Wat voeren jullie jullie PRE?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Wat voeren jullie jullie PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 13:40

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd wat jullie jullie PRE voeren. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben er wel achter dat het dieren zijn die heel gevoelig zijn voor suikers en zetmelen. Ik ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik merk dat mijn PRE 5 a 6 x per week zn werk niet aankan. Hij is dan moe. Dit moet lijkt mij gewoon kunnen. Ik rij nu 4x per week.

Verder voer ik hem nu 2x per dag 1 kg Fibra Premium; alleen begint hij dit met lange tanden te eten en ik heb het idee dat hij er heel rank van is geworden. Hij was veel voller. Verder krijgt hij goed hooi ed.

Ik ben benieuwd wat jullie voeren.

Guusch01
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:57

Hier een beetje hetzelfde probleem. Mijn PRE krijgt ook elke ochtend en avond 1 schep Fibra premium en verder krijgt hij vrijwel onbeperkt (nat) hooi en gras.
Hier ben ik mee begonnen omdat hij (vooral in de zomer) erg last heeft van jeuk (ZE?).

Afgelopen voorjaar heeft hij erg gehoest en was erg snel moe. Na een maand aan de prednisolon en Ventipulmin eigenlijk geen verbetering. Ik heb hem toen 2 maanden stil gezet. Het hoesten is inmiddels wel over (alleen als hij begint met werken proest/hoest hij nog).

De laatste weken gaat het beter en ben ik het rijden weer aan het oppakken. Hij begint weer wat conditie te krijgen
Komend voorjaar ga ik hem maar beperkt wei geven omdat dit nu al de 2e zomer is dat hij sinds april/mei niet fit is.

Dus ben benieuwd naar andere verhalen.

immii_clarr

Berichten: 790
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Re: Wat voeren jullie jullie PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 14:06

Die van mij is dus juist weer niet moe te krijgen en heeft van zichzelf veeel te veel energie. zit super in haar vel. Enige wat ze krijgt is gewoon voldoende ruwvoer en drie keer per dag een handje pavo liga dit is een bix voor paarden die weinig nodig hebben. En verder na het werken een kwart kilo pavo muesli sportsfit.
Maar dit is dus weer een totaal ander paard. Denk dat het een kwestie is van proberen

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Wat voeren jullie jullie PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 15:26

@immii_clarr: in die pavo sportfit zit heel veel suiker en haver. Daar kan die van jou ook heel erg op reageren...

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:29

Wij voeren Pure Balance vitamine korrel als enige krachtvoer
100 gram per 100 kilo
Verder onbeperkt kruidenhooi dmv slowfeeders

Mijn PRE merrie is net een duracell batterij :D
Niet moe te krijgen!
En dan is ze ook nog drachtig..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:33

Alenthe05 schreef:
@immii_clarr: in die pavo sportfit zit heel veel suiker en haver. Daar kan die van jou ook heel erg op reageren...

Suiker, daar krijgt Sam jeuk van.
Ik geef haar normaal gesproken high fiber pellets van Hippostar, deze bevat geen melasse, en waarachtig, vorige zomer had ze echt minder jeuk!
Maar toen werd ze drachtig en gaf ik merriebrokken en daar had je het gelazer meer. In het begin toen het veulen er was, werd ze wat leeggezogen en viel ze in, de jeuk nam weer af. Maar ik heb geen zin in zo´n mager paard, en intussen is ze ook weer onder het zadel dus ik ben weer meer gaan voeren, merriebrokken nog steeds, want het veulen loopt er nog bij.

En dat kost haar veel energie. Maar ik ben continu aan het schipperen met haar.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 15:35

Hier beperkt hooi en stro, beperkt gras, in de zomermaanden een balancer en in de wintermaanden 0.5kg High Fibre Nuts van D&H. Mijn ventje krijgt dus hetzelfde strikte voerregime als de 2 merries met cushing hier...en hij is nog steeds een tikkeltje tonnetje rond -O- Wordt 4 à 5 x per week mee gewerkt waarvan 2x flink aan de bak en de rest gewoon basis...lekker rondtuffen dus 8-)
Energie en conditie genoeg op dit voer...vele malen beter dan toen ik nog granen gaf :j

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:41

Nog even een kleine toevoeging...je paardje is nog jong als ik het mij goed herinner ? Hoe is het werk dan als je 5 à 6 x per week rijdt? Die pre's zijn vaak laat volwassen waardoor de kracht en conditie ook pas later echt komen. Ik zou het voor nu bij 4x houden...en de sessies kort.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat voeren jullie jullie PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 19:47

Helemaal met je eens Pandora. Er kan van alles aangeraden worden qua voer, maar als het dier overbelast wordt dan schiet voeradvies ook niet op.

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Wat voeren jullie jullie PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-15 21:45

Mijn PRE is bijna 7. Ik rij nu 3-4x per week. Hij reageert gewoon niet fijn op het voer. Maar hij houd het werk niet fijn vol. Hij word echt niet overbelast. Ik ben gewoon benieuwd wat anderen voeren zodat ik en andere er van kunnen leren qua voeren.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat voeren jullie jullie PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:51

hoeveel hooi krijgt hij dan per dag en hoe lang rij je?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:52

Op de Vitalbix doen ze het hier erg goed, de basisbrok van Pavo beviel een stuk minder.

Ze krijgen daarnaast natuurlijk ook nog een hele berg hooi komend seizoen om warm te blijven.

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:03

Mijn pre krijgt per dag een ruime kilo havens draversbrok (verdeeld over 3 voerbeurten) en na het werk nog een kilo slobber van havens. Hooi wordt hier in kleine porties over de dag verdeeld gegeven zodat ze zich niet in een keer vol eten. Beestje ziet er super uit en kan het werk zeer goed aan.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:05

Ik voer ook echt ontzettend op het oog en gevoel. Werk met handjes. Een handje meer of minder kan echt een heel verschil maken in gedrag en in uiterlijk. Vooral gedrag merk ik snel verschil.

Op dit moment 3 x hooi en 3 x kracht en 1 x seniores priores slobber.

Kracht is een bakje met
*2 handen cavalor Pianissimo (enige voer waarop ze redelijk ontspannen blijft)
*1 hand merrie brok (ivm eiwitten vanwege redelijk veel dressuur en spring werk)
*afvullen met dot metezoa lucerne.

Daarnaast krijgt ze door de slobber magnesium en een halve dosis vitamine poeder.

Ik heb zelf een heethoofd en merk dat ze hierop relatief relaxed is en toch alles wat ik van haar vraag goed aan kan. Ik rij ong 3 x per week echt flink door in de dressuur en doe 1 x per week springen. De andere dagen doen we rustiger aan, een buitenrit of longeren.
Vind zelf dat ik wel een flinke lijst heb ontwikkeld zo echter hier bouwt ze nog steeds spier mee op en voer ik niet te veel of te weinig. Heb helaas geen paard wat gewoon een schep biks kan krijgen tijdens de voer beurt.

Anoniem

Re: Wat voeren jullie jullie PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:15

Mijne krijgt 4 X daags kuil/hooi, 2 X daags muesli zonder en na het werken een dikke kg slobbermeel. Ook heel erg zoeken geweest want ze is heel snel heel heftig en heet maar valt ook snel in. Hier doet ze het fantastisch op.

Jerezano
Berichten: 99
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Wat voeren jullie jullie PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:33

Paarden bij ons op stal in spanje kregen het volgende:

ochtend:handje vitaminebrok / flinke hoop fourage van haver, hier te zien : http://ydegalope.com/vezaavena.htm
zit niet veel haver in, vooral veel om lekker te knabbelen ( stengel ).

's middags een beetje alfalfa ( luzerne ) maar wel in een andere vorm als hier gevoerd word als in vers gedroogd en niet gehakseld , hier te zien : http://www.compraventadecaballos.org/es ... s//navarra

S avonds weer hetzelfde als 's ochtends.

Alleen paarden die hoog in het werk stonden kregen 's ochtends ook 1/2 haver en 1/2 muesli.

Paarden deden het hier super op niet te dik en ook heel goed qua energie, niet te heet en ook zeker niet lui.

Hier te zien: [ITP] Mijn knappe PRE vriendjes

rebecc1994
Berichten: 300
Geregistreerd: 06-03-12
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Wat voeren jullie jullie PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:39

Mijn PRE krijgt momenteel enkel Marstall Force en een handje luzerne naast onbeperkt hooi.
Daar doorheen een schep Equivital Nervo en een beetje brandnetel (ivm met snel dikke benen).
En nog is hij soms knetterheet.

Die van mij is overigens ook goed op gewicht, terwijl hij eerst altijd inviel in de winter (kreeg toen nog geen onbeperkt hooi).
Ben over deze combinatie dus erg tevreden!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 23:41

Hier krijgen ze ook Pure feed balance en veel ruwvoer.
Zo nodig tijdens de rui met wat extra vitamine poeder (YHT).

te vinden op www.purepaardenvoeding.nl

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Wat voeren jullie jullie PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 08:59

Ik rij ongeveer 4x per week, ongeveer 3 in de bak en een keer bos.

Verder heeft hij de hele dag hooi beschikbaar en hij staat op stro.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Wat voeren jullie jullie PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:30

Ik voer het voer van assiepassie op bokt...doet de mijne het heel goed op samen mer elke dag een scheje glucobalance zitten ook vit. op.

Pre's houden van uitdaging en afwisseling..wordt het werk saai of eentonig kakken ze in en verliezen ze drive om te willen werken..

Goed hooi is vereiste en rijd hem niet in het zweet dan verliest hij te veel vocht en zouten, bij een paard kost dat meer tijd om op te bouwen dan bij een mens middels voeding

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:43

Alenthe05 schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd wat jullie jullie PRE voeren. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben er wel achter dat het dieren zijn die heel gevoelig zijn voor suikers en zetmelen. Ik ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen.

Ik merk dat mijn PRE 5 a 6 x per week zn werk niet aankan. Hij is dan moe. Dit moet lijkt mij gewoon kunnen. Ik rij nu 4x per week.

Verder voer ik hem nu 2x per dag 1 kg Fibra Premium; alleen begint hij dit met lange tanden te eten en ik heb het idee dat hij er heel rank van is geworden. Hij was veel voller. Verder krijgt hij goed hooi ed.

Ik ben benieuwd wat jullie voeren.



Misschien eens testen op Piro?
Hoe oud is hij? en is hij in Spanje opgegroeid?

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Wat voeren jullie jullie PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 12:58

@nombrado; hij is geboren en opgegroeid in Spanje. Wat is Piro? Hij is 6 bijna 7.

Gaat googlen

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:08

Mijn PRE krijg 3x daags 3 eierdopjes Metazoa en daarbij Pavo Daily Plus. En 1x daags meng ik er wat lijnzaadolie door. Verder staat hij op hooi en zolang het mogelijk is staat hij altijd een aantal uur op de wei. We werken 6 dagen in de week met hem en hij krijg 1 dag hersteldag.

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Wat voeren jullie jullie PRE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 13:33

@nombrado: ik heb even gegoogled maar hij heeft die symptomen niet.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 14:00

Guusch01 schreef:
Hier een beetje hetzelfde probleem. Mijn PRE krijgt ook elke ochtend en avond 1 schep Fibra premium en verder krijgt hij vrijwel onbeperkt (nat) hooi en gras.
Hier ben ik mee begonnen omdat hij (vooral in de zomer) erg last heeft van jeuk (ZE?).

Afgelopen voorjaar heeft hij erg gehoest en was erg snel moe. Na een maand aan de prednisolon en Ventipulmin eigenlijk geen verbetering. Ik heb hem toen 2 maanden stil gezet. Het hoesten is inmiddels wel over (alleen als hij begint met werken proest/hoest hij nog).

De laatste weken gaat het beter en ben ik het rijden weer aan het oppakken. Hij begint weer wat conditie te krijgen
Komend voorjaar ga ik hem maar beperkt wei geven omdat dit nu al de 2e zomer is dat hij sinds april/mei niet fit is.

Dus ben benieuwd naar andere verhalen.


2 scheppen Fibra is ook wel erg weinig, in 1 schep gaat ongeveer maar 300 gram! Die van mij krijgen 1,5 kg en de ander 2 kg per dag. Werken 6 dagen in de week intensief.

edit: ik heb even op de site van Fibra gekeken maar voor licht werk met onbeperkt hooi staat een advies van 260 gr per 100 kg lichaamsgewicht. Dat betekend als je paard bijvoorbeeld 500 kg weegt is dat 1,3 kg. Dus ruim 4 scheppen op een dag.
Laatst bijgewerkt door Levita30 op 12-11-15 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt