Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 75 van de 83 [ 2063 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78 ... 83  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

CPL topic

 
Profiel   

Dextomax al gegeven, 2 spuiten met enige tijd tussen, had weinig effect.
Sebacil of byemite of sarnacuran is geen optie,mevrouw slaat als als je de benen aanraakt, alles dat met water of een spuit of vloeistof te maken heeft gaat ze zodanig over de flos dat het gevaarlijk wordt, zowel voot haar als de omgeving.
Kruiden ook enige jaren gegeven maar merk ik weinig verschil in...
Ik zoek wel even de spotinor op,mss dat er idd resistentie tegen de moxidectine is...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-21 09:03 



 
Profiel   

Dectomax heeft imo enkel nut icm topicale behandeling. Er is namelijk geen zekerheid in hoeverre het de chorioptes mijten bereikt aangezien die niet graven maar op de oppervlakte leven en zich voeden van huiddeeltjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-21 09:17 



 
Profiel   

Hallo allemaal,

Onze paarden hebben veel last van CPL, ik kwam een aantal keer tegen dat behandelen met cydectin pour on heel goed zou werken. Weet iemand hier meer van?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-21 18:28 



 
Profiel   

Cydectin werkt idd heel goed om de mijten weg te krijgen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-21 14:31 



 
Profiel   

CPL staat alleen niet gelijk aan mijten. Mijn merrie heeft CPL maar geen (!) mijt. Laat dus goed onderzoeken of er wel sprake is van mijt, of dat de onrustige/kapotte huid door de CPL zelf komt. Want gif gebruiken op een huid die al niet goed is, daar wordt het echt niet beter van..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-21 14:39 



 
Profiel   

Misschien al eerder genoemd maar geen tijd om alles terug te lezen: lymfedrainage!

Heeft iemand dit bij hun trekpaard of cpl gevoelige paard geprobeerd? Ik ben erg benieuwd naar de werking! *D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 10:23 



 
Profiel   

Er zijn er heel veel die dat bij hun trekpaard gedaan hebben of nog doen.
Ik heb het een paar keer laten doen, maar die masseur veretlde me, dat als ik écht serieus resultaat wilde hebben, ik het in eerste instantie 3x per week moest laten doen en dan daarna kon afbouwen tot onderhoud (en dat verschilt per paard)
Dat werd me echt te duur. Wil wel al jaren zelf de opleiding of iig de basis gaan doen, maar dat is altijd op minimaal 2 uur rijden en lukte eerder niet, maar ga het dit jaar wel echt doen, als alles doorgaat natuurlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-03-21 15:32 



 
Profiel   

Hier goede ervaringen met lymfedrainagetherapie. Mijn paard is er goed van opgeknapt. Heb ook de basistechnieken geleerd van de therapeut. Inmiddels gaat het zo goed dat hij al lange tijd (6mnd) geen therapie meer heeft gehad. Voorheen elke 8wk en ook periodes van elke 4wk. Heb het op gegeven moment gecombineerd met craniosacraal-therapie. Het vult elkaar mooi aan. (1x per 8 weken lymfedrainage en 1x per 8 weken cranio, dus 1x per 4wk een behandeling.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-03-21 21:20 



 
Profiel   

Ik heb afgelopen jaar mijn merrie een paar keer laten behandelen, maar ik vond het te weinig doen. Daarbij kwamen ook de kosten, dat liep mij echt te hard op.

Afgelopen voorjaar is de CPL doorgebroken toen ze op het gras kwam, dus helaas kan ze niet meer op het volle gras. Ze staat in de winter sowieso niet op het gras, maar op de paddock. Straks als het seizoen weer begint komt ze in de 'dieetclub', dat is een groep die niet op het volle gras komt en ook deels op hooi blijft staan. Ik hoop het zo beter onder controle te kunnen houden, in combinatie met glucobalance.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-21 08:53 



 
Profiel   

Kan iemand mij helpen? Ik heb vanmorgen de benen gewassen van mijn merrie en kwam toen dit tegen:

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Weet iemand een middel wat hierbij helpt? Het zijn dikke bulten die enkel groter zullen worden zonder juiste behandeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 16:26 



 
Profiel   

Ja lastig! Ik heb nooit een middel gevonden dat echt goed werkt. Goede voeding deed nog het meest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 18:05 



 
Profiel   

is het al zeker dat het cpl is?
ik zie ook korsten en dus denk ik hyperkeratose.
zou in elk geval kijken voor een goede diagnose.

ik vind zelf toch wel een huidolie erg geschikt.
ik gebruik dan deze
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-baby-h ... /p/2970094

het houd de huid soepel, het weekt de korstjes los en in geval van wrijving tussen de plooien en bulten smeert het zodat dat minder snel open gaat.
is even uitproberen wat werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 18:13 



 
Profiel   

ellepel schreef
is het al zeker dat het cpl is?
ik zie ook korsten en dus denk ik hyperkeratose.
zou in elk geval kijken voor een goede diagnose.

ik vind zelf toch wel een huidolie erg geschikt.
ik gebruik dan deze
https://www.kruidvat.nl/kruidvat-baby-h ... /p/2970094

het houd de huid soepel, het weekt de korstjes los en in geval van wrijving tussen de plooien en bulten smeert het zodat dat minder snel open gaat.
is even uitproberen wat werkt.


Ja het is helaas CPL. Zijn wij hier ook al goed bekend mee, maar dit is een soort ontsteking die van binnenuit komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 18:16 



 
Profiel   

Is er toevallig iemand die kleefkruid en marstall force voert aan hun belgje? En zoja: werkt dit dan?

Onze paarden krijgen elke dag mais (van de geiten) en hooi op dit moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 18:42 



 
Profiel   

Ik heb het heel lang gevoerd :j En ik had ook wel het idee dat het werkte.
Marstall Force voer ik nog steeds aan mijn tinker, prima spul.
Het kleefkruid voerde ik in combinatie met brandnetel, en af en toe mixte ik het ook nog met onder andere goudsbloem, fenegriek en kamille.

Ik zou sowieso verse brandnetel en kleefkruid aanbieden zodra je dat kan vinden. Als ze er zelf naar behoefte van kunnen eten is dat het beste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-21 18:47 



 
Profiel   

Iesje0485 schreef
Is er toevallig iemand die kleefkruid en marstall force voert aan hun belgje? En zoja: werkt dit dan?

Onze paarden krijgen elke dag mais (van de geiten) en hooi op dit moment.

Even heel direct en eerlijk: Maïs eraf, direct! Zetmeel is killing voor CPL.
Kleefkruid vooer ik vers, dus als het groeit. Zag vorige week dat de eerste kleine plantjes alweer boven komen +:)+ Hij vindt het echt heeeeeerrrlijk :j

Die bulten herken ik enorm, ik heb zelf het idee dat het ook komt doordat de elasticiteit van de huid -10 wordt. Die van mij heeft een hematoom gehad op zijn kogel, was best een gat, maar lijkt nu wel 20x zo groot te zijn geworden tijdens het herstel. de huid trekt gewoonweg niet meer samen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-21 19:42 



 
Profiel   

Maïs is idd zeer slecht, ik ken er veel die dat voeren aan trekpaarden, hun benen zien er ook niet uit

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-21 21:50 



 
Profiel   

Hoi allemaal,

Ik kom hier even binnen vallen. Ik dacht altijd dat mijn paard mok had maar door een topic die ik hier op bokt heb geopend begin ik steeds meer te denken dat het cpl is.

Mijn paard heeft er geen last van loopt niet kreupel en ik mag er gewoon aanzitten.

Ik heb al vernomen dat het voer heel erg belangrijk is, ik kwam er al achter dat het huidige voer te veel suikers en zetmeel bevat daarom heb ik dit voer zojuist terug gebracht naar de winkel en een zak Marstall Vito meegenomen.

Echter vraag ik mij zoveel dingen af, ik kan natuurlijk het hele topic doorlezen en dat zal ik beetje hij beetje ook wel gaan doen. Maar ik hoop eerlijk gezegd dat jullie mij alvast een beetje op weg kunnen helpen. :)

Mijn paard had aan de voorbenen last van rasp en dat smeerde ik in met de Friesian expert oil, omdat ik dacht dat ze aan haar achterbenen mok had heb ik die olie ook op haar (mogelijke) cpl gesmeerd. Is dit uit den boze of zou dit wellicht kunnen helpen? Valt mij wel op dat ze een halfuurtje na het aanbrengen van die olie gigantisch hard gaat stampen.

