Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 83 [ 2063 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 83  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

CPL topic

 

Moderatoropmerking:
Discussie afgesplitst van [BKR] [FOTO] trekpaarden


Ik weet wel dat, hoe gek ik ook ben op het ras, nooit weer een Nederlands of Belgisch [ras] wil.
De ellende die bij CPL komt kijken... hoe je je paard af en toe ziet lijden, dat wil ik nooit meer.
Had ik geweten dat in een jaar tijd dit zo kon verergeren, had ik haar zeer waarschijnlijk ook nooit laten dekken.
Al moet ik er nu niet meer aan denken om onze Berenbaby te moeten missen.

Als ik kleiner was, zou ik gaan voor een Schwarzwalder Fuchs of soortgelijk type.
En als ik nu geen enkel paard had, zou ik gaan kijken voor een Vlaams paard.



Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 06-05-16 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Offtopic deel van bericht verwijderd

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-16 07:18 



 
Profiel   

ik heb een raszuivere belg (volgens papieren) ik heb geen last van CPL of andere aandoeningen. hij heeft wat mok/rasp dat goed te beheersen is, heb hem nog nooit zien leiden ervan. hij stampt niet en jeukt zich ook niet.

ik denk dat mijn volgende een Vladimir heavy draft wordt.



Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 06-05-16 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Offtopic deel van bericht verwijderd


Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-16 07:24 



 

Hoe oud is jouw paard nu?
Kim kreeg er last van rond haar 10de en toen was het heel goed te behandelen, amper last.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-16 07:26 



 
Profiel   

darko wordt dit jaar 13, dus dat had het zich al moeten manifesteren of niet? hij werkt wel 6 dagen in de week (dressuur, los springen, longere, cavaletti training, buitenritten, cross, etc)



Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 06-05-16 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Offtopic deel van bericht verwijderd


Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-16 07:30 



 
Profiel   

de mok/rasp = cpl, maar bij goede verzorging kun je het idd wel onder controle houden, mijn 20 jarige heeft benen van een 3 jarige, maar er is al heel veel werk en zalfjes in gegaan :D
Beweging scheelt inderdaad wel.



Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 06-05-16 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Offtopic deel van bericht verwijderd


Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-16 07:33 



 
Profiel   

zo was die van mij ook, nu ik hem veel op gewicht rij en de voorwaartse tendens kan beheersen met de aanleunign kan ik hem kleine stukjes hoger vragen. langzaam richting de oprichting.

hmm dat is duidelijk. ik ging er altijd vanuit dat het ene bacterie/schimel/luis was die de benen aantasten/ dit in combinatie met verkeerde voiding die de afvalstoffen afzet vanuit de lever in de benen. dit zal dan wel zijn door de problemen in doorstroom van de benen.

het gekke is, als ik darko niet rijdt en hem gewoon op de wei laat staan dan verdwijnt zijn mok/rasp. het lijkt me dat dit dan geen cpl is...?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-16 07:37 



 

Met 13 jaar heb je inderdaad heel veel geluk en hoop dat het zo zal blijven. :j
Zou graag met je ruilen.

Ik denk dat ik de eerste tekenen van CPL nu ook veel sneller zal herkennen nu ik weet wat het is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-16 07:38 



 
Profiel   

nu ga ik wel iets oftopic maar hoe uit het zich dan bij Kim? is de kans niet groot dat beer het nu ook heeft?

zoals ik al zei. ik heb darko 3 jaar terug de hele zomer op de wei gehad zonder werk. hij stond toen in ene openstal met de hele dag weidegang. de mok/rasp was toen volledig verdewenen. als het cpl is moet het dan juist erger worden toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-16 07:41 



 

Kans is inderdaad zeker aanwezig, dus we houden het ontzettend goed in de gaten.

Bij Kim zagen we het pas echt goed toen we de benen gingen scheren.
Je ziet dan ribbels en vochtophopingen in de benen.
Dit hebben we nu wel goed onder controle, zo goed als kan tenminste.

Ik weet niet precies hoe het zit, Kim krijgt nu om de 2 maanden een injectie en we wassen en scheren haar benen regelmatig en dat werkt wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-16 07:45 



 
Profiel   

ik kan me voorstelle dat je iets anders zou kiezen als je nu de keuze had. niet alle belgen ontwikkelen dit toch? ik las laatst een onderzoek dat ze bezig zijn met ene test om de hengsten uit de fokkerij te halen die cpl hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-16 07:47 



 
Profiel   

Rustige beweging schijnt beter te zijn dan hard werk, dus wat dat betreft is het wel mogelijk. Als het immuunsysteem hoog genoeg is dat mijten geen kans krijgen, en ze op de wei gezonde planten eten als brandnetel en kleefkruid dan kan ik me wel voorstellen dat dat genoeg kan zijn om de lymfeklieren goed aan het werk te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-16 07:48 



 

Volgens mij krijgt wel een heel groot deel van de Trekpaarden/paarden met veel sok het en heb je echt geluk als ze het niet krijgen. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-16 07:55 



 
Profiel   

Diverse fokkers zijn bezig met het uitsluiten van CPL, maar omdat momenteel nog onbekend is hoe CPL vererft is dat erg moeilijk. Het zou mooi zijn als er een test beschikbaar komt. Ik zal in ieder geval nooit meer iets anders kopen dan een Belg. Ben helemaal verliefd op dit ras en hoop me in de toekomst ook wat meer te kunnen inzetten voor dit ras.



Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 06-05-16 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Offtopic deel van bericht verwijderd


Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-16 09:50 



 
Profiel   

Ik ken een 4-jarige die nu al last van CPL begint te krijgen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-16 11:50 



 
Profiel   

Maar hoe weet je dat je paard cpl heeft? Die van mij heeft op jonge leeftijd vreselijke mok gehad. Zo erg dat de maden eruit kropen. Maar ik moet zeggen, dat sinds ikmzijn darmen aardig op orde heb, hij weinig last heeft van mijten en dus ook geen mok. Hij heeft wel, toen hij heel slecht ging met zijn knie, via een wondje in zijn hak een olifantspoot gehad. Dat heeft ook te maken met de lymfenbanen, volgens mij.



Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 06-05-16 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Offtopic deel van bericht verwijderd


Link naar dit berichtGeplaatst: 03-05-16 12:29 



 
Profiel   

Duhelo schreef
[B]de mok/rasp = cpl[/], maar bij goede verzorging kun je het idd wel onder controle houden, mijn 20 jarige heeft benen van een 3 jarige, maar er is al heel veel werk en zalfjes in gegaan :D
Beweging scheelt inderdaad wel.


Is dit wel zo? Mok is een bacterie en CPL een chronische aandoening vanuit de lymfeklieren toch? ( rasp ken ik niet) met als gevolg, wondjes, mijten, Smet plekken door de huidplooien?

CPL is erfelijk, dus ondanks dat het misschien niet duidelijk is hoe het vererft, snap ik niet dat ze met CPL hengsten door blijven fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-16 06:41 



 
Profiel   

Ik ben geen expert maae voor zover mij bekend is cpl niet te genezen of te behandelen. Maar kan je wel de gevolgen ervan behandelen. ( mijt = jeuk = wondjes die door de cpl niet snel genezen enz enz ) dus als je die mijt onder controle houd (doe ik zelf met cydectin ) veel beweging om doorbloeding en vochtafvoer te helpen kan je de boel in ieder geval onder controle houden en dat t paard er niet teveel last van heeft.



Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 06-05-16 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Offtopic deel van bericht verwijderd


Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-16 07:09 



 
Profiel   

Staat er eigenlijk ergens geregistreerd welke paarden CPL hebben? Zeg maar een database?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-16 07:15 



 
Profiel   

nog geen database. maar volgens deze site 8 op de 10 hengsten!!!!!!! -O- #) -:(- _-:(

http://www.levendehave.nl/nieuws/vorder ... rekpaarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-16 08:07 



 
Profiel   

Nou ja, 8 op de 10 lijkt me een beetje overdreven. Maar het zijn er helaas wel veel ja. Gemene is dat de symptomen zich vaak pas openbaren op een leeftijd van 5 tot 10. En de meeste dekhengsten hebben dan hun grootste levering van het nageslacht al wel gehad. Dus uitsluiten van de fok heb je dan nog zo weinig aan. :\
Ze zouden, net als bij honden, een stamboomonderzoek moeten gaan doen en de lijnen volgen. Als je dan ziet waar CPL in zit kun je lijnen gaan uitsluiten, of in ieder geval zorgen dat je geen twee paarden op elkaar zet die beiden uit CPL lijnen komen.
Maar dat is een verantwoordelijkheid van de fokkers zelf, dat kun je als overheid niet opleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-16 08:13 



 
Profiel   

Best triest eigenlijk.

Ik heb die van mij eens goed onderzocht. Hij heeft wat huid plooien in de koot maar is aan de voorkant van het been mooi strak. In de voor knieen en achter op de kogels heeft hij wat schilfers. Die waren weg na behandeling van ballistol. Helaas heeft dit nu geen effect meer en zal ik wat ander moeten proberen. Hij heeft er verder geen last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-16 08:20 



 

Fabster, je kunt het heel goed voelen. :j
Het zijn een soort ribbels op de benen, niet mooi glad.

CPL is volgens mij ook niet te genezen, maar wel onder controle te houden. :j

8 op de 10 hengsten vind ik niet overdreven.
Denk dat dat heel goed klopt.



Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 06-05-16 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Offtopic deel van bericht verwijderd


Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-16 08:41 



 
Profiel   

heft iemand iets van een causal verband gevonden tussen voordroog voeren en de symptomen van CPL?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-16 08:44 



 
Profiel   

Santos_05 schreef
Duhelo schreef
[B]de mok/rasp = cpl[/], maar bij goede verzorging kun je het idd wel onder controle houden, mijn 20 jarige heeft benen van een 3 jarige, maar er is al heel veel werk en zalfjes in gegaan :D
Beweging scheelt inderdaad wel.


Is dit wel zo? Mok is een bacterie en CPL een chronische aandoening vanuit de lymfeklieren toch? ( rasp ken ik niet) met als gevolg, wondjes, mijten, Smet plekken door de huidplooien?

CPL is erfelijk, dus ondanks dat het misschien niet duidelijk is hoe het vererft, snap ik niet dat ze met CPL hengsten door blijven fokken.

op zich heb je gelijk in de verschillen. Feit is wel dat veel mensen denken dat het mok is (omdat de uiterlijke symptomen erg gelijken, wondjes, natte plekken, etc) terwijl het feitelijk cpl is die uitkomt. Cpl reageert in het begin vaak goed op mokzalf en dergelijke, maar op een bepaald moment krijg je dan een uitbraak die je bijna niet meer weg krijgt, en dan begint de echte ellende.
Ik sluit mok absoluut niet uit hoor, maar 9 op de 10 keer wordt dit met elkaar verward.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-16 08:52 



 

Daar kan ik geen antwoord op geven, DarkoFoitzik.

Klopt en dan is het beste wat je kunt doen, hoe zonde ook, de benen scheren, zodat je kunt zien hoe erg het is (en vaak schrik je enorm) en het beter kunt behandelen.
Dat doen wij nu ook en het ziet er niet uit, maar scheelt enorm.
We hebben het hier nu redelijk onder controle, maar niet 100%.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-16 09:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 83 [ 2063 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 83  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen