[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 13:02

Op welk punt ontstond de interessante discussie? Ben wel benieuwd!

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 09:41

Enerzijds ging het om de 'verdwenen veulens', veulens die nergens geregistreerd worden, al dan niet met de reden om bepaalde gebreken niet aan het licht te laten komen omwille van de (fok)waarde van een hengst of merrie. Toen dit ter sprake kwam ontstond er wat rumoer en merkte ik om mij heen mensen met onbegrip omdat die graag transparante informatie wilden, maar ook mensen die dat kennelijk een heel logische situatie vonden.

Er is ook nog even ter sprake gekomen wat het voor het stamboek gaat betekenen als bijvoorbeeld bij een paard (merrie, maar zeker bij een hengst) een uitzonderlijk interessante diversiteit laat zien op genetisch vlak. Het feit wil namelijk dat de verwantschapspercentages op dit moment heel theoretisch zijn. Dit heeft er mee te maken dat er gewoon berekend wordt hoeveel van de voorouders overeenkomen, uitgaande dat die genen ook daadwerkelijk via beide kanten zijn doorgegeven. Maar dit hoeft niet noodzakelijkerwijs het geval te zijn en die promovendus legde dat heel goed uit. Een gen bestaat uit twee allelen, één afkomstig van moeder en één afkomstig van vader. De combinatie kan zijn AA, Aa, aA of aa (waarbij AA en aa homozygoot zijn). Maar bij de volgende generatie in de lijn kan het allel van een van deze ouders dus wegvallen. Door de nieuwe DNA test weet je dus pas echt hoeveel diversiteit in het genetisch bestand verloren is gegaan. En nu is de vraag een beetje wat het stamboek daarmee gaat doen, of wel actief toe gaat laten in de fokkerij. Want dit kan dus betekenen dat je een hengst of merrie die op esthetiek of beweging misschien geen topscoorder is, maar die voor de gezondheid van het ras toch van bijzonder interessante waarde kan zijn. We stevenen nu namelijk op een enorme flessenhals af waarbij de toename van het inteeltpercentage kennelijk op een kritiek niveau gaat komen.

Toen is er ook nog even ter sprake gekomen of dit nu ook de discussie over uitkruisen weer op tafel brengt. Een mevrouw schuin voor mij was bij die informatiedag van het KWPN geweest waar ze een lezing hebben gehouden over de resultaten en de waarde voor de sport wanneer het KWPN met Iberische rassen wordt gekruist (met als verschil natuurlijk dat het KWPN een heel ander fokdoel heeft dan het KFPS). Dat onderwerp lag duidelijk gevoelig, zowel bij de voorzitter van de bijeenkomst als het publiek.

Verder is er ook nog ter sprake gekomen in hoeverre het interessant is om DNA van doodgeboren veulens op te sturen en waar dit materiaal dan uit zou moeten bestaan, te meer omdat afhankelijk van wat je opstuurt, dit nogal in de papieren kan lopen (evenals autopsie om de reden te achterhalen waarom het veulen dood geboren is). Daar is niet echt een uitkomst op gekomen geloof ik. Er werd gesproken over haar (maar afhankelijk van hoe vroeg het veulen wordt geboren heeft het nog geen haar). Bloed geeft kennelijk niet altijd uitsluitsel, navelstreng is niet handig omdat daar ook het DNA van de moeder in zit, een oor zou eventueel wellicht kunnen... Enfin.

Dan was er nog twee laatste punten. Voor dit hele verhaal moet het reglement worden aangepast. En daarin staat dat het KFPS eigenaar wordt van het verzamelde DNA-materiaal en de resultaten van de test. Naast mij zat een mevrouw die daar heel veel moeite mee leek te hebben. Zij had volgens mij vrees dat de informatie gedeeld zou worden met de overheid/bij de overheid terecht zou komen en dat dit allerhande consequenties zou hebben of inbreuk zou maken op haar privacy. Maar dat kon ik niet helemaal volgen.

Er werk wel vermeld dat alle tarieven geïndexeerd werken, maar dat het tarief voor de nieuwe DNA test niet geïndexeerd wordt omdat het sowieso al een prijsverhoging voor registratie met zich meebrengt van een paar tientjes. Alles bij elkaar kwam het geloof ik neer op €190 (paspoort, keuren, registratie/stamboekpapier en DNA-test).

Ik geloof dat dat het zo'n beetje was, al kan het zijn dat ik wat gemist heb omdat ik soms mijn gedachten nog moest ordenen en toen het volgende idee alweer werd geroepen.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 10:54

Ik word even helemaal gallisch... :x :x

Bel ik maandag weer met de Hypostore omdat ik weer geen leverdatum had. Werd mij te kennen gegeven dat ze hem nu écht deze week verwachten. Grietje zou het nog dubbel checken en stuurt mij vandeweek nog een een mail dat het inderdaad deze week moet zijn. Krijg ik wéér bericht dat het is uitgesteld. Tussen de mail van het dubbel checken met conclusie 'deze week leveren' en het bericht waarin het wordt uitgesteld zit minder dan een dag.

Ik wil inmiddels echt antwoorden... -:(-

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 22:00

Klinkt als een goed inhoudelijk gesprek die avond Jelske. Transparantie en vertrouwen is soms nog een dingetje. Maar ik vind het gaat dat de wetenschap en onderzoek nu echt bij de gezondheid van Friese paard betrokken wordt.

Hypostore… ik heb het destijds gewoon opgegeven _-:(

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 22:33

_Jelske schreef:
Ik word even helemaal gallisch... :x :x

Bel ik maandag weer met de Hypostore omdat ik weer geen leverdatum had. Werd mij te kennen gegeven dat ze hem nu écht deze week verwachten. Grietje zou het nog dubbel checken en stuurt mij vandeweek nog een een mail dat het inderdaad deze week moet zijn. Krijg ik wéér bericht dat het is uitgesteld. Tussen de mail van het dubbel checken met conclusie 'deze week leveren' en het bericht waarin het wordt uitgesteld zit minder dan een dag.

Ik wil inmiddels echt antwoorden... -:(-

Ik zou gewoon m'n geld terug eisen.

Dan maar een andere deken zoeken.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 22:54

Oh wat rot jelske, zou zelf ook annuleren en geld terug vragen. Dan maar een andere zoeken.

Benieuwd naar jullie ervaringen met nakomelingen van Jouwe en van de hengst Hette

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 23:20

Janinevv schreef:
Oh wat rot jelske, zou zelf ook annuleren en geld terug vragen. Dan maar een andere zoeken.

Benieuwd naar jullie ervaringen met nakomelingen van Jouwe en van de hengst Hette



Hette <3

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 09:14

De hette heeft inteelt super zonde.. op de 3e generatie

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 09:51

Janinevv schreef:
De hette heeft inteelt super zonde.. op de 3e generatie


Was je aan het kijken naar die merrie die bij de haar te koop staat?

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 10:30

Absolem schreef:
Janinevv schreef:
De hette heeft inteelt super zonde.. op de 3e generatie


Was je aan het kijken naar die merrie die bij de haar te koop staat?


Ja online even info opgevraagd. Niet betrouwbaar?
Vind die andere wel aansprekender van Jouwe, opgenomen in stamboek alleen keer derde premie behaald

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 11:21

Janinevv schreef:
Absolem schreef:


Was je aan het kijken naar die merrie die bij de haar te koop staat?


Ja online even info opgevraagd. Niet betrouwbaar?
Vind die andere wel aansprekender van Jouwe, opgenomen in stamboek alleen keer derde premie behaald


Ik had het op die Hette merrie gemunt tot ik zag wat ze er voor vroeg.

Merrie heeft een poosje geleden een ongeluk gehad, hele schouder zat onder de pus en wonden. Pus liep er uit bij de oksel.

Ik denk dat het goed en wel netjes genezen is hoor. Maar je moet wel die rechter schouder/bovenbeen even vanuit meerdere hoeken even goed laten fotograveren.


Merrietje is niet heel mooi om te zien.Beetje kop als een bushok weinig ras. Als ze een tweede premie haalt is het veel. Maar ze kan wel echt gruwelijk lopen voor zo een jong ding en is braaf (daarom is ze ook zo aan de prijs).

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:57

Ah oké! Ze is röntgen goed gekeurd op alles vgm maar apart ja. Is dan wel een gok.

Die jouwe bedoel je of heb je het hele bericht helemaal over de hette?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:18

Janinevv schreef:
Ah oké! Ze is röntgen goed gekeurd op alles vgm maar apart ja. Is dan wel een gok.

Die jouwe bedoel je of heb je het hele bericht helemaal over de hette?


Ik bedoel de Hette

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:23

Vind inderdaad de hette qua bouw /hoofd minder aanspreken dan de jouwe.

Weet alleen niet hoe die merrie in omgang is.
En ja ze zijn flink aan de prijs. Maar wat niet tegenwoordig :+

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 15:23

Ik heb geloof ik even gemist over welke veulens jullie het nu hebben :')

Update over de dekens: de onderdekens zitten op de post, die worden als het goed is ieder moment bezorgd. Kennelijk is de levering aan Hypostore misgelopen omdat de leverancier een fout in het adres had gemaakt. De zending wordt nu naar Hypostore doorgezonden en er zou dus de komende dagen concreet zich op levering moeten komen.

_-:(

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 15:28

_Jelske schreef:
Ik heb geloof ik even gemist over welke veulens jullie het nu hebben :')

Update over de dekens: de onderdekens zitten op de post, die worden als het goed is ieder moment bezorgd. Kennelijk is de levering aan Hypostore misgelopen omdat de leverancier een fout in het adres had gemaakt. De zending wordt nu naar Hypostore doorgezonden en er zou dus de komende dagen concreet zich op levering moeten komen.

_-:(



Geen veulens. 3 jarige.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 16:31

Oh, oké! De paarden waar jullie het over hebben staan dus ergens te koop ofzo?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 18:19

_Jelske schreef:
Oh, oké! De paarden waar jullie het over hebben staan dus ergens te koop ofzo?


Nee ze vliegen in de lucht aan een ballon en we gooien dart pijltjes om ze naar beneden te halen. :')

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 18:28

Interessant verhaal jelske, ben benieuwd wat de toekomst verder brengt.

Hier op basis van het zien van 1 jouwe nakomeling, afgeknapt (dus eigenlijk nergens op gebaseerd). Die merrie was me toch aan het slingeren in negatieve zit met de voorbenen, waardoor ik op de hengst ben afgekapt.

Maar nogmaals, je kan geen mening vormen op 1 nakomeling.

Wat een ellende met je deken bestelling. Ik heb afgelopen zomer veel te laat een deken retour gestuurd vanwege verkeerde maat (eigen fout) en ze hebben zonder problemen deze kosten weer terug betaald.

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 22:07

Datum mega Friese paardenstrandrit is bekend: 14 oktober 2023.. iemand van jullie van plan om m mee te rijden?

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 10:05

Absolem schreef:
_Jelske schreef:
Oh, oké! De paarden waar jullie het over hebben staan dus ergens te koop ofzo?


Nee ze vliegen in de lucht aan een ballon en we gooien dart pijltjes om ze naar beneden te halen. :')

Touché :')
But I'm still curious :D

Getty_Maan schreef:
Interessant verhaal jelske, ben benieuwd wat de toekomst verder brengt.

Wat een ellende met je deken bestelling. Ik heb afgelopen zomer veel te laat een deken retour gestuurd vanwege verkeerde maat (eigen fout) en ze hebben zonder problemen deze kosten weer terug betaald.

Ik ben ook ontzettend benieuwd waar dit verhaal gaat ons gaat brengen in relatie tot het stamboek. Maar als het goed is dan zijn de eerste resultaten rond deze tijd volgend jaar bekend. Toegezegd is dat als er iets te melden valt dit sowieso via de Phryso bekend wordt gemaakt.

Dat met die deken is ook wat idd. Ik heb gisteren geconcludeerd dat ik de liters vrij eenvoudig (edoch provisorisch) aan haar regendeken van prutsen, dus daar doet ze het voor nu even mee. Dan nog maar eens wachten op de buitendeken. De druk is er een beetje achter weg op deze manier denk ik.
Had wel een cadeaubon gekregen als compensatie. Daar hebben we maar een mooie voetbal voor gekocht voor Pit. Die lijkt zich tot op heden kostelijk te vermaken met alles wat rolt (emmers incluis). Dus hopelijk valt dit goed in de aarde bij haar.

Lys_PPA schreef:
Datum mega Friese paardenstrandrit is bekend: 14 oktober 2023.. iemand van jullie van plan om m mee te rijden?

Ik niet, geen paard tot mijn beschikking. Het schijnt nogal een dingetje te zijn voor sommige mensen (ik vang zowel negatieve als positieve berichten op), maar ik heb mij wel voorgenomen het eens meegemaakt te willen hebben. Dus misschien een ander keertje.

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 11:42

Zo te horen zal de voetbal wel goed gebruikt worden.

Nee, doe niet mee aan de strandrit, ga veel liever met een klein groepje naar het strand.

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 14:46

Ik ga ook liever met een klein groepje een strandrit maken :o

Bij grote groepen ben ik zo alert op gedoe en incidenten dat het ten koste van mijn eigen ontspanning gaat.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 15:07

_Jelske schreef:
Absolem schreef:


Nee ze vliegen in de lucht aan een ballon en we gooien dart pijltjes om ze naar beneden te halen. :')

Touché :')
But I'm still curious :D

Getty_Maan schreef:
Interessant verhaal jelske, ben benieuwd wat de toekomst verder brengt.

Wat een ellende met je deken bestelling. Ik heb afgelopen zomer veel te laat een deken retour gestuurd vanwege verkeerde maat (eigen fout) en ze hebben zonder problemen deze kosten weer terug betaald.

Ik ben ook ontzettend benieuwd waar dit verhaal gaat ons gaat brengen in relatie tot het stamboek. Maar als het goed is dan zijn de eerste resultaten rond deze tijd volgend jaar bekend. Toegezegd is dat als er iets te melden valt dit sowieso via de Phryso bekend wordt gemaakt.

Dat met die deken is ook wat idd. Ik heb gisteren geconcludeerd dat ik de liters vrij eenvoudig (edoch provisorisch) aan haar regendeken van prutsen, dus daar doet ze het voor nu even mee. Dan nog maar eens wachten op de buitendeken. De druk is er een beetje achter weg op deze manier denk ik.
Had wel een cadeaubon gekregen als compensatie. Daar hebben we maar een mooie voetbal voor gekocht voor Pit. Die lijkt zich tot op heden kostelijk te vermaken met alles wat rolt (emmers incluis). Dus hopelijk valt dit goed in de aarde bij haar.

Lys_PPA schreef:
Datum mega Friese paardenstrandrit is bekend: 14 oktober 2023.. iemand van jullie van plan om m mee te rijden?

Ik niet, geen paard tot mijn beschikking. Het schijnt nogal een dingetje te zijn voor sommige mensen (ik vang zowel negatieve als positieve berichten op), maar ik heb mij wel voorgenomen het eens meegemaakt te willen hebben. Dus misschien een ander keertje.


Ja ze staan te koop op handelsstallen en bij particulieren.

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 23:19

Hebben jullie nog goede huis-tuin-keuken tips voor Fries vachtje met allemaal “roos”? Overmatig talg/ vet? Wat is het eigenlijk?