatuur kan daar mee te maken hebben gehad.
Hier in Portugal bestonden ze natuurlijk wel in de geschiedenis boeken, cultuur en folklore.


De genoemde vos die geschonken is aan de engelse koningin:
Afbeelding

De andere getoonde Lusitanos:
Afbeelding

Afbeelding

Lusitana

Berichten: 22435
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 14:49

Andalusiërs van toen (toch ook niet echt een bol profiel...):
Afbeelding

Afbeelding

Carthusers:
Afbeelding

En ook wel leuk om te zien hoe klein Lipizzaners van oorsprong zijn, 145m tot 1.60 m:
Afbeelding

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 14:51

Mijn Lusitano van 1.58 voldoet volledig aan de voormalige formaten.


Nu wordt hij gezien als kleintje.
Terwijl hij dat niet écht is.

Lusitana

Berichten: 22435
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 15:35

Mensen en met name Nederlanders zijn langer geworden door de jaren heen en daardoor is de vraag naar grotere paarden toegenomen, maar 1.45 m- 1.60 m was gewoon oorspronkelijke rasstandaard voor bijna alle paardenrassen en is dat nog steeds voor een groot aantal.

Lusitana

Berichten: 22435
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 15:49

In mijn speurtocht ben ik in een boek uit 1970 nog een keer ongeveer dezelfde info tegengekomen (duidelijk dezelfde bron), maar met nog wat toevoegingen, met name over de hengst die aan de koningin is geschonken, dat zal ik na de lunch hier neerzetten.
Kan ook nog wel schrijven wat ze in 1948 over de Andalusiër zeiden en een foto uit die tijd erbij zetten.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 15:59

Leuk die oude foto's en info Lusitana! Thanx for sharing.

Lusitana

Berichten: 22435
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 16:42

Andalusiër in het amerikaanse boekje uit 1948:

Afbeelding

Vertaald:
"De Iberische (Spaanse) paarden waren licht, slim en vast ter been. Gekruisd met de Berber, werden ze bekend als Andalusiër, de naam genomen van de provincie in het zuiden van Spanje waar ze werden gefokt.
Er waren twee types, de lichtere Jennet en de zwaardere Villanos, maar de laatste werd vooral in Castilië gefokt.
De Andalusiërs zijn verder gekruisd met Frans en engels bloed, maar het heeft het Berber hoofd gehouden.
Het is een paard met een sterk lichaam, gewoonlijk met een goede voorhand met een diep lichaam en hoge sterke achterhand. Zijn temperament is uitstekend."

Over de Lusitano in een boekje uit 1970:
Behalve wat er al eerder gezegd is in het andere boekje maar dan in andere woorden staat er ook dat de Alter hengst die meer dan 100 jaar gelden naar Brazilië is gestuurd de grondslag legde voor het Mangalarga ras.

Over de hengst van de koningin:
"Koningin Elizabeth II bezit een mooie Lusitano-hengst, Bussaco, die haar in 1957 geschonken werd door de Portugese president. In het begin wist niemand zeker welke plaats het kastanjebruine * paard in de Windsorstallen zou moeten innemen. Men had hem niet nodig voor het fokken en hengsten zijn niet altijd geschikt als rijpaard. Maar Bussaco is zo vriendelijk en gewillig, dat hij al vaak bereden is, soms door de koningin zelf. Hij is goed opgeleid en rustig en reageert direct op hulpen; dit was mijn** ervaring toen ik hem eens korte tijd in de manege mocht berijden. Bussaco, die nu uitgeleend is aan een stoeterij in Gloucestershire, bezit het voor een hnegst ongebruikelijke privilege zichzelf te mogen trainen in een paddock. Het is geen moeilijk paard, maar als hij opgevangen moet worden, maakt hij er een onschuldig, doch angstaanjagend sepl van. Hij werd gekruisd met de Anglo-Arabier, Engels Volbloed en showpony, en men hoopt dat zij kroost zij vriendelijke karakter zal erven."

* van chestnut, vos
**Judith Campbell

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 18:22

Wat leuk om te lezen, bovenstaande foto van de andalusier vind ik wel rastypisch om te zien. Die daarboven juist weer niet echt..(licht en rijtypisch om te zien) Dan lijken de oudere lusitano's meer "andalusisch" om te zien vind ik.

Lusitana

Berichten: 22435
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 20:14

Ja hè. In ek geval is er door de loop der jaren wel wat veranderd door de smaak van de diverse fokkers. Moet er wel bij zeggen dat de paarden die door de stierenvechters gebruikt worden nog steeds erg dicht bij dat oude type staan.

De Alter Real in het byzonder heeft een nogal trieste geschiedenis omdat de stoeterij op een zeker punt bijna leeggeroofd is en daarna er nogal wat vreemd bloed is gebruikt om het ras weer terug te krijgen...
Als jullie geinteresseerd zijn in de geschiedenis van de Alter kan ik daar wel wat meer over schrijven.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 10:40

Ik wel, ik vind het sowieso erg interessant om dit allemaal te lezen.

Bij de Mangalarga zie je trouwens ook erg duidelijk de iberische invloeden.

Ook wat ze zeggen qua karakter over de lusitano hengst die aan de koningin geschonken was vind ik leuk om te lezen. Zo'n goed karakter dat ze er zelf op heeft kunnen rijden.
En ook daarom gebruikt voor de fokkerij.

Lusitana

Berichten: 22435
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 12:48

Er is een heel boek uitgekomen over de Alter Real, maar ik zal kijken of ik het in een kort stukje kan samenvatten.

En ja, leuk hè van die hengst, ook zo typisch. Mensen die geen Lusitanos gewend zijn hebben geen idee hoe mak de hengsten kunnen zijn en hoe fijn portugezen paarden af kunnen richten en hoe licht ze op de hulpen zijn omdat ze meedenken.
Hier is een hengst ook gewoon een mannetjespaard, het heeft helemaal niet de angst inboezemende bijklank die het in sommige andere landen heeft.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:00

Klopt, maar ik weet uit ervaring dat er een enorm verschil zit in een iberische hengst, of quarter, fries, kwpn etc. hengsten qua karakter. Waarbij sommige kwpn'ers toch echt wel staatsgevaarlijk waren.

Lusitana

Berichten: 22435
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:16

Ik denk dat het met een aantal factoren te maken heeft. Ten eerste de natuur van het paard, ik weet niet veel van de spaanse paarden, maar portugeze paarden zijn gewoon erg "zen" van zichzelf, maar ik denk dat het feit dat hengsten als heel eng en gevaarlijk gezien worden bijdraagt tot omgang en stalling van ze op een manier die onrustig en mans zijn ook wel weer in de hand werkt.
Ze voelen natuurlijk ook wel perfect de mensen aan die met ze omgaan en als ze geleerd hebben dat met een beetje poeha alles gillend wegrent, om het overdreven te zeggen, geef je ze natuurlijk van kleins af aan een hoop macht en dan gaat het een negatieve spiraal in.
De invloed van hoe je naar een paard kijkt is groot. Ik weet nog dat ik eens in de jaren 80 in pension stond op een manege waar een paard stond waarbij het hoofdstel moeilijk om te doen was, want ja het was een "..." (naam vaderhengst vergeten), en bij de kinderen daarvan kun je niet aan de oren komen. En echt he, iedereen die het wist kon het hoofdstel niet omkrijgen.
Nu is het zo dat de meeste jonge paarden het niet fijn vinden en er aan moeten wennen en als je dan omslachtig gaat doen, wordt het niet beter.
Ik pakte dat hoofdstel aan en deed het zo om, want ik geloof gewoon niet in die onzin. Iedereen stom verbaasd.
Er zijn heus dingen die ze via DNA meekrijgen, ook temperament, maar er zijn ook dingen die we ze soms ongemerkt aanleren door ontzag of twijfel te hebben.

Dit gezegd geloof ik je dat er kwade hengsten bij de nederlandse warmbloeds zitten (ben sowieso niet te spreken over het ras sinds de jaren 80) en weet ik dat Lusitanos in vergelijking gewoon een stuk makker zijn.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 27-12-19 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:16

Ik denk dat het grote verschil is dat er in Portugal (en Spanje) veel minder gedekt wordt met hengsten of merries met een moeilijk karakter.

Bij de KWPN gaat beweging, sport en exterieur voor veel andere zaken.

Terwijl in Portugal (of Spanje) een hengst met vervelend gedrag eerder richting frikadellen gaat.

Er moet tenslotte mee te werken zijn, tussen merries, op straat en op het veld.

Of tenminste, dat heeft veel langer geduurd dan in NL, langzaamaan gaat het ook daar meer richting sport.

In NL zie je ook dat er een paar hengsten heeeeeeeel veel dekken.
Terwijl bij PSL en PRE relatief meer hengsten gebruikt worden, die per hengst minder nakomelingen hebben.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:17

Even Lusitana lezen, we posten zo'n beetje tegelijk...

Lusitana

Berichten: 22435
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 19:25

Femke_Tweety schreef:
Ik denk dat het grote verschil is dat er in Portugal (en Spanje) veel minder gedekt wordt met hengsten of merries met een moeilijk karakter.

Bij de KWPN gaat beweging, sport en exterieur voor veel andere zaken.

Terwijl in Portugal (of Spanje) een hengst met vervelend gedrag eerder richting frikadellen gaat.

Er moet tenslotte mee te werken zijn, tussen merries, op straat en op het veld.

Of tenminste, dat heeft veel langer geduurd dan in NL, langzaamaan gaat het ook daar meer richting sport.

In NL zie je ook dat er een paar hengsten heeeeeeeel veel dekken.
Terwijl bij PSL en PRE relatief meer hengsten gebruikt worden, die per hengst minder nakomelingen hebben.

Absoluut. Wat ik zeg, hier is de hengst gewoon een mannetjes paard en is een gebruiks dier. Een paard met een slecht karakter laten ze inderdaad niet leven.
En er zijn er inderdaad heel veel, omdat men niet zo standaard castreert (hoewel het wel meer wordt gedaan tegenwoordig)
In Nederland wordt bijna alles standaard gescastreerd en zijn er veel minder hengsten. Er is veel meer een "paard moet het verdienen om hengst te mogen blijven" cultuur. Heel andere opzet.

Het paard moet hier vooral bruikbaar zijn, ongeacht het eind doel, hoewel er inderdaad nu fokkers zijn die zich op dressuurpaarden voor de buitenlandse markt richten, maar dan nog gaan ze echt niet met een "rotpaard" verder alleen omdat het beste gangen heeft ofzo. Er komt een hoop historie en trots bij kijken. De Lusitano maakt een enorme opmars in de dressuursport, juist omdát het afwijkt van de warmbloed die men kent.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 20:37

Lusitana schreef:
Femke_Tweety schreef:
Ik denk dat het grote verschil is dat er in Portugal (en Spanje) veel minder gedekt wordt met hengsten of merries met een moeilijk karakter.

Bij de KWPN gaat beweging, sport en exterieur voor veel andere zaken.

Terwijl in Portugal (of Spanje) een hengst met vervelend gedrag eerder richting frikadellen gaat.

Er moet tenslotte mee te werken zijn, tussen merries, op straat en op het veld.

Of tenminste, dat heeft veel langer geduurd dan in NL, langzaamaan gaat het ook daar meer richting sport.

In NL zie je ook dat er een paar hengsten heeeeeeeel veel dekken.
Terwijl bij PSL en PRE relatief meer hengsten gebruikt worden, die per hengst minder nakomelingen hebben.

Absoluut. Wat ik zeg, hier is de hengst gewoon een mannetjes paard en is een gebruiks dier. Een paard met een slecht karakter laten ze inderdaad niet leven.
En er zijn er inderdaad heel veel, omdat men niet zo standaard castreert (hoewel het wel meer wordt gedaan tegenwoordig)
In Nederland wordt bijna alles standaard gescastreerd en zijn er veel minder hengsten. Er is veel meer een "paard moet het verdienen om hengst te mogen blijven" cultuur. Heel andere opzet.

Het paard moet hier vooral bruikbaar zijn, ongeacht het eind doel, hoewel er inderdaad nu fokkers zijn die zich op dressuurpaarden voor de buitenlandse markt richten, maar dan nog gaan ze echt niet met een "rotpaard" verder alleen omdat het beste gangen heeft ofzo. Er komt een hoop historie en trots bij kijken. De Lusitano maakt een enorme opmars in de dressuursport, juist omdát het afwijkt van de warmbloed die men kent.

Want het kwpn Laar de pre en psl nu ook toe in het stamboek. Echt niet voor niks

Lusitana

Berichten: 22435
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:36

Het erge is dat de Gelderse en Groninger gewoon heel fijne paarden waren en ze hebben door het toevoegen van bloed om die achterlijke gangen en "opwaarts gebouwd" te krijgen meteen het zenuwachtige er in gefokt.

Overigens is er hier in het noorden al meer dan twintig jaar iemand die sportpaarden (met name springen en samengesteld) fokt door Luso-Arabe, Anglo-Luso en driebloed (Anglo-Luso-Arabe) merries te laten dekken door Duitse en Nederlandse warmbloeds. Dat scheutje Luso geeft het koele hoofd.

Ik ben me nog door het Alter boek aan het worstelen, maar het zal jullie verbazen dat daar ooit ook trekpaard bloed aan is toegevoegd!
(En de hoeveelheid paarden waarmee het begonnen is, eerst tientallen, snel honderderden en later zelfs duizenden!)

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 23:58

Lusitana schreef:
Het erge is dat de Gelderse en Groninger gewoon heel fijne paarden waren en ze hebben door het toevoegen van bloed om die achterlijke gangen en "opwaarts gebouwd" te krijgen meteen het zenuwachtige er in gefokt.

Overigens is er hier in het noorden al meer dan twintig jaar iemand die sportpaarden (met name springen en samengesteld) fokt door Luso-Arabe, Anglo-Luso en driebloed (Anglo-Luso-Arabe) merries te laten dekken door Duitse en Nederlandse warmbloeds. Dat scheutje Luso geeft het koele hoofd.

Ik ben me nog door het Alter boek aan het worstelen, maar het zal jullie verbazen dat daar ooit ook trekpaard bloed aan is toegevoegd!
(En de hoeveelheid paarden waarmee het begonnen is, eerst tientallen, snel honderderden en later zelfs duizenden!)
ja ben zelf ook heel benieuwd wat het veulen brengt komend jaar luso X arabe