[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 21:17

Nynkex01 schreef:
Top dan doe ik dat ook. Kun je je lidmaatschap van het KFPS na de keuring ook weer opzeggen? Of ben je dan je resultaten kwijt? Vind het een dure club… ;)


Resultaten blijven altijd op de website beschikbaar voor leden. Die zijn paard gebonden.

Je kan dus ook gewoon een uitdraai maken of een foto en dan je lidmaatschap opzeggen.

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 01:51

Thanks! Een van de merries vind ik echt wel heel leuk, maar ze vindt de galop heel moeilijk. Ze is vier en ik vind het lastig inschatten, heeft ze te weinig kracht en wordt het vanzelf beter of zou ze gewoon niet zo’n goede galop hebben? Verder is ze wel superleuk! Maar het doel is wel om er de sport mee in te gaan dus heb wel een goede galop nodig. Ze springt wel beide kanten goed aan dus is niet zo dat een kant makkelijker gaat dan de ander, maar heb flink been nodig om haar er in te houden en het aanspringen op zich vind ze nog lastig en gaat dan vooral hard. Eventueel heb ik wel een filmpje via PB

Dennenboom

Berichten: 701
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 09:09

Hoelang is ze al onder het zadel? En is ze dan ook 'lui' aan het been?

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:11

Vind haar niet lui aan het been, is een half jaar onder het zadel nu geloof ik

Dennenboom

Berichten: 701
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:14

Oke. Dan denk ik dat ze gewoon nog wat kracht mist! Misschien dat het wel een aandachtspuntje blijft maar denk niet dat het een belemmering moet zijn. Zeker omdat ze wel goed aan springt. Maar hoe beter de galop, hoe makkelijker natuurlijk :)

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:22

Ben wel van plan om er de sport mee in te gaan, dus dan hebben we wel een goede galop nodig…

Dennenboom

Berichten: 701
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 10:45

Mag ik het filmpje eens zien? Ben nu wel benieuwd en wat voor papier zit erachter?

Ze zeggen vaak dat de stap en galop het moeilijkst te bewerken zijn dus hoe beter die gangen hoe beter voor de dressuur. Draf kun je het makkelijkst bewerken..

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 11:14

Mijn Aan416xSjaard had echt een waardeloze galop.
Als een hertje en plat door de bocht.
En ze raakte ook nog eens hartstikke gestrest.

Heb t het 1e jaar maar een beetje gelaten. Aan de balans gewerkt in stap en draf.
Toen ik weer begon met de galop was het zoveel beter. Ze maakte toen ook fatsoenlijk sprong. En ook veel beter qua balans.

Helaas volgde toen de blessure.
We zitten zonder bak, maar heb laatst een stukje galop gedaan in de bak van de achterburen.
Niet dramatisch, maar duidelijk weer werk aan.

Als je bereid bent er tijd voor uit te trekken en veel aan kracht en balans te werken, dan zou het geen probleem hoeven zijn.
4 jaar is nog heel jong hè.

Getty_Maan

Berichten: 2592
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:04

Als ze goed aanspringt en voldoende voorwaarts is, dan zeg ik doen. Beestje is jong en heeft nog veel training nodig.

Een paard trainen en sterk maken kost tijd.

SunnyHorse
Berichten: 1249
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 18:14

Ben met voorgangers eens, ze is jong. Goed aanspringen is al heel mooi. Het kan met training echt goed verder ontwikkelen.
Aan de andere kant, het kan ook altijd een lastig punt blijven. Of gewoon erg lang duren voordat je de galop er eindelijk goed op hebt zitten.

Als je zelf er erg handig in ben, scheelt natuurlijk wel.

Fries die ik rij heeft van nature een goede galop. Ben ik blij mee, want ik vind het zelf best een lastige gang als het paard er moeite mee heeft. Zeker als je ook iets meer verzameling wil.

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 19:15

Bedankt allemaal! Ik ga morgen weer naar haar toe met mijn instructrice. Ik weet nog een paar leuke paarden staan, dus ga rustig wat vergelijken maar heb haar zeker nog niet afgeschreven want ze is heel leuk

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 19:35

Ik kom ook weer even kijken. Moet nog wat bijlezen maar zie een aantal nieuwe hier. Welkom allemaal!

Nynke, hier had mijn merrie ook enorm veel moeite met de galop. Zo erg dat het binnen in de bak te klein voor haar was. In de weide had ze wel een goede 3 tact. Ik ben met haar in het bos de galop gaan oefenen en nu 1,5 jaar later is het eigenlijk haar beste gang en is ze M1 start gerechtigd. Het is heel goed trainbaar. Ook mijn jonge ruin die nu enkele maanden onder zadel is had moeite met de galop en laat wekelijks een flinke vooruitgang zien. Ik zou een paard daar dus niet te snel om opgeven. Succes met je keuze!

Dan nog iemand die naar de keuring zou willen maar niet goed weet hoe dat zit met op naam zetten. Om naar de keuring te kunnen dient het paard op je naam te staan en moet je lid zijn van het kfps. Het maakt niet uit of je dat meteen of een half jaar na aankoop doet. Krijgt je paard een premie dan blijft je paard dat ook behouden. Ook als je later het lidmaatschap weer op zou zeggen.

Hier ook nog twijfel of ik naar de HK ga. Zou moeten testen om binnen te komen en dat is op zich niet zo erg maar als je drie dagen gaat en de test maar 24 uur geldig is zou ik drie keer moeten testen. In de praktijk zou ik dan steeds overdag even weg moeten om een test ergens te doen? Want je wil toch zeker zijn dat je de uitslag uiterlijk de volgende ochtend voor aanvang binnen hebt. Even nadenken dus en anders wellicht ga ik wel wellicht alleen de zaterdag. We hebben nog even gelukkig dus zie het tegen die tijd wel.

Hier gaat het goed met de paardjes. De veulens zijn verkocht en vertrekken in december naar hun nieuwe thuis. Mijn merrie gaat ook goed en we zouden M1 starten maar ook dat ligt voor ons even stil ivm de QR code. De jonge ruin is nu een paar maanden aan het werk en daar had ik ook mee willen starten. We schuiven dat ook maar even op. Ze doen het verder wel super dus trainen we lekker door.

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 20:35

Leuk Jinte, en dank je wel!

Getty_Maan

Berichten: 2592
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 22:05

Wij zijn vandaag M1 gestart, we lopen nog niet helemaal het niveau, maar hebben toch mooie stukjes kunnen laten zien.

Volgende week nog 1x proberen en dan mag ze op wedstrijdverlof. Ze is namelijk 7 maart al uitgerekend.

Stiekem baal ik wel dat ze drachtig is, zo loopt namelijk zo fijn.

Afbeelding

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 18:51

The whole gang together.

Afbeelding

Wij kwamen aangereden toen we ze aan de wandel zagen. Nou heeft jelske best een peper in zijn kont en geeft niet zo om de rest van de "kudde" dus na deze foto's zijn wij ze voorbij gestapt _O- in een voor jelske nog heel relaxed tempo!

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 20:43

Gefeliciteerd met jullie m1 debuut getty. Fijn dat ze al mooie stukjes liet zien. Wordt ze aankomend jaar ook leeg gelaten zodat je verder met haar de sport in kunt?

Ik vertelde hier immers dat Sierou niet lekker liep. Dacht misschien de spieren dus haar een deken opgedaan maar helaas merkte ik geen verschil.
Vandaag de dierenarts laten komen en haar hoeven zijn te ver afgesleten door het betondpad. Ze moet nu ‘s nachts eerst weer op stal zodat de hoeven wat rust kunnen hebben en de da adviseerde ijzers zodat de hoeven niet verder slijten. Ik moet even kijken hoe de combi ijzers/beton gaat zijn. Wellicht zijn hoefschoenen ook een idee? Iemand hier ervaring mee?

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 21:59

Ik heb geen ervaring met hoefschoenen, maar hoor er wel positieve verhalen over mits ze passen. Als ze niet passen krijg je er veel ellende mee. het voordeel is dat je ze e uit kunt doen als je ze niet nodig hebt waardoor de doorbloeding van de onderbenen beter is dan met ijzers. ik ken mensen die ze op buitenritten om hebben, maar ik ken geen paarden die er de hele dag mee staan.
Ik ga een paard laten keuren, een 3-jarige merrie. Het is geen mega beweger, maar eerlijk die zijn op het moment gewoon niet te betalen. Ze heeft wel een super fijne galop, toen ze gister even los liep in de buitenbak sprong ze hele series haha, en de draf kunnen we vast nog wel wat aan sleutelen. ze heeft een doodbraaf karakter, was nog maar vijf keer op gezeten en ik reed er zo mee weg. Heb er inmiddels een keer of drie mee gereden en ook een stukje langs de weg langs in klapperend plastic verpakte kuilbalen en vrachtwagens. ze is een Wytse X Loadewyk, dus hoop dat ze verborgen dressuur talenten heeft :) als ik eerlijk ben hoeft dat extreem bewegen van mij ook niet, maar ik wil wel graag wedstrijden met haar rijden, hoop dat de sport daarin wat gaat veranderen en dat een correcte beweging weer het belangrijkste wordt, ook binnen het kfps

SunnyHorse
Berichten: 1249
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 00:27

Nynke, dat klinkt heel goed! Er is een goede klik en vertrouwen, wat wil je nog meer. Ik duim voor een voorspoedige keuring voor je.

Jelske is lekker bezig zo en mooi cool in het koppie zeg Absolem.

Thornforrest, loopt ze overdag op het beton pad in vrije beweging, of via betonpad buitenrit? En is dat sinds de laatste tijd dat ze daar op loopt? Hier lopen ze in de winter op ook op stenen, beton en zand, merk dan in begin bij de nieuwelingen dat het eerst vrij snel slijt (en dan niet zo lekker lopen) maar dat trekt daarna altijd bij en zijn de hoeven gewend lijkt het, past de groei zich aan en worden ze top! In de winter hoeft de hoefsmid nauwelijks te komen.en hij is altijd vol lof over de staat van hun hoeven. Dus hopelijk went Sierou er nog aan tzt?
Zelf geen ervaring met hoefschoenen.

Gefeliciteerd Getty met je M1. Mooi dat je dat bereikt hebt. Zo’n zwangerschapsverlof kan soms niet altijd even handig uitkomen. Zeker als ze ieder jaar in de fokkerij ingezet wordt. Zelf zou ik niet blij worden van al die onderbrekingen.

Hier dus de merrie dikke week zonder veulen. Uier slankt weer af. Nog niet weg. Mis de veulens wel, ze waren erg leuk. Maar het is ook fijn om de merrie weer “voor mezelf” te hebben. Begin Mei mogen we het nieuwe veulen hopelijk verwachten dus dan begint het circus opnieuw.

Ze heeft ongelooflijk veel energie! Met clubles heeft ze gekke bokkensprongen gehad vanavond maar na de gekkigheid begon ze lekker te sjouwen <3 wauw, dan zijn Friezen zo knap!

Maar al die energie en ook het stout zijn… zou het komen om het veulen er net af is? Meer energie over? Hormonen weer even anders dan anders? Of het weer? Zijn die van jullie ook wat anders dan anders?

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 01:08

Ik heb geen idee maar zo’n veulen voeden kost natuurlijk ook energie, die energie kan ze nu voor zichzelf gebruiken

Itsme_annie
Berichten: 177
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:37

Hoi allemaal! Ik heb geloof ik heeeeeeel lang geleden al eens een bericht geplaatst in dit topic maar ik zal me even opnieuw voorstellen. Ik ben Anna, 23 jaar oud en sinds 1,5 jaar in het bezit van een ietwat uit de kluiten gewassen Fries. Oege is een ruin van inmiddels 9 jaar oud en zijn afstamming is Gjalt 426 x Leffert 306. Ik rijd hem inmiddels alweer ruim 5 jaar, eerst als verzorgpaard en toen kwam de echte pennymeisjes droom uit en mocht ik hem kopen <3

Hij heeft helaas als jong paard niet een hele lekkere start gehad en daarbij ook heel erg moeite gehad met zijn eigen slungelige lijf, maar inmiddels zijn we een heel eind op weg. Komende zondag hebben we onze tweede officiële wedstrijd, dus best even spannend. Een paar maanden terug zijn we voor het eerst op wedstrijd geweest en dat was zogezegd niet echt een succes. Te veel spanning en een te onrustig terrein, dus we zijn halverwege de proef buiten de baan beland. := Dit alles resulteerde in 2 proeven van net boven 160 punten. In de hoop dat er binnen minder afleiding is gaan we nu het indoor seizoen even meepakken en hopen op een paar winstpuntjes.

Het lijkt me heel leuk om dit topic een beetje te volgen en af en toe een update te plaatsen of om tips te vragen.

En dan nu omdat het toch wel leuk is een paar foto’s van ons:

Afbeelding
Knap koppie <3

Afbeelding
Dit is hoe we vorig jaar bijna dagelijks reden op het strand van Schiermonnikoog

Afbeelding
En dit is hoe we nu rond rijden

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:07

Itsme_annie schreef:
Hoi allemaal! Ik heb geloof ik heeeeeeel lang geleden al eens een bericht geplaatst in dit topic maar ik zal me even opnieuw voorstellen. Ik ben Anna, 23 jaar oud en sinds 1,5 jaar in het bezit van een ietwat uit de kluiten gewassen Fries. Oege is een ruin van inmiddels 9 jaar oud en zijn afstamming is Gjalt 426 x Leffert 306. Ik rijd hem inmiddels alweer ruim 5 jaar, eerst als verzorgpaard en toen kwam de echte pennymeisjes droom uit en mocht ik hem kopen <3

Hij heeft helaas als jong paard niet een hele lekkere start gehad en daarbij ook heel erg moeite gehad met zijn eigen slungelige lijf, maar inmiddels zijn we een heel eind op weg. Komende zondag hebben we onze tweede officiële wedstrijd, dus best even spannend. Een paar maanden terug zijn we voor het eerst op wedstrijd geweest en dat was zogezegd niet echt een succes. Te veel spanning en een te onrustig terrein, dus we zijn halverwege de proef buiten de baan beland. := Dit alles resulteerde in 2 proeven van net boven 160 punten. In de hoop dat er binnen minder afleiding is gaan we nu het indoor seizoen even meepakken en hopen op een paar winstpuntjes.

Het lijkt me heel leuk om dit topic een beetje te volgen en af en toe een update te plaatsen of om tips te vragen.

En dan nu omdat het toch wel leuk is een paar foto’s van ons:

[ [url=m/72wJzm.jpg]Afbeelding[/url] ]
Knap koppie <3

[ [url=m/4vsr00.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is hoe we vorig jaar bijna dagelijks reden op het strand van Schiermonnikoog

[ [url=m/O05tba.jpg]Afbeelding[/url] ]
En dit is hoe we nu rond rijden



Leuk! Gezellig!

Lijkt alsof die de 170 ruim gepasseerd is op de foto's?

Nynkex01
Berichten: 1119
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:47

Leuk Anna! een halfbroertje van mijn vorige merrie. Welkom en succes op wedstrijd!

Itsme_annie
Berichten: 177
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:29

Absolem schreef:
Leuk! Gezellig!

Lijkt alsof die de 170 ruim gepasseerd is op de foto's?

Klopt! Hij is met 2,5 jaar voor het laatst gemeten op 168 maar ik denk dat hij inmiddels haast wel 175 is. Hij is nog heel lang door gegroeid en vooral ook voller geworden. Ik zou hem eigenlijk nog wel eens willen laten meten, maar ik kwam er laatst achter dat dat niet heel gebruikelijk is bij paarden? Ik weet het alleen van de pony’s omdat het daar op jonge leeftijd jaarlijks moet geloof ik.

SunnyHorse
Berichten: 1249
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:32

Itsme: wat een beauty! Welkom! En zeg nou zelf: als je heerlijk over het strand kunt galopperen dan snap ik wel dat je niet altijd zin hebt om braaf tussen de dressuur hekjes te blijven :+

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:08

Wat leuk, de interesse in Dije! Hij staat nu officieel te koop (op Sporthorses) en er zijn al wat mensen wezen kijken die interesse hebben, uit NL, maar er is ook best wel wat interesse vanuit Duitsland.. dus 't is even afwachten :):)

Wat een flinkerd dan zeg Itsme_annie!!

Wat leuk om jelske zo in het tuig te zien :D