CPL topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happysil
Berichten: 121
Geregistreerd: 10-01-11
Woonplaats: In het mooie oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 04:04

Hoihoi, hopelijk dat mensen mij hier kunnen helpen.
Heb een trekpaard wat op dit moment hooi uit plastic krijgt.
Nu beginnen zijn benen (cpl) ontzettend op te spelen. Eerder kreeg hij gewoon kleine baaltjes hooi.
Nu kan ik een paar grote balen hooi kopen waar geen plastic omheen zit.
Kan ik deze aanschaffen of is baaltjes hooi toch beter?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 07:53

Droog hooi zal sowieso beter zijn, maar welke van de twee soorten het beste is hangt af van de hoeveelheid suiker die erin zit.

Happysil
Berichten: 121
Geregistreerd: 10-01-11
Woonplaats: In het mooie oosten

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:44

Ja dat klopt. Maar zal erbij een grote ronde baal, het hooi middenin niet gaan fermenteren. Wat je eigenlijk ook hebt met hooi in plastic.
Want dan heeft het niet zoveel zin om grote ronde balen op te halen.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:07

Nee hoor, grote balen hooi maken geen verschil tov kleine baaltjes hooi. Hooi is hooi.
Kan natuurlijk wel een verschil in zitten met suikers en dergelijke, afhankelijk van welke partij het hooi komt, maar mijn ervaring is dat cpl'ers meer problemen hebben met de fermentatie van verpakt hooi dan met de specifieke suikers in hooi zeg maar.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 14:36

Maar de ene verpakte baal is de andere niet. Ik heb een CPL’er die bij de ene baal heftig reageerde en bij andere helemaal niet. Dus verpakt is het niet altijd.

Happysil
Berichten: 121
Geregistreerd: 10-01-11
Woonplaats: In het mooie oosten

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 20:28

Lastig, dan denk ik dat ik toch een aantal ronde balen probeer. Kan ik altijd nog overstappen op klein.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 19:28

Zijn er hier ervaringen met paarden die kreupelen/niet tactmatig lopen door CPL? Of wisselend? Iig locomotie problemen hebben.

Mijne lijkt een beginnende uitbraak te hebben. Benen zijn wat voller en spontaan struikelde ze meer maar lijkt ook de benen niet goed aan te sturen of aan te voelen. Nou is me dat vaker opgevallen.

En kan een uitbraak ook getriggert worden door vaak gestoken worden door muggen? Teken?

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:00

Het lijkt me wel.
Als de uitbraak komt met zwelling, kan ik me voorstellen dat bepaalde gevoelszenuwen daar wat verdrongen worden, of dat het lastiger is om dat been "sneller" te verplaatsen.
Bij diepe kloven en wondjes lijkt me ook logisch, telkens ze hun been plooien trekt dat tegen of spat dat weer open. wij kreupelen ook als we een blaar hebben of bij bv een ferme snede of schaafwonde op je knie bv.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 18:36

Hallo dames,

Na heeeeel lang niet actief geweest te zijn op boktor, ben ik toch hier weer terecht gekomen .

Mijn trekpaard heb ik inmiddels bijna 17 jaar... al due jaren al cpl, onder controle.
Nu, inmiddels 23 jaar, heb ik tot mn schrik maden ontdekt ...
Ik heb het uitgespoeld en zo ver mogelijk verwijderd, met een borstel ' gescrubt' en de sok ingesprayt met veerust. welke tips hebben jullie?.
Hoe kom ik bijvoorbeeld aan sebacil, wat ik veel als tip zie..
Ik ben bang dat haar weerstand wat minder aan het worden is, ze wordt magerder en krijgt wat kwaaltjes... ze heeft een prachtige leeftijd, maar ik wil haar nog lang niet kwijt.

Alle tips zijn van harte welkom

Ze staat al 24/7 buiten, suikerarm hooi, beperkt gras alleen in het najaar en winter aanvulling met melasse vrije muesli...

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:00

Sebacil/Sarnacuran/Byemite is allemaal met Phoxim als actief bestanddeel. Kan je enkel verkrijgen via de dierenarts. Helaas merk ik (net zoals vele andere) dat dit product zijn werkzaamheid aan het verliezen is. Bovendien is de werkingsduur maar vrij kort, waardoor je quasi geen nawerking hebt die de mijten tegenhoudt. Het is een echt contactproduct. Overigens is dit een product tegen de mijten, niet persé tegen vliegen/maden. Ik ben er niet zeker van of het deze ook zou doden.

Waar ik anekdotisch goeie verhalen van heb gehoord is dit product: https://www.amazon.co.uk/Battles-Summer ... B003Y3SSE0

Verder raad ik je aan ook eens deze website te bekijken: https://chronicprogressivelymphoedema.com/

Ohja, een waterblazer voor honden kan ook interessant zijn. Daarmee heb ik de maden er zo zien uitgeblaasd worden. Gaat echt tot in de diepe plooien.

Verder kan je ook zoeken naar vliegenbeschermers voor de benen (of deze zelf maken). Alleen zijn deze erg moeilijk te vinden in zulke grote maten. The Big Horseshop ging er speciaal laten maken maar had daarvoor genoeg afmetingen nodig. Helaas hadden ze veel te weinig inzendingen en is dat dus niet gebeurd..

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:14

Alain van de paardenjaccuzzi is er ook mee bezig geloof ik, maar ik vraag me af of die dingen blijven zitten.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 11:53

die maden zijn echt vreselijk.
je kunt bij de dierenwinkel een middeltje halen tegen myasis bij konijnen.
dat helpt erg goed om ze er uit te krijgen.
dit

https://www.medpets.nl/myiasis-spray/?g ... &var=15671
ga anders even googlen op myasis, dan vind je wel meer info over hoe aan te pakken.
en rosita, kijk wel dat je genoeg eiwit in het voer geeft.
zeker met cpl en de leeftijd wel belangrijk om genoeg te geven.
hier vorig jaar bij de tinkerruin maden gehad,maar ik had nog spotinor staan en dat tussen de ribbels gedaan en toen was het ook over.

oh ja ik bedenk me met dat de veearts vorig jaar nog zei dat sommige mensen wel een ivermectine wormenkuur er tussen spuiten omdat dat ook tegen maden zou helpen.
succes, echt naar om te moeten doen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 12:56

Ik gebruikte ook sebacil tegen maden. Ik deed het verdunde spul in een onkruid drukspuit van 10 liter. Zo kon ik heel makkelijk tussen de sokken in komen zonder ver te hoeven bukken, en kon ik ook veilig de plekken aan de achterbenen spuiten als daar maden zaten.
Na zo’n behandeling zag je ze overal kruipen op de grond, en waren de benen weer schoon.
Daarna deed ik ze meestal goed wassen met betadine shampoo en/of teatree shampoo. Ook goed tussen de plooien, dat waren vooral de plekken waar de vliegen op af kwamen.

In die vervelende periodes kocht ik vaak panty’s die ik dan om het been trok tegen de vliegen.
Afbeelding

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:10

Bedankt voor alle antwoorden...
Voor nu heb ik het gewassen met betadine en een borstel, 3 dagen, de maden zijn zo te zien weg en het ziet er rustig uit. 1 nat plekje, die hou ik goed in de gaten
Verder veerust rondom gespoten en ben nu aan het lezen/ informeren over overige middelen.

Eiwitten. Das ook een goede tip, nog advies wat hiervoor aanvullend een goede is?
Ivermectine ertussen is ook zeker het onderzoeken waard ..

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8311
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:26

Eiwitten om puur te voeren is Fibrebeet wel fijn voor, moet je alleen wel een cpl'er hebben die tegen lucerne kan. Je zou ook weipoeder bij kunnen voeren.

Ivermectine niet op open plekken smeren, dat is heel pijnlijk :=
Dus echt dubbel zeker weten dat die plekken dicht zijn.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 09:09

Dankjewel! Luzerne en mijn paard is niet de beste combi... sowieso veel eiwitten niet. Maar het is steeds weer afwegen wat zwaarder weegt..
Sinds vorig jaar krijg ik haar niet meer goed op gewicht, ze is stabiel, maar wel iel...ze stond nooit op volledig gras, nu voeg ik dat wel meer toe. Waarvan ik nu vermoed dat haar cpl een ' uitbraak ' had.. suikers en eiwitten. Daarbij is ze insuline resistent en heb ik beiden tot nu toe al 16jaar stabiel weten te houden, maar ouderdom komt blijkbaar met gebreken

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 09:15


Hhilde

Berichten: 7441
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 19:36

:wave:

Mag ik de ervaringsdeskundigen CPL hier wat vragen?

In de zoektocht naar een paard kom ik langs een fantastisch paard, waarvan de eigenaar aangeeft dat ze beginnende CPL heeft. Het is een merrie van 16 jaar oud. Ik heb helemaal geen ervaring met CPL… vandaar dat ik dit topic aan het doorspitten ben.

Zouden jullie een paard met CPL aanschaffen of daarom laten staan? Is het echt goed onder controle te krijgen met de juiste zorg en wat voor kosten komen daarbij kijken?

Alvast onwijs bedankt!

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 19:39

Ik heb geen paard met CPL gehad maar er wel mee te maken gehad, maar ik zou zo'n paard echt absoluut laten staan.

Kaatastrof

Berichten: 6261
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 19:41

Afhankelijk van de ernst, en in dit geval dus een paard met effectief beginnende CPL op de leeftijd van 16 jaar, zou ik het paard nog durven nemen ja. Als je management goed zit dan lijkt mij de kans dat het nog veel erger wordt relatief klein. Heb je toevallig foto's van de benen?

That being said, wil ik persoonlijk geen sokkenpaard meer door al het extra werk die erbij gepaard gaat. Zeker als je een chronische stamper/hardnekkige mijteninfectie hebt is het geen lachertje. Maar dat ben ik. :)

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 20:10

met beginnende cpl en geen al te dikke ribbels en plooien zou het misschien nog kunnen
maar het is echt een rotaandoening als er wel veel plooien en bobbels zijn.
helemaal nu met het warme weer. met de vliegen en er kan nog zoveel meer ellende bij komen -O-

hier trouwens ook, als mijn tinker merrie er niet meer is wil ik nooit weer een tinker.
het is echt wel vaak jeuk, en gedoe met mijt en luis en alle andere been problemen.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 20:37

Nou ik heb een paard met cpl en dan niet eens heftig, hier en daar een rimpel en een bobbel. Maar ik zou het je echt afraden, het is met alles zo uitkijken. Een appeltje en een paar snoepjes kan al chaos veroorzaken omdat suikers echt een dikke vette no-go zijn voor paarden met cpl. Ik had het altijd heel mooi onder controle met het juiste voer etc, maar nu is het toch weer erger geworden en heb ik dus weer mijn voerschema op de kop moeten gooien en dan is het nu dus hopen dat het weer minder word.

Nee een paard met cpl zou ik echt laten staan. Voor mij ook nooit weer een sokkenpaard. Ik zou haar er never nooit om verkopen, maar er een aanschaffen die het heeft nee niet doen....
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 10-08-22 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Hhilde

Berichten: 7441
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 20:55

Onwijs bedankt voor jullie eerlijke antwoorden! Ik lees harde nee’s en twijfels en dat is voor mij voldoende om haar van het lijstje af te halen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 20:56

Beginnende CPL op 16 jaar zou ik zeker aandurven. Dat betekent dat het met goede voeding/verzorging prima onder controle is te houden, anders zou zo'n paard op veel vroegere leeftijd al last hebben gekregen.
Die van mij had met 6 jaar al een kleine rimpel, maar door goede voeding is het nooit verder gegaan dan dat, en inmiddels is hij 22 en heeft nog steeds nergens last van op die rimpel na.
Ik zou een tinker als de mijne zeker zo weer nemen. Als ze na hun 10e nog slanke benen hebben zonder wondjes en knobbels dan is dat voor mij goed genoeg.

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 23:05

Mijn paard heeft sinds een paar dagen (controleer de benen elke keer als ik op stal ben) een bobbel op een van haar cpl benen. Het zou zomaar een nieuwe cpl bobbel kunnen zijn, maar ik vind de bobbel er eigenlijk te 'week' voor.

Voor het rijden voelde ik aan de bobbel en reageerde ze er verder niet op, na het rijden voelde ik er weer aan en toen kreeg ik een reactie (trappen, niet gericht op mij) mogelijk was de reactie ook ik combinatie met last van vliegen.

Het gaat hier echt om een bobbel, terwijl ze verder echt alleen rimpels heeft. Het zit net wat onder de kogel aan de buitenkant. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Ik snap dat het lastig is zo online ik hoop alleen heel erg dat ze misschien gewoon een trap heeft gehad en niet dat haar cpl erger word. :(