[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:31

Jeetje, dat is schrikken zeg.
Goed teken dat het nu goed gaat.
En fingers crossed dat dat zo blijft.

Ik ga vanavond weer naar een paard kijken.
Dit keer niet naar een Fries.
Al jaren niet meer op een niet Fries gereden. Ik ben benieuwd :o

Dennenboom

Berichten: 702
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:06

Oh Boemel wat is dit nou?! :P maar ik hoop dat dit paard naar wens gaat zijn!!

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:08

Nee zeg Dennenboom! Op dat soort taferelen zit je niet te wachten. Wat ontzettend spannend, en wat knap dat jullie zo adequaat hebben ingegrepen! Hadden jullie de Ademspray al standaard liggen? Hopelijk vanaf nu alles weer gezond en normaal.

Dennenboom

Berichten: 702
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 14:21

Ademspray had ik eerder al gehaald idd. Toen ik zag dat ze bijna ging, had ik mijn zakken al gevuld en had alles al klaar gelegd. Dus kon het zo pakken :D

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:49

Dennenboom schreef:
Ademspray had ik eerder al gehaald idd. Toen ik zag dat ze bijna ging, had ik mijn zakken al gevuld en had alles al klaar gelegd. Dus kon het zo pakken :D



Tip! Bel de dierenarts nog even om dr baarmoeder te spoelen als je dat nog niet gedaan hebt. Hier ook 1 aan de nageboorte blijven staan en 2 dagen later toch fikse ontsteking. Mooi dat alles verder goed is gegaan en dat het veulen leeft!

Fleuribelle
Berichten: 774
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:06

Dennenboom, gefeliciteerd met het veulen. Gelukkig kreeg je het veulen aan de praat.
Ik zou de merrie standaard een aantal keer per dag temperaturen.

Dennenboom

Berichten: 702
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:20

Temperaturen doe ik standaard meerdere keren 3 a 4 dagen lang. Vorig jaar stond ze op de 2/3e dag ineens met hoge koorts. Als ik dat niet ontdekt had lag ze de volgende dag dood (volgens dierenarts).. dus dat doen we sws :D

Dierenarts komt inderdaad nog langs ook voor antistoffen test. En de merrie heeft ook tot en met zaterdag medicatie gekregen. Maar alles gaat nu goed. Kleine man doet het ook goed en zit al wat actie in! :):)

Bedankt voor het meedenken iedereen, beter te vaak dan te weinig! :)

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:32

Dennenboom schreef:
Ziet er goed uit Jelske!

Hier is gisteren een hengst veulentje geboren. Was allemaal even spannend, veulen leek eerst dood. Zat vast in het vlies, daar heb ik hem uitgekregen. Toen met ademspray en stimuleren op gang gekregen <3

Vervolgens merrie aan de nageboorte blijven staan. Wou moeilijk los komen en bleek 1 hoorn helemaal bruin/rot te zijn :oo gelukkig gaat alles nu goed!!

Dankjewel, maar wat een spannende situatie moet dat geweest zijn zeg! Fijn om te lezen dat het allemaal goed gekomen is en van harte met de geboorte van de zwarte knapperd <3

Veel succes vanavond Boemel! Ik ben benieuwd bij wat voor eentje je gaat kijken.

Fleuribelle
Berichten: 774
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 21:48

Hier is Maike vandaag op dag 312. Zij heeft sinds gisteren harsdoppen aan het uier. Ik hoop dat de kleine nog even blijft zitten. Afbeelding

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:30

Het was best vreemd om na 3 jaar alleen Friezen gereden te hebben op een KWPN-er te stappen. En dan ook nog een wat popperig beestje.

Ik dacht "waar is de hals?".
Paard was wat ril. Ik ging voor een rustig tempo en neusje er wat uit. Wilde eerst ontspanning.
Verder niets geks gevraagd. Ze ging een paar keer vies in de staak. Kreeg het wel opgelost en had ook wel wat fijne stukken, maar tja ... ik word niet blij van zo'n reactie.

Wilde best nog een keer kijken en proberen, maar moest in feite direct beslissen. Dat zag ik toch niet echt zitten.
Laatst bijgewerkt door boemel op 18-05-23 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:38

Ik vind het sowieso een tikkie raar als men vindt dat jij ‘even’ direct de knoop door moet hakken. Het gaat immers niet om een pond kaas :wave:

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 22:46

Ja, ik vind het ook raar.

Maar ja, nog afspraken met nog 3 kijkers staan, dus weg = pech motto.

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 23:23

Gefeliciteerd dennenboom! Gelukkig goed afgelopen.

Boemel, direct beslissen zou ik ook niet doen. Ik zou sws vaker willen kijken, heb die fout al eens gemaakt om na één keer kijken te kopen en die heb ik helaas weer moeten verkopen. Vond ik met name sneu voor het paard, zo'n snelle eigenaarswissel.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 23:34

Als ik echt direct een goed gevoel heb bij een paard, dan vind ik direct beslissen geen probleem. In mijn jongere jaren reed ik 6 a 7 paarden op een dag op een handelsstal.

Ik ben geen topruiter, maar ik werd er wel handig van.
Maar, een paar keer echt vies in de staak gaan, dat is niet oké. Dan wil ik liever vaker rijden om te kijken of het gebrek aan vertrouwen of een ander issue is. Als dat niet kan, dan is het voor mij bij twijfel niet oversteken. :o

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 01:32

@Dennenboom: Geveuliciteerd :D Wat fijn dat het nu met moeder en kind goed gaat. Zal wel even schrikken geweest zijn?

@Fleuribelle: Spannend :))

Jammer Boemel dat de andere 2 friezen niks geworden zijn en dat de Kwpn'er het waarschijnlijk ook niet gaat worden... Het is zo lastig om een geschikt paard te vinden, wat helemaal bij je past...

Dinsdag zijn bij mij de paarden weer gedaan door de tandarts *D
Afbeelding
Afbeelding

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:49

Vandaag second opinion gedaan voor Tess.

Tijdens het kreupelheidsonderzoek, bleek ze niet kreupel. Het onderzoek is op film gezet, ingeladen in een medisch computerprogramma en ook daar kwam uit naar voren dat ze niet kreupel was en zelfs nagenoeg symmetrisch is. Iets wat weinig voorkomt.

Gelukkig werd wel bevestigd dat ze wel zagen dat Tess niet oké was. Het leek een neurologisch probleem en rug, knie en hals zijn zowel dmv röntgen en echo bekeken.
En daarbij is een afwijking gevonden, die eigenlijk alle problematiek kan verklaren. (Synovitis in de hals, C5 en C6). En deze afwijking is waarschijnlijk al jaren een probleem, waardoor ze haar lijf niet goed kon gebruiken en daardoor iedere keer secundaire blessures op liep.

"Inslapen? Ben je bedonderd? Dit is gewoon behandelbaar". Aldus de dierenarts.
Tess is direct behandeld en krijgt nu medicatie.
Over 3 weken verdere behandeling door fysiotherapeut nodig met o.a. dry needling en een stappenplan bespreken.

Het ziet er naar uit dat ik gewoon weer met haar aan het rijden kom.
Het voelt nog een beetje onwerkelijk en ik zit ook nog wel in de eerst zien, dan geloven modus, maar toch .... **\O/** **\O/** **\O/**

Dennenboom

Berichten: 702
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:03

Wauw Boemel wat fijn! Hopelijk kan je weer rijden met haar *\o/*

Hier is vanmorgen mijn merrie op 18 dagen drachtig gescand!! :D

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:22

Oooooooohhhh Boemel! Hoopgevend zeg! Fijn, gefeliciteerd!

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:22

Dennenboom schreef:
Wauw Boemel wat fijn! Hopelijk kan je weer rijden met haar *\o/*

Hier is vanmorgen mijn merrie op 18 dagen drachtig gescand!! :D


Gefeliciteerd! *\o/*
Nog 10,5 maand wachten :+

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:40

Een voorzichtige gefeliciteerd boemel!

Fleuribelle
Berichten: 774
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 12:50

Boemel dat is goed nieuws. Dus maar goed dat je er nogmaals naar hebt laten kijken.

Dennenboom gefeliciteerd met de dracht. Nu op naar een kloppend hartje.

Hier heeft Maike een bomvol uier en hars aan haar benen. Hopen dat ze het nog even binnen kan houden.
Ze zit nu op dag 314.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:05

DJZ goed bezig met de tandarts.
Ik vond je E pony toen ik 2 weken geleden langs reed wat schraal ogen qua bespiering. Hebben ze wat kunnen vinden?

Gefeliciteerd Dennenboom!

Spannend Fleuribelle!

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 15:06

Wat een stoer paard lys, ontzettend leuk om het zo te ervaren. Per Fries verschillen de gangen ook erg, Hiske heeft ook vlakke gangen en zij is 100% Fries.

Wat spannend denneboom, hoe gaat het nu en heeft de kleine man al een naam?

En hoe gaat het bij jou Fleur? Hier ook een merrie die altijd vroeg bevalt. 1x op dag 315 hars en op 319 een veulen. 2 veulens zijn geboren op 219 dagen, eerste was klein en de laatste van dit jaar gewoon mooie grootte.

Ik zie alleen maar haar DJZ, wat een mooie bos manen/voorpluk :D

Wauw boemel wat een goed nieuws!!
Op naar het herstel van je merrie en wie weet loop je in de tussentijd zo tegen een nieuw paard aan.

Dennenboom

Berichten: 702
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:10

Spannend Fleuribelle, hopelijk doet ze nog even rustig aan }>

Hier gaat het goed. Wel afgelopen nacht er ook nog uit geweest voor merrie temperaturen. Ze vloeit nu wel redelijk na. Opzich goed maar toch gek gezicht, vorige drachten deden ze dit niet. Ze heeft vandaag haar laatste medicatie gehad. Toch nog even dierenarts gebeld voor overleg en die geven aan dat alles goed lijkt en ze voor nu niet meer medicatie hoeft :D

Kleine man doet het goed! Mama kan er steeds lekker achter aan :+ hij heeft de naam Wybren gekregen. (Foto houden jullie nog te goed!)

Vandaag wel een mooi plaatje geschoten van mijn andere 2 merries :D
Afbeelding

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:43

Wauw die voorpluk DJZ, jaloers!

Wat een goed nieuws Boemel! Heel fijn voor jou en Tess :D

Zeker een mooi plaatje dennenboom en wat een leuke naam!

Afgelopen donderdag twee privelessen gehad. Eerst het Z2 paard en daarna Picasso. Was echt super leerzaam en heel leuk om te doen. Instructrice heeft vanalles gefilmd voor de eigenaresse en ik was trots op mijn vooruitgang. Hopelijk gaat ze vaker op vakantie :+