Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 191 van de 206 [ 5131 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194 ... 206  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

lusitano praat en foto,s

 
Profiel   

Ik moet wel zeggen dat de hengst die kampioen werd bij de hengsten imo een wel redelijk klassieke en barokke lusitano was. Alleen wel heel groot...voor de rest waren de types allemaal zo wisselend. Ook qua beweging, ik vond de jonge dieren wel wat uniformer. Maar vind het moeilijk om er bij de lusitano's een lijn in te vinden qua type. Ik houdt juist van het barokke type, jammer dat deze lijkt te verdwijnen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 15:35 



 
Profiel   

Ik vind dat barokke ook prachtig, ik wil die van mij in de toekomst ook voor stamboekopname. Maar dat duurt nog wel een paar jaar. De fokker van mijn paard selecteert gelukkig op een functioneel paard en niet op wat populair is. Mijne is vast ook niet meer typisch barok maar gelukkig ook geen gigantische die meer kwpn type lijkt. Maar ze is nog maar 2 dus een hoop kan nog veranderen in de loop der tijd :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 16:18 



 
Profiel   

Ik heb een paar hele goeie paarden gezien, en wat meer minder goeie en/of minder goed gereden…
Wel een aantal prachtige jonge paarden gezien!
En de merrie die eerste geplaatst werd bij de gereden merries vond ik ook echt een fijn paard, liet zich voor zo’n jong paard zo fijn rijden.

Ik had het idee dat veel mensen ook meededen voor de ervaring, voor een hoop paarden was het volgens mij het eerste uitje voor het paard.
Dan zie je al veel anders lopen dan paarden die echt klaar gemaakt zijn voor een competitie of keuring.

Voor de meeste mensen is het gewoon een leuk dagje uit denk ik, met mensen samen die liefde hebben voor hetzelfde ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 17:15 



 
Profiel   

Ik zou liever gereden paarden vanaf 5 jaar willen zien ipv van 4. De bereden merrie die won is een halfzus van die van mij.

Voor de rest kan ik niet oordelen over de keuring. Het zou mooi zijn, als beoordelingen nog verder onderbouwd zouden worden. Waarom wordt de ene achterhand met een 7,5 beoordeeld en de andere met een 6.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 18:42 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik moet wel zeggen dat de hengst die kampioen werd bij de hengsten imo een wel redelijk klassieke en barokke lusitano was. Alleen wel heel groot...voor de rest waren de types allemaal zo wisselend. Ook qua beweging, ik vond de jonge dieren wel wat uniformer. Maar vind het moeilijk om er bij de lusitano's een lijn in te vinden qua type. Ik houdt juist van het barokke type, jammer dat deze lijkt te verdwijnen.

Er is nooit 1 type geweest. De rasstandaard geeft wat ruimte. Het ras is altijd gefokt voor functionaliteit en dat is dan ook altijd behouden gebleven.
Bij de Alter hebben ze er op los geexpirimenteerd bij ontzettend veel stoeterijen in de geschiedenis, maar ook bij "gewone" Lusitanos fokte en fokt elk fokker naar zijn eigen voorkeur.
Op zich is dat waarom het ras groeit en behouden blijft, het is allround biedt voor elk wat wils en zal dat altijd zo blijven ondanks hier en daar toespitsing op dressuur, want diezelfde dresuurpaarden kunen nog steeds ook gewoon springen of voor de kar of op andere manieren gebruikt.
Het barokke paard verdwijnt volgens mij trouwens niet.

De fokker Caetano fokt gewoon "paarden" en ze worden allemaal in de stierenvechtersarena, de dressuurring en de springring gestest en er wordt gekeken naar wat ze leuk vinden en daar gaan ze mee door en de dochter rijdt dus gewoon GP met paarden die dus ook gesprongen hebben en stieren geconfronteerd... Volle broers kunnen gewoon stierenvechterspaard en dressuurpaard zijn...
https://www.youtube.com/watch?v=qFScRVK0jvU

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 20:12 



 
Profiel   

De hengst (Estandarte III) die eerste werd bij de gereden hengsten is een zoon van Rico (v. Hostil) en daarmee een halfbroer van Fogoso (die op de OS individueel 16e werd). Zowel Estandarte als Fogoso zijn 1.70+

Rico kan dus grote nafok geven maar beide dieren die ik noem zijn wel dieren die goed rastypisch zijn en nog belangrijker dan dat: ze zijn allebei zeer fijn in het werk en met een geweldig gemakkelijk en fijn karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 21:02 



 
Profiel   

Ik denk dat het wel wat genuanceerder is dan hier voorgesteld wordt.
Een aantal van de Belgische fokkers die nu ook in Nederland de prijzen zijn komen wegkapen, ken ik.
En die zijn toch echt oprecht nerveus over hoe hun paarden beoordeeld worden. Die staan evengoed met de camera in de hand de zenuwen te verbijten aan de zijkant van de piste. En die kunnen toch ook heel verontwaardigd zijn over klasseringen en medailles. Ik geloof echt niet dat het doorgestoken kaart is ofzo.
Ik geloof wel dat de jury gevoelig is aan vriendschappen en business connecties etc. En ze hebben uiteraard hun smaak qua bloedlijnen. Maar dat gaat dan vooral over het ´niet afbreken’ van bepaalde paarden. Niet bij het kiezen van de winnaars.
Qua bloedlijnen die hoog gewaardeerd worden zit het momenteel allemaal wel wat in de zelfde lijn. Allemaal Spartacus en zijn zonen en kleinzonen.

Wat type betreft is het inderdaad wel zo dat men het moderner wilt. Mijn eerder kleine barokke merrie is gekeurd in 2018 en toen werd ook gezegd dat ik er goed aangedaan had niet te wachten. Aangezien ik haar er enkele jaren later nooit meer doorheen zou krijgen.
Dit gezegd zijnde moeten we ze nu ook niet als WPN’ners gaan omschrijven.
In Gesves gaf bijvoorbeeld Campeador een show. Toch ook een zeer gewaardeerde hengst. Nou, als die niet barok is… Wat een indrukwekkend paard. <3 Eén brok spieren en kracht. en zo vind ik de meeste populaire hengsten toch echt nog heel rastypisch. Groter, langgelijnder en met meer beweging. Maar toch echt wel rastypisch. Die jonge hengst van Do Luar bijvoorbeeld. Dat is toch ook zeker geen ranke gazelle ofzo?
En een merrie als Camurça die in Gesves enkele jaren terug de winnares was. Van barok gesproken… een super beweger. Maar toch ook heel barok? :j


Laatst bijgewerkt door Luckystory op 28-09-21 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 22:00 



 
Profiel   

Tessebes schreef
Ik zou liever gereden paarden vanaf 5 jaar willen zien ipv van 4. De bereden merrie die won is een halfzus van die van mij.

Voor de rest kan ik niet oordelen over de keuring. Het zou mooi zijn, als beoordelingen nog verder onderbouwd zouden worden. Waarom wordt de ene achterhand met een 7,5 beoordeeld en de andere met een 6.


Ja een hele knappe en fijne merrie, echt een leuk dier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 22:01 



 
Profiel   

abby schreef
De hengst (Estandarte III) die eerste werd bij de gereden hengsten is een zoon van Rico (v. Hostil) en daarmee een halfbroer van Fogoso (die op de OS individueel 16e werd). Zowel Estandarte als Fogoso zijn 1.70+

Rico kan dus grote nafok geven maar beide dieren die ik noem zijn wel dieren die goed rastypisch zijn en nog belangrijker dan dat: ze zijn allebei zeer fijn in het werk en met een geweldig gemakkelijk en fijn karakter.


Ah vandaar dat hij mij in de smaak viel, ik vind Fogoso ook geweldig.

De gereden merries heb ik helaas niet gezien.

Ah duidelijk Lusitana! dat verklaart het grote verschil in type en beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 09:22 



 
Profiel   

Luckystory schreef
Qua bloedlijnen die hoog gewaardeerd worden zit het momenteel allemaal wel wat in de zelfde lijn. Allemaal Spartacus en zijn zonen en kleinzonen.

Dat is niet zo gek, daar Spartacus hier jaar in jaar uit het beste paard was in de gangen en bouw catagorie (en een fantastisch karakter daarbij). Hij is gewoon "ideaal". Dat zou hij 20 jaar geleden, 40 jaar geleden en 60 jaar geleden ook zijn geweest. Dat heeft dus niet te maken met moderne smaak ofzo. Alleen werkten stierenvechters vroeger liever met veel kleinder paarden, maar dat maakt niet dat een groot paard een slechte Lusitano is.

Overigens klaagt men hier in Portugal ook over vriendjespolitiek en er zijn mensen die vinden dat het publiek zich moet kunnen moeien, al was het maar in meten van applaus, maar dan wel met eind woord van de jury natuurlijk, maar zo zijn er geen volkomen verrassingen waar het publiek iets heeft van HUH, hoe kon die winnen?

Iemand had het trouwens over wat ouder onder het zadel tonen. Dat geeft meer uitgewassen paarden, dus zeker een idee.
Verder mogen ze nog steeds gewoon uit het land gerukt en een paar weken onder het zadel getoond. Zolang ze maar confortabel en in evenwicht onder het gewicht van de ruiter zijn, anders krijg je onregelmatigheid (als in verlies van ritme en cadans).
Het gaat om het tonen van de gangen- het is geen dressuurproef- dus niks mis met geen krulletjes en verzameling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 12:45 



 
Profiel   

Nouja als ze in ritme en balans lopen dan volgt de nageeflijkheid vanzelf meestal. Ik denk dat de "valse" krulletjes een groter probleem zijn en afbraak doen aan de beweging. Maar dat is een ander verhaal.

Ik heb Spartacus even opgezocht maar dat is inderdaad een kwaliteitsvol paard om te zien. Ik vind het wel leuk om te leren hoe een "ideale" lusitano er uit hoort te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 09:19 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Nouja als ze in ritme en balans lopen dan volgt de nageeflijkheid vanzelf meestal. Ik denk dat de "valse" krulletjes een groter probleem zijn en afbraak doen aan de beweging. Maar dat is een ander verhaal.

Ik heb Spartacus even opgezocht maar dat is inderdaad een kwaliteitsvol paard om te zien. Ik vind het wel leuk om te leren hoe een "ideale" lusitano er uit hoort te zien.


In ritme en balans lopen?? Wat is dat?? ( zullen veel ruiters zeggen.............). Jammer genoeg rukt is het ruk en pluk rijden steeds meer op, overal. Ook op de keuringen in Portugal zie ik vaak heel, heel slecht gereden paarden voorbij komen ( die dan overigens wel goedgekeurd worden dus het is duidelijk dat op de manier van rijden niet gelet wordt/ dat als het paard beter voorgebracht zou worden er mogelijk meer punten zouden worden gegeven).

Spartacus is een prachtig paard, van een van de meest invloedrijke ( en rijke) en "oude" coudelaria's in Portugal ( Santa Margarida van de oorspronkelijke Britse familie Pidwell. Zij fokken erg goede ( en dure) paarden die wel zo'n beetje de top vormen van de Lusitano fokkerij samen met een aantal andere coudelaria's.

Ik denk dat zo'n paard het ideaalbeeld zeker benaderd maar dat ideaal beeld varieert natuurlijk weer per paard en vooral per discipline waar ze voor worden ingezet. Het perfecte paard bestaat niet ;-)


Wij hebben Rico ( v. Hostil) nog gezien bij Santo Andre Lusitanos; we zijn daar in 2015 geweest toen we 2 maanden in Portugal waren met de paarden. Santo Andre ( van de familie Borba) is ook een zeer kwaliteitsvolle coudelaria ( van zowel paarden als runderen) waar ook Hostil vandaan kwam ( gefokt door Guilherme Borba ( RIP). https://www.superiorequinesires.com/hostil/

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 09:34 



 
Profiel   

Ik ben al een tijdje niet meer zo actief op Bokt, maar wil toch graag mijn nieuwe aanwinst met jullie delen! Quirino LF. *\o/*

Wederom uit Portugal. Nog spannender dan met Santi destijds - die had ik wel live mogen ontmoeten voor hij naar Nederland kwam! Door reisrestricties zat naar Portugal gaan dit voorjaar er niet in, maar ik zag een video van deze kleine vent voorbij komen en viel als een blok voor hem. Een postorderpaard dus. :')

Geen superfoto's maar hopelijk geeft het een idee:


[ img ]
(Voor de oudgedienden: de schimmel is Dennis die samen met Santi naar Nederland kwam. Inmiddels niet meer van dezelfde eigenaar maar verkocht aan andere vrienden. Nu staat hij samen met Santi. :D )


[ img ]

Hij is onwijs koel en heel nieuwsgierig. Lijkt een karakter te hebben dat helemaal aansluit bij wat ik zoek!

Nu maar hopen dat hij niet zo groot wordt. Ouders zijn 1.63 en 1.65. Ik vind 1.55 eigenlijk wel hoog genoeg. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 10:46 



 
Profiel   

Ik was met twee vrienden op de Lusitano keuring afgelopen weekend en wij hebben gruwelijk genoten. Een beetje voorpret, want mijn eigen merrie komt in februari. Het was voor mijn vrienden wel duidelijk waarom ik voor dit ras ben gevallen :) Hopelijk volgend jaar met mijn merrie erheen!

En hee Quirino!! ik ben ook benieuwd hoe groot hij gaat worden. Quieta hoeft van mij ook niet zo heel groot te worden aangezien ik zelf ook maar anderhalve meter en een beetje ben

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 13:00 



 
Profiel   

Leuk een postorder paard haha

Elcid: interessant..deze Hostil vind ik echt een prachtpaard.

Jammer dat het in Portugal zo beroerd is qua rijderij, ik vind het zo zonde van de dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 14:11 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Leuk een postorder paard haha

Elcid: interessant..deze Hostil vind ik echt een prachtpaard.

Jammer dat het in Portugal zo beroerd is qua rijderij, ik vind het zo zonde van de dieren.


Gelukkig zijn er ook hele goede ruiters daar maar jammer genoeg is de wedstrijddressuur/ rollkur incl aansnoerneusriemen etc. daar ook aangekomen tot en met sommige Hoge School ruiters aan toe.........
Ik denk dat het overal hetzelfde is qua rijkunst ( of beter het gemis daaraan).

Het is altijd zonde van de paarden, maakt niet uit welk paard.

Hostil was een hele bijzondere en niet voor niets voorouder van een hele grote groep hele goede Lusitano's. Zijn, net zo goede zoon, Rico heeft het ook heel goed gedaan ( ook in de wedstrijddressuur......) en heeft ook hele goede kinderen.

Gelukkig zijn er nog wel fokkers die het oudere type fokken, al zal je de echte barokke Lusitano met een vergrootglas moeten zoeken. Dus de kleinere, echte barokke paarden.
Dat is meteen het grote nadeel van keuringen en keurmeesters; het "mode" beeld en de "vooruitgang" in een ras waarmee te vaak het oude type verdwijnt en diverse minder prettige en soms erfelijke eigenschappen versterkt en naar voren worden gehaald.
Ik ben daardoor ook, in principe, tegen keuren omdat ik teveel rassen ken die daardoor om zeep zijn geholpen....................Keuren op basis van gezondheid/ correcte bouw is prima maar keuren volgens een, steeds veranderend, ideaal beeld van een paard ( of welk dier dan ook) zal alleen maar zorgen voor ongewenste eigenschappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 15:52 



 
Profiel   

Santa Margarida is in mijn ogen niet zo oud, maar ja, ik ben natuurlijk van 1961... De stoeterij is van de jaren tachtig. Overigens fokken ze paarden omdat ZIJ paardengek is. Hij is er in gegroeid. Hij wilde Engelse sportpaarden (toen in de mode) fokken, maar zij vond dat ze Lusitanos moesten gaan fokken.
Dus het is eigenlijk allemaal háár verdienste.
Er is wel een video op Youtube te vinden over zijn stoeterij waarin Spartacus ook wordt voorgesteld.
Ik heb hem gevonden, ook met ondertiteling: https://www.youtube.com/watch?v=22YOvA3QHmY
Lastig om er te komen, met name het laatste stukje over een onverhard pad met veel gaten en kuilen, maar wel een bezoekje waard als je ooit naar Portugal komt en zuidelijker dan Lissabon gaat. Het is niet ver bij mij vandaan.
Spartacus is trouwens in de tijd dat hij gereden werd in Duitsland door een Duiste amazone, geopereerd aan zijn hangende gehemelte, dat ze eigenlijk helemaal niet wilden, maar er werd op aangedrongen, en bij het opstaan na de narcose heeft hij een been verkloot en zijn dressuurcarrière was zo in één klap over, maar zo kon hij wel gewoon weer naar huis komen en de wei op bij de merries. Ik denk dat Spartacus daar geen bezwaar tegen had ;)
Overigens had hij, toen ik er was een merrie staan van 1.75m van 3 of 4 jaar, even vergeten, werd in elk geval net ingereden, nog volop in de groei, uit helemaal niet zulke grote ouders. Soms is het helemaal niet zo bedoeld, maar komt er evengoed iets reusachtigs uit....

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-21 19:00 



 
Profiel   

Interessant he, dan zal er in de voorouders een zitten die maat vererft. Ah zonde van Spartacus maar voor de hengst zelf waarschijnlijk niet zo erg. Wel zonde van zijn carriere.

Ja mee eens hoor Elcid, eigenlijk zou er gewoon gekeurd moeten worden op de benen/ standafwijkingen oid en wat basis functionaliteiten die in orde moeten zijn. Voor de rest is het heel afhankelijk van de keurmeesters en wat de nieuwe populaire hype is. De types verschillen ook door de lijnen die gebruikt zijn wellicht? Veiga, Andrade en Alter real?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 08:49 



 
Profiel   

Wat eeen tof valkje!
Ik heb een zwak voor valkjes ( heb er 3 :+ ) veel plezier samen.

Spartacus <3
Of Spartacus zelf zo blij is met zijn medische problemen, weet ik nog zo niet.
Toen ik hem enkele jaren geleden zag, leek hij toch wat last te hebben van zijn ademhaling zodra hij zich inspande. Hij heeft natuurlijk wel een zalig leven op een immense wei met allemaal merries.
De coudelaria daar bezoeken is inderdaad de moeite.

Mijn merrie is momenteel drachtig van een Spartacus- kleinzoon.
Namelijk van Irs van coudelaria do Luar.
Ik ben heel benieuwd wat ze ervan bakt in maart.
Het veulentje zou normaal ook te kopen komen voor de liefhebber. We houden het merrieveulen van dit jaar aan. ( uit Vencedor do Retiro) Dus broer of zus zullen we dan niet kunnen bijhouden…

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 09:57 



 
Profiel   

Dat wil ik nog zien Ans :D

Ik post hier niet zo vaak, lees wel mee, heb enkele maanden geleden mijn 3-jarige Lusitano Oléado verkocht, die ik als jaarling gekocht had, omdat die niet helemaal voldeed aan mijn verwachtingen, prachtig paard, super karakter (bombproof, heel stoer maar ook heel lief), maar ik zoek dus ècht een Lusitano voor de dressuursport en daarvoor waren zijn bewegingen wat te beknopt. Hij heeft wel een topthuis gevonden dus daar ben ik heel blij mee. Ik ben dan meteen wel gaan shoppen en ben bij R omina S teiner terechtgekomen, waar ik Qing RS gekocht heb, ook een Q'tje, dus, maar wel een vrije late (van augustus). Een zoon van Jasmim Plus - net zoals de IRS waar Ans over spreekt een kleinzoon van Spartacus. Jasmim is een zooon van Escorial en Escorial is dus een zoon van Spartacus. Qings moeder is een bijna zuivere Veiga, dus heel fijn bloed. En hij beweegt top!



[ img ]

[ img ]

[ img ]


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 10:58 



 
Profiel   

Idra schreef
Dat wil ik nog zien Ans :D

Ik post hier niet zo vaak, lees wel mee, heb enkele maanden geleden mijn 3-jarige Lusitano Oléado verkocht, die ik als jaarling gekocht had, omdat die niet helemaal voldeed aan mijn verwachtingen, prachtig paard, super karakter (bombproof, heel stoer maar ook heel lief), maar ik zoek dus ècht een Lusitano voor de dressuursport en daarvoor waren zijn bewegingen wat te beknopt. Hij heeft wel een topthuis gevonden dus daar ben ik heel blij mee. Ik ben dan meteen wel gaan shoppen en ben bij R omina S teiner terechtgekomen, waar ik Qing RS gekocht heb, ook een Q'tje, dus, maar wel een vrije late (van augustus). Een zoon van Jasmim Plus - net zoals de IRS waar Ans over spreekt een kleinzoon van Spartacus. Jasmim is een zooon van Escorial en Escorial is dus een zoon van Spartacus. Qings moeder is een bijna zuivere Veiga, dus heel fijn bloed. En hij beweegt top!



[ [url=m/60ZoT1.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/SyBUBX.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/DdlGhX.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/qqyYkX.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/UeUlBx.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/wWt66J.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/CSTMRz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk om hem hier dan weer effe te zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 18:45 



 
Profiel   

Leuke paardjes, de Q´tjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-21 21:50 



 
Profiel   

Leuk dier Idra, ben benieuwd hoe hij uit zal groeien.

Irs is gaaf, die bles! ik heb een zwak voor bruinblesjes.

Wel sneu voor Spartacus dat hij er ademhalingsproblemen aan overgehouden heeft. Maar het is weinig hengsten gegeven denk ik om op een weide te staan met allerlei merries..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-21 10:23 



 
Profiel   

Wauw wat een knapperd! En Jasmim geeft geweldige veulens. Ik had Qing in de Revista zien staan, wat een gaaf paard! Ben heel benieuwd naar hoe hij over een aantal jaar is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-21 13:13 



 
Profiel   

Mag ik hier meepraten !

Hier ook de trotse eigenaresse van een lusitano.

Aquito is een Beduino × Tregor RBO
165, ruin van 11.

[ img ]


Hiervoor had ik een Veiga van Spartacus! Helaas heb ik hem in moeten laten slapen nadat we beiden platgedrukt waren door een vrachtwagen en hij zijn been verbrijzelde.
Dextro was mijn eerste lusitano, mijn goude vriend!

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-21 23:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 191 van de 206 [ 5131 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194 ... 206  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen