Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 74 van de 83 [ 2063 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77 ... 83  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

CPL topic

 
Profiel   

Oh jeetje, dat lijkt me inderdaad echt een enorme uitdaging :oo Heb je haar in pension staan of in eigen beheer? Lijkt me lastig om voor zo'n heel gevoelig paard een passend dieet en passend management te vinden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-20 18:29 



 

Berdien schreef
Oh jeetje, dat lijkt me inderdaad echt een enorme uitdaging :oo Heb je haar in pension staan of in eigen beheer? Lijkt me lastig om voor zo'n heel gevoelig paard een passend dieet en passend management te vinden?

God zij dank in eigen beheer := :D . Op pension ging het gruwelijk mis (continu mijt, van top tot teen kapot schuren/bijten tot bloedens toe, graat mager en verhoogde leverwaarden).

Was even puzzelen maar doet het er nu top op. Happy aan het werk, geen cpl meer en de laatste behandeling tegen mijten is ook alweer bijna 2 jaar geleden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-20 18:39 



 
Profiel   

Ja, (grote hoeveelheden) luzerne wordt toch afgeraden door de meeste eigenaars die paarden met hyperkeratose (rasp) en CPL hebben en zij merken positief verschil qua jeuk vooral indien de paarden dit niet meer krijgen.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het zelf ook niet volledig volgens het boekje doe, ik voer namelijk Pavo Vital ivm makkelijk te verkrijgen en het niet pokkeduur is. Zit ook luzerne en biotine in, maar ik heb zoiets van dat die 100 gr brokjes (waarvan x% luzerne/biotine) op 600 kg paard per dag waarschijnlijk te verwaarlozen is. DA zei alleszins dat het niet veel zal zijn dat ze binnenkrijgen. Biotine is volgens mij een essentiële B-vitamine dus het wordt vrijwel standaard toegevoegd aan voeding. Vitaminenbrokken zonder luzerne kan je met moeite nog vinden zoals de JPGEF granulaat en Equilin, maar dan heb je weer andere zaken erin zitten die ook niet bevorderlijk zijn voor dit soort paarden in de vorm van verborgen suikers zoals appelpulp, appelmelasse etc etc. Imo moet de ideale voeding voor dit soort paarden nog uitgevonden worden.

Ik heb destijds eens proberen achterhalen waarom luzerne een invloed heeft op dit soort paarden en dit is een stukje wat ik geschreven heb op basis van wat info die ik gevonden heb. Dit is louter mijn denkwijze en ik heb geen idee of het op fysiologisch vlak logisch is, ik ben ook geen expert:
The only thing I can think of, but not sure if it makes sense from a biological standpoint, is that the proteins in the excess tissue fluid that can't be absorped anymore by the lymphatics due to them not working properly anymore, is very attractive to bacteria which feed on them. Excess proteins are removed from the body (ofcourse broken down first to amino acids), via urine. Before it these get to the kidneys, they ofcourse are circulated throughout the body. So, one could wonder if those proteins, which alfalfa is rich of, are simply build up in the tissue fluid that accumulates in the legs with bacterial infection, fibrosis etc as a result.

"While legumes (alfalfas, clover, etc.) are usually higher in protein and energy and can potentially cause more digestive and health problems, especially if sufficient water is not available to help rid the horse’s body of excess nitrates through urination. Recent tests of alfalfa hay in horse feeding schemes have proven no adverse affects as long as sufficient water was available in the diet. However, as a general rule, the preferred feed for particularly idle or lightwork horses is grass hay and/or grass/alfalfa mixed hays rather than straight alfalfa" - source Evans, P., & McKendrick, S. (2010). Equine Nutrition: Forages.
"Biotin sources differ in bioavailability. Reasonably good sources include brewer’s yeast, oil seed meals (especially rapeseed meal), alfalfa meal and maize grain, although availability in other cereal grains is low." - source Harris, P. A., Coenen, M., Frape, D., Jeffcott, L. B., & Meyer, H. (2006). Equine nutrition and metabolic diseases. The equine manual, 157.
--> This is SUPER interesting too. I never knew alfalfa contained biotin too. Apparantly it's about 0.2 mg/kg DM in alfalfa hay. Could definately also explain why our CPL'ers also don't do well on this. As biotin seems to worsen the hyperkeratosis these horses are already genetically affected by. Here's another possible correlation.. "Alfalfa hay can induce primary photosensitization in horses" - source: Puschner, B., Chen, X., Read, D., & Affolter, V. K. (2016). Alfalfa hay induced primary photosensitization in horses. The Veterinary Journal, 211, 32-38. Together with this.. "Although S. aureus can produce many different toxins, dermatitis is generally considered to be secondary to a localised disturbance in the skin barrier. Various trigger factors have been described, such as photosensitivity and infection with chorioptic mange mites. In many cases, it may be thatmoisture due to weather conditions or sweat and frictionmay be sufficient to damage the skin barrier, leading to infection (Outerbridge and Ihrke 2003)." - source Colles, C. M., Colles, K. M., & Galpin, J. R. (2010). Equine pastern dermatitis. Equine Veterinary Education, 22(11), 566-570.
In other words alfalfa could cause photosensitivity attracting S. aureus, leading to bacterial infections. Although, I must admit that I think in our case it will be the mites causing bacterial issues mostly, yet, still interesting to think about.


Maar de exacte reden en de algehele correlatie ivm voeding en CPL is (nog) niet wetenschappelijk onderbouwd. Daar is helaas bitterweinig over te vinden terwijl ik echt geloof dat CPL grotendeels getriggerd wordt door omgevingsomstandigheden. De Keyser (een belangrijke onderzoekster naar CPL in België) heeft wel een stukje geschreven op deze website en zij raadt voeding met hoge eiwit- en suiker/zetmeel gehalten dan ook af: https://www.trekpaard.net/nl/informatie ... DFOfQmyCPM


Laatst bijgewerkt door Kaatastrof op 29-06-20 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-20 18:41 



 
Profiel   

Wat ontzettend fijn Gloa! Wel sneu dat het op pension zo mis ging, arm dier.

Dank voor je ontzettend uitgebreide toelichting Jackytje! Echt heel interessant en leerzaam. Makkelijk te verkrijgen, niet te duur en! smakelijk zijn wel een vereiste. Anders trekt ze haar dikke neusje er voor op. Ik heb bij Pavo altijd wel het idee gehad dat daar juist veel suiker in zat, maar in de Pavo Vital valt dat dus goed mee?

Wat is jouw/jullie mening over het voeren van Gluco Balance? Dat voer ik haar nu dus omdat ik dacht dat dat wel zou kunnen helpen. Het is wel dúúr en aangezien mijn Ier het ook krijgt is het dubbel duur :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-20 18:48 



 
Profiel   

Ik was tot voor kort ook een echte Pavo hater maar dit vind ik oprecht een fijn product, samen met de Fibrenuggets en Speedibeet! :j Suiker-zetmeel gehalte zit maar aan de 4,75%. Ruw eiwit 9,4% waarvan 6,5% verteerbaar ruw eiwit. Ik geef dus 100 gr vital en dan ca 200 gr fibrenuggets (Alpengras/kruidenbrokjes, vergelijkbaar met Herbs van Equifyt) om toch wat meer gegeten te hebben, zeker omdat mijn merrie kei snel te schraal staat en zij dus meer moet hebben dan de rest (merrie krijgt dus nog Speedibeet bij ook). Ik tracht dus de eetduur van de 4 paarden wat gelijk te krijgen zonder dat de rest moddervet wordt. Niet evident maar het lijkt redelijk te lukken zo. Ze eten het hier alle 4 heel graag alleszins en doen er allemaal goed op. :)

Met Gluco Balance geen ervaring overigens, dus daar ga ik me niet over uitspreken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-20 19:11 



 
Profiel   

Pavo bevat al heel lang relatief weinig suiker, en ze hebben ondertussen ook een heel handje producten met weinig of zeer weinig zetmeel.

Pavo vital 4.8% zetmeel en suiker samen
Pavo inshape 7.0%
Pavo care4life 8.2%
Pavo ease&Excel 14.0%
Pavo condition 19.0%
Pavo natures best 21.3%
Pavo 18+ 22.0%

Zeker de eerste 3 zijn dus onder hooi qua zetmeel+suiker.

Daarnaast hebben ze uiteraard ook nog de suikerarme ruwvoervervangers speedibeet, fibrebeet, fibernuggets en haychunks.


Wel bevat vrijwel alles luzerne.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-20 19:17 



 
Profiel   

Goed om te weten! Ik ga eens kijken of ik aan de Pavo Vital kan komen hier.

Speedibeet heb ik aan mijn ruin (ook CPL..) gevoerd maar die rende nog net niet weg als ik met de emmer aan kwam. Daar moest ik bergen muesli doorheen mengen voor hij er -met lange tanden- wat van wilde eten. Dus dat werkte niet echt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-20 19:58 



 

De metazoa superfit esparcette en thimothee zijn ook vrij van luzerne :j

De standaard superfit heeft wel luzerne als draagstof.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-20 20:18 



 
Profiel   

Is dat ook makkelijk te krijgen en een beetje smakelijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-20 21:36 



 

Tja ik woon op 10km van de producent :+ . Dus mijn fourage handelaar heeft het. Maar geloof dat het online prima te verkrijgen is.

Smakelijkheid durf ik niets over te zeggen. Mijn paarden eten het goed door de geweekte grasbrok. Maar zij zijn dan ook geen enkele vorm van 'zoete' brok of muesli gewend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-20 23:30 



 
Profiel   

Haha ja dan is het makkelijk! Feyre zou het dan wel echt 'puur' moeten eten, en ik meen me te herinneren dat ik ergens iets heb gelezen dat niet elk paard de smaak van pure Metazoa weet te waarderen.

Ik denk dat ik eerst de Pavo Vital ga proberen, mochten haar klachten (die ze gelukkig niet in hele heftige mate heeft!) niet verminderen dan kan ik altijd nog kijken of volledig luzerne-vrij wat doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-20 09:11 



 
Profiel   

@berdien: 3 is inderdaad wel heel erg jong... Zo te lezen heb je al flink ervaring ermee en ben je al flink aan het wisselen in management. Qua voer is het toch een kwestie van proberen. Wat voor de ene CPLer werkt, doet voor de ander weinig.
Ik heb ook de PAVO Vital gevoerd en daar ging hij sprngen mee vooruit. Sinds begin dit jaar over op de Oerbalans van Ecostyle en weer een paar sprongen vooruit! Dus voorlopig laat ik hem hier op staan. Het is ook progressief natuurlijk, dus je zal regelmatig moeten evalueren en kijken of er iets aangepast moet worden en wat en hoeveel.

Enige tip die ik je mee kan geven is; kijk eens wat het doet als je haar graasuren mindert. Dat barst van de suikers.

Hier gaat het dus gewoon wat vooruit! Heb vorige week foto's geplaatst op de Fb groep CPL van 2018 en nu en verschil is echt aanzienlijk, echt geweldig! Let wel, ik zou hem nu zelf scoren op 1x B, 1x C en 2x D O:) (2 jaar geleden 1x C en 3x D)
Zou hem het liefst nog wat voller zien (ik heb een van de uitzonderingen; niet dik te krijgen), maar als hij het goed doet op hoe hij nu is, dan gaan we hier voor.
Zelfs zijn sprongen achter zijn dicht! En zacht. En hij zit goed in zijn vel; stuitert soms de pan uit, haha :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-20 12:35 



 
Profiel   

Vandaag is Feyre voor het eerst behandeld middels een lymfemassage/drainage. Mijn ongedurige puber vond er heel wat van := Maar liet het wel heel erg braaf toe en gaf zich er op een gegeven moment echt aan over. Ik ben er volgens de behandelaar er goed op tijd bij, het is nu nog goed te stabiliseren en zelfs te verbeteren.

Ook staat ze nu dus op de Pavo Vital. Haar benen herstellen goed, en ze krijgt geen nieuwe plekken erbij. Qua management zijn we ook op de goede weg.

Nu kijken of we dit met een goede interval voort gaan zetten of dat we toch gaan voor een cursus zodat we het zelf kunnen doen. Feyre moet immers nog minstens 20 jaar mee, en dan om de 4-6 weken een behandeling wordt wel prijzig :=

[ img ]
(Als het gras op is dan haalt ze het wel ergens anders weg. Ze is vreselijk handig := :') )

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-20 21:49 



 
Profiel   

Fijn! +:)+
Graasuren nu ook beperkt begrijp ik? Sinds wanneer en merk je er verschil van?

Ik heb toen eens met een therapeut gepraat en zij zei dat in het begin 2 à 3x per het meest effectief is en dan dat afbouwen tot onderhoudsbehandeling van eens in de 4-6 weken.
Ben er daarom niet aan begonnen, geld gewoonweg niet voor.
Staat nog steeds op mijn wensenlijstje om de opleiding te gaan doen, maar is(was?) steeds helemaal aan de andere kant van het land en heb nog meer op mijn lijstje staan. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-20 13:42 



 
Profiel   

Ik heb een 2 jarige tinker op het oog, nu waarschuwt iedereen om mij heen ivm CPL. Ik wist dat het bij trekpaarden veel voorkwam, maar bij tinkers wist ik niet.

Hoe zou ik zelf kunnen zien of dit paardje het heeft? En kan het op latere leeftijd nog komen als hij het nu niet blijkt te hebben? Wil sowieso de veearts nog laten komen voordat ik hem definitief koop.

Wat ik mij ook afvraag is of de structuur van de sokken iets zegt over CPL. Hij heeft namelijk best wel dikke sokken, warrig, beetje golvend haar. Maar de sokken zijn niet erg lang.

Het is een zwaar gebouwde tinker met papieren, geen import.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-20 14:51 



 

Geen garanties voor de toekomst. Wat nu niet is kan nog komen. Wat nu is kan stabiel blijven, verergeren of verminderen.

Kan je hier iets mee :+

Er is echt 0,0 zinnigs over te zeggen behalve dat stal/voer management een hele grote invloed heeft. Zowel positief als negatief.

Als je echt geen enkel risico op cpl wil lopen dan zal je voor een ander ras moeten kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-20 16:23 



 
Profiel   

Wat betreft de leeftijd is de kans heel groot dat, mocht hij cpl hebben, dit zich nu nog helemaal niet uit.
Als je in zijn sokken voelt, voel je dan ribbels in zijn sokken of is het gewoon nooi glad velletje?

Verder helemaal eens met wat Gloa hierboven zegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-20 16:32 



 
Profiel   

Vraagje over voer!

Mijn moeders tinker (8jr ruin) heeft beginnende CPL aan één achterbeen. Zijn benen zijn gisteren weer geschoren en vandaag behandelen we met byemite.

Hij krijgt pavo vital + fibra + 8 a 12u weidegang + onbeperkt onverpakt hooi op stal.
Daarnaast krijgt hij voldoende beweging.

In de fibra zit spelt, en ik heb gelezen dat paarden met CPL het best graanvrij gevoerd kunnen worden.
(Suiker en zetmeel gehaltes zo laag mogelijk, graan- en melassevrij)

Hebben jullie ervaring met fibra icm CPL?

Mijn tinkermerrie van 5 jaar wordt hetzelfde behandeld maar krijgt marstall force + havens mix (luzerne timothee lijnzaad) + marstall vito.

Nu lees ik her en der dat luzerne ook een probleem kan zijn..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 10:10 



 
Profiel   

Lang geleden dat er hier gereageerd is maar ik ga toch mijn vraag stellen.

Ik heb 3jaar kunnen doen met een 2e hands scheerapparaat maar helaas loopt deze nu wel echt op zijn einde.
Nu dus op zoek naar een nieuw apparaat en eentje op accu lijkt mij erg fijn.
Het is om de sokken van mijn trekpaard mee te scheren.

Ik kwam o.a. de aesculap Econom & de Heiniger Xplorer tegen.
Iemand enig idee of deze sterk genoeg zullen zijn? Ik vind ze best wel aan de prijs, dat is niet erg als ik dan zeker weet dat ze lang mee gaan en sterk genoeg zijn.
Of iemand die een andere optie heeft?

Alvast bedankt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-21 21:22 



 
Profiel   

Pfff. Ik zit met de handen in het haar.
Mijn 24 jarige merrie laat zich niet behandelen aan de benen. Totnutoe kon ik de cydectin ng op de huid van de benen spuiren, dit laat ze ook niet meer toe. Bekappen gaat ook praktisch niet meer.
Vorige week zag ik wondjes. Behandeld door cydectin over de hak te gieten. Nu een week later zijn haar benen verergerd.
Ze stampt zichzelf letterlijk kapot...

[ img ]

Ze staat 24 op 7 buiten. Suikerarm voer. Etc. Al wat nodig is voor een cpl"er.

Ze mankt er niet op. Draait nog mee in de groep en komt happy voor haar bak eten of om nr de weide te mogen.

Maar als de cydectin niet aanslaat...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 21:13 



 
Profiel   

resistentie?
ander middel doen?
of sederen en sokken er af en kijken hoe het is?

ik gebruik spotinor,dat is delthametrin en hier werkt dat echt erg goed.
enige battle is nu nog wat hyperkeratose, en heb de tip gekregen om er babyolie op te doen en dat lijkt nu goed te gaan..afkloppen want je weet het niet met deze aandoening.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 22:03 



 
Profiel   

Grootste probleem is vooral dat ik er niks mag op doen of op smeren. Haar benen aanraken is al niet meer toegelaten...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 22:23 



 
Profiel   

Ja doet natuurlijk harstikke zeer.
Onder sedatief scheren van de benen en daarna voor een tijdje pijnstilling zodat ze wellicht wel haar benen laat behandelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-21 23:39 



 
Profiel   

Wat sneu zeg. Herkenbaar hoor. Die van mij liet zich op het eind ook niet meer altijd even netjes behandelen. Ik heb wel eens, toen het echt erg was, met een onkruidspuit en sebacil vanaf een afstandje tussen de sokken gespoten. Dat was vooral om de maden te doden, maar hielp ook wel tegen de mijten. Maar bij die van mij werd het in de winter altijd weer wat minder qua wondjes en dan liet hij zich ook weer behandelen.

Zit je in de Facebook CPL groep? Daar komen regelmatig nieuwe middeltjes voorbij die misschien het proberen waard zijn.

En hoewel ik het zelf nooit aangedurfd heb, is spuiten tegen mijten misschien nog een optie? Dectomax heet het dacht ik?

Heb je ook wel eens lymfedrainage thee gegeven? Hoewel het geen wondermiddel is had ik wel het idee dat het werkte bij ons. In het begin kocht ik hem altijd, maar later maakte ik hem zelf met oa brandnetel en kleefkruid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-21 08:48 



 
Profiel   

ja nou ik zit wel in die groepen ,maar er zijn wat wisselende berichten iver de werking van dectomax

maar het valt prima te proberen.
de eerste keer dat ik mijn merrie er mee liet prikken was echt geweldig.
ze stond echt veel te stampen,veel schuren. ze kon zowat niet bekapt omdat ze op de smid reageerde met stampen.
anderhalve week na het prikken was ze rustig,relaxt,kon ik haar hoeven normaal uitkrabben.
echt geweldig. ben daarna overgestapt op spotinor en dat gaat dus nog steeds goed.

ik geef trouwens ook de cleavers and marygold van Hilton herbs. heb het idee dat dat wel wat doet.
https://www.agradi.nl/hilton-herbs-clea ... rigold.htm
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-21 08:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 74 van de 83 [ 2063 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77 ... 83  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen