[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boemel

Berichten: 8434
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:27

Het hoeft niet aan elkaar gerelateerd te zijn Getty Maan.
Een gewone verstapping kan natuurlijk ook.
Ik zou het gewoon even aankijken.

Vanmorgen was ik weer met Diekke aan het stappen en Mir vertoont echt hengstengedrag. En dat viel ons laatst ook al op. Brutaal, willen dekken, erg geïnteresseerd in de achterkant van Diekke, bijterig en rond lopen op een matcho manier , nek erop met een Spaanse pas.

Ook echt vervelend naar mij toe. Ik ga morgen de kliniek vragen ook te checken of ze niet dubbelslachtig is.

Ze is behoorlijk vet momenteel. Wellicht komt het daardoor, maar haar uier ziet er zover ik het kan zien er ook wat vreemd uit. Maar ja, die kan ik moeilijk vastleggen nu ze zo drakerig is. Dus alleen foto met dikke buik :=
Afbeelding

Het is in ieder geval een klier van een paard momenteel en ik laat d’r mooi met rust totdat ik meer weet.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 11:53

boemel schreef:
Zeker een mooie voorpluk, daar hou ik van.
Fijn dat ze een bestraat stuk hebben.
Ze is erg lief. <3 . Hoe groot is ze nu?

Dankje! Ik denk dat ze nu op ca. 1.55m zit, al heb ik haar al weer even niet gemeten. Laatste schatting (gemeten met touwtje en die langs de lat gehouden) was een paar maanden terug en toen was het ca. 1.52m.

boemel schreef:
Phoe wat een logistieke happening zeg die inseminatie.
Hopelijk gaat het dit keer goed bij de draagmerrie.
Ik heb wel eens gelezen dat na gemiddeld 3 pogingen het vruchtje blijft.

Dat is het zeker. Ik vroeg gisteren al aan de veearts of ik inmiddels al huur moest betalen :') Ik ben inmiddels kind aan huis. Vandaag een dagje niet, wel een hele korte nacht achter de rug door andere omstandigheden. Dus waas ik dacht even een moment van rust te hebben, viel dat een beetje tegen. :=

boemel schreef:
Over voorplukken …. Diekke is 15 en haar voorpluk begint vreemd genoeg nu pas te groeien >;)
Ik wou dat ze zich niet zo fit en fris voelde. Ze loopt maar te donderjagen. Echt niet fijn voor de pees.
Ze zit nu op de helft van het stappen :(

Deze 2 jarige komt uit dezelfde moeder als Mirtje.
Ziet er al best af uit.
[ [url=m/zba9Ru.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mirtje zag er als 3 jarige ook al best af uit, maar ze zit nu als 4 jarige in de groeispurt :D

[ [url=m/iRzj9A.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lastig parket wel met Dieke zo. Overigens opmerkelijk dat die voorpluk ineens toch gaat groeien. Dat is dan weer meegenomen :)
Die twenter vind ik erg gaaf!

SunnyHorse schreef:
Jelske, leuk om zo te zien! Mooie voorpluk en edel hoofd: ik hou ervan. Je kijkt er tenslotte ook hopelijk nog vele jaren naar. En wat fijn dat ze ook aanhankelijk is en blijft. Ze is netjes op gewicht de winter uitgekomen. Dat zie je ook wel anders bij de opfok.
Jammer dat de smid er zo’n potje van gemaakt heeft. Moet natuurlijk allemaal snel snel snel. Ben ook blij dat onze hoefsmid de rust en tijd neemt bij jonge spul wat natuurlijk lang niet altijd even braaf stil staat. Hou ons op de hoogte van de spoelingen en plaatsingen!

Zeker! Al moet ik zeggen dat onbeperkt hooi bij de Lindehoeve ook echt hele nieuwe dimenties heeft. Het hooi ligt daar vaak letterlijk tot aan het plafond van de stallen gestapeld en er liggen altijd hele balen per groep. Door het stalsysteem wordt er ook bijzonder weinig verspild en het is van goede kwaliteit. Er is er echt maar een enkeling die wat schraler blijft en die worden dan in de gaten gehouden. Als blijkt dat ze meer nodig hebben, worden ze apart gezet en bijgevoerd.

Hoefsmid van de Lindehoeve doet het qua aanpak/omgang met het paard volgens mij wel netjes. Want Pit pikt (overigens net als haar moeder) gehaast gedrag of een grove benadering niet. Dan zou ik direct frustratie merken. Toen ze nog bij ons stond, stond ze bij onze eigen smid ook rustig te slapen. Daarnaast kan ik zonder problemen voetjes van haar vragen. Het is gewoon dat de hoevenstand voor mijn gevoel onvoldoende wordt gecorrigeerd.

SunnyHorse schreef:
Groeit Mirtje weer? Is zij eigenlijk al eens bij de keuring geweest? Die onderste

Veulen hier blijft zo schattig. Knuffelen, kroelen, we krijgen er geen genoeg van. Ik wil haar mee naar binnen nemen, maar daar krijg daar geen overeenstemming met mijn man over.
[ [url=m/lY5ej4.jpg]Afbeelding[/url] ]

_O- Nou, wat flauw!

Getty_Maan schreef:
Pit heeft een lief hoofdje, over haar bouw kan je pas later meer zeggen denk ik. Balen van de hoefsmid.
Heet pit nou eigenlijk Tjitske?

Ze is 7 juli uitgerekend en gaat 11 mei verhuizen naar mijn vriendin.

Sterkte Getty Y;( Het valt niet mee zo.
Het klopt overigens dat Pit eigenlijk Tjitske heet. Ik geloof alleen dat de keren dat we haar Tjitske noemen, op één hand te tellen is. Is op een of andere manier zo gegroeid, terwijl Tjitske juist een hele mooie naam is.

@Boemel: is een ovariumcyste niet ook iets om uit te sluiten? Als ze zich echt als een hengst gedraagt, vind ik het namelijk heel typisch gedrag. Ook het verzet zou daardoor verklaard kunnen worden (kan, niet "hoeft"). Eigenlijk nooit aan gedacht. Ik heb daar pas nog een heel artikel over zitten lezen. Ik weet zo gauw niet meer waar ik het las, maar als het mij te binnen schiet kan ik het evt. wel delen.

boemel

Berichten: 8434
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:17

Een stal die zo goed hooi voert, mag je koesteren.

Tumor bij de geslachtsorganen (deze tumor kan goed of kwaadaardig) is ook waar de Lingehoeve aan denkt.
Zou voor mij een hoop verklaren.
Ze is echt vervelend momenteel. Blij dat we de laatste maanden zo gehamerd heb op respect en afstand houden, want anders had ik er waarschijnlijk al wel onder gelegen.

Blij als ze morgen veilig opgeborgen op de kliniek staat en ik ongedeerd ben.
Ik haal dr pas op als ze weer lief is :D

boemel

Berichten: 8434
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:21

Ik dacht even dat je 3 paarden had Jelske :D

Jels, Tjitske en Pit, maar ik snap m nu :D

M_arjolein

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 12:29

Hmm dat zou inderdaad natuurlijk goed kunnen Boemel en een hele hoop verklaren. Haha indd en niet eerder weer ophalen dan dat ze braaf is. _/-\o_

Klinkt als een goede opfok Jelske!

Echt rot Getty. Anders na de dracht indd maar verder kijken. Haha ja maar die van K. Worden wel hengstig :') dat moet hier dan eerst nog maar gebeuren.

Wat vervelend voor jullie ook Barb. Maar wel fijn om te weten dat er meerdere zijn die het lastig hebben.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-24 13:23

Hehehe, nee! Dat hoop ik over ~1 jaar te kunnen zeggen :')

M_arjolein schreef:
Klinkt als een goede opfok Jelske!

Had ik al gezegd dat we ze ook nog via de webcam in de gaten kunnen houden gedurende het winterseizoen? }:) O:)

Faya_barock

Berichten: 333
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 09:43

Sorry dat ik hier zomaar binnen kom vallen, en weet niet of het ook mag wat ik ga vragen. Maar ben op zoek naar een Friese fokmerrie, dus hoop dat jullie iets voor mij weten.
Lagere prijsklasse, gezond, lange manen, veulens gehad, goede moeder, niet ouder dan 14 jaar, mag blessure hebben waar ze geen pijn aan heeft (moet wel achter veulen aan kunnen rennen). Krijgt fijn thuis, overdag altijd buiten 's nachts binnen, samen met mijn andere paarden of naast mijn paarden.

Dennenboom

Berichten: 706
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 10:31

Wat valt onder lage prijsklasse van jou? Ik kijk ook af en toe rond dus als ik rond kijk kan ik ook voor jou kijken

Faya_barock

Berichten: 333
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 10:51

Dennenboom schreef:
Wat valt onder lage prijsklasse van jou? Ik kijk ook af en toe rond dus als ik rond kijk kan ik ook voor jou kijken

Niet boven de 5000, alvast bedankt, waar kijk jij zoal?

Meya_

Berichten: 1436
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 21:54

Jammer van Maan Getty, wellicht tegen het einde vd dracht? Hopen dst het na het veulen weer beter wordt/is :)
Mooi veulen!

Strakke planning Jelske, fijn dat het goed gegaan is. Ja, is de stal zo vies? Klinkt niet fijn, daarentegen wel leuk om via camera mee te kunnen kijken :)

Mooie foto's Boemel. Hoe is de reis verlopen vandaag? Succes voor morgen!

Een plaatje Sunny! <3

Hoe was het scannen vandaag Marjolein? Wordt tijd voor mooi weer met de merries..

Voor dat bedrag en wensen weet ik zo niks voor je.. Maar ik ben ook niet opzoek naar een Fries dus zit ook niet zo in de markt op dit moment.


Hier gaat alles prima. Weer les gehad, fijn gereden. Ze is zó enthousiast, dat moet soms een beetje milder geuit worden :+ Maar fijn bezig geweest met lb, binnenachterbeen eronder houden. Sb, maar ook traver en appuyementen meegenomen, puur om lb te verbeteren. Contra gaat ook steeds beter :) Zondag weer starten, 8.30 uur (op eigen verzoek voor 11 uur willen starten, dus kan/mag niet klagen :') ) Maar ben er ook wel weer blij mee.
Laatst bijgewerkt door Meya_ op 23-04-24 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Berichten: 8434
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 22:02

De reis ging goed. Ze ging zonder twijfel op de trailer en was hartstikke braaf op de trailer.
Ook het uitladen ging hartstikke goed.

Ze moest in een stal zonder bodembedekking ivm het vasten. Ze was het er echt niet mee eens dat ze daar moest blijven. Schrapen, hinniken, tegen de wand bonken. Niet fijn om haar zo achter te laten.
Hopelijk laat de uitslag morgen niet al te lang op zich wachten.

Klinkt als een heerlijke les! Veel plezier en succes op wedstrijd alvast.,

M_arjolein

Berichten: 1436
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 22:16

Wat fijn dat de rit ernaar toe goed ging Boemel.
Nu afwachten dus.

Haha Meya dat is mooi op tijd! Klinkt goed je les! Liever iets te enthousiast dan andersom haha.

Scannen was weer hetzelfde. Ik heb aangegeven dat ik nu volgende week wel weer een keer ga scannen. En dan zo maar even 1 x per week tot ze een keer goed hengstig is ofzo. Ik weet het anders ook niet. Het ei gaat er ook niet af, maar groeit ook heel langzaam. Als ze nu ineens heel ander gedrag gaat vertonen dan bel ik voor eerder.

Volgens mij weet ik nog wel iemand die een jonge fokmerrie te koop heeft maar weet niet of die wel onder de 5k zit.

SunnyHorse
Berichten: 1257
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 23:01

Naar om haar zo moeten achter laten Boemel. Maar de aanleiding is ook serieus. Goed dat je nu doorpakt hierop. Ik hoop dat er iets gevonden wordt waarmee de puzzel compleet wordt. Klinkt wat gek, maar heb je wellicht wel mee duidelijkheid, alhoewel ik jullie natuurlijk gewoon een gezond paard toe wens.

Marjolein, lastig zo met scannen. Eventueel ei “afspuiten” nog overwogen?

Meya, fijn dat ze zoveel werklust heeft! Heb je wekelijks les? Lekker optijd starten idd! Hoe kom jij fris en shiny aan de start? Ik zou geloof ik mijn wekker dan 3 uur zetten om dan glanzend, ingevlochten en brandschoon aan de start te moeten verschijnen vrees ik.

Helaas, daar kan ik je ook niet aan helpen Faya, weet ook niet of je in die prijscategorie aanbidt is wat passend is.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-24 23:04

Succes morgen boemel!

SunnyHorse
Berichten: 1257
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 10:51

Heb je al nieuws Boemel?

Lys_PPA

Berichten: 1346
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:16

Ik heb er geen ei, uhh kaas van gegeten van dat fokken, dus lees vrolijk mee maar kan weinig nuttigs bijdragen.. Ik moet wel toegeven dat ik niet had verwacht dat het zo'n gepuzzel zou zijn.

Ik ben benieuwd naar de uitslag Boemel. Fijn dat ze iig makkelijk de trailer op ging.

Schattige veulenfoto's komen er voorbij <3

en Tjitske heeft idd al een mooie voorpluk (vind ik toch mooier klinken dan Pit maar ik hou echt van Friese namen ;) kom ik aan met mn 'Picasso' :+ )

Alvast succes Meya! Gelukkig een zwart paard met wss hengstenvlecht, vind ik altijd wel een hoop werk schelen tov mijn vriendinnen die iets meer poets- en vlechtwerk hadden.
Ik heb mn lidmaatschap vd vereniging en knhs opgezegd aangezien ik niet voldoende aan wedstrijden toekom (ivm dochtertje, voorlezer zoeken, pony's die we in de weekenden mennen). Maar ik twijfel omdat het lidmaatschap per volledig jaar gaat, of ik dus nog zal proberen om L1 en L2 te kunnen rijden of vind ik het wel welletjes zo... Ben wel heel tevreden over de vorderingen in het rijden, zitten in een goede flow :D

boemel

Berichten: 8434
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:25

Nee, geen nieuws helaas. Verschrikkelijk dat wachten.

Lyss PPA hier zijn ook wel eens avond wedstrijden doordeweeks . Is er bij jou niets ‘s avonds mogelijk?

Anders zou ik lekker af en toe starten. Al zie je het maar als een mooie training voor jullie samen en een meetmoment voor jezelf.

Lys_PPA

Berichten: 1346
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 11:57

boemel schreef:
Nee, geen nieuws helaas. Verschrikkelijk dat wachten.

Lyss PPA hier zijn ook wel eens avond wedstrijden doordeweeks . Is er bij jou niets ‘s avonds mogelijk?

Anders zou ik lekker af en toe starten. Al zie je het maar als een mooie training voor jullie samen en een meetmoment voor jezelf.

Dat is zeker verschrikkelijk. En Diekke, hoe doet zij het nu ze even alleen is?

Ik heb niet zo'n heel goede ervaring met doordeweekse wedstrijden (kort gezegd, waren veel professionele stalruiters met 'hete' paarden, en ik werd aangekeken alsof ik niets was met mn Fries. Die ik overigens wel zonder begeleiding van de ene naar de andere bak gereden kreeg in tegenstelling tot het merendeel). Maar misschien moet ik me daar eens overheen zetten en er toch nog eens eentje proberen, zeker nu ik m wel bij elkaar gereden krijg is het plaatje iets anders. Dat zou wel makkelijker te plannen zijn namelijk. Ik ga eens in de agenda kijken :)

boemel

Berichten: 8434
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 12:08

Diekke voelt zich een beetje zielig. Af en toe zo’n zielig hinnekje, maar staat rustig te eten en lag vannacht ook gewoon languit te pitten :o

Hoe lang is het geleden dat je doordeweeks wedstrijden gereden hebt? Ik heb wel het idee dat Friezen steeds meer een soort van geaccepteerd worden.

SunnyHorse
Berichten: 1257
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 12:12

Zo is dat Lys! Gewoon boven staan. Zo jammer die mentaliteit dat er afgunstig of vijandig of op wat voor negatieve manier ook gekeken en gedaan wordt!

Snap daar echt helemaal niets van: die zure negatieve mensen. Wat levert dat nou op? Paarden is ook een liefhebberij, ookal is het je werk. Het verpest de sfeer op wedstrijden, bij verenigingen, de sfeer bij de fokkerij, bij stamboek etc, gewoon maar niet aan mee doen en niks van aantrekken is mijn remedie.

Het enige wat volledig terecht is om zuur over te doen is het weer. :+ en dat we allemaal heel lang moeten wachten op veulen van Sanet :+

SunnyHorse
Berichten: 1257
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 12:13

Keren ze haar vandaag ook volledig binnenste buiten Boemel? Maag onderzoek en wat voor onderzoeken nog meer?

boemel

Berichten: 8434
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 12:17

Ik heb aangevraagd scopie van de maag, darm biopt, echo baarmoeder en eierstokken, foto van de darmen en aangeven dat als ze meer willen onderzoeken, bijvoorbeeld het bloed, dat het oké is.

Ben blij dat ik alles op papier gezet heb en dat daar achter gelaten heb. Gewenst onderzoek, problemen en wat medisch tot nu toe gedaan is.

De communicatie vond ik gisteren namelijk helemaal niet fijn gaan en gaf niet echt een goed gevoel.

Sanet

Berichten: 7967
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 12:19

Naar welke kliniek is ze ook alweer Boemel?

@Sunny: ik vind ook dat het lang duurt tot de baby er is.

SunnyHorse
Berichten: 1257
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 12:29

Wat was er gisteren voorgevallen? Ik hoop dat ze gauw komen met de resultaten. Heel vervelend als je lang moet wachten en de overdracht gisteren al niet prettig verliep.

boemel

Berichten: 8434
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 12:39

Lingehoeve.
Voorgevallen is een groot woord. Maar van te voren was afgesproken dat ze in een rustige stal zou komen te staan en pas in de hand zou komen nadat ze op afstand gesedeert zou zijn. Dat hadden ze zelf zo voorgesteld en ik vond dat een hele prettige gedachte.

Echter toen ik haar op stal wilde zetten, werd me verteld dat ze haar later die dag zelf gingen verplaatsen naar een andere stal en ook dat ze eerst gingen proberen haar op de normale manier te sederen. Als dat allemaal zo makkelijk ging, had ik haar maanden geleden al laten onderzoeken.
De speciale behandeling rondom Mir doe ik natuurlijk niet voor de lol. Moest ze toch echt even overtuigen en filmmateriaal laten zien om aan te tonen dat ze gevaarlijk kan zijn.

Ik hoop natuurlijk dat Mir zich bij de situatie neergelegd heeft en gewoon braaf is geweest, maar daar durf ik echt niet op te rekenen. Mir is bijvoorbeeld hartstikke suf op een lichte sedatie, maar bij stress weet ze ineens heel scherp uit de hoek te komen. Ik waarschuw liever 10x teveel dan 1x te weinig

Sanet, misschien in de trailer zetten en over een hobbelige landweg rijden? :D
Wanneer was ze uitgerekend?

Veulen is vast extra knap. Wordt extra lang aan gewerkt :o