Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 72 van de 83 [ 2063 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75 ... 83  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

CPL topic

 

Gewikkeld hooi is niet hetzelfde als gewoon hooi al is het net zo droog!

Alles wat verpakt is ondergaat een fermentatie proces. Door dat proces heeft het een hele andere invloed op de darmen en bij veel koudbloeden is die invloed negatief.....
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-20 10:02 



 
Profiel   

Gloa schreef
Gewikkeld hooi is niet hetzelfde als gewoon hooi al is het net zo droog!

Alles wat verpakt is ondergaat een fermentatie proces. Door dat proces heeft het een hele andere invloed op de darmen en bij veel koudbloeden is die invloed negatief.....

Daar ben ik inderdaad op de hoogte van. Helaas moet ik wekelijks hooi halen met mijn aanhangertje en met 20 baaltjes red ik het geen week...
Ik heb nl geen opslag op stal...
Deze winter heb ik 2 wekelijks 20 baaltjes gehaald,en voerde 1 pak voordroog over de 2 weken bij, dat kwam net goed uit.
Volgende winter zal ik dus het gewikkelde hooi hebben, Daar dat beter goed zal blijven onder een zeiltje zal ik misschien wel iedere week achter 20 baaltjes hooi gaan en de gewikkelde pak hooi spreiden over 3-4 weken.
Nu, voorgaande jaren zijn er eigenlijk periodes geweest dat ze puur op voordroog stonden op de vorige stal, en dan merkte ik geen nadelige gevolgen aan de benen, dus ik ben er niet zeker van dat dat beetje voordroog nu wel de oorzaak is (zeker ook omdat dit veel mooier voordroog is dan dat ik vroeger had.)
Ik wijt het eerder aan de giga natte winter geweest in combi met de hoefproblemen waardoor haar immuunsysteem misschien een dipje gekregen heeft. (en ook minder beweging door die hoef, ze heeft afgelopen jaar amper gewerkt ...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-20 10:55 



 

Geen nadelige gevolgen? Bij mij vallen mijten ook onder de nadelige gevolgen, niet alleen cpl.

Is er geen mogelijkheid om met bijvoorbeeld een paar schutting delen en zeil een hooiopslag te maken? Of een oude rotte 2 paards trailer als opslag te gebruiken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-20 11:11 



 
Profiel   

Mijten hebben ze sowieso, ongeacht of ze hooi, voordroog of gras krijgen.

Opslag maken is niet mogelijk, ik huur het stukje. En ik haal het ook niet qua tijd en vervoer. Als ik opslag maak dan moet ik wekelijks 2 keer heen en weer rijden achter hooi, bij de boer mijn kar vullen, thuis alles eraf halen en in de opslag brengen, om dan die hoeveelheid nog eens uit de opslag in mijn ruif te steken.
Ik ben alleen bij de paarden, heb alles in eigen beheer, naast een fulltime job, huishouden en hond, en op stal geen stroom, dus in de winter zijn de dagen wel erg kort. Ik haal dat simpelweg niet qua tijd. (en met een allergie voor hooi is het ook niet erg aanlokkelijk om elk baaltje 4 keer door mijn handen te laten gaan :+ )

Zodra het kan / blijft gaan (zoals vanaf nu) staan ze enkel op hooi. In de winter kan ik er niet onderuit om een deeltje aan te vullen met voordroog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-20 12:04 



 
Profiel   

En ook hooi fermenteert wat, dan noemen we het broei. Dichtgeperste balen, zeker als ze strak gestapeld worden, gaan de eerste 6 weken ook nog door zo'n proces heen, zolang het maximaal 55°C wordt, wordt het niet als probleem gezien. Daarboven wel i.v.m. brandgevaar.

Gewikkeld hooi wil je liever nog een dag langer dan een dag korter op het land hebben gehad dan touwtjeshooi, omdat het niet meer kan nadampen. Maar ook bij touwtjeshooi is de broei, en dus de fermentatie, afhankelijk van het vochtgehalte.

Is CPL eigenlijk beperkt tot paarden met echte sokken, of komt het ook voor bij (van nature) sokloze paarden (en hoe zit het met paarden met bevedering, dus geen echte sokken maar ook niet echt sokloos).

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-20 12:56 



 
Profiel   

oh, nog een dag langer laten liggen? Goed dat je het zegt, dat wist ik niet!
Ik heb geluk dat mijn boertje op maat kan werken voor mij, hij kwam met het voorstel om het ipv in te pakken als voordroog, het tot hooi te laten komen en dan pas in te pakken, dus ik kan wel wat sturen daarin.

Ik heb het nog niet weten voorkomen bij gewone paarden. Heel soms (zoals een paar posts terug) wel eens bij paarden met smallere beentjes, maar die zijn altijd wel een kruising met sokkenpaarden.

Bij friezen komt het ook wel regelmatig voor, die hebben vaak ook niet echt sokken maar eerder bevedering, maar het is toch meer schering en inslag bij tinkers en trekpaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-20 14:25 



 
Profiel   

Het is beschreven bij verschillende trekpaardenrassen (+ Friezen), maar ik heb ook foto's van ernstige CPL gezien bij bv. een Arabofries. Alles wijst dus naar een genetisch overdraagbare aandoening aangezien het slechts bij bepaalde rassen (en bloedlijnen) lijkt voort te komen. Alleen hebben ze het gen nog niet gevonden..

Vandaag de benen van mijn merrie weer even proper gemaakt om foto's te nemen. Ik had een paar dagen terug een dikke laag MSM zalf op haar pijpen gesmeerd, in de hoop dat het haar extreem korstige huid wat zou verzachten. Alleen staan ze hier dus in een zandpaddock, dus alles zag zwart := Ondanks dat had de zalf het vuil heel netjes buiten gehouden en kwamen er propere benen vanonder vandaan. Dankzij de zalf en de tea tree shampoo zachtjes de korstjes los kunnen weken. Ik ben zo blij met het resultaat! Tot nu toe was ik er nooit in geslaagd om haar benen zo zuiver te krijgen. Ook de dikke korsten in de huidplooien lijken zo goed als weg, dus deze techniek ga ik wellicht aanhouden. De huid ziet er ietwat geïrriteerd uit door het (zachtjes) wegwrijven van de korstjes, dus vanavond doe ik er wellicht nog een laag zalf op.


Haar benen zijn door afgelopen vreselijke natte winter helaas ook achteruit gegaan.. Het kan altijd erger, zeker op haar leeftijd (19) maar ik verwacht er me ook wel aan dat er mogelijks nog huidplooien kunnen bijkomen.

[ img ]
Hier geschoren rond het einde van deze winter, met duidelijk geïrriteerde huid en korsten

[ img ]
Zelfde been vandaag :)
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Duhelo, in een studie van Affolter beschrijft ze dat herhaaldelijke hoefabcessen en/of straalrot vaak gezien wordt bij paarden met CPL (vermoedelijk door o.a. de verminderde hoefkwaliteit die bij de ziekte gepaard gaat). Ik ben daar gelukkig tot nu toe nog van bespaard gebleven. Paardlief heeft mooie hoefjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-20 17:36 



 
Profiel   

Ik zal die studie eens opzoeken!
Mijn oudste merrie is ondertussen 24 en die is oersterk, heeft nu verminderde beweging in draf door artrose, maar heeft in de 16 jaar verder nog nooit gekreupeld of problemen gehad.
Haar dochter is een stuk zwaarder, heeft ergere cpl dan haar en heeft al tig hoefzweren gehad.
Toen ze 4 was heeft ze ook eens de ganse winter mank gestaan met 3 hoefzweren na elkaar.
Verder in de loop der jaren nu en dan een kleinere. En nu sinds vorig jaar deze problemen.
Ik ben anti ijzer en ze worden sinds een paar jaar natuurlijk bekapt, maar je zou er armoe eigenlijk een ijzer ondermeppen op deze manier...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-20 17:40 



 

Ik ben wel benieuw of en hoe cpl in relatie staat met erfelijke defecten zoals pssm1.

Sinds ik dat de mijne het heeft en een pssm1 dieet krijgt geen mijten en cpl meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-20 17:55 



 
Profiel   

Duhelo schreef
Ik zal die studie eens opzoeken!

Het artikel heet 'Chronic Progressive Lymphedema in draft horses' en is een overzicht van verschillende studies uit het verleden. Dat van die hoefabcessen is een bevinding die ze zelf gemaakt heeft, even letterlijk overgenomen:
"The coronary band is markedly hyperkeratotic and hyperplastic, which results in broad
and deformed hooves of poor quality. The hoof walls are brittle and chipped with splits
and cracks. Repeated bouts of thrush and deep hoof abscesses are commonly seen,
and some horses develop laminitis."

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-20 18:18 



 
Profiel   

De mijne heeft idd geen degelijke hoornkwaliteit. Afgelopen winter door alle nattigheid zagen ze eruit als mensennagels die te lang in het water gezeten hadden, kon ik zo pellen vanaf trekken. Madam staat uiteraard liever in de modder dan op de droge voederplaats ...
Ze flaren snel uit, ze heeft altijd wel scheuren (zijscheuren), ondanks regelmatig en natuurlijk bekappen.
Iets verbrede witte lijn, in de winter ook wel eens rotstraal (maar niet dramatisch).
Maar die hoefzweren inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-20 18:35 



 
Profiel   

Gloa schreef
Geen nadelige gevolgen? Bij mij vallen mijten ook onder de nadelige gevolgen, niet alleen cpl.

Is er geen mogelijkheid om met bijvoorbeeld een paar schutting delen en zeil een hooiopslag te maken? Of een oude rotte 2 paards trailer als opslag te gebruiken?


wij hebben ook geen droge opslagruimte, speciaal een doek gekocht om hooi onder te steken. Door al die regen was de helft echt rot aan de buitenranden, het waren zware vierkante balen van zeker 400kg. Heel veel weg gegooid geld en de rest van het hooi was vreselijk stoffig, ik had er zelfs last van (pikkende ogen en niet normale niesbuien). Van grote miserie voordroog gekocht omdat er 2 paarden hun longen uithoesten, zo erg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-20 20:56 



 
Profiel   

Dan ga ik volgende keer de cydectin terug in de sokken doen, ik had het op de rug gedaan omdat het makkelijker blijft liggen, in de sokken loopt alles naar beneden langs de haren weg

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-20 20:59 



 
Profiel   

Die van mij heeft én straalkanker aan 4 voeten (gehad) en nu 3x een blein gehad. Dit alles kwam nadat zijn CPL erger werd. De eerste 9 jaar van zijn leven nooit problemen met zijn hoeven gehad, alleen dat ze in de zomer snel brokkelig werden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-20 21:00 



 
Profiel   

mindful schreef
Dan ga ik volgende keer de cydectin terug in de sokken doen, ik had het op de rug gedaan omdat het makkelijker blijft liggen, in de sokken loopt alles naar beneden langs de haren weg

Optrekken in een spuit zonder naald,sokken opentrekken en op verschillende plaatsen op de huid druppelen.

Jaan:je zou idd beginnen denken dat het met elkaar te maken heeft...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-04-20 22:19 



 
Profiel   

Vanochtend mijn knapste zijn pootjes weer geschoren. Morgen goed weken in zee en dan weer flink insmeren mrt neemolie. Die vieze klotefriemeldingen zitten er nl alweer in. :(
[ img ]
Hij voelt zich verder heel goed, zoals je ziet +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-20 14:45 



 
Profiel   

wat heeft die toch geluk van bij jou te wonen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-20 22:05 



 
Profiel   

Hebben jullie ook ervaring met schilfers? Vooral in staart en manen? Mijn trekpaard kruising heb ik nu 7 dagen geleden behandeld met byemite. en over een aantal dagen dus weer! Ik zag hem niet stampen oid. Wel af en toe bijten. Dat zie ik nu niet meer. Wel heeft hij nog veel schilfers in zijn staart en ook manen. Er zijn ook wat plekjes op zijn huid waar hij veel schilfers heeft. Paard is al een paar keer helemaal gewassen en inmiddels ook geschoren omdat hij een super dikke vacht had waar hij niet vanaf kwam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-04-20 22:01 



 
Profiel   

Ik was de pootjes vaak een week later na behandelen met Cydectin met teatree shampoo. Zijn ze weer helemaal zuiver

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-20 10:26 



 
Profiel   

Tea tree werk hier ook fijn inderdaad om de benen mooi zuiver te houden. Mijn merrie haar pijpbenen zaten helemaal onder de korsten. Na het aanbrengen van MSM (met tea tree) zalf en het na een paar dagen afwassen met de shampoo, heb ik terug benen zonder korsten :) Je kan ook Teershampoo gebruiken. Een zwavelcomponent heeft sowieso veel voordelen ivm de mijten het ook niet prettig vinden. Daarnaast helpt het tegen jeuk, is het antibacterieel en antischimmel. Ook heeft het een ontschilferend effect.

Ik gebruik dan de Lemieux hands on gloves om de korstjes er zachtjes af te wrijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-04-20 11:49 



 
Profiel   

Hoi!
Zojuist de sokken van onze nieuwe tink afgeschoren en het is wel duidelijk: cpl. Qua wondjes/ conditie huid viel het mij mee. Onderstaande foto is na wassen met zwavelshampoo. Ruwe plekjes hier en daar ingesmeerd met zilverzalf.


Adviseren jullie nog iets om erop te smeren tvv verbranden door zon? Hij staat 24/7 in mega paddock. 1,5 uur wei. Kan in schaduw, maar daar zal hij zelf niet op letten wb zijn benen natuurlijk. Huid is nu wel rozer omdat het nat is. [ img ]

[ img ]

[ img ]

Trouwens bedankt voor alle tips hierboven over shampoo enzo; veel aan gehad. Zelfs voor mijzelf: had ook last van schilferige hoofdhuid (geen roos) en is na 1x wassen met zwavelshampoo (Erica) weg! :)
Ga ook de tea tree nog proberen, maar was nu uitverkocht.


Laatst bijgewerkt door Jippie_G op 26-04-20 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-20 16:28 



 
Profiel   

NZ92 schreef
Hebben jullie ook ervaring met schilfers? Vooral in staart en manen? Mijn trekpaard kruising heb ik nu 7 dagen geleden behandeld met byemite. en over een aantal dagen dus weer! Ik zag hem niet stampen oid. Wel af en toe bijten. Dat zie ik nu niet meer. Wel heeft hij nog veel schilfers in zijn staart en ook manen. Er zijn ook wat plekjes op zijn huid waar hij veel schilfers heeft. Paard is al een paar keer helemaal gewassen en inmiddels ook geschoren omdat hij een super dikke vacht had waar hij niet vanaf kwam.


Die van ons heeft/ had ook schilfers in de vacht, beetje vettig ook. Denk zelf verhoogde talgproductie oid. In elk geval iets interns. Wij hebben hem net en hij heeft hiervoor niet zo’n beste basisverzorging gehad. Met arm voer, vit/min erbij en veel beweging, trekt het nu bij. Niet gezegd dat dit bij jouw paardje ook de oorzaak is natuurlijk :), maar te rijk voer kan wel een rol spelen. Of gewoon de overgang van winter- naar zomervacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-20 16:58 



 
Profiel   

Hallo

Sinds paar maanden een nieuw paard deze vertoonde al vrij snel rasp. Vorige eigenaar heeft dit verzwegen. Nu begonnen met benen wassen en blijkt het paard droge dikke rimpels in de kootholtens te hebben. Dacht meteen aan cpl.

Nu is mijn vraag kunnen deze paarden nog op de weide?

Is een paard nog wel verkoopbaar?

Moet er nu ook op pssm1 getest worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-20 22:49 



 
Profiel   

Paarden met CPL kunnen zeker wel op de weide - sterker nog - het is aangeraden om ze voldoende beweging te geven en daarvoor hebben ze de ruimte nodig. Beperkte beweging verergerd de aandoening omdat dan het pompmechanisme van de hoef zijn werk niet kan doen (zorgen dat bloed en lymfe voldoende doorheen het lichaam stroomt).

Afhankelijk van de ernst van de rimpels/CPL, (en de kennis van de koper) lijken me dit soort paarden wel nog verkoopbaar.. Ik denk dat er weinig mensen initieel weet hebben van CPL bij aankoop van een paard. Of er nog veel te weinig op gelet wordt. Ik wist 10 jaar geleden überhaupt niet eens dat deze aandoening bestond.. Het hangt dus echt af van je eerlijkheid als verkoper.

PSSM en CPL staan los van elkaar. Sowieso vragen kopers, zeker bij Tinkers al snel naar een PSSM test. Dus het lijkt mij in dat geval aan te raden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-04-20 23:13 



 

Jackytje schreef
Paarden met CPL kunnen zeker wel op de weide - sterker nog - het is aangeraden om ze voldoende beweging te geven en daarvoor hebben ze de ruimte nodig. Beperkte beweging verergerd de aandoening omdat dan het pompmechanisme van de hoef zijn werk niet kan doen (zorgen dat bloed en lymfe voldoende doorheen het lichaam stroomt).

Afhankelijk van de ernst van de rimpels/CPL, (en de kennis van de koper) lijken me dit soort paarden wel nog verkoopbaar.. Ik denk dat er weinig mensen initieel weet hebben van CPL bij aankoop van een paard. Of er nog veel te weinig op gelet wordt. Ik wist 10 jaar geleden überhaupt niet eens dat deze aandoening bestond.. Het hangt dus echt af van je eerlijkheid als verkoper.

PSSM en CPL staan los van elkaar. Sowieso vragen kopers, zeker bij Tinkers al snel naar een PSSM test. Dus het lijkt mij in dat geval aan te raden.

Ik ben het niet helemaal met je eens. Ja beweging is goed maar weide heeft qua voeding nadelen. Veel suikers in het gras kunnen voor koudbloeden een belasting van het lichaam zijn wat dan weer zijn invloed heeft op het lymfestelsel. Heb jij je paard fanatiek in het werk staan dan maakt dat ook alweer verschil ten opzichte van een paard wat 1x in de week een rondje hobbelt als we het hebben over suiker verbruik/afbraak/omzetting in het lichaam.

Dat pssm en cpl los van elkaar staan of gelinkt zijn is nog 0,0 onderzoek naar gedaan dus kan je zo niet zeggen. Sinds mijn pssm1 paard een hierop aangepast dieet krijgt heb ik ineens geen last meer van cpl. Toeval?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-20 00:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 72 van de 83 [ 2063 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75 ... 83  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen