Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 67 van de 83 [ 2063 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70 ... 83  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

CPL topic

 
Profiel   

Super Jackytje, kga het ook proberen als het afkrabsel positief is. De veearts is geweest daarstraks, ben benieuwd, nog niks gehoord, hij ging bellen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-19 21:51 



 
Profiel   

mindful schreef
Super Jackytje, kga het ook proberen als het afkrabsel positief is. De veearts is geweest daarstraks, ben benieuwd, nog niks gehoord, hij ging bellen.

hoi iedereen, afkrabsel is positief voor schurftmijt Chorioptes
ik heb hem gevraagd of ik de Zerox-P mocht gebruiken en dit is geen probleem bij paarden.

@Jackytje
Is het resultaat goed bij jullie ondertussen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-19 06:22 



 
Profiel   

Ik heb gisteren voor de 2de keer behandeld dus ik wacht nog even af voorlopig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-19 08:56 



 
Profiel   

Jackytje schreef
Ik heb gisteren voor de 2de keer behandeld dus ik wacht nog even af voorlopig.

En schuurt ze minder? Ik moet zeggen van sinds ik het voer naar de zero van mijten veranderd heb dat ze drogere benen heeft, minder wondjes ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-19 10:55 



 
Profiel   

Ik heb het idee dat ze minder stampen. Ik heb de benen gisteren ook bijgeschoren. Voorbenen zijn best netjes. Achterbenen toch weer wat wondjes gevonden onder het teruggroeiende behang. Dus de boel weer netjes ingesmeerd.

Ik vond de Zero ook wel interessant maar de luzerne en wortels erin vond ik mwah. (Verkoopster zei dat t voor t oog was, tja snap ik maar ik hoef dat allemaal niet in een voeder) En omdat het niet gecocentreerd is moet je er weer zo veel van voeren om aan vit/min behoefte te voldoen. Daarnaast las ik op t proefzakje dat het een aanvullend paardenvoer is? Vond ik vreemd haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-19 13:40 



 
Profiel   

ik geef in de winter zowiso wat vitaminen extra, Ze staat mooi en met een glanzend vacht(je) dus ik denk wel dat ik goed bezig ben, het verschil is toch te zien.
Wat voer jij weer Jackytje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-19 17:51 



 
Profiel   

Ik voer Pavo Vital (100 gr) en Pavo FibreNuggets ca 400 gr. Merrie krijgt wel nog Bodybuilder bij van Mijten want die staat snel schraal. Vind t wel jammer dat er melasse in zit, maar t helpt wel goed dus durf niet goed er mee te stoppen. Ben wel aan t afbouwen nu ze ook op gras staan af en toe en ze dus voldoende vit e binnenkrijgt zo. :) Ook 50 gr proferm probiotica.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-19 18:36 



 
Profiel   

in veel voer zit melasse, ze doen dat om het smakelijker te maken en te binden dacht ik

daarnet het poeder op de benen gedaan, wat een werk, heb bijna evenveel binnen als er op haar sokken hangt :')
Zou je dat poeder niet wat mogen bevochtigen om aan te brengen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-19 20:30 



 
Profiel   

Heb je het enkel op de benen gedaan? Ik doe ook streep over de rug. Best doen als er niet te veel wind is idd, poeder everywhere :') Nat maken geen idee, gok dat je dan misschien de werking verliest.

Klopt, melasse is bindmiddel en maakt de boel smakelijker. Maar eigenlijk is het pure suiker. Dus ik ben er geen enorme fan van en probeer het zo veel mogelijk te vermijden :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-19 20:48 



 
Profiel   

ja heb ook op de staartaanzet en wat op de rug gedaan, het is idd moeilijk te doseren.
Ik ben denk op de helft gestopt = 200 gr zoals ze als maximum dosis voorschrijven, denk wel dat ze zo'n 700 kg weegt.
Ik ga eens proberen of ik het poeder in een grote spuit van 50ml krijg en zo tussen de haren kan 'opspuiten'
Er gaat veel verloren vind ik als je inwrijft

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-19 21:10 



 

mindful schreef
ja heb ook op de staartaanzet en wat op de rug gedaan, het is idd moeilijk te doseren.
Ik ben denk op de helft gestopt = 200 gr zoals ze als maximum dosis voorschrijven, denk wel dat ze zo'n 700 kg weegt.
Ik ga eens proberen of ik het poeder in een grote spuit van 50ml krijg en zo tussen de haren kan 'opspuiten'
Er gaat veel verloren vind ik als je inwrijft


Ik spring er even tussen. Wat voor poeder gebruik je?

Ik gebruik sindskort diatomeeënaarde en deed het eerst ook met de hand. Afgelopen week heb ik het in een fles gedaan (AA fles maar ne kan ook zo’n drinkfles met een trekdop nemen) met behulp van een trechter en dit is zooo veel makkelijker aanbrengen! Wel mega stofwolken maar de poeder komt wel overal waar ik het wil hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 07:20 



 
Profiel   

Melasse is inderdaad smakelijk, het bestaat voor 50% uit suiker. Daarnaast is het behoorlijk vitamine- en mineraalrijk, hoewel dat voor de kleine hoeveelheden, vaak maar maximaal 3-5%, ook weer niet zo'n grote impact heeft. 3-5% melasse betekent dus 1.5-2.5% suiker toegevoegd. Niet vreselijk spannend dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 07:54 



 
Profiel   

@Dominique, deze [ img ]
[ img ]
Is echt een gedoe met deze bus. Heb kleine gaatjes geprikt in de aluminium afsluiting maar het is moeilijk om tussen de haren te mikken. Ook onhandig om vast te houden. Heb je een foto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 12:55 



 

Ah ja!

Ik kan straks wel even fotos maken als ik op stal ben! Ging een wereld voor me open nu ik het op deze manier doe haha. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 14:27 



 
Profiel   

Of een lege fles afwasmiddel goed omspoelen en laten drogen. Die tip kreeg ik voor de diatomeeënaarde ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 17:26 



 

Zo’n drinkdop! Of idd van een lege fles afwasmiddel.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 21:05 



 
Profiel   

oooh dankjewel! Jaan en Dominique
ik had het nu in een drinkbus gedaan, geen idee of dat gaat lukken
vandaag schuurde ze nog altijd erg met haar benen, wanneer mindert dat? of zou ik opnieuw beginnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-19 21:17 



 
Profiel   

Mijn 3-jarige begint helaas al de eerste tekenen van CPL te krijgen. Op 1 achterbeen in het spronggewricht zit een korstige wond die maar niet dicht wilde met zalf van de veearts. Ik heb hem vorige week behandeld met Cydectin, een paar dagen geleden zijn benen gewassen met betadine shampoo en smeer nu dagelijks groene leem op de wond. En ik ben blij!! In 3 dagen tijd is de wond al bijna helemaal dicht! Positief dus, we hebben iets gevonden wat hem helpt.

Daarnaast gelezen dat kleefkruid een goede ondersteuning is voor het lymfe systeem. Dus ik had hem een handje gegeven en was bijna m'n hand kwijt :+ Hij vindt het super lekker en mijn tuin staat vol met die zooi. Dus dat komt mooi uit! Ik heb een hoop geplukt en dat ligt nu te drogen in m'n garage. Elke dag krijgt hij een flinke pluk.

Ondanks dat hij er zo jong al last van krijgt: so far so good.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 21:51 



 
Profiel   

tjaakje schreef
Mijn 3-jarige begint helaas al de eerste tekenen van CPL te krijgen. Op 1 achterbeen in het spronggewricht zit een korstige wond die maar niet dicht wilde met zalf van de veearts. Ik heb hem vorige week behandeld met Cydectin, een paar dagen geleden zijn benen gewassen met betadine shampoo en smeer nu dagelijks groene leem op de wond. En ik ben blij!! In 3 dagen tijd is de wond al bijna helemaal dicht! Positief dus, we hebben iets gevonden wat hem helpt.

Daarnaast gelezen dat kleefkruid een goede ondersteuning is voor het lymfe systeem. Dus ik had hem een handje gegeven en was bijna m'n hand kwijt :+ Hij vindt het super lekker en mijn tuin staat vol met die zooi. Dus dat komt mooi uit! Ik heb een hoop geplukt en dat ligt nu te drogen in m'n garage. Elke dag krijgt hij een flinke pluk.

Ondanks dat hij er zo jong al last van krijgt: so far so good.


Kleefkruid kan je ook prima vers voeren. Hier krijgen ze ook dagelijks Eem flinke bos

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 22:03 



 
Profiel   

Vers lust hij het ook prima inderdaad. Maar ik wil ook wat gaan drogen als wintervoorraad. Hoeveel vers kleefkruid voer jij per paard? Wat is een flinke bos?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-19 22:43 



 
Profiel   

Vraagje is dit cpl?
[ img ]

Rechtsonder is van vandaag rechts in het midden is zoals het 1.5 jaar geleden was?

De andere foto's zijn van zoals het gekke plekje ongeveer 2 jaar geleden was.

Het plekje is een soort droge open gebarsten korst het zit voor op de sprong. Het plekje is een is een grote poos weg geweest nu is het weer terug. Ow ja ze jeukt er niet aan en staat niet te stampen.

De pony krijgt handje muesli met hartog mix digest.Over de dag 4x kuil verdeeld. Voor de rest staat ze van 9 tot 5 buiten en krijgt ze 6 dagen vd week beweging: rijden/ longeren.

Ooit heb ik het dus weg gekregen maar weet niet meer hoe heb toen hydrocortiederm, honing zalf, betadine zalf, vaseline en ook poosje niks gedaan. Haren hou ik kort. Da wist het toen ook niet.

Stel het is cpl wat kan ik er aan doen dat de huid minder strak staat, kan ik wat met kruiden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 20:03 



 
Profiel   

is denk ik wat ze hier rasp noemen.
in engeland noemen ze dit sallenders .
via google kun je wel info krijgen.
het is verhoogde aanmaak van talg op die plek
niet teveel aan zitten, hou het eventueel wat vet met een olie, of vette zalf en voorzichtig de korstjes er uit kammen.

heb je facebook?
in deze groep word heel veel info over behandeling gedeeld.

https://m.facebook.com/groups/905665046138885/

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 20:32 



 
Profiel   

Dit zit aan de binnenkant van de hak denk ik, toch?

Mijn paarden hebben dit allebei, de een (CPL'er) erger dan de ander (vrij van CPL/heel licht gevoelig voor suikers).
Ik heb zelf het idee dat dit inderdaad door talgaanmaak komt, maar ook door een toch wat beschadigde/vereelte huid door mijten.. En als die huid op die plek wat droog en hard/eelt-achtig is en het been buigt daar heel regelmatig dan kan die huid stuk gaan, kloofjes vormen, en open springen.
Ik denk wel dat paarden die hier veel last van hebben ook gevoeliger zijn voor CPL.
Ik behandel het zelf door de haren daar wat korter te houden en de plek steeds goed vettig te houden met uierzalf. Zo blijft de huid zacht en wat elastischer, en heb je minder kans op kloofjes en open wondjes.
Goed letten op mijten en suikers in het voer lijkt hier ook te helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 22:01 



 
Profiel   

Hallo ik heb niet alles gelezen het is zoveel bijna 70 blz, dus sorry als mijn vraag al ergens staat.

Mijn tinker heeft in haar voorknieholte overproductie van talg. Het is nu een dikke rand in haar knieholte geworden van haar linkerbeen. Ze bijt er niet aan, jeukt er niet mee, loopt niet kreupel. Haar been is wel dik geworden ook, dus ik denk aan CPL. Qua voeding ga ik maatregelen nemen.

Ik dacht het misschien ongemakkelijk voor haar was, dus ik ben een paar dagen geleden begonnen met babyolie en uierzalf de laag korstige talg zachter te gaan maken. Maar ik mag er nu niet meer aankomen van haar. Dat wordt een probleem. Ik wil het wegknippen of scheren, maar zonder verdoving gaat dat niet. Iemand anders een ander been op laten tillen gaat ze door het lint en steigeren etc. ik kan dus ook niet dichtbij komen om een foto ervan te maken, maar je ziet toch niets door de dikke haren.

Nu vraag ik me het volgende af: Als een paard er schijnbaar geen last van heeft en ook al lijkt het een dikke ribbel, is het dan noodzaak wat te doen aan die dikke ribbel opgehoopte talg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 12:06 



 
Profiel   

Zit het in de knie of kootholte? CPL zit voor zo ver ik weet meestal in de kootholte en pas in vergaande gevallen gaat het naar boven.
Mijn bijrijd fries heeft flinke cpl in de achterbenen maar daar mag ik zonder problemen aankomen.

Als het wel CPL is, wel in de gaten houden maar zo lang het droog is en het geen vieze plek wordt lekker laten zitten. Je zou lymfdrainage kunnen proberen maar dan moet er wel aan de plek gezeten worden.

Is het niet een abces?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 12:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 67 van de 83 [ 2063 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70 ... 83  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen