CPL topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-23 19:53

Daarom onder andere hier voor cydectin pour on gekozen omdat dit kennelijk ook mee helpt met omgeving bestrijden. Al hebben wij het voorjaar eerst de inloop stallen volledig leeg gehaald en afgesloten en daarna 2 behandelingen met cydectin (herhaald na 8 dagen) gedaan en stallen volledig ontsmet. Vervolgens stalmatten er in gedaan en nu al maanden alleen stalmatten in stal. Dit najaar starten we met cydectin voordat we starten met bodembedekking. Hopelijk helpt het.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 15:18

Herkent iemand dit misschien als iets van CPL?
Afbeelding


Ik heb deze pony 2 maanden geleden gekocht en ze bleek cpl te hebben. Flinke mijteninfectie ook en veel pijn haar benen. Na de behandeling tegen de mijten ging het al een stuk beter, ze krijgt kleefkruid, brandnetel en goudsbloem, staat in een paddock paradise, krijgt dagelijks extra beweging en de MLD therapeut is inmiddels 2x geweest.
Na de eerste behandeling kreeg ze na een paar dagen een nieuw wondje op ditzelfde been boven de kogel en nu na 1,5 week deze scheur op de kroonrand, geen idee of het verband heeft maar ik ben van mijn vorige chronisch zieke pony gewend om alles bij te houden om juist verbanden te kunnen zien.
Verder geen nieuwe wondjes sinds ik haar heb, enkel wat oude die nog moesten genezen en de meeste zijn dat inmiddels al helemaal.

Haar hoeven waren ook wat verwaarloosd, geen goede smid gehad, na het scheren was ineens heel duidelijk te zien hoe slecht de stand van haar hoeven was dus dat zijn we aan het corrigeren. De kwaliteit van haar hoeven is verder wel echt mooi. Alleen kwam ik na het scheren dus ook oude wondjes tegen op de kroonrand, dus ik heb een vermoeden dat dat wellicht hetzelfde was als deze nieuwe. Beide zaten aan de voorkant van de voorhoeven, wel al dicht maar duidelijk oude wondjes op de aanhechting van de hoef. Smid dacht aan oude hoefzweertjes.

Wondje van de foto is imo geen hoefzweer, het is droog, geen pus, geen wondvocht, geen bloed. Vlees ziet er van binnen ook normaal uit. Ze is niet kreupel, ook niet geweest, ze reageert niet als ik eraan zit. Het is echt gewoon alsof de huid los laat van de hoefwand. Heb de smid ook al een berichtje gestuurd maar het is natuurlijk weekend. Mocht het morgen nog erger zijn of als ze kreupel wordt oid zal ik uiteraard ook direct de veearts laten komen maar gezien ze er totaal geen last van lijkt te hebben heb ik het nu enkel schoon gemaakt en een wondzalfje erop gedaan.

Omdat ik van die kleinere plekjes vermoed dat ze hetzelfde waren als deze en het plekje boven de kogel ook zo'n gebarsten huidspleetje was vraag ik me af of dit dus bij CPL hoort of dat het misschien toch iets anders is. Ik kan er online iig weinig over vinden.

ellepel

Berichten: 47347
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 15:30

kan het geen wond zijn door ergens tegenaan schuren, of anders open gehaald ?

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 15:39

Dat dacht is gisteren wel idd. Maar ik heb niet eerder meegemaakt dat het dan na een dag zoveel verder open en dieper was gescheurd. Al kan ze wel behoorlijk lomp doen met die benen |o

Heresy

Berichten: 70
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Mayrhofen, Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 17:15

Hi! Ik kom ook even binnenvallen! :)
Mag ik vragen wat voor scheermachine jullie gebruiken?
Ik heb de benen van mijn paard nu de eerste keer met de grote scheermachine van een stalgenoot gedaan, maar vond het toch lastig om met dat grote ding overal goed bij te kunnen.
Zou een tondeuse bijvoorbeeld ook genoeg zijn of mist die de kracht voor de vrij stugge haren?
Alvast bedankt! :D

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 18:27

Ik gebruik gewoon een grote. Heenworstelen er vanzelf handig mee, zeker als je paard gewoon braaf staat

ellepel

Berichten: 47347
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 18:45

ik heb voor het groffe scheerwerk een premiere eagle geloof ik, in elk geval geen hele dure.
en voor tussentijds kort scheren een sectolin se-210

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 19:13

Ik gebruik een Liveryman Harmony Plus, heerlijk ding. Stil en sterk. En ze hebben brede messen eventueel.

miranda_x

Berichten: 881
Geregistreerd: 30-01-07

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 21:26

Ik gebruik een Heiniger saphir, met een sectolin kom ik niet door de haren heen.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 20:20

Wij hebben oud en vertrouwd een aesculap. Had ik vroeger in dierenasiel al voor verwaarloosde honden vachten en nu ook voor de paarden benen.

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 08:00

Moser Max 45.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 09:14

Mijn CPL’er zet zijn achterbeen die het meest aangetast is vaak op een bijzondere manier neer. Nou zat ik mij af te vragen of je met CPL ook anders kan bekappen zodat ze er minder last van hebben. Weet iemand of dat iets is wat kan helpen?

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:12

Heeft iemand van jullie ervaring met Heltie Horse ‘Schuren en stampen’? Ze raden zelf dit product aan voor paarden met mijt, als alternatief voor chemische middelen.

Ik zit eraan te denken om het te geven ter ondersteuning, naast periodieke injecties met dectomax.

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:59

Berdien schreef:
Heeft iemand van jullie ervaring met Heltie Horse ‘Schuren en stampen’? Ze raden zelf dit product aan voor paarden met mijt, als alternatief voor chemische middelen.

Ik zit eraan te denken om het te geven ter ondersteuning, naast periodieke injecties met dectomax.

Heb je een ingrediënten lijst?

Het lijkt mij allemaal maar quatsch.. net zoals Finecto.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:12


dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 13:25

Ik moet zeggen dat wij forse mijten besmetting hadden. Dit voorjaar goed behandeld met cydectin pour on en 10 dagen later herhaald. Volledig weg. Hele zomer seizoen geen last. Dit najaar gingen we twijfelen en behandeling herhaald en helemaal schoon! Het kan dan troep zijn maar als het zo goed werkt voor zulke lange periodes dan ga ik niet 'aanmodderen' met andere middelen als ik eerlijk ben. Zeker omdat dit ook de omgeving mee pakt wat extra fijn is

vikawiek

Berichten: 1489
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 14:15

Berdien schreef:
Heeft iemand van jullie ervaring met Heltie Horse ‘Schuren en stampen’? Ze raden zelf dit product aan voor paarden met mijt, als alternatief voor chemische middelen.

Ik zit eraan te denken om het te geven ter ondersteuning, naast periodieke injecties met dectomax.

Met dit specifieke product heb ik geen ervaring, wel met Pig oil. Dat is paraffine olie met zwavelbloem poeder. Dat smeerde ik ter ondersteuning. Mijn paard had echt een hardnekkige mijtinfectie en we stonden bijna elke maand wel te wassen, met dit spul bleef het weg

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 16:31

dierenfan schreef:
Ik moet zeggen dat wij forse mijten besmetting hadden. Dit voorjaar goed behandeld met cydectin pour on en 10 dagen later herhaald. Volledig weg. Hele zomer seizoen geen last. Dit najaar gingen we twijfelen en behandeling herhaald en helemaal schoon! Het kan dan troep zijn maar als het zo goed werkt voor zulke lange periodes dan ga ik niet 'aanmodderen' met andere middelen als ik eerlijk ben. Zeker omdat dit ook de omgeving mee pakt wat extra fijn is

Hier ook enorm tevreden. Ik heb behandeld in februari 2023 en nog altijd geen jeukende paarden. Ik wacht af tot ik terug merk dat ze last beginnen krijgen voor ik herhaal, mede omdat het toch wel straf spul is. Het heeft heel lang geduurd voor het schilferen van de huid wegtrok bijvoorbeeld. Dan ook nog niet gesproken over de voorzichtigheid met veelvuldig gebruik ervan ivm resistentie tegenover ontworming (moxidectine).

Het kost een flink bedrag maar door de effectiviteit dubbel en dik waard.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:08

Dat is een hele mooie lange periode! Ik zal het overleggen met de DA morgen. Nu eerst 2x Dectomax om de boel per direct rustig te krijgen, nu dus weer tijd om andere opties te onderzoeken.

Cydectin is alleen via de DA te verkrijgen toch?

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 19:56

Berdien schreef:
Dat is een hele mooie lange periode! Ik zal het overleggen met de DA morgen. Nu eerst 2x Dectomax om de boel per direct rustig te krijgen, nu dus weer tijd om andere opties te onderzoeken.

Cydectin is alleen via de DA te verkrijgen toch?


Ja klopt en voordeel is dat cydectin niet de boel rustig maakt maar gewoon maandenlang het probleem volledig op lost. Wel opletten dat CPL lijders veel hogere dosis nodig hebben. Dit omdat het anders niet of onvoldoende werkt en dan heb je weer dat resistentie verhaal. Het is ook ontworming dus let daar ook op. Mogelijk qua ontworming minder effectief dan bij koeien omdat die het op de rug krijgen en paarden op de benen aldus mijn dierenarts. Ons CPL paard krijgt 60 ml per been (1000 kg) en de andere 25 ml per been (800 kg) moet wel zeggen dit najaar hebben we 45 ml gedaan per been bij CPL paard omdat zijn benen zoveel rustiger zijn en zoveel minder heftig aanwezig dus verwachten dat opname ook veel beter is

ellepel

Berichten: 47347
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 20:03

ik lees dat de dosering 1ml/10 kilo is?

dan verbruik je eigenlijk best wel veel.
ik heb de spotinor,maar dat is veel lager doseren,dan ben je met een 10ml wel klaar :j

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 20:05

Cydectin is ook mijn heilige graal wat mijten en luizen betreft :j

Maar wel goed doseren, toedienen en herhalen tussen de 10 en 14 dagen!

Sinds ik weet dat mijn paard pssm heeft en op een pssm management staat heb ik geen last meer van mijten.

Afgelopen voorjaar helaas toch weer mijten maar dat bleek een gevolg te zijn van een verkeerde partij hooi die te hoog in suiker en eiwit zat (van bemest land). Geloof dat daarvoor najaar 2018 de laatste keer was dat ik moest behandelen. En ja ik heb een 9jarig NLtrekpaard met cpl in de eerste gradatie die al 7 stabiel is op de benen en behalve dit jaar nog nooit de sokken van zijn geschoren.

ellepel

Berichten: 47347
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 20:10

he zat er dan mijt in dat hooi?

ja dat kan natuurlijk wel,die beesten zitten overal.
ging hier verder ook prima, zag gister wel weer wat gestamp ,maar het kan ook toch irritatie zijn door het geweldig mooie weer en de blubbersokken nu.

Floortje_NL

Berichten: 165
Geregistreerd: 13-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:00

ellepel schreef:
he zat er dan mijt in dat hooi?

ja dat kan natuurlijk wel,die beesten zitten overal.
ging hier verder ook prima, zag gister wel weer wat gestamp ,maar het kan ook toch irritatie zijn door het geweldig mooie weer en de blubbersokken nu.

Mijt krijgt de kans als het lichaam uit balans is. De natuurlijke weerstand is niet optimaal en mijten profiteren daarvan.

Ik vergelijk het vaak met eczeem bij mensen. Die aandoening is ook iets wat voor en groot deel van binnenuit komt. Aangeboren dan wel als een reactie op voeding of omgeving.

Naast een pssmer heb ik hier ook een mini staan met ernstige zomereczeem. Schuurde zich op haar vorige plekje waar ze op de wei kwam (zandgrond) tot bloedens toe kapot over haar hele lijf. Voorlok, buik, liezen alles kapot. In de winter altijd problemen met luis en schimmels. Mijn vriendin aangeboden het bij mij te proberen op een zandpaddock met alleen hooi en een balancer. Alternatief was inslapen of duimen dat ze iemand aan zee kon vinden voor een zwarte mini shet. Staat nu inmiddels 2,5 jaar bij mij en heeft nooit meer ergens last van gehad.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 08:13

ellepel schreef:
ik lees dat de dosering 1ml/10 kilo is?

dan verbruik je eigenlijk best wel veel.
ik heb de spotinor,maar dat is veel lager doseren,dan ben je met een 10ml wel klaar :j


Bij CPL wordt door de huid het spul heel veel lastiger opgenomen. Beetje vergelijken met olifantenhuid. Omdat het spul er dan zo slecht doorheen komt wordt aangeraden te verdrievoudigen. Dus 1000 kg paard is normaal 100 ml dus 25 ml per been. X3 is 75 ml per been. Omdat wij gelukkig! Niet in vergevorderd stadium CPL zitten hebben wij 60 ml gepakt. Dat sloeg goed aan dus laatste x 50 ml per been omdat er eigenlijk ook nog bijna geen teken van mijten was (1 plekje). En de benen zoveel beter waren.

Iets overdoseren is meestal wel handig en omdat ons niet CPL paard wel sokken heeft hebben we hem voor 800 kg paard toch 25 ml gegeven per been.

Uiteraard alles in overleg met dierenarts!