[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Getty_Maan

Berichten: 2588
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 14:53

Ziet er uit als een stoer dier!!

Hier op stal staan 6 Friezen, stuk voor stuk verschillend in bouw en karakter. Van angsthaas 1e klas, tot super braaf en zich aanpassen aan de ruiter. Enige overeenkomst is de kleur en het mensgerichte.

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 10:09

Goedemorgen allemaal!

Hoe is het met jullie Friezen?
Het is even schakelen naar het koudere nattere weer.

Helaas heb ik niet goed opgelet en is mijn merrie helemaal leeggetrokken door haar veulen. Met veulen gaat goed, Hollands glorie! Hij gaat einde vd maand naar de opfok. Merrie weer flink extra bijgevoerd, trekt wel weer bij, maar mag nog meer. Zal allicht beter gaan als veulen is afgespeend?

Wat doen jullie qua voerbeleid met de merrie als de veulen afgespeend wordt? Even helemaal geen brok meer en alleen hooi en gras voor een bepaalde periode?

Afbeelding
Heerlijke buitenritjes

Afbeelding

Knapperd!
Hij is trouwens nog steeds een lief hengst veulen! Geen gekke fratsen, en nog steeds in voor knuffelen <3

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:51

Wat een prachtig veulen heb je!

De merries hier doen t beide erg goed.
We hebben onlangs een bak aan laten leggen en dat is helaas niet naar tevredenheid. En zou aangepast worden, maar is door t slechte weer gecancelled. Daar baal ik behoorlijk van, want kan gewoon niet fatsoenlijk rijden.

De paarden zelf staan in de paddock op paddockroosters met drainagezand en staan er tevreden bij.

Ze kuieren van stal naar paddock en weer terug en staan tevreden te kauwen op het hooi.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:53

Persoonlijk zou ik je merrie niet alleen op hooi zetten, maar Pavo Vital of iets dergelijks geven, zodat ze iig haar mineralen en vitamines krijgt.

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 11:55

Lekker dat ze zo mooi heen en weer kunnen lopen Boemel! Zo”n soort situatie hebben ze hier ook in de winter.

Wat is er mis gegaan met de bak? Moet wel goed zijn, en opgelost worden, want het is duur zat!

Ik heb ook marstall force, puur een vitamine brokje. Goede tip, geef ik die ook bij.
En dan net zo lang als de uier echt geslonken?

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:10

Afbeelding

Ze hebben hier een stal van ca 23m2, een bestraat stuk van ca 35m2 en dan een paddock van ca 150m2.
Ze staan liever in de wei,maar ze kunnen tenminste scharrelen en op verschillende plekken wat eten.

Tja, wat is er mis gegaan met de rijbak. We weten t niet goed.we hebben het uitbesteed aan een bedrijf dat rijbakbodems maakt.
Het zag er zo strak uit!

Linker helft AC lijn top rechterhelft verschrikkelijk zwaar. Paard zakt helemaal weg. Niet te rijden gewoon.
In 1e instantie op advies van de bodemaanlegger de boel drijfnat gemaakt om in te laten klinken. Toen hadden we een enorm waterbed wat helemaal doorgolfde, maar waar een paard zn nek op brak.

Nu zijn we 6 weken verder. Bodem is niet meer zo dramatisch als in t begin,maar het is nog steeds niks. De dag na enorme regen is ie op zn best en kan ik er 1 paard in rijden.
Plan was alles af te laten graven tot geel zand en dan nieuwe bodem erop,maar dat is gecancelled vanwege de regen. Ik weet t dus even niet :(

Qua voer ... tja, ik houd mijn Friezen beide heel sober. Halve schep Agrobs Muesli en 100g Pavo Vital en dan normaal hooi gecombineerd met raaigrashooi. Het zijn beide nogal wakkere types en ook snel last van teveel suiker.

Kan je dus niet zeggen wat je moet voeren onder normale omstandigheden aan je merrie.

Fleuribelle
Berichten: 770
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 15:01

Mijn veulen gaat dit weekend naar de opfok. Zij is dan 6 1/2 maand oud.
Ik ben deze week al begonnen met het minderen van de brok. De merrie krijgt vanaf vrijdag even helemaal geen brok. Alleen hooi en vitaminen. Zodra het uier weer opgedroogd is krijgt ze weer wat brokjes. Overdag gaat de merrie lekker de wei op.

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 07:09

Joh, dat is echt balen van je bak Boemel. Ook nog eens omdat het zo slecht vóór de paarden zelf is. Ik hoop maar dat ze tot een goede oplossing komen! Ze hebben verder mooie scharrel stekkies Boemel, zo komen ze de winter wel door.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 08:17

SunnyHorse schreef:
Joh, dat is echt balen van je bak Boemel. Ook nog eens omdat het zo slecht vóór de paarden zelf is. Ik hoop maar dat ze tot een goede oplossing komen! Ze hebben verder mooie scharrel stekkies Boemel, zo komen ze de winter wel door.


Dankjewel :D

Dennenboom

Berichten: 699
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 10:09

Wat balen van je bak Boemel! Hopelijk kunnen ze het nog herstellen.

Mijn ene merrie is inmiddels alweer 150 dagen drachtig. Ze wordt al wat ronder en vind aansingelen niet zo leuk meer.. daarnaast is ze jong en braaf maar bij iets nieuws wel een stress kip en paniekerig. Zelf ben ik zwanger van ons eerste kindje.. en heb het gisteren nog ontspannen gereden en goed afgesloten. Dag ervoor ging niet zo goed (grotendeels mijn schuld). Vriendlief heeft liever dat ik stop
en eigenlijk weet ik dat ik moet stoppen, maar vind het zo moeilijk om me daar nu even over heen te zetten |o

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 10:21

Dennenboom schreef:
Wat balen van je bak Boemel! Hopelijk kunnen ze het nog herstellen.

Mijn ene merrie is inmiddels alweer 150 dagen drachtig. Ze wordt al wat ronder en vind aansingelen niet zo leuk meer.. daarnaast is ze jong en braaf maar bij iets nieuws wel een stress kip en paniekerig. Zelf ben ik zwanger van ons eerste kindje.. en heb het gisteren nog ontspannen gereden en goed afgesloten. Dag ervoor ging niet zo goed (grotendeels mijn schuld). Vriendlief heeft liever dat ik stop
en eigenlijk weet ik dat ik moet stoppen, maar vind het zo moeilijk om me daar nu even over heen te zetten |o



Doe nou maar gewoon. :knuffel: Als je er af klettert en een miskraam krijgt vergeef je het jezelf nooit meer.

Paard kan wel even wachten hoor. En anders neem je een bijrijder.

Lys_PPA

Berichten: 1333
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:06

Tijdje niet meer gereageerd, maar blijf natuurlijk wel gewoon meelezen..

Ze staan er goed bij boemel, maar zonde van je rijbak! Ik ben blij dat Picasso op zijn huidige plekje ook een deel verharde paddock heeft. Op zijn vorige plek stond hij 's winters met teveel ruinen in 'n vrij kleine zandpaddock aka modderbak.

Nog steeds erg tevreden met zijn nieuwe plekje. Heb pas 2x in de regen hoeven rijden (dat was de 'concessie', Picasso staat beter, veel meer buiten, betere voeding, ik geen binnenrijbak meer maar dat heb ik er 1000% voor over). Drie weken terug mocht hij model staan voor een fotowedstrijd:
Afbeelding

Ik ben inmiddels ook zwanger (beginstadium) dus benieuwd hoelang ik nog kan blijven rijden. Aaanstaande zondag op wedstrijd, verwacht wel dat dat de laatste gaat zijn voorlopig. Hoop mijn 10e winstpunt in de B te halen.

Dennenboom

Berichten: 699
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 11:36

Absolem: Ja dat is waar! Bijrijder vind ik moeilijk, heb nu mijn eigen knopjes erop zitten en ze is toch drachtig..

Lys: Gefeliciteerd! Hoe ver ben je nu?

Lys_PPA

Berichten: 1333
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:10

Dennenboom schreef:
Absolem: Ja dat is waar! Bijrijder vind ik moeilijk, heb nu mijn eigen knopjes erop zitten en ze is toch drachtig..

Lys: Gefeliciteerd! Hoe ver ben je nu?


Bijrijder vind ik ook wel lastig. Dat komt vooral omdat ik echt een heel goede band met Picasso heb, dus ik heb er een beetje moeite mee om hem te moeten 'delen'. Ik snap dat dat onzin is, maar goed dat gevoel krijg ik niet helemaal veranderd. Toen ik op vakantie was is hij door iemand anders gereden (wil wel alleen nog maar ruiters die waarde toevoegen aan het rijden aangezien we echt goed vooruit gaan samen en het zou zonde zijn als dat niet onderhouden wordt). Maar die meid zou hem straks wel vaker willen rijden en omdat hij zo dicht in de buurt staat kan ik evengoed nog komen kijken, of even helpen poetsen/zadelen oid.

Ik ben op zoek naar een goede grondwerk instructeur/instructrice, zodat we evengoed verder kunnen samen.

Jij ook gefeliciteerd Dennenboom! Ik ben 13 weken nu. En jij?

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 12:29

Gefeliciteerd Lys en dennenboom.

Ik heb ook niet zo'n beste ervaring met bijrijders. En in principe wil ik dat ook niet, tenzij de gouden match voorbij komt. Had voor Diekke tijdelijk een stalgenootje dat haar heel rustig en eerlijk 1x per week reed. Dat was prima.

Goed plan om te grondwerken. Paarden vinden het leuk en het is goed voor het lijf.

Mijn merrie heeft net 1.5 jaar stil gedaan ivm blessure en verbouwing. Nou ja, was wel het laatste half jaar wat bezig met grondwerk en longeren.
Het was zadelen, even longeren en wegrijden en ze was fijner te rijden dan ooit geweest is. Meer balans en meer rust.

Een paard vergeet niet zo snel wat en als ze verder genoeg buiten komen, geeft het helemaal niet als ze verder even rust hebben.

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:50

Gefeliciteerd lys en denneboom. Ik ging ook met beide zwangerschappen over op grondwerken zodra ik wist dat ik zwanger was. Sierou doet serieus noooooit wat, maar je zou net zien dat ze dan schrik, ze zich verstapt oid, dat zou ik mezelf nooit vergeven dus ben vanaf het begin veilig op de grond gebleven.

Wb voeding tijdens afspenen/wanneer het veulen weggehaald is: mijn da adviseerde destijds om helemaal niks te geven, alleen droogvoer of gras. Dit ivm beperking van stuwingaanmaak. Des te meer ze binnen krijgt des te meer melk ze krijgt en des te meer stuwing ze krijgt.

Toevallig vandaag weer even bij Nanne geweest. Wordt al een echte man. :D
*wil foto’s uploaden maar hij doet t niet, die komen nog*.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 15:54

Gefeliciteerd Lys!

Het weideseizoen is voorbij en kan het meteen merken aan Emma, ze is lekker hyper.
We longeren haar 2x per week en 1 a 2 keer rij ik haar op het gemak en 1x per week pakt mijn instructrice haar sinds kort.
Rechts blijft een drama, ze zit best vast en dit uit zich vooral in de galop. Heb haar pas 2 keer los laten maken door de osteopaat maar dit lijkt weinig effect te hebben gehad.
Iemand tips om haar wat soepeler te laten worden?

Mijn verzorgster (1 van de 2) heeft helaas aangegeven te stoppen ivm een nieuwe functie dus we gaan op zoek naar een nieuwe.

Wat betreft zwangerschappen: Ik heb 'echt' gereden tot een week of 20 en daarna over gegaan op voornamelijk stapritten buiten tot een week of 32.

Dennenboom

Berichten: 699
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-21 16:18

Lys: ik ben nu ruim 20 weken

Thornforest: Ja zeker waar, het blijven dieren. Mooi dat het goedgaat met Nanne :)

Zonnebloem: Wat lastig met rechts. Kun je haar misschien bepaalde supplementen voeren die daarbij helpen of krijgt ze die al?

Grond werken is ook wel een leuke inderdaad. Ben van plan ook boswandelingen te maken.

Ik weet dat iedereen hartstikke gelijk heeft, maar vind het toch moeilijk. Scheelt dat de merrie al aangeeft minder te willen, moet ik wel naar haar luisteren :D

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 07:54

Hoi hoi allemaal!
Welkom Ketly.. wat een verdriet om je paard en wat mooi dat je zo'n leukerd kunt gaan rijden! Woon jij in het noorden? De bak komt me heeeeel bekend voor ;)

Friezen zijn inderdaad erg verslavend. Was er altijd al gek van en inmiddels is bij ons de 7e in de maak.

Dennenboom en Lys; gefeliciteerd met jullie zwangerschappen! Ik heb mijn 1e zwangerschap destijds tot een week of 20 gereden, daarna voelde ik me te kwetsbaar. Je weet nooit wat er kan gebeuren. En straks rij je zo weer verder.

Wat lastig Zonnebloem. Als ze scheef zijn kom je dat zo tegen. Ze vindt het vast heel moeilijk. Misschien kun je eens kijken op de site van Monique de Rijk van academische rijkunst geloof ik. Zij is erg van het stretchen en geeft daar echt goede uitleg over en oefeningen voor. Maar dat moet je wel liggen. Het is wel een andere kijk op rijden.

Wat balen van je bak Boemel. Das echt vervelend. Kunnen ze ook zeggen hoe dit zo is gekomen? Hoop dat het snel opgelost kan worden.

Onze Pien van februari is nog steeds niet gespeend. Ze moest aan een navelbreuk geopereerd worden en in overleg met Wolvega besloten voor haar rust en vertrouwen de merrie ook te laten opnemen in de kliniek. Superspannend natuurlijk want ze moest onder algehele narcose maar alles goed gegaan. Moest een paar dagen blijven vanwege koorts maar inmiddels staat het stel thuis in de box. Wanneer de 4 weken verplichte boxrust voorbij is gaan we spenen, dan is ze 9 maanden. Help!
Ik vind het echt een wonder hoe goed de merrie zich houdt want Pien is echt een enter om te zien. Ik moet wel zeggen dat de merrie ook zelf wat afbouwt want ze mag echt niet meer altijd drinken _/-\o_ Gelijk heeft ze!! Merrie is ook niet drachtig. Mag straks eerst baby pauze..


Afbeelding in Wolvega


De hengst die we op hebben gehaald uit de opfok doet het gelukkig heel goed. Goed voer, ontwormen en aandacht doet toch heel veel. Hij heeft weer wat energie ipv dat doodse van eerder.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:14

Zonnebloem92 schreef:
Gefeliciteerd Lys!

Het weideseizoen is voorbij en kan het meteen merken aan Emma, ze is lekker hyper.
We longeren haar 2x per week en 1 a 2 keer rij ik haar op het gemak en 1x per week pakt mijn instructrice haar sinds kort.
Rechts blijft een drama, ze zit best vast en dit uit zich vooral in de galop. Heb haar pas 2 keer los laten maken door de osteopaat maar dit lijkt weinig effect te hebben gehad.
Iemand tips om haar wat soepeler te laten worden?

Mijn verzorgster (1 van de 2) heeft helaas aangegeven te stoppen ivm een nieuwe functie dus we gaan op zoek naar een nieuwe.

Wat betreft zwangerschappen: Ik heb 'echt' gereden tot een week of 20 en daarna over gegaan op voornamelijk stapritten buiten tot een week of 32.


Ze spaart zich waarschijnlijk als ze rechts zo vast blijft houden. Ergens is het moeilijk in haar lijf.

Houdt het werk simpel en doe de "moeilijke" dingen gewoon even niet.
Werk dmv grondwerk aan balans en souplesse.

En onder het zadel lekker aan de slag op haar goede kant met stukken contrastelling.

Let op dat je de "vaste" kant niet steeds wilt loswerken dmv doorvragen, maar besteed meer aandacht aan de kant waar ze wel loslaat door daar wat meer verbinding te vragen.

Ga je galopperen op rechts, ga dan in 1e instantie voor langere rechte stukken en ga in verlichte zit zitten (maak het je paard makkelijk)
Eerst een goede beweging in haar lijf met kracht, ritme en balans en dan pas weer verder.

Succes!

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 08:37

Beterschap voor Pien Ynekes! Knap dier hoor.

Van mn bak heb ik inmiddels slapeloze nachten. :D
Ga vandaag met de rijbakaanlegger praten, maar zolang de grond nat is, kunnen ze niks.
En die is verwacht ik zondag droog ... en maandag gaat t regenen.

Ik voorzie een winter met weinig rijden.
We wonen aan het bos. Maar, t wordt te donker na mn werk doordeweeks om t bos in te gaan.
Mn 7 jarige, die net weer aan het werk is na 1.5 jaar stilgestaan te hebben, is het een brug te ver om alleen mee naar het bos te gaan.
Zij is nog zo groen. Ze heeft het bakwerk nog echt nodig.

Kan dus alleen met haar het bos in als mn vriend op Diekke mee gaat.

Maar, die heeft weinig tijd en t aan z'n rug, schiet niet echt op dus :D

Diekke kan ik prima mee alleen naar het bos, maar ze gaat aan de haal met wat onzekere ruiters. (Heeft ze dus ook bij mn vriend gedaan ;( )

Ik zit dus met 2 paarden waar ik in combinatie met elkaar geweldig in het bos kan rijden, maar waarvan de jongste te ril is voor vreemde ruiters (die wil ze eraf gooien) en de oudste te dominant is voor onzekere ruiters.
Paard is super lief, maar heeft in het verleden de overhand gekregen op te jonge onervaren ruiters en weet prima wat ze wil en neemt nu het heft in eigen hand als de ruiter dat net onvoldoende doet.

Echt handig dit allemaal :D
Gelukkig gisteren afgesproken dat mn vriend en ik bij de achterbuurvrouw in haar bak gaan lessen.
Ze is een Natural horsemanship trainster.

Even compleet ander vlak dan ik gewend ben,maar voor mn vriend goed om een stuk vertrouwen terug te krijgen en voor mn erg brave, maar rille 7 jarige goed voor een stuk rust in haar koppie.

Ik heb dus zin om aan de slag te gaan. :o

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:12

Wat vervelend van je bak boemel, wat is er mis gegaan dan?

Fijn dat pien en mams en je hengst het zo goed doen ynekes.

Hierbij nog de beloofde foto’s van Nanne. <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lys_PPA

Berichten: 1333
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:23

Dankjewel allemaal!

Dennenboom, 20 weken, dat schiet al op. Ik herken het wel, scheelt dat jou merrie aangeeft te willen minderen, denk niet dat dat gaat gebeuren met mijn ruin haha ;)

Zonnebloem, lastig een 'scheef' paard. Ik heb hetzelfde met een van onze menpony's. Ik probeer wel eens van die oefeningen uit het boek van Marijke de Jong, lijkt soms beter te gaan maar blijft lastig.

Dat is wel zonde Boemel, wetende dat ze in combinatie perfect naar buiten kunnen maar dat het niet kan vanwege gebrek aan ervaren ruiter. Maar wel superfijn dat jullie bij de achterbuurvrouw in de bak mogen lessen. Ik hou ervan om veelzijdig met m'n paard bezig te zijn, dus natural horsemanship zou ik ook echt gaaf vinden om te leren. Succes samen!

Oehh Thornforest, Nanne is goed bijgetrokken toch?? Je hebt het vast wel al eens verteld, maar moet je er ver voor reizen om hem te kunnen zien? En als hij zo'n tijdje in n groep staat, herkent hij je dan nog of hoe gaat zoiets? :+

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 10:39

Ja hij is goed bijgetrokken. Ik moet een half uur rijden om bij hem te komen. Toen ze op stal stonden ging ik ieder weekend maar nu had ik hem al dik 2 maanden niet gezien. Hij herkent me wel, komt naar me toe lopen en knuffelen. Ik heb hem natuurlijk toen hij klein was heel veel door handen gehad vanwege medicatie geven etc. Denk dat dat nu ook wel meespeelt in herkenning.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:39

ThornForest schreef:
Wat vervelend van je bak boemel, wat is er mis gegaan dan?

Fijn dat pien en mams en je hengst het zo goed doen ynekes.

Hierbij nog de beloofde foto’s van Nanne. <3
[ [url=m/mWzVTi.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/JtwoH3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/r3BO13.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ACVav9.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een lieve uitstraling! Ben benieuwd hoe Nanne uitgroeid.

De bak ... alles lijkt mis, onderlaag, toplaag. Waarschijnlijk moet alles opnieuw.
Afbeelding