lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElinaSK

Berichten: 2659
Geregistreerd: 07-07-10

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 08:09

Prachtig <3 . Hier gisteren ook wat sneeuw gevallen, niet zulke mooie foto's als jou kunnen maken maar wel wat met de telefoon.

Afbeelding

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-24 17:13

Ook een pluisbolletje. Super mooi haar kol! <3

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:03

Pardal is prachtig L!!

Qing was hier ook super happy met de sneeuw. Nu poef alles weg!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Idra op 22-01-24 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:17

Interessante discussie hier.
Ik heb 3 schimmels, twee PRE’s en een Lusitano. Van de PRE’s ken ik de hele lijn en daar had geen enkele een melanoom. Ze zijn 15 en 16 en zelf tot hiertoe melanoomvrij. Mijn Lusitano heb ik gekocht met het idee dat zijn moeder melanoomvrij (zijn vader is bruin) was maar helaas hoorde ik dat zij vorig jaar is ingeslapen omwille van melanomen. Ik probeer er maar niet te hard aan te denken. Uiteindelijk kan elk paard wat krijgen (peesblessure? Koliek?) en ik zou een goed paard niet laten staan omwille van de kleur. Ik ben dus wèl fan van de dressuurlusitano’s omdat dat ook mijn doel is.


En de reden dat ik na al die jaren PRE’s ben overgestapt op een PSL is omdat ik ook zie dat ze gewoon sterker bewegen en functioneler in elkaar zitten. Met meer beleid gefokt. Maar de PRE’s worden ook steeds beter, alleen worden er te veel matige ouder dieren ingezet. Dat PRE’s « stouter » zijn betwist ik dan weer helemaal. Ik heb altijd het geluk gehad om met hele groothartige PRE’s te trainen en daar zit zelden iets stouts tussen. Ze worden ook echt op karakter geselecteerd. Mijn lusitano is wat moeilijker met alles. Merk ik met het zadelmak maken ook. Hij is supersensibel. Wil het wel graag erg goed doen maar kan van 0 naar 100 gaan in twee seconden. Zit ook wel een flinke scheut Veiga bloed in langs moederskant. En hij is zo lenig als een kat. Net een elastiekje. Dapper is hij niet, maar veel ruinen verliezen hun moed samen met hun testosteron…
Mijn vorige Lusitano (die ik verkocht heb omdat ik hem te gewoon vond bewegen) had een karakter van staal. Daar kon je mee naar de oorlog, zo bomb-proof was die. Zadelmak maken bij hem was ook gewoon zadel erop en wegrijden - bij wijze van spreken. Zo makkelijk. En zo ging het bij mijn PRE’s ook. Maar Qing is dus weer heel anders.

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 22:26

Dat verhaal van jouw lusitano komt me zo bekend voor Idra!

Die van mij heft echt een enorme wil to please. Maar zodra hij niet weet wat je van hem wilt, wordt hij mega hectisch en haalt hij al zijn kunstjes uit de kast. Ook zo lenig als maar kan en kan echt leuk bewegen, alleen moet je dat er wel uit rijden.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 23:42

Hoe mijn jonkie gaat zijn onder het zadel dat is nog even afwachten, hij is nog geen 3. Maar ik herken me wel in het zo lenig zijn als een elastiekje :') Verder merk ik in het grondwerk of bij het trailerladen dat er een flink temperamentje op zit. Hij moet ergens als het ware het nut van inzien en kan best even heftig zijn. Maar hij lijkt spanning ook weer heel goed af te kunnen laten vloeien, wat hem uiteindelijk denk ik ook wel heel stabiel maakt. En ik vind hem wel dapper, hij loopt bijv zo met mij mee weg van de kudde zonder omkijken. Ben nu ook al een paar keer naar de oprit/straat (paar honderd meter weg bij de kudde) gewandeld en dat is geen enkel probleem, volgens mij zou ik zo met hem kunnen vertrekken := en dan doen honden, fietsers, auto's, wapperend plastic, gillende kinderen hem ook weinig tot nu toe.

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 07:24

Leuk om Qing weer eens te zien! Hij lijkt veel op zijn moeder op de foto’s.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 08:05

Dat hoor ik inderdaad nog, dat hij op zijn mama lijkt :)

Herkenbaar VogeltjeM, snel spanning af laten vloeien, dat is bij Qing ook zo. Van niks naar megahoog in energie en spanning naar weer totale ontspanning in enkele seconden. Heel bijzonder vind ik dat. :)

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 08:47

Heerlijk vindt ik dat. Dan hebben ze echt een aan - en uitknop. Die van mij blijven ook heel werkbaar met die energie. Voor mij is dat echt het belangrijkste pluspunt van de Lusitano.

Hoe groot is Qing nu? Hij lijkt wel goed gegroeid op de foto’s.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 09:49

1m63 momenteel :) De PRE naast hem op de foto is 1m68.
Ik hoop dan dat Qing ook zo een fijne werker wordt. Ik kijk er al naar uit, hij wordt 4 in augustus. Ik plan er in de lente op te gaan. Momenteel doen we veel grondwerk.
Jij hebt een halfbroer van hem zeker?
Laatst bijgewerkt door Idra op 23-01-24 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 09:59

Ja klopt. Mooie hoogte. Die van mij is ook groot. Fijn paard!

ElinaSK

Berichten: 2659
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 12:14

Herkenbaar die omschrijving van hoe ze kunnen zijn idd. Plus ze zijn super intelligent, althans mijn merrie wel. Je hoeft haar in principe iets maar 1 x uit te leggen en ze snapt het al. Heeft ook een enorme will to please. Met grondwerk wordt ze alleen soms wat te fanatiek, dan gaat ze al travers of schouder binnenwaarts terwijl ik het nog niet vraag, maar wel van plan was. Ze geeft graag alvast antwoord op de vraag die ik nog niet gesteld heb. :')

Mijne is helaas iets kleiner zo rond de 1.55 nu.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-24 16:00

Roux is juist echt groot voor zijn bijna 3. Ik weet niet precies hoe groot, maar hij is de andere al ruim voorbij en die is 1.64. Hij heeft ook wel wat slappe knieën momenteel, maar ik denk dat dat komt doordat hij zo groot is. Gewoon lekker mee aan de slag straks.

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 22:01

wat leuk om iedereen zo enthousiast te horen over hun lusitano <3 toch ech bijzondere dieren.

Qing ziet er super uit, hij is helemaal in zijn element he! Hij gaat volgens mij wel snel wit zien :wow: maak maar veel fotos!!

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 23:05

Een nieuw seizoen, een nieuwe foto :Y)
Hier eindelijk terug een beetje regelmatiger aan het rijden, doet deugd! We hebben een serieuze hooibuik opgebouwd dus die mag er terug af. Hij doet super zijn best, ik ben nog een beetje onzeker maar dat komt ook wel weer goed. Ook al twee keer een blokje rond gedaan, hij gedraagt zich super op buitenrit! Nu nog goed oefenen op trailerladen, en zelf eens die BE halen en dan kunnen we hopelijk wat langere uitjes doen. <3 Hier kan ik niet zo goed wandelen, wel jammer.

Afbeelding

ElinaSK

Berichten: 2659
Geregistreerd: 07-07-10

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 08:29

@kiwiaa Het blijft een plaatje om naar te kijken! <3 Hier ook een een spekkie die weer wat aan het werk mag. Inmiddels kunnen we los stappen en draven onder het zadel, dus als het mooie weer blijft dan kunnen we wat serieuzer gaan opbouwen met training.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 09:54

Interessant die discussie over karakter, ik heb juist het idee dat de PRE's wat makkelijker zijn.

Het snel opgefokt zijn maar ook weer heel snel kunnen loslaten herken ik ook.

Kiwiaa: hij is echt prachtig!
Heerlijk dat hij zo braaf is buiten.

Was die van jou geblesseerd Elina?

Afbeelding
Afbeelding

Mijne dame begint lekker uit te zwaren, heb nog nooit zo'n nieuwsgierig paard gehad. Alles waar ik mee aan kom is niet eng, maar duikt ze op af om te onderzoeken en te kijken of je er in kan bijten. :D

ElinaSK

Berichten: 2659
Geregistreerd: 07-07-10

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 11:50

Nee hoor, mijn merrie is nog jong (4,5) vorig jaar begonnen met zadelmak maken en nu verder met inrijden :o

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 21:47

Oh super Elina. Fijn ook dat ze de tijd krijgt. Nu kan je idd aan de slag verder. Ik heb het met Pardal ook heel rustig aan gedaan maar vaak niet echt uit eigen keuze, wat pech gehad, dan zadel dat niet meer paste, dan dat weer
.. Hopelijk zit het vanaf nu wat mee. Ik heb het echt zoooo gehad. Pardal staat graag in de regen?! Ik heb elke avond een verzopen waterrat ipv een lusitano :? Hij kan binnen en buiten 24/24, maar kiest er toch voor om emo buiten te staan.


Oh wist ik dat je ook een valk had elisa?? Leuk!! Ziet er netjes uit ook zo aan de dubbele longe. Wil je ze voor de koets ook beleren?

Mr. Emo, op 5m van zijn schuilstal :roll:
Afbeelding

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 22:07

Mr Emo _O- _O- wake me up inside... :Y)

Maar het is niet dat hij z'n stal eng vindt oid? Hier valt me juist op dat beide lusitano's bij het minste of geringste binnen staan, zeker t.o.v. shire en welsh :=

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 23:00

Hij heeft momenten dat hij zijn stal eng vindt, maar goh. Moet ie toch zelf uitzoeken denk ik dan? -O-

Mijn bwp gaat wel gewoon de stal in, die haaaaaat nat worden haha. De Shetlander wisselt wat.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 10:05

Ja zeker Kiwiaa, dacht dat ik haar al eerder in het topic had gezet. :D

Dankjewel, ja het is de bedoeling om aangespannen te gaan rijden inderdaad.

Verstandig lekker rustig aan doen Elina.

Pardal vind regen kennelijk lekker? Vreemd paard haha..hier staat ze gelijk in de schuilstal en in het begin vond ze het helemaal 3x niks. Inmiddels wel iets meer gewend aan regen door het afgelopen half jaar. :+

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 09:25

Ha, oeps. Ik heb duidelijk een korte termijn geheugen. :o en leuk!


Haha, ja je kan maar beter regen leuk
Vinden, pfff. Idd cursus watergewenning hier meteen.

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 23:22

Pardalleke werd gisteren 5 jaar <3 van alle dagen waarop je geboren kan worden... :+
Als cadeautje kreeg hij een fotoshoot door vriendlief. Grapje hoor, hij heeft 's avonds extra veel wortels gehad! Het rijden gaat nog klungelig, maar ik denk dan altijd, we hebben (hopelijk) nog 20 jaar om er iets van te maken :):)

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 09:06

Haha, ziet er toch netjes uit? Hij ziet er goed uit, is al mooi aan het uitzwaren zo te zien.

Gefeliciteerd met zijn verjaardag. :D