[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:00

Haar oren zijn zo leuk <3

Ik had gisteren de camera toevallig mee. Mams had er weinig oren naar. En had ook last van een behoorlijke bad hair day :=
Afbeelding
Afbeelding

De jaarling vond eten ook belangrijker. :')
Afbeelding
Afbeelding

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 09:58

ynekes schreef:
Jaa superleuk artikel (J)Sanet over jou en je Syb. Wat een duurzaam paard! Hoop dat onze bijna 17 jarige sportruin zo ook nog voort kan! Die is ook nog heel gretig en gezond!

Ik was poosje offline. Veel gebeurd en dierbaar iemand verloren dus ff niet zo veel zin gehad in niks.

Wel fotoshoot gehad met mijn "oude" topper en heel blij met de foto's. Paardjes allemaal op stal en nu moet er gekozen worden welke blijft en welke eventueel nu of komend voorjaar weg. Onze 2.5 jarige Jurre merrie komt te koop. Niks aan om te moeten kiezen maar hoop dat we een superplekje kunnen vinden voor haar.

Ondertussen is de hengst bijna zover om rustig aan het werk. Heel veel zin om te kijken hoe die het gaat doen. Hij is iig groot met zijn 1.68 en zal ook nog wel een poosje groeien. We hebben inmiddels ook zijn jonge halfbroertje om samen met ons eigen gefokte hengstje op te laten groeien. Heel benieuwd of die net zo gaat ontwikkelen als grote broer.

Gecondoleerd. Lijkt mij sowieso een enorm lastige keuze, laat staan als je zoiets te verwerken hebt. Ik wens je veel wijsheid/sterkte.

Getty_Maan schreef:
Hier startkaart opgezegd en even het hele serieuze rijden opgegeven.

Heb niet genoeg tijd om 4x in de week naar de bak te gaan om te trainen en merrie krijgt in april weer een veulen. Doet me wel verdriet, maar het is niet anders.

-O-

Heerlijke foto's Ynekes!

@SunnyHorse: aaaah wat akelig! Gecondoleerd.
@Absolem: Wat een leuke update! Ziet er goed uit hoor :D

SunnyHorse schreef:
Ben ook zeer gefrustreerd over de gang van zaken bij mijn merrie. Ze geeft pijnklachten. Op haar borstspieren en ribben. Dus osteopaat / fysio erbij gehaald. Duurde bijna 4 weken voordat ze kon, want het was druk. Die kwam langs maar blijkt ze (principieel) geen drachtige merries te behandelen.

Dus ik weer opzoek naar iemand die dat wel doet. Kwam bij kliniek Wolvega terecht, ook druk, eerst passende mogelijkheid, weken later, eind december. Hebben jullie echt geen ander gaatje, want merrie ervaart ongemak zei ik nog. Nee, echt geen ander gaatje. Weer weken wachten.
Wordt ik vandaag gebeld dat de behandelaar vakantie heeft en dat de afspraak dus verzet moet worden! Kon pas vanaf half januari! En ook geen enkele bereidheid om te zoeken wat er toch op kort termijn nog kon.
Kortom, heb weer weken alleen maar zitten wachten, ondertussen heeft mijn merrie ongemak, en puntje bij paaltje was het geduldig afwachten voor niets dus!! Zoveelste irritatie punt van kliniek Wolvega. Ben er zo klaar mee, communicatie ed ervaren wij regelmatig als zeer ondermaats. (Die vakantie was toch vast wel bekend denk ik dan)

Vind ik heel raar. En onprofessioneel. Je wil toch juist voorkomen dat zo'n paard problemen opbouwt. Alsof ze straks bij de bevallen haar spieren al niet genoeg geweld aan doet... :?

Wat een prachtige foto's Getty_Maan, echt een plaatje.

Ik ben een tijdje onder de radar geweest. Heel druk geweest met tal van dingen. Ondertussen heeft Pit haar eerste sneeuw ervaren en het lijkt werkelijk een tweede natuur. Zo leuk om te zien. Hebben dus ook flink wat uren lopen ravotten. We hadden haar bal even uit de weide gehaald omdat ik dat een beetje spannend vind met die bevroren grond en gladheid. Mevrouw is een tikkeltje onbehouden dus maar even het zekere voor het onzekere gekozen.


Verder hebben we de afgelopen tijd haar eigen stalletje ingericht. We hebben verschillende dagen geoefend met rustig op jouw eigen stal staan door ze op stal te voeren en te laten staan tot ze hun hooi op hadden. Het heeft er in geresulteerd dat ze vannacht lekker op haar eigen stal heeft geslapen, zonder ook maar een greintje stress. Met dank aan de tip van Dennenboom <3 Vanmorgen dus vroeg op pad om het zooitje weer buiten te zetten. Trof Pit zo aan:

rensju

Berichten: 1594
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:11

Het fysioverhaal wil ik wel even op inhaken, het is echt niet per definitie onprofessioneel dat hij/zij de merrie niet behandelt. Het laatste wat je wilt is een abortus en ja! Dat kan, dus wees blij dat ze kritisch is.
Wel hangt de mate van risico af van soort behandeling en regio natuurlijk en ik denk dat je samen met de eigenaar die afweging kunt maken.

Hierbij ook nog even mijn paard, de reden dat ik hier mee lees ;)

Afbeelding
Fonger x Leffert <3

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:48

Knap dier Rensju, mooi ook in het winterse landschap.

Eens hoor wat betreft behandelen van drachtige merries. Dat moet ook zorgvuldig. Helemaal eens. Mijn frustratie zit ook meer in dat het lang wachten is, om vervolgens weer lang wachten om vervolgens afgebeld te worden en voorstel voor weer lang wachten is. Dat vond ik vooral heel irritant. Wil natuurlijk liefste mijn merrie direct van haar klachten verhelpen, maar dan ben je afhankelijk van anderen wanneer die tijd hebben.

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 08:42

Mooie foto's van iedereen. Love it!
Wat wordt Maan mooi!

En Rensju ik ben fan van Noud! Wat een knapperd is het geworden zeg!

Wat een paarden zijn het al hè, die 2,5 jarigen. Weet nog dat het veulens waren, lijkt nog maar net terug en nu mogen ze straks voorzichtig aan wat met ons aan de slag.

Sunnyhorse. Begrijpelijk dat je frustratie ervaart maar idd. Onze osteopaat behandeld eigenlijk ook niet bij dracht. Heftig dat het behandelen zelfs tot abortus kan leiden. Zoveel kan zo'n behandeling dus teweeg brengen aan effect.

Grote meid die Pit. Nu op kamers dus. Mooi dat het zo zonder spanning kan.

Hier hebben onze jonge paarden allemaal een virus onder de leden. Hoesten en snotteren. Vooral onze Takomst heeft het nu erg te pakken. Ze zijn niet echt ziek dus bokken en springen als ze nr buiten gaan maar ondertussen hoesten als een gek. Geef ze er nu wat voor. De oudere paarden hebben er niks geen last van dus zal een virus zijn vlgs de dierenarts en dat moeten ze zelf oplossen. Gelukkig eten ze goed dus dat valt mee.

rensju

Berichten: 1594
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 12:06

SunnyHorse schreef:
Knap dier Rensju, mooi ook in het winterse landschap.

Eens hoor wat betreft behandelen van drachtige merries. Dat moet ook zorgvuldig. Helemaal eens. Mijn frustratie zit ook meer in dat het lang wachten is, om vervolgens weer lang wachten om vervolgens afgebeld te worden en voorstel voor weer lang wachten is. Dat vond ik vooral heel irritant. Wil natuurlijk liefste mijn merrie direct van haar klachten verhelpen, maar dan ben je afhankelijk van anderen wanneer die tijd hebben.


Dankje! Ja ik had even de dekens af in de kou :brr:
Dat snap ik, dat had ook niet gehoeven.

Ynekes, heftig inderdaad dat wil je echt niet! Als eigenaar kun je kiezen voor de merrie en toch laten behandelen op eigen risico, maar dat wil niemand. :D

Beterschap met de kudde, die jonkies moeten nog weerstand opbouwen. Gelukkig voelen ze zich wel fit

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:21

rensju schreef:
Het fysioverhaal wil ik wel even op inhaken, het is echt niet per definitie onprofessioneel dat hij/zij de merrie niet behandelt. Het laatste wat je wilt is een abortus en ja! Dat kan, dus wees blij dat ze kritisch is.
Wel hangt de mate van risico af van soort behandeling en regio natuurlijk en ik denk dat je samen met de eigenaar die afweging kunt maken.

Hierbij ook nog even mijn paard, de reden dat ik hier mee lees ;)

[img]m/CCyXhn.jpg
Fonger x Leffert <3

Plaatje hoor! :wow:

M.b.t. de fysio: Klopt, maar nu wordt de eigenaar feitelijk met een kluitje in het riet gestuurd. Geen alternatieven, geen hulp, geen tips en een merrie die nog steeds een probleem heeft. Ik zou daar bijzonder ontevreden over zijn.

SunnyHorse schreef:
Knap dier Rensju, mooi ook in het winterse landschap.

Eens hoor wat betreft behandelen van drachtige merries. Dat moet ook zorgvuldig. Helemaal eens. Mijn frustratie zit ook meer in dat het lang wachten is, om vervolgens weer lang wachten om vervolgens afgebeld te worden en voorstel voor weer lang wachten is. Dat vond ik vooral heel irritant. Wil natuurlijk liefste mijn merrie direct van haar klachten verhelpen, maar dan ben je afhankelijk van anderen wanneer die tijd hebben.

Heel begrijpelijk.

ynekes schreef:
Grote meid die Pit. Nu op kamers dus. Mooi dat het zo zonder spanning kan.

Hier hebben onze jonge paarden allemaal een virus onder de leden. Hoesten en snotteren. Vooral onze Takomst heeft het nu erg te pakken. Ze zijn niet echt ziek dus bokken en springen als ze nr buiten gaan maar ondertussen hoesten als een gek. Geef ze er nu wat voor. De oudere paarden hebben er niks geen last van dus zal een virus zijn vlgs de dierenarts en dat moeten ze zelf oplossen. Gelukkig eten ze goed dus dat valt mee.

Ik vind 'op kamers' eigenlijk een heel leuke uitdrukking, zo had ik het nog niet bekeken :') Ze wordt overigens letterlijk heel groot. Zou donderdag les hebben maar Jels kwam kreupel van het land, liep achter uit het spoor en met iedere stap die ze met linksachter zette donderde dat bekken weer in elkaar. Probeer nu met alle macht de osteopaat te bereiken, maar u raadt het al - die krijg ik maar niet te pakken en belt ook niet terug.

Maar goed, Jels op stal gezet en Pit halverwege de middag nog even erbij om de druk van de uier te halen. En dan zie je ze ineens na zoveel tijd weer samen op stal... := We zijn ook geen moment te vroeg om haar te leren in haar eigen stal te staan zullen we maar zeggen. :evaw:

Beterschap m.b.t. jullie jonge paarden iig!

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 03:50

Jelske.. wat vervelend vr de merrie. Hoe oud is Pit nu?

Hier staat ons veulen van mei ook nog bij de moeder. Ik ben wel heel tevreden hoe ze zich ontwikkelen als ze langer bij moeder blijven. Ze blijven mooi in bespiering en lijf. Het veulenhengstje van mijn dochter is al vroeg gespeend. Die ziet er wel goed uit maar is wel een heel verschil qua bespiering en volheid. Alsof ze toch minder hebben binnengekregen aan voedingstoffen.
Logisch natuurlijk want die andere drinkt nog steeds lekker melk als hij mag. En je ziet dat de moeder het niet altijd meer goed vindt, ook heel gezond.

Stephanie_86

Berichten: 1935
Geregistreerd: 08-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 05:28

Hele fijne dagen iedereen!

Afbeelding


Niet een hele goede foto maar ik heb m'n vorige paard op m'n been laten tatoeëren <3 Afbeelding

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:21

Die is stoer geworden rensju!

Hoe gaat het nu met de jonkys yneke?

Heel mooi stephani!

Mocht iemand in de buurt van Sneek (Friesland), nog een tijdelijke bijrijder voor 1/2 dagen zoeken, stel ik mij beschikbaar. Mis het fanatieke rijden momenteel heel erg (voorheen reed ik bijna elke dag nu hooguit 2 dagen als ik geluk heb -O- )

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 11:34

Het gaat nog niet zo best met ons jongste veulen. Die hoest echt heel erg. Eet wel en niet heel ziek maar een ellendige hardnekkige hoest. Vannacht dacht ik dat hij er in bleef zo erg was het. Heeft sinds gisteren toch AB. Hopelijk knapt hij daar van op. Degene die het eerst ziek werd is al wel echt weer beter maar de enter en twenter zitten er ook nog midden in met snot en vieze ogen. En de oudere paarden hebben niks. Maar het duurt mij lang genoeg..

Dennenboom

Berichten: 703
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 14:55

Poeh niks aan Ynekes :(:) hopelijk knapt het veulen snel op.

Hoe gaat het bij jullie met de paarden en het vuurwerk/carbid schieten?

Hier bij mij is het (nog) prima te doen :)

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:53

Wat een zorgen heb je dan yneke, hoop dat ze gauw opknappen.

Hier geven ze niks om de knallen, wordt al poosje vuurwerk afgestoken en alle 3 blijven ze rustig. Dus maak me geen zorgen.

Maan heeft wel weer even mijn hart te keer laten gaan..
Vond haar zo in stal met nul reactie:
Afbeelding

Gelukkig lijkt het erop dat ze gewoon in een hele diepe slaap was, ze eet en doet nu weer normaal.

Eind van de dag ga ik nog maar een keer kijken, het zekere voor het onzekere.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:31

Oh schrikken joh!
Die van mij kan dat ook reageert dan echt niet.

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 08:49

Getty ze had je vast te pakken met haar diepe slaap..

Hier nog steeds een beetje een ziekenboeg. De jongste had afgelopen weekend zulke enorme hoestbuien. Longen waren aan een kant ook niet schoon. Vanaf gisteren spuiten we ontskekingsremmer naast de AB en nu is het hoesten iets minder. Alleen wordt hij helemaal opstandig van de pasta's die hij 2x per dag moet. Hij vindt het vreselijk, en ik ook.
Gelukkig is hij wel gewoon fit qua eetlust en energie. Dus lijkt er niet heel ziek van te zijn. Maar vervelend is het wel.


Iedereen nr de hengstenkeuring volgende week?

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 09:19

Yes!
Naar de hengstenkeuring. En de Proms.

Hopelijk is hij gauw weer fit Ynekes!

Ons veulen van dit jaar was dus enkele weken geleden dood gegaan aan droes. Onze jaarling heeft het ook gekregen en die is er ook nog steeds niet bovenop. Ook voor deze is spannend….

rensju

Berichten: 1594
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:06

Wat duurt dat lang zeg Akkelien, dan zie je weer even het verschil in weerstand tussen jong en oud.

Wat sneu Sunnyhorse om je veulen zo te verliezen!

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:36

Jeetje wat vervelend allemaal zeg hopen dat alle zieke paardjes snel beter worden, heb idee dat het dit jaar allemaal erger is en ze sneller dood gaan, qua ziektes lijkt meer bij mens en dier..
heel naar om zn jong beestje te verliezen sterkte voor de genen! Y;(

Bij ons gaat eigenlijk wel goed (klop het af)
Hier allemaal weer van de schimmel af.
Vorig jaar hoesten ze deze tijd ook wel nu nog niet.
Moet wel zeggen dat die van ons net weer en wind naar buiten gaan( wel met deken)
Quick:
Afbeelding
Reitse:

Afbeelding

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 11:44

Wat balen Ynekes dat het zo lang duurt. Kan de pasta niet met eten gemengd worden zodat hij het toch goed binnen krijgt?
Hier ook hoestende paarden (op pension). Thuis gelukkig nog niets, hoop dat ik het niet meeneem naar huis.

Sunny, wat verdrietig dat de jaarling ook nog zo vecht. Slopende tijd zo voor jou. Vreselijk die Droes! Sterkte!

Hier ook drie dagen HK. Donderdagavond de proms. Heel veel zin in!

Hier gaat het ook goed met de paardjes aan huis. Gister een ander zadel voor de ruin gekocht en hij liep meteen zoveel fijner. Ikzelf moet wel even wennen maar zat wel fijn. Kunnen we weer vooruit! *\o/*

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:58

Sterkte met de zieke beestjes :(:)

Ik ga ook met een vriendin zaterdags naar de keuring, zin in!

Lys_PPA

Berichten: 1340
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 00:49

Wij gaan ook naar de hk en proms.. alleen op vrijdag, donderdagavond die kant op, overnachten en zaterdags terug. Is best een afstand voor ons. Ik heb er echt zin in.

Ik ben vandaag mn paard kwijt geraakt..... aan m'n vriend :') hij heeft toch mogen mennen. Ondanks het onstuimige weer deden ze het allebei super :D

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 08:33

Hier alle dagen HK en donderdag proms. Al in jaaaaaren niet meer naar de proms geweest.

Ik ben overigens voor een kennis op zoek naar een Elias hengstje geboren 2022 of 2021. Mocht iemand wat weten, dan hoor ik het graag.

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 08:40

Bedankt allemaal.
Ik ben best wel bezorgd om hoe het gaat en het hem nu echt op en in de longen is geslagen. Hij hoest echt heel veel.
Het enige is dat ze gewoon enorm goed blijven eten en niet echt ziek ziek zijn. Zijn gewoon helder en hebben wel praatjes.
Heb twee keer de pasta door zijn eten gedaan. De eerste keer trapte hij er in en de 2e keer hoefde hij niet meer dus daar ben ik maar mee gestopt. Hij is gewoon sterk, snel en ook slim dus we zullen even door moeten zetten.
Sunny horse; wat vr klachten heeft die van jullie die vecht tegen de droes?
Nogmaals sterkte met het verlies van jullie veulen. Echt zo verdrietig..

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:29

Dat ze nog blijven eten en praatjes houden is gelukkig wel een positief signaal Ynekes.
Zou je misschien nog iets ondersteunends aan de weerstaand kunnen geven? Vitamine boost en wat extra ijzer? Zou de medicatie gemend met appelmoes nog wat kunnen zijn? Niks aan als ze zo hoesten!

Mijn veulen had eigenlijk in vergelijking met de andere veulens die droes hadden niet eens zo heel veel klachten! Wel ziek, maar niet zo ziek als de anderen. Dat die dus toch dood ging was eigenlijk heel schokkend.

De jaarling die er nu nog tegen vecht, die heeft de typische droes uitbraak bij zijn hoofd gehad. Tijdje slecht gegeten, loom, veel liggen etc. Hij heeft juist geen praatjes, laat alles toe. Is inmiddels helemaal “lek geprikt” voor medicatie, maar blijft nog steeds staan als je er aan komt.
Koorts was gezakt, nu zelfs iets wat onder temperatuur. Voor eerst in zijn leven een dekentje op: ook dat staat hij allemaal toe.
Als hij dit overleeft, dan is hij ook glansrijk geslaagd voor onderdeel “omgang op stal”.

Dennenboom

Berichten: 703
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 13:14

Ik heb ook kaarten voor de hengstenkeuring. Kijk er met een dubbel gevoel tegenaan. Aan de ene kant heel veel zin in, ben er nog nooit geweest :oo Aan de andere kant moeten we voor de kleine oppas regelen en dat vind ik niks := en kunnen we er pas om 09.30 zijn en moeten ook rond 16.00 weer weg vanwege het bedrijf. Dus overwegen hier nog wat

Wat een gedoe met dat droes zeg. Hopelijk knappen ze allemaal goed op!