lusitano praat en foto,s

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:08

Elisa2 schreef:
Lusitano's zijn over het algemeen meer geselecteerd op gezondheid en hardheid dan de PRE's.

Ze staan absoluut niet als kwetsbaar bekend zoals bijvoorbeeld een Fries.

Aandachtspunten kunnen zijn: PSSM en hypermobiliteit, naast de gewone normale dingen die ieder paard kan mankeren.

Daphneeeej schreef:
Zoals elisa2 al zegt zijn lusitano's inprincipe hele gezond gefokte dieren. Een ras die echt nog gefokt is geweest als gebruikspaard (de hele grote slanke sporttypes even er buiten gehouden). PRE's zijn heel erg de show kant op gefokt waardoor de extremere knieactie en grote front/hals waardoor er vaker beenproblemen gezien worden.
Ik zelf ben alleen wel heel erg afgeknapt op schimmels. Mijn schimmel lusitano zat onder de melanomen... 2 operaties ook aan gehad. Op 16 jaar laten inslapen met dat in het achterhoofd toen hij longproblemen kreeg. Melanomen komt bij 80% van schimmels voor in meer of mindere maten. Het heeft mij zoveel verdriet bezord waardoor ik nooit meer een schimmel (welk ras dan ook) wil hebben om die kans daarop zo veel mogelijk te voorkomen.

oh wat verdrietig, maar ik ben wel blij dat je dit deelt, zeker en vast dus geen schimmel voor mij!
Ik begrijp dus dat Lusitano's ook erg gezonde dieren zijn, erg fijn! maakt alleen de keuze iet makkelijker, maar bedankt voor jullie reactie!

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:26

Ja beetje stom dat ik daar niet aan gedacht heb. Melanomen zijn denk ik het grootste risico inderdaad.

Ik vind schimmels echt prachtig maar melanomen kunnen een echte lijdensweg worden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:05

Ik denk dat als je daar zelf mee te maken hebt gehad je daar inderdaad veel kritischer op let.
Ik had een zwarte lusitano die pssm2 had… met alle bijbehorende ellende, en uiteindelijk is ingeslapen door een niet herstellende peesblessure…
Je moet ook gewoon een beetje geluk hebben, ook bij een Lusitano…

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:09

Nouvel schreef:
Ik denk dat als je daar zelf mee te maken hebt gehad je daar inderdaad veel kritischer op let.
Ik had een zwarte lusitano die pssm2 had… met alle bijbehorende ellende, en uiteindelijk is ingeslapen door een niet herstellende peesblessure…
Je moet ook gewoon een beetje geluk hebben, ook bij een Lusitano…

Wat jammer, geluk is inderdaad een grote factor, maar het is altijd slim om kwetsbare rassen te ontwijken en goed te informeren op voorhand. Zoals die melanomen, had ik nog helemaal niet over nagedacht dus een schimmel zou hier zeker niet komen!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 19:23

Ik heb nu wel weer een schimmel en van de zomer een schimmel veulen gekocht, dus ik duim maar gewoon dat ze gezond blijven..
Ze kunnen ook zoveel andere dingen krijgen…

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 20:18

Jammer genoeg komen melanomen bij alle kleuren en rassen voor al zijn schimmels wel extra gevoelig. Daarbij is, zoals Nouvel ook zegt, het noodzakelijk ( tegenwoordig bij alle rassen, overigens) om te testen op PSSM2 ( test kost ca. 250,-) en zal een uit Portugal afkomstig paard op Pyroplasmose getest moeten zijn.
Goede Lusitano's zijn duur en moeilijk te vinden; de "ouderwetse" types ( kleiner en korter dan de aan de huidige mode onderhevige "dressuur" gefokte dieren) zijn vaak betaalbaarder ( en mooier ;-) ) Jammer genoeg gaat die moderne fokkerij ernstig ten koste van het rastype en worden de paarden er niet bepaald sterker op.
Daarbij is het wel erg handig om goed te bedenken wat je wil met het paard en je te verdiepen in bloedlijnen want die kunnen onderling ook nog flink verschillen. Een "stierenvechter" uit de coudelaria's van Veiga/ Andrade kan een flink stukje temperament laten zien terwijl de Alter Real lijnen ( die gebruikt worden op de Portugese school) vaak wat gelijkmatiger zijn qua karakter.
Daarbij zijn Lusitano's sowieso geen echt sterke paarden qua achterhand ( en dat heb ik van een Portugese fokker en "Mestre" van de school) die overigens wel vaak een mooie piaffe en passage kunnen laten zien maar een echte ruime draf ontbreekt nogal eens. Het zijn dan ook meer, zeker de oude types, werkpaarden dan moderne dressuurpaarden; al probeert men die wel te fokken :n .
Daarbij is het vinden van een goede Lusitano echt een zoekplaatje en, zoals ik al zei, zijn die duur of überhaupt niet te koop. Ofwel; zoek iemand met verstand van zaken als je dit ras wil aanschaffen want er loopt een hele hoop kaf onder het koren. En zorg dat je zeker weet dat de juiste papieren erbij zitten.... want een Lusitano zonder die papieren is ........geen Lusitano ;)

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 21:11

ElCid schreef:
Jammer genoeg komen melanomen bij alle kleuren en rassen voor al zijn schimmels wel extra gevoelig. Daarbij is, zoals Nouvel ook zegt, het noodzakelijk ( tegenwoordig bij alle rassen, overigens) om te testen op PSSM2 ( test kost ca. 250,-) en zal een uit Portugal afkomstig paard op Pyroplasmose getest moeten zijn.
Goede Lusitano's zijn duur en moeilijk te vinden; de "ouderwetse" types ( kleiner en korter dan de aan de huidige mode onderhevige "dressuur" gefokte dieren) zijn vaak betaalbaarder ( en mooier ;-) ) Jammer genoeg gaat die moderne fokkerij ernstig ten koste van het rastype en worden de paarden er niet bepaald sterker op.
Daarbij is het wel erg handig om goed te bedenken wat je wil met het paard en je te verdiepen in bloedlijnen want die kunnen onderling ook nog flink verschillen. Een "stierenvechter" uit de coudelaria's van Veiga/ Andrade kan een flink stukje temperament laten zien terwijl de Alter Real lijnen ( die gebruikt worden op de Portugese school) vaak wat gelijkmatiger zijn qua karakter.
Daarbij zijn Lusitano's sowieso geen echt sterke paarden qua achterhand ( en dat heb ik van een Portugese fokker en "Mestre" van de school) die overigens wel vaak een mooie piaffe en passage kunnen laten zien maar een echte ruime draf ontbreekt nogal eens. Het zijn dan ook meer, zeker de oude types, werkpaarden dan moderne dressuurpaarden; al probeert men die wel te fokken :n .
Daarbij is het vinden van een goede Lusitano echt een zoekplaatje en, zoals ik al zei, zijn die duur of überhaupt niet te koop. Ofwel; zoek iemand met verstand van zaken als je dit ras wil aanschaffen want er loopt een hele hoop kaf onder het koren. En zorg dat je zeker weet dat de juiste papieren erbij zitten.... want een Lusitano zonder die papieren is ........geen Lusitano ;)

Bedankt voor je advies! Ik ben sowieso niet erg fan van de grote moderne Lusitano´s ik zou denk ik wel voor een meer klassieke gaan. Het is sowieso erg lastig om een paard te kopen in een land dat je niet kent en waar je de taal niet spreekt. Maar wel erg bedankt voor je eerlijk advies! Het achterbeen vind ik dan wel nog een dingetje om in mijn hoofd te houden, nu zijn tegenwoordig alle paarden stiepelduur en ik vrees dat daar geen verbetering in komt. Voorlopig gaat mijn merrie nog goed mee dus het zou zeker niet voor de nabije toekomst zijn, wie weet wat er tegen dan weer gebeurt in paardenland

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 00:21

Als je een beetje uitkijkt en geen haast hebt, komt er hier en daar wel eens een leuke lusitano voorbij in NL/BE ook hoor. Vrienden van me verkopen bijvoorbeeld toevallig hun paard, een 12 jarige lusitano. Maar dan moet je er maar net op uit komen. En ik vind persoonlijk zelf het papier minder belangrijk ook, ik ben gevallen voor hun karakter en uitstraling. Dat de mijne niet opgenomen is in het stamboek merk ik helemaal niks van als ik erop zit, voor mij is het wel de 'lusitano' die ik wou en waar ik van hou ;) Maar ook weer daar, wat is voor jou belangrijk, wil je fokken of meedoen met EK MCI ofzo dan komt dat papier weer wel kijken.

De echt goede dressuur lusitano is moeilijker te vinden dan gewoon 'een lusitano', maar ik zou zeker niet zeggen dat het ras per definitie niet meekan met de moderne dressuur. (hoewel ik wel minder fan ben van enkele hengsten die momenteel 'in' zijn en ik daar ook niet persé sterke verervers in zie, maar je hebt nog tal van andere lijnen ook). Een goed paard is niet goedkoop en niet makkelijk te vinden, maar dat vind ik eigenlijk ook van de standaard warmbloed, als je daar een GP paard (of met potentieel tot) wil kopen moet je ook goed weten waar je op moet letten en je gaat er met een gemiddeld budget niet geraken.

Verder ga ik wel akkoord met wat Elcid schrijft: informeer je goed, bedenk goed wat je doelen zijn, en over het algemeen als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het ook niet waar. Je kan dan wel zeggen zeker geen grijze voor mij, maar een kleurtje kost nu eenmaal wel meer geld, da's ook wel iets waar je rekening mee moet houden.

Waidida
Berichten: 752
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:32

Kiwiaa schreef:
Als je een beetje uitkijkt en geen haast hebt, komt er hier en daar wel eens een leuke lusitano voorbij in NL/BE ook hoor. Vrienden van me verkopen bijvoorbeeld toevallig hun paard, een 12 jarige lusitano. Maar dan moet je er maar net op uit komen. En ik vind persoonlijk zelf het papier minder belangrijk ook, ik ben gevallen voor hun karakter en uitstraling. Dat de mijne niet opgenomen is in het stamboek merk ik helemaal niks van als ik erop zit, voor mij is het wel de 'lusitano' die ik wou en waar ik van hou ;) Maar ook weer daar, wat is voor jou belangrijk, wil je fokken of meedoen met EK MCI ofzo dan komt dat papier weer wel kijken.

De echt goede dressuur lusitano is moeilijker te vinden dan gewoon 'een lusitano', maar ik zou zeker niet zeggen dat het ras per definitie niet meekan met de moderne dressuur. (hoewel ik wel minder fan ben van enkele hengsten die momenteel 'in' zijn en ik daar ook niet persé sterke verervers in zie, maar je hebt nog tal van andere lijnen ook). Een goed paard is niet goedkoop en niet makkelijk te vinden, maar dat vind ik eigenlijk ook van de standaard warmbloed, als je daar een GP paard (of met potentieel tot) wil kopen moet je ook goed weten waar je op moet letten en je gaat er met een gemiddeld budget niet geraken.

Verder ga ik wel akkoord met wat Elcid schrijft: informeer je goed, bedenk goed wat je doelen zijn, en over het algemeen als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het ook niet waar. Je kan dan wel zeggen zeker geen grijze voor mij, maar een kleurtje kost nu eenmaal wel meer geld, da's ook wel iets waar je rekening mee moet houden.

Fokke oid is zeker niet aan de orde, dus het papiertje maakt mij niks uit, zolang hij maar mooi is, een veilig gevoel en een fijn karakter heeft. Mijn doelen zijn een beetje vanalles, dressuur, working equitation, wie weet ooit nog een sprongetje of een crossje.
Zijn jullie Lusitano´s heet? Ik ben namelijk niet echt op zoek naar een paard wat elke dag moet werken omdat ze anders helemaal leip gaan. Kunnen jullie je paarden makkelijk enkele dagen vrij geven? Natuurlijk wel op voorwaarde dat ze genoeg buiten kunnen he.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:07

Ze hebben allemaal een ander karakter natuurlijk, verschillende bloedlijnen kunnen ook verschillende karakters geven. Zoals Elcid schrijft.

Zou gewoon kijken of het betreffende paard waar je gaat kijken match qua karakter en bij je doelen past en goed laten keuren.

Mijne is absoluut niet heet, eerder lui haha..en enorm cool. Maar dat zocht ik ook, merk wel dat ze enthousiaster wordt van uitdagingen. Zou een perfect WE paard zijn.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:11

Waidida schreef:
Zijn jullie Lusitano´s heet? Ik ben namelijk niet echt op zoek naar een paard wat elke dag moet werken omdat ze anders helemaal leip gaan. Kunnen jullie je paarden makkelijk enkele dagen vrij geven? Natuurlijk wel op voorwaarde dat ze genoeg buiten kunnen he.

MIjn eerste lusitano was heel gevoelig en stond altijd aan als het nodig was. Maar was extreem goed hanteerbaar. Hij kon zo weken niks doen en was altijd opstappen en wegrijden.
Nu een jonge lusitsno die wat minder voorwaarts is. (hij is echt een diesel die op gang moet komen) Echter wel erg alert en expressief in zijn gevoel en kan erg reactief zijn op de omgeving. Maar ook hij kan weken lang niks doen en zal nooit drukker of anders zijn als we weer eens opstappen of hem voor de wagen zetten. Zolang er maar genoeg dagelijkse basis beweging en aandacht is. Ze varen wel goed op voldoende aandacht.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:16

Daphneeeej schreef:
Waidida schreef:
Zijn jullie Lusitano´s heet? Ik ben namelijk niet echt op zoek naar een paard wat elke dag moet werken omdat ze anders helemaal leip gaan. Kunnen jullie je paarden makkelijk enkele dagen vrij geven? Natuurlijk wel op voorwaarde dat ze genoeg buiten kunnen he.

MIjn eerste lusitano was heel gevoelig en stond altijd aan als het nodig was. Maar was extreem goed hanteerbaar. Hij kon zo weken niks doen en was altijd opstappen en wegrijden.
Nu een jonge lusitsno die wat minder voorwaarts is. (hij is echt een diesel die op gang moet komen) Echter wel erg alert en expressief in zijn gevoel en kan erg reactief zijn op de omgeving. Maar ook hij kan weken lang niks doen en zal nooit drukker of anders zijn als we weer eens opstappen of hem voor de wagen zetten. Zolang er maar genoeg dagelijkse basis beweging en aandacht is. Ze varen wel goed op voldoende aandacht.


:j

Dat merk ik ook inderdaad.
Willen graag werken en voelen zich daar fijn bij.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:31

De merrie die ik heb gehad was niet heet maar had wel heel veel spanning en was super gevoelig en daardoor moeilijk te rijden, ze bouwde enorm veel spanning op in het werk.
Wel super lief en aanhankelijk.
Mijn ruin was heel relaxed en eerder lui dan fris met rijden, die moest je echt aan het werk zetten anders ging hij niks doen…
Die moest ik wel elke dag beweging geven vanwege zijn spieren, ik wisselde heel veel af in werk.

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:39

Waidida schreef:
Zijn jullie Lusitano´s heet? Ik ben namelijk niet echt op zoek naar een paard wat elke dag moet werken omdat ze anders helemaal leip gaan. Kunnen jullie je paarden makkelijk enkele dagen vrij geven? Natuurlijk wel op voorwaarde dat ze genoeg buiten kunnen he.


Ook dat hangt weer van de bloedlijnen af; onze dekhengst ( Ultramar, intussen bijna 23 en met pensioen qua rijden, veel Alter en "Spaans" bloed)) kon makkelijker een paar dagen "stil" staan staan dan mijn Paint ( bijna 19 en puur als ranchhorse gefokt met veel cowsense) toen ze jong waren. Mijn man heeft diverse hengsten gehad waarvan bijv. 1 net een 12 cilinder was en niet moe te krijgen terwijl een ander zich gedroeg als een lieve kinderpony waar je iedereen op kon zetten.
De zoon van Ultramar die wij hebben, Azteca, kruising met Quarter, is heter dan zijn vader..........en heeft veel cowsense.


In Portugal rijden kleine kinderen op de grote (dek) hengsten dus zo heet zijn ze niet ( en daar staan de meeste volwassen paarden vrijwel altijd op stal).
Ze zijn vaak wel wat sensibeler en meer mensgericht dan sommige andere rassen en kunnen, als ze dat willen, ook wel showen. Maar ze zijn qua karakter en temperament meestal gelijkmatiger dan veel PRE's die "stouter" zijn en meer op show gefokt.

Jessix

Berichten: 16440
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:01

Die twee van mij, voornamelijk uit Veiga lijnen hebben een aan- en uitknop. Heel makkelijk heet te maken, maar ook weer heel makkelijk om de energie af te laten vloeien. (Teugel los en uitademen)

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 14:29

Pardal is heel gevoelig op mij, maar niet op de omgeving. Je kan hem bovendien rustig 3 weken stilzetten en opstappen alsof er niets gebeurd is, maar hij zal wel gevoelig zijn onder het zadel. Dit verandert niet als je hem elke dag rijdt. Maar ik heb bewust hier naar op zoek gegaan, ik vind dat gevoelige net heel fijn. Spanning afvloeien is soms nog een werkpuntje, maar hij is ook nog niet lang onder het zadel, dus maak me daar niet te druk in (helpt toch niet haha). Maar je hebt er ook echt super coole kikkers tussen.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 16:13

Zowel mijn bruikleen-lusitano van 19 als mijn jonkie van 2.5 zijn extravert, superslim en als je ook maar iets denkt, dan doen ze het al (mijn jonkie uiteraard op de grond, die is nog niet onder het zadel :+ ). Maar ze zijn ook allebei SUPERnuchter. Eerst nadenken, dan pas handelen over het algemeen.

Met die van 19 kon ik na 5 weken gedwongen vrij ivm geen bak zo opstappen en wegrijden. Hij woont hier 24/7 buiten met inloopstal. Omdat hij snel stijf wordt (artrose/leeftijd) loopt hij wel 4-5 keer per week op een afwisselende manier, zo blijft hij fijn soepel.

Jessix schreef:
Die twee van mij, voornamelijk uit Veiga lijnen hebben een aan- en uitknop. Heel makkelijk heet te maken, maar ook weer heel makkelijk om de energie af te laten vloeien. (Teugel los en uitademen)


Dit herken ik ook.

Cath

Berichten: 3605
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 16:31

Leuk, een Lusitano topic. Zie het nu pas!

Heb zelf een Lusitano merrie en een P.R.E. ruin. Beiden zijn ze wel vrij sensibel maar de Lusitano merrie toch wel een flink stuk meer. De P.R.E. kon ik gerust voor een langere tijd laten staan en niets aan de hand. De Lusitano merrie moet echt haar ei eerst kwijt en is het fijnst als ze echt regelmatig wat doet, liefst 5x per week. Ik denk dat het toch vooral met specifieke bloedlijnen te maken heeft. Want van beide rassen hoor ik weer zoveel verschillende verhalen. Naar mijn idee zijn de Lusitano's inderdaad (over het algemeen) wat functioneler gebouwd dan de P.R.E. en de keuringen zijn wat strenger. Ook in de beweging zie ik meer afdruk dan bij de P.R.E. . Ik had veel moeite om destijds een P.R.E. te vinden met die beweging in ieder geval, meer nog dan bij de Lusitano.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 17:12

Extravert en super slim herken ik ook, dapper ook.

Grappig, dit is voor mij voor het eerst dat ik een paard heb die niet wegloopt voor gevaar maar er eerder op af gaat en zich verdedigt met de voorbenen.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 17:14

Elisa2 schreef:
Grappig, dit is voor mij voor het eerst dat ik een paard heb die niet wegloopt voor gevaar maar er eerder op af gaat en zich verdedigt met de voorbenen.


Dit zit er inderdaad bij die van mij ook in! Toch een stukje bepalende genen passend bij een bepaald fokdoel :D

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 17:18

Ja duidelijk, hier zie ik mezelf wel een oorlog mee winnen. :D

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:36

Dapper herken ik dan weer totaaaaal niet bij Peet, hij is echt een held op sokken :') Maar hij heeft wel enorm veel vertrouwen in mij. Hoe eng hij iets ook vind, als ik doorloop, loopt hij ook door. Laatst voor het eerst met een trailer vervoert, vond hij ENORM eng, maar ik liep naar binnen dus het zal wel goed zijn.

Afbeelding
Dit is natuurlijk heel erg spannend, een jas die normaal altijd op de grond wordt gelegd, ineens op de poort :wow:

Afbeelding
En laatst bij de dierenarts geweest ivm ontstoken oogje. Zo laat hij dus weten dat hij het ergens niet mee eens is _O- Laat alles toe gelukkig, maar hij laat wel duidelijk weten wat hij ervan vind! Oogje is inmiddels weer goed gelukkig! Zijn nu weer lekker aan het trainen en maken ons klaar voor ons L1 debuut in januari. Stiekem al oefeningen van L2 en M1 meenemen. Kan nooit kwaad!

ElinaSK

Berichten: 2659
Geregistreerd: 07-07-10

Re: lusitano praat en foto,s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:51

Mijne gaat ook graag op gevaar af, achter een stuk plastic aan een zweep jagen vindt ze nog het meest leuk spel. Verder is ze idd super slim, en heeft ze snel een mening over dingen :')

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:56

Pardal is ook eeecht geen dappere hahaha :+ zijn we hard mee bezig met grondwerk wel. Grappige is dat er onder het zadel dan weer echt zowat alles mag gebeuren? In de paddock flippen over een emmer en dan 2 weken niet in die hoek willen komen, maar wel rustig op straat door een vrachtwagen, brommers, etc voorbijgestoken worden zonder zelfs zijn oor te draaien bij wijze van spreken. Hij is wel erg extravert en reageert heel goed op je lichaamstaal, veel meer mensgericht dan mijn BWP.

Ik herken wat van Pardal in de jouwe Flubberboot :') wel ne schattigaard!!

Cath: Ik wou eerst heel graag een PRE, maar vond het moeilijk om een paard te vinden dat me aanstond, vooral omwille van hoe ze bewegen (en ook wel gebouwd zijn). Dus herken me wel in je verhaal.

Kiwiaa

Berichten: 966
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-24 23:09

Pardal vindt sneeuw toch heel wat leuker dan dat nat gedoe :) Heb vandaag even wat plaatjes geschoten. Wou hem misschien eens loslaten in de weide voor wat actiefoto's maar tegen dat ik tijd had was alles eigenlijk al gesmolten, jammer wel!


Afbeelding

Afbeelding