CPL topic

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:13

de mijne heeft in haar voorknie ook dergelijke plekken. Achterbenen hebben duidelijk cpl, voorbenen zijn vrij schoon behalve die plekken net achter de knie. Die zijn ook pijnlijk.
Ik doe er eigenlijk niks aan, behalve behandelen tegen mijten, want ik mag er ook niet aankomen met product van haar. Soms lukt het me er een klodder uierzalf op te smeren.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:15

@Muiz Knieholte. Het is de tinkertalgklier zeg maar in de knieholte van de voorbenen die overproductief is.

Ik dacht zelf dat CPL de dikke benen zijn ten gevolge van het niet goed kunnen afvoeren van afvalstoffen. Ik dacht ook dat het vaak gepaard ging met problemen als rasp, wat ook een voedingsprobleem is.

Dus mijn paard heeft dan 2 problemen denk ik, maar wel gerelateerd aan elkaar.

@Duhelo, aha dat stelt me een beetje gerust, het klinkt idd precies als die van mij

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:25

De plekken achteraan de knie van het voorbeen zijn typische plekken van hyperkeratose. Dit is een genetische aandoening bij Tinkers en andere sokkenpaarden (Veel haar -> overproductie aan keratine)

Mijn ruin haatte het ook als ik aan die plek kwam. Maar ik heb met behulp van positieve beloning dat kunnen oplossen. Telkens als ik er aan kwam, kreeg hij een snoepje. Later opgebouwd dan met een spuitbus waarmee ik behandelde (op de benen wrijven, indien rustig kreeg hij een beloning). Nu kan ik het perfect aanraken zonder problemen. :)

Ik wrijf de korstjes los door te wassen met bv. isobetadine scrub en houdt het haar zo veel mogelijk weg op die plek. Korstjes zijn voedingsbodem voor mijten. In het haar blijft de boel plakken. Het is ook makkelijker af en toe eens in te wrijven met wondzalf indien het plekje opengebeten wordt als het haar kort is.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8290
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:29

Afbeelding

Een beetje dit principe? Heeft de fries hier ook. Door ander voer is het wel flink verminderd maar als iemand een appeltje komt voeren zie ik het meteen in de uitslag. Ik zorg met een vette zalf dat het stuk huid soepel blijft want het heeft de neiging om te barsten.

Cpl zijn echt voelbare ribbels, als daar viezigheid op zit is het meer bijproduct dan de cpl zelf. Ik kan even zoeken of ik daar een mooie foto ergens van heb voor het verschil?

Edit; dit is een foto van vorig jaar toen ze net een uitbarsting had toen ik 3 weken op vakantie was. Ik zorg nu dat het haar kort blijft en het is sowieso veel minder.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:42

Top dank voor jullie reacties. De laatste foto is inderdaad wat ik vermoed bij mijn tinker. Echter ze heeft zoveel haar dat ik er niet eens een foto van kan maken, maar ik voelde dus een ribbel.

Ik zal idd met positieve beloning aan de gang gaan om überhaupt te kunnen vaststellen hoe erg het is of niet.

Hebben jullie paarden er verder ook geen last van? Ze loopt niet kreupel, bijt niet, jeukt niet.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 19:44

Hier hebben ze er denk ik wel last van als het echt opengebarsten/gebeten (?) is.

Ik merk hier ook zeker verschil afhankelijk van de periode in het jaar. Deze zomer had ik het heel goed onder controle. Nu hebben ze weer meer aanmaak. Ik wijt het aan het fructaangehalte in het gras maar geen idee of dat zou kloppen.

Bij mijn merrie zien die plekjes er zo uit:
Afbeelding
^Wittige is zalf

En dit zijn haar achterbenen met milde CPL, geschoren in oktober ergens volgens mij:
Afbeelding
^Waar de lijntjes horizontaal lopen zijn huidverdikkingen waar een platte vinger in past. Zitten ook vaak korstjes in. Gelukkig lijkt het tot nu toe niet erger te worden dan dit..

Ik plan binnenkort terug bij te scheren en korstjes te verwijderen. Ik zal dan nog eens foto's maken van de knieholten ook zonder haar.

ellepel

Berichten: 47336
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:07

monique blijf er gewoon even een weekje helemaal van af?
hoe meer je aan die huid zit te prutsen,hoe meer die talgklier gestimuleerd word.
dat talg lijkt wat raar, maar hoeft niet perse uit die sokken gehaald.
wat je eventueel nog kunt proberen en even overleggen met je veearts is hydrocortiderm er op.
mijn merrie heeft het eens heel erg gehad,mocht er niet eens naar kijken.
dag of wat hydrocortiderm er op en het was weer dicht

wat mij opvalt, mijn Merrie krijgt sinds een tijd extra eiwitten bijgevoerd.
eerst sojaschroot, nu hippalgo bodybuilder.

en raar maar waar, geen gestamp,geen extra korstjes..
hoop dat dat ook zo blijft natuurlijk.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:24

Interessante info allemaal. Ik denk dat ik er beter inderdaad niet had aangezeten. Ik laat het nu inderdaad met rust. Ik heb vandaag gereden en ze geeft geen enkele blijk van pijn. Ze loopt perfect rad. In een week zal ik eens proberen gewoon er weer naar te gaan kijken. LOL. al een grote uitdaging na de paniek van vanmorgen. Ik mag wel haar been optillen voor voetje geven, maar ja, dan kun je niet in de knieholte kijken. Lager optillen heeft ze gelijk door, de slimmerd.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:50

Het is geen talg, maar stukjes huid (keratine). Het is dan wel een artikel dat reclame voor een product maakt, maar de info die er in staat is wel correct https://www.equiderma.com/pages/mallenders-sallenders-b
Oké, je moet er niet dagelijks aan staan prutsen maar af en toe de korstjes weghalen is wel belangrijk om irritatie en ophoping te vermijden. En dus zoals eerder gezegd, de voedingsbodem van Chorioptes mijten zo minimaliseren ;)

Daarbij voer ik mijn merrie al heel lang Bodybuilder en ik heb niet dezelfde bevinding die jij hebt. Maar dat kan aan allerlei zaken liggen.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:20

Ik weet niet of het hier mag maar..

Voor mijn bachelorproef als studente Agro- en Biotechnologie met als afstudeerrichting Dierenzorg bij de HoGent ben ik op zoek naar verschillende Tinkers (min 30 in totaal) van allerlei leeftijden, afstammingen en geslachten. De paarden hoeven geen problemen of CPL te hebben! Liefst binnen regio Gent, Halle, Ninove, Geraardsbergen (België).

Mijn onderzoeksvraag is namelijk hoe vaak CPL of Chronisch progressief lymfeoedeem voorkomt binnen het ras. Hiervoor dien ik verscheidene paarden te onderzoeken. Op basis van een score systeem zal ik bepalen in welke gradatie CPL aanwezig is bij het paard. Dit is echter geen finale diagnose aangezien ik geen studente dierengeneeskunde ben! Ik zal mij puur baseren op enkele symptomen, bekijken of het paard deze heeft door de benen te betasten en in de sokken te kijken. Mijn bevindingen worden dan genoteerd op een determinatiefiche en worden uiteraard niet verspreid. Eventueel worden er ook foto's gemaakt van de benen.

Indien interesse, gelieve te reageren via PB met regio. Aangezien ik afhankelijk ben van (openbaar) vervoer is verder reizen beperkt. Graag ook vermelden om hoeveel paarden het gaat.

Jippie_G

Berichten: 327
Geregistreerd: 22-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 14:56

Hoi! Vraagje: zijn verdikte ‘rimpels’ in de kootholten altijd een aanwijzing voor (beginnende) cpl?

Net een vreselijk leuk tinkertje gekocht met wel wat ‘achterstallig onderhoud’. Oa verdikkingen in de kootholtes. Da en ik gingen uit van (verwaarloosde) mijt, dus pootjes in emmer sebacil gezet. Ga straks even goed kijken in die dikke sokken hoe de stand van zaken nu is. En vd week herhalen natuurlijk.

Maar ik begin nu toch wat onrustig te worden... hij is nu 8. Stel hij heeft (beginnende) cpl, waar moet ik rekening mee houden qua verloop? Staat 24/7 in zeer grote paddock, arm hooi, vitaminebrok en als hoeven en kiezen ok zijn: lekker rijden.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 15:04

Jippie_G schreef:
hij is nu 8. Stel hij heeft (beginnende) cpl, waar moet ik rekening mee houden qua verloop?


Dat vind ik een goede vraag waar ik ook nieuwsgierig naar ben. Naar het antwoord dan. Ik stip even aan.

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 17:48

Mijn tinker heeft die ribbels ook. Zijn ook rond die leeftijd komen opzetten, maar inmiddels is hij 20 en heeft nog steeds alleen die ribbel en verder mooi slanke benen en nooit wondjes.
Ik denk wel dat het een lichte vorm van CPL is, en heb hem daardoor ook altijd behandeld als CPL paard; dus sober voeren, mijten onder controle houden en dag en nacht buiten voor heel veel rustige beweging.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:16

Ik begin binnenkort aan mijn bachelorproef te schrijven omtrent dit onderwerp, dus wellicht heb ik dan wat meer kennis hierover. Maar voor het onderzoeksgedeelte werk ik met een gradatiesysteem die ook toegepast is bij onderzoek naar cpl bij Belgische Trekpaarden.

Naargelang jouw beschrijving, zou ik het paard een score 1 geven of maw heeft het paard dan volgende kenmerken: Milde symptomen in het vroege stadium van de ziekte, inclusief lichte zwelling van het been met hyperkeratose en schilfering. Er zijn 1 of 2 kleine huidplooien aanwezig in het achterste gedeelte van de koot.

Ik heb zelf een merrie lopen met ook een score 1 van inmiddels 19 jaar oud. Bij haar lijkt er ook niet veel te veranderen, maar ik voer haar ook zoals een CPL paard zeg maar. Weet echter dat de correlatie tussen voeding en de ziekte nog niet echt is vastgelegd volgens mij. Dit zijn louter op basis van de ervaringen van andere mensen met CPL'ers. Ik heb destijds een lijstje gemaakt met informatie die ik her en der vergaard heb uit ervaringen van andere mensen en een verklaring proberen zoeken waarom dit CPL (en hyperkeratose) zou kunnen bevorderen:
1. Biotine
Functie
Skin, hair and hooves consist of fibrous proteins. These proteins are referred to as keratin. Biotin plays an essential role in the formation of keratin. It has been scientifically proven that skin, hair and hoof health can be improved by supplementing with Biotin. Biotin is also known as vitamin B8.
Waarom?
Tinkers hebben last van hyperkeratosis (of een verhoogde aanmaak van keratine) wat er voor zorgt dat de haargroei bevordert is. Biotine bijvoeren bevordert de aanmaak van keratine bijgevolg dat hiervan een overvloed is.

Imagine keratin exuding from your horses' skin, drying and every day leaking a little more. Over time a large build up will result. If you allow it to stay bacteria and fungus work their way under the dried wad and set up shop in this warm, moist area. It's a perfect environment for them to thrive and before you know it a full-blown infection sets in. The compromised skin becomes sore, splits and cracks with each step allowing bacteria access to the tissues beneath which can lead to lameness and cellulitis.

2. Vit B6
Functie
Pyridoxine (B6) deficiency may slow hair growth because of a key role in plays in protein synthesis. Another symptom you may see is skin inflammation.
Waarom?
Zou keratine productie beïnvloeden. Maar wegens het belang van B6 op lichaamsfuncties is lage(re) dosis voldoende.
3. Luzerne
Functie
It typically contains more digestible energy, more crude protein and calcium, and fewer nonstructural carbohydrates (sugars and starches). While feeding extra protein is wasteful, a high-protein diet in itself does not hurt a healthy horse. It can be detrimental, however, to horses with impaired kidneys or liver. These individuals have problems processing and excreting protein and should be kept on a very low-protein diet.
Waarom?
Horses that can maintain their weight easily should not be fed alfalfa hay. Energy requirements would be better met by supplying a lower quality grass hay (though not dusty, moldy, or otherwise unsafe). With fewer calories per mouthful, easy keepers will be able to eat more, which will satisfy the urge to chew as well as keep the gastrointestinal tract in motion.
4. Additieven
5. Wortels
6. Laag in zetmeel en suikers (graan- en melassevrij)

Verder is voldoende beweging echt essentieel. Maw voldoende weidegang/paddock paradise om dit te stimuleren. Sokken kort houden is ook één van de 1ste, belangrijkste stappen die dient gezet te worden voor optimale behandeling en management bij CPL'ers.. Dit is iets wat mijn DA meerdere keren beaamd heeft en ook altijd in de wetenschappelijke literatuur beschreven staat. Voordeel is dat UV-licht dan de huid kan bereiken wat ook ectoparasieten zal doden. Verder goede wondverzorging, bacteriële infecties voorkomen (evt. benen wassen met Isobetadine/hibiscrub) en mijtenpreventie.

Jippie_G

Berichten: 327
Geregistreerd: 22-02-10

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 18:35

Super informatief en ook wel geruststellend dit. Qua huisvesting & voer staat hij op de perfecte stal .

Net de sokken goed uitgeplozen en tussen de plooien gekeken. Het viel me erg mee. Slechts 1 klein wondje gevonden en een paar plekjes met wat rode huid in een plooi, niet kapot. Verder wat schilferig hier en daar. Ik mocht ook alles doen, behalve bij het wondje.

Ik overweeg dat Shapleys MTG te kopen; was ik met vorige tinker ook op uit gekomen. Of hebben jullie betere tips?

Hij heeft echt een top karakter en kan super leuk bewegen, dus dat weegt ruimschoots op tegen extra sokverzorging . Hopelijk wordt het niet erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 19:21

Ik heb een trekpaard merrie met lichte cpl (dwz 1 ribbel in de kootholte).

Sinds ik weet dat zij pssm1 heeft en haar dieet hierop aangepast is (geen vers groen en geen graan) gaat het top. Ribbel minder dik en alle doorlek wondjes zijn weg. Ook heb ik al 16 maanden niet meer tegen mijt hoeven behandelen terwijl ik voorheen elke 3 maanden aan de beurt was.

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 11:38

Mijn trekpaard heeft onderhand niv.C en D van CPL, terwijl hij 5 jaar geleden alleen nog maar wat ribbels had. Na het 10e jaar kan het ineens zó hard gaan! Komt wel bij dat die van mij zijn vader het enorm erg had en er op zijn 8e of 9e voor is ingeslapen en hij kampt met andere kwalen die er geen goede invloed op hebben.
Maar als de tinker achterstallig onderhoud heeft, is het denk ik goed te doen. Management goed aanpassen wat betreft voer en beweging, sokken kort houden, mijten in de gaten houden en dan kan het zelfs een A blijven. Maar is en blijft een progressfieve ziekte, dus zekerheid heb je nooit.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 11:40

Jaan81 schreef:
zijn vader het enorm erg had en er op zijn 8e of 9e voor is ingeslapen


Wat kan zo'n paard dan niet meer waardoor het ingeslapen moet worden? Kan het niet meer lopen?

Jaan81

Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 11:49

Monique1963 schreef:
Wat kan zo'n paard dan niet meer waardoor het ingeslapen moet worden? Kan het niet meer lopen?

Voor sommige paarden wordt lopen idd pijnlijk (ook wel logisch als je bedenkt dat voetehn gezwollen zijn, of de jeuk, etc)
Ik ben er zelf verder niet bij geweest, maar hoorde toen dat hij ingeslapen was ivm beenproblemen.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: CPL topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 11:51

Dank je, ik was er idd nieuwsgierig naar omdat ik nergens duidelijk lees of cpl dodelijk is of niet.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:33

Koudbloed Kim hier op bokt is volgens mij ook mede door steeds erger wordende CPL ook ingeslapen..

Bij de echte trekpaarden kan de aandoening echt heel lelijk uithalen met enorme verdikkingen tot gevolg. Ze kunnen dan gewoon niet meer zonder ongemak bewegen. Als je googelt op CPL kom je van die paarden tegen met erge stadia van de aandoening. In principe zullen ze dus niet zelf eraan doodgaan, maar op vlak van dierenwelzijn is euthanasie soms wel noodzakelijk.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:36

Jackytje schreef:
Koudbloed Kim hier op bokt is volgens mij ook mede door steeds erger wordende CPL ook ingeslapen..

Bij de echte trekpaarden kan de aandoening echt heel lelijk uithalen met enorme verdikkingen tot gevolg. Ze kunnen dan gewoon niet meer zonder ongemak bewegen. Als je googelt op CPL kom je van die paarden tegen met erge stadia van de aandoening. In principe zullen ze dus niet zelf eraan doodgaan, maar op vlak van dierenwelzijn is euthanasie soms wel noodzakelijk.


Helder dank je wel!

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:47

Monique1963 schreef:
Dank je, ik was er idd nieuwsgierig naar omdat ik nergens duidelijk lees of cpl dodelijk is of niet.

De cpl is an sich niet dodelijk, wel bijkomende problemen.
In de natuur dus verminderde beweging waardoor ze sneller opgegeten worden. Of infecties door de wonden die bloedvergiftiging veroorzaken.

In gevangenschap is opgegeten worden en bloedvergiftiging minder van tel, dus wordt het meestal zo erg dat het paard niet comfortabel meer kan bewegen (door openspattende wondes) en dus kreupel is, naast ook gewoon constant ongemak. Vaak zie je ook dat de gewrichten zelf pijnlijk worden doordat de benen constant ontstoken zitten.

Dan is het beter om ze in te slapen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:11

Vergeet niet dat de ribbels in de zomer een enorme aantrekking hebben op vliegen en de maden er vaak welig getieren.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 13:15

Gloa schreef:
Vergeet niet dat de ribbels in de zomer een enorme aantrekking hebben op vliegen en de maden er vaak welig getieren.

Ook inderdaad. Mijn oude merrie heeft ook heel erg losse beentjes, zelfs cydectin aanbrengen is al een gevaarlijke actie. Laat staan dat ik nog kan scheren, wassen, etc.
De bekapper kan gelukkig wel weer grotendeels bekappen, mits hij enkel hoeven aanraakt en geen benen. Maar verder kan je er niet meer aankomen.
Stel dat daar maden inkomen die er niet spontaan uitvallen als ik behandel met cydectin, dan is het gewoon einde verhaal. Die maden eruit krijgen zonder dat ze verdoofd wordt is een no go, en telkens verdoven is ook geen optie...
Ook al zijn haar benen nu nog redelijk ok.