Is het elke dag wassen met betadine scrub goed of kan ik het beter droog laten?

Ik ben nu echt bezig om te proberen het onder controle te krijgen maar ik vraag mij af of ik het niet erger maakt door er continu mee bezig te zijn. Zo heb ik vandaag de plekken waar het zit kaal geschoren heb ik haar de afgelopen 2 dagen gewassen met betadine scrub en smeer ik het nu steeds in met Friesian expert oil (dit omdat ik natuurlijk eerst dacht dat het om mok ging) moet ik hier mee door gaan of stoppen en er gewoon niet meer aankomen?

En dan als laatste vraag: heeft mijn paard het in een erge mate of valt het nog wel mee? Ze heeft het aan beide achterbenen alleen het been van de foto's is het ergste.

Wat overige informatie: paard heeft zo'n 4 jaar geleden een keer bloedvergiftiging gehad en daardoor had ze einschuss aan haar been, misschien dat dit er iets mee te maken kan hebben? Verder staat ze ongeveer 10 a 12 uur per dag op de wei. In de avond krijg ze droog hooi in een slowfeeder en ze kreeg dus brokjes en muesli die te veel suikers en zetmeel bevatte, avond krijgt ze voor het eerst de Marstall Vito.


[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 12:02 



 
Profiel   

Petrichor schreef
Hoi allemaal,

Ik kom hier even binnen vallen. Ik dacht altijd dat mijn paard mok had maar door een topic die ik hier op bokt heb geopend begin ik steeds meer te denken dat het cpl is.

Mijn paard heeft er geen last van loopt niet kreupel en ik mag er gewoon aanzitten.

Ik heb al vernomen dat het voer heel erg belangrijk is, ik kwam er al achter dat het huidige voer te veel suikers en zetmeel bevat daarom heb ik dit voer zojuist terug gebracht naar de winkel en een zak Marstall Vito meegenomen.

Echter vraag ik mij zoveel dingen af, ik kan natuurlijk het hele topic doorlezen en dat zal ik beetje hij beetje ook wel gaan doen. Maar ik hoop eerlijk gezegd dat jullie mij alvast een beetje op weg kunnen helpen. :)

Mijn paard had aan de voorbenen last van rasp en dat smeerde ik in met de Friesian expert oil, omdat ik dacht dat ze aan haar achterbenen mok had heb ik die olie ook op haar (mogelijke) cpl gesmeerd. Is dit uit den boze of zou dit wellicht kunnen helpen? Valt mij wel op dat ze een halfuurtje na het aanbrengen van die olie gigantisch hard gaat stampen.

Is het elke dag wassen met betadine scrub goed of kan ik het beter droog laten?

Ik ben nu echt bezig om te proberen het onder controle te krijgen maar ik vraag mij af of ik het niet erger maakt door er continu mee bezig te zijn. Zo heb ik vandaag de plekken waar het zit kaal geschoren heb ik haar de afgelopen 2 dagen gewassen met betadine scrub en smeer ik het nu steeds in met Friesian expert oil (dit omdat ik natuurlijk eerst dacht dat het om mok ging) moet ik hier mee door gaan of stoppen en er gewoon niet meer aankomen?

En dan als laatste vraag: heeft mijn paard het in een erge mate of valt het nog wel mee? Ze heeft het aan beide achterbenen alleen het been van de foto's is het ergste.

Wat overige informatie: paard heeft zo'n 4 jaar geleden een keer bloedvergiftiging gehad en daardoor had ze einschuss aan haar been, misschien dat dit er iets mee te maken kan hebben? Verder staat ze ongeveer 10 a 12 uur per dag op de wei. In de avond krijg ze droog hooi in een slowfeeder en ze kreeg dus brokjes en muesli die te veel suikers en zetmeel bevatte, avond krijgt ze voor het eerst de Marstall Vito.


[ [url=m/R9CQVK.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/KErhws.jpg]Afbeelding[/url] ]


De Friesian oil smeer ik er ook op, werkt prima! Elke dag wassen zou ik niet doen, dan is het erg vaak nat en ze zijn vaak extra gevoelig voor mok.
Heeft iemand ervaring met het inzetten van bloedzuigers? Zie het vaker bij paarden die last hebben van hoefbevangenheid maar volgens de site van een therapeut hier in de buurt zou het ook voor CPL moeten helpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-21 23:52 



 
Profiel   

Beste

Ik kom hier ook even binnenvallen omdat dit het algemene form is.
Hoe kan ik het beste in de zomer cpl behandelen.

We doen al
- veel bewegenen
- vitamine brox zonder lucerne
- behandelen tegen mijt, scheren enz.

Het probleem is het word ook moeilijker en moeilijker het paard te behandelen.
Ze heeft al trauma van de poetsplaats omdat ze weet dat daar water is. We proberen wassen al te beperken omdat ik weet dat het niet fijn is en pijnlijk.

Ze is nu 14 jaar. Wat ik nog moeilijk onder controle krijg is de witte pelletjes/ mok/rasp?
De kloven zijn rustig, soms eentje open maar die benadelen we dan ook apart omzet ze al niet meer in de poetsplaats wil ben ik bang dat ze binnenkort niet meer wilt dat je aan de benen komt.

Ben ook een beetje bang van de zomer. Hebben haar nu net nog maar 3 maanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 16:45 



 
Profiel   

Heb je Facebook? Daar is een groep over CPL, waarin ene 'Alain' regelmatig post over de behandelingen/wasbeurten bij trekpaarden. Daar zou je de benen eventueel eens grondig kunnen laten schoonmaken als het zelf niet lukt.

Verder denk ik dat je al goed op weg bent. Goed behandelen tegen mijten, veel beweging.. Wat ik wel nog mis in je verhaal is de verdere voeding. Staat je paard op gras? Geef je ruwvoer bij, en is dat dan hooi of voordroog?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 17:00 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Heb je Facebook? Daar is een groep over CPL, waarin ene 'Alain' regelmatig post over de behandelingen/wasbeurten bij trekpaarden. Daar zou je de benen eventueel eens grondig kunnen laten schoonmaken als het zelf niet lukt.

Verder denk ik dat je al goed op weg bent. Goed behandelen tegen mijten, veel beweging.. Wat ik wel nog mis in je verhaal is de verdere voeding. Staat je paard op gras? Geef je ruwvoer bij, en is dat dan hooi of voordroog?


Ja gras is al deels te beperken door nu het fructaan gehalte, hooi krijgen ze van hun eigen gras. Dus wat ik daarmee bedoel is waar ze staat hooien ze zelf. Het is ingepakt maar wel vrij droog. Dus denk van hooi kunnen we niet meer verschil mee behalen. Kan het wel eens laten testen omdat het van hun eigen land komt.

Ik heb facboook en volg Alain, zodra die mobiel kan werken kan hij eens komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 17:05 



 
Profiel   

Veel paarden met CPL reageren vrij heftig op voordroog, ook als dat heel droog verpakt is. Dus stel dat zijn benen er niet op vooruit gaan, dan zou je eens kunnen proberen om bijvoorbeeld een maand lang gewoon hooi te voeren en zien of het verschil maakt. Of probeer te regelen dat een van de snedes als hooi wordt verpakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 17:12 



 
Profiel   

En lymfedrainage kan ook goed helpen. Stress verminderen daar waar het kan

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-22 18:11 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Heb je Facebook? Daar is een groep over CPL, waarin ene 'Alain' regelmatig post over de behandelingen/wasbeurten bij trekpaarden. Daar zou je de benen eventueel eens grondig kunnen laten schoonmaken als het zelf niet lukt.

Verder denk ik dat je al goed op weg bent. Goed behandelen tegen mijten, veel beweging.. Wat ik wel nog mis in je verhaal is de verdere voeding. Staat je paard op gras? Geef je ruwvoer bij, en is dat dan hooi of voordroog?

Ik ben met de mijne bij Alain geweest. Was op een punt dat het ook behoorlijk erg kwam en ik er zelf met de producten niet doorheen geraakte.
Ze is in deze zomer naar zijn wasplaats geweest, en nu hou ik het met de cydectin weer onder controle (gewassen, geschoren en ontsmet bij hem, en de dag erop op propere beentjes cydectin en 10 dagen later opnieuw. Nu kan het weer met 3 maandelijkse behandeling, dus heel erg tevreden.
Als hij deze zomer weer zo een dag doet ga ik nog eens denk ik.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-22 09:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 75 van de 83 [ 2063 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78 ... 83  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen