[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lys_PPA

Berichten: 1346
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 13:41

boemel schreef:
Diekke voelt zich een beetje zielig. Af en toe zo’n zielig hinnekje, maar staat rustig te eten en lag vannacht ook gewoon languit te pitten :o

Hoe lang is het geleden dat je doordeweeks wedstrijden gereden hebt? Ik heb wel het idee dat Friezen steeds meer een soort van geaccepteerd worden.

Een dik jaar geleden ongeveer. Ik had het idee dat omdat het doordeweeks was er meer professionele/betaalde ruiters op af kwamen ipv de 'doorsnee' ruiter. In de omgeving zie je op reguliere wedstrijden veel meer Friezen voorbij komen. 3 weken terug met de pony's op menwedstrijd geweest en daar waren pas echt veel combinaties met Fries :D Dus mss had ik gewoon net de verkeerde wedstrijd :P

Het weer is idd dramatisch, zeker als paardeneigenaar/houder. Deken af, deken op, bak te nat, paddock weer zeiknat, paar dagen op de wei, toch weer niet op de wei ivm nattigheid en zo maar door :+ Ik vond het zo irritant dat ik een andere auto gekocht heb zodat ik altijd naar de binnenbak kan met trailer en niet afhankelijk was van auto van mijn vriend.

Heel slim gedaan om dat op te schrijven, zo wordt er (als ze kunnen lezen) niets over het hoofd gezien en minder kans op miscommunicatie. Maar wel vervelend dat ze zo laconiek met de situatie omtrent Mirtje omgingen bij wegbrengen. Is sws al lastig om je paard uit handen te geven, zeker als het er eentje met handleiding is.

Dennenboom

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:26

Faya_barock schreef:
Dennenboom schreef:
Wat valt onder lage prijsklasse van jou? Ik kijk ook af en toe rond dus als ik rond kijk kan ik ook voor jou kijken

Niet boven de 5000, alvast bedankt, waar kijk jij zoal?


Sporthorses, marktplaats, e-horses, websites van (handel)stallen (Sibma, Mersken, Ottema etc) en facebook.

Maar ik ben niet heel fanatiek op zoek verder. Mijn merrie is nu 313 dagen drachtig dus eerst maar even afwachten hoe dat gaat en wat eruit komt :)

Getty_Maan

Berichten: 2594
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 14:53

Voor die prijs van 5000,- moet je echt iemand treffen die haar/zijn paard als gunning aan je verkoopt. Denk dat je er anders niet 1 vindt.

Wat vervelend Boemel, als ze niet willen luisteren, moeten ze het maar ondervinden. Duidelijker kan je niet zijn.

Ik duim voor je dat ze iets vinden wat haar gedrag verklaard, je doet in elk geval je uiterste best voor haar

Sanet

Berichten: 7975
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 15:25

De kans dat je voor €5000 een merrie kunt kopen waar je gezond een veulen uit kunt fokken, lijkt mij niet heel groot. Dan moet je echt iemand treffen die jou dat paard gunt. Veulens worden al voor €8000 verkocht.
Misschien dat je iets kunt vinden zonder papier?

Fleuribelle
Berichten: 776
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:52

Ik heb vier jaar geleden 10.000 euro voor een 16-jarige drachtige stermerrie betaald. Voor 5000 euro zal het toch een kwestie van gunnen zijn ben ik bang.

Boemel ik hoop dat Mirtje zich over heeft gegeven. Ik vind het super dat je deze stap hebt genomen. Ik heb wel met jullie te doen als eigenaar en met Mirtje. Ik hoop dat ze wat vinden wat het gedrag kan verklaren.

Meya_

Berichten: 1436
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 16:52

Spannend Boemel.. is een slopende dag zo voor jou/jullie. Je doet er wel alles voor. En irritant dat ze dan "niet willen luisteren".. Ben benieuwd hoe het is verlopen vandaag. Qua gedrag en hoe ze in omgang was en uitslagen.

Jammer Marjolein.

Sunny, heb iedere 2 weken les. En nu wordt het zaterdag eind vd middag/begin vd avond wassen en evt vlechten. Dan zondag borstel er over en voorpluk invlechten. Een nacht kan zij prima schoon overbruggen.
Als ik bv middags moet starten, kan ik haar ochtends niet meer los doen want dan komt ze onder het zand binnen, tussen de vlecht, in de staart, haar hoofd.. :+ Dan mag ze aan longeerlijn met alleen haar halster en weet ze dat het speelkwartier is. Dus mag ze ook alles doen behalve ineens omdraaien. Maar draven, galopperen, vreugdebokjes wat ze dan maar wil. Dus ze zal nu blij zijn dat we rond half 10/10 uur weer thuis zijn en ze alles mag doen waar ze zin in heeft :+

Jammer Lys. Weet niet waar je woont, hier zijn best veel wedstrijden doordeweeks (in mijn beleving) en volgens mij ook genoeg anderen dan "professionele ruiters/amazones" :) en heb het hier nog niet echt negatief ervaren

Sanet, hoe is het met je merrie?

boemel

Berichten: 8447
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:21

We zijn op de terugweg met Mir:
Eierstokken, baarmoeder, slokdarm, maag allemaal prima.

Darm is iets gezwollen en rood.
Wat opvalt is de hoeveelheid horzellarven die ingekapseld zitten.
Dat samen met de spoelworm en de bloedworm die uit het mestonderzoek kwamen, geven aan dat ze geen weerstand heeft en dat iets in de darm niet oké is en dat kan zorgen voor onbehagen.
Het vermoeden is dat de rode. Bloedworm zich diep genesteld :( heeft in het lichaam.

We moeten nu het bloedonderzoek afwachten en de uitslag van de darmbiopt en vanuit daar een behandelplan.
Maar, dat hoor ik pas over een week

SunnyHorse
Berichten: 1260
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:34

Oei. Geen weerstand tegen in dit geval die vreselijke parasieten en wormen. Ik ben benieuwd naar behandelplan. Weerstand is ook echt een probleem onder de Friezen.

Hebben nog verteld hoe ze haar uiteindelijk verdoofd hebben?

boemel

Berichten: 8447
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:38

Nee inderdaad, weerstand is echt een probleem en door de irritatie in de darmen waarschijnlijk buikpijn.

Ze is met blaaspijp verdoofd.

Fleuribelle
Berichten: 776
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:41

Daar zou ik nu helemaal niet aan gedacht hebben, gezien hoe rond en gezond Mirtje eruit ziet.
Hebben ze haar al wat gegeven voor de wormen en de horzellarven?
Hopelijk is ze niet te erg gestrest geraakt en ben je helemaal weer terug bij af.

boemel

Berichten: 8447
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:49

Ze heeft voor nu alleen wat voor de horzellarven.

De rest volgt nadat de uitslagen binnen zijn.

Doordat haar maag goed is, kan ze ook een poosje op pijnstillers. Maar goed, we moeten nu het behandelplan afwachten

Laura1982

Berichten: 4078
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 18:58

Fijn dat er in ieder geval iets gevonden is. Nu behandelen en hopelijk knapt ze snel op en heeft dit haar vertrouwen niet teveel geschaad. En kunnen jullie aan de bak onder het zadel ergens dit jaar.

Sanet

Berichten: 7975
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 19:02

Ik denk dat het in die zin wel verstandig was, dat je er zelf niet bij was. Dan is het niet “jouw schuld”. Hopelijk hebben jullie nu inderdaad het probleem gevonden en is het goed genoeg te verhelpen.

Sterkte.

M_arjolein

Berichten: 1439
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-24 21:15

“Fijn” dat er in ieder geval iets is uitgekomen Boemel. Hopelijk is ze snel van die rot wormen verlost.

Haha Meya dan is je paard iig blij met een ochtend wedstrijd!

Jeetje Sanet nog geen veulen!

Pff slim Lys! Ik zit er ook over na te denken om een andere auto te kopen zodat ik ook gewoon de hele winter in de hal kan rijden want ben echt klaar met nog zo’n winter. Wel jammer dat je niet zulke goede ervaringen hebt met doordeweekse wedstrijden.

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 07:32

@boemel: ik denk dat het goed is dat jij jouw verwachtingen op papier hebt gezet. Maar wat vervelend dat het aanmelden zo is verlopen… Volgens mij horen ze juist alert te zijn als juist het baasje zo nadrukkelijk waarschuwd. Mijn ervaring is dat menig paardeneigenaar daar een puntje aan kan zuigen.

Fijn dat je nu iig weet wat eraan scheelt. Nu maar hopen op een behandelplan op korte termijn. Dan heeft jouw gevoel het dus iig bij het juiste eind gehad dat er iets moest gebeuren. Sterkte voor de komende dagen.

Lys_PPA schreef:
Ik heb er geen ei, uhh kaas van gegeten van dat fokken, dus lees vrolijk mee maar kan weinig nuttigs bijdragen.. Ik moet wel toegeven dat ik niet had verwacht dat het zo'n gepuzzel zou zijn.

Om eerlijk te zijn, sluit ik niet uit dat ik na deze ronde ook genezen ben hoor. Het hele puzzeltje tot aan de hengstenkeuze vond ik heel interessant. Maar als ik zie hoeveel tijdsbeslag dit proces heeft (en ik werk best veel, gemiddeld ~48u) dan is het best een opgave op het allemaal bol te werken. Nu scheelt het natuurlijk wel dat mijn werk zich heel goed leent voor hybride werken en ik ook dus gemakkelijk ‘s avonds nog dingen kan doen. Wellicht als ik geen ET zou hebben gedaan dat het natuurlijk nog een hele slag scheelt.

Lys_PPA schreef:
en Tjitske heeft idd al een mooie voorpluk (vind ik toch mooier klinken dan Pit maar ik hou echt van Friese namen ;) kom ik aan met mn 'Picasso' :+ )

_O-

Lys_PPA schreef:
Alvast succes Meya! Gelukkig een zwart paard met wss hengstenvlecht, vind ik altijd wel een hoop werk schelen tov mijn vriendinnen die iets meer poets- en vlechtwerk hadden.
Ik heb mn lidmaatschap vd vereniging en knhs opgezegd aangezien ik niet voldoende aan wedstrijden toekom (ivm dochtertje, voorlezer zoeken, pony's die we in de weekenden mennen). Maar ik twijfel omdat het lidmaatschap per volledig jaar gaat, of ik dus nog zal proberen om L1 en L2 te kunnen rijden of vind ik het wel welletjes zo... Ben wel heel tevreden over de vorderingen in het rijden, zitten in een goede flow :D

Als je die tijd nog hebt zou ik die zeker benutten! Wellicht dat die stip aan de horizon van het aflopen van jouw lidmaatschap maakt dat het beter te managen is?
Ik denk dat je het gevoel over die doordeweekse wedstrijden gewoon naast je neer moet leggen. Die ruiters zijn ook niet met jou bezig en bovendien zitten er misschien wel ruiters tussen waar jij je mooi aan op kunt trekken!

boemel schreef:
Sanet, misschien in de trailer zetten en over een hobbelige landweg rijden? :D
Wanneer was ze uitgerekend?

Veulen is vast extra knap. Wordt extra lang aan gewerkt :o

:Y) Laten we ons vooral ook bij dat laatste neerleggen!

Gisteren middag dacht ik nog even Pit op de webcam te checken, maar de stal was zowaar al helemaal leeg/schoon! Die is dus toch lekker al de weide op, met al dat mooie weer in het verschiet :D ik denk dat ik vanmiddag even langs rij om te kijken hoe ze er bij staat.

boemel

Berichten: 8447
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 11:10

Wat fijn dat Pit lekker de wei in is. Doen ze nog aan een opbouwschema?

Gisteren en eergisteren op de kliniek viel me op dat Mirtje eigenlijk best goed naar me luisterde.
Vanmorgen de proef op de som genomen en met haar de boslaan op.

Blij paard, oortjes naar voren, mocht haar gewoon aanraken, netjes halt en een pasje terug op verzoek.
Fijn ontspannen op de terugweg. Proesten, hoofd lekker laag.

We komen thuis en de oren gaan in de nek en er is weer spanning. Eerst maar eens de uitslagen afwachten en zien dat we haar darm op orde krijgen, maar wellicht is extern gaan trainen nog niet zo’n slecht idee.

Lys_PPA

Berichten: 1346
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 11:18

Sanet schreef:
Ik denk dat het in die zin wel verstandig was, dat je er zelf niet bij was. Dan is het niet “jouw schuld”. Hopelijk hebben jullie nu inderdaad het probleem gevonden en is het goed genoeg te verhelpen.

Precies dit.. Ben heel erg benieuwd naar het behandelplan.
Fijn wel dat het zo goed ging op de boslaan, weer eens wat anders en afwisseling voor Mirtje.

_Jelske schreef:
Gisteren middag dacht ik nog even Pit op de webcam te checken, maar de stal was zowaar al helemaal leeg/schoon! Die is dus toch lekker al de weide op, met al dat mooie weer in het verschiet ik denk dat ik vanmiddag even langs rij om te kijken hoe ze er bij staat.

Dat is fijn voor Pit *\o/*

_Jelske

Berichten: 1326
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 11:47

Nee, bij de opfok is geen opbouwschema, is het ook allemaal veel te groot voor. Staan geloof ik 300-400 paarden. De weides worden wel goed gemanaged, dat wil zeggen, het is zodanig ver uitgegroeid/ontwikkeld dat het al in de generatieve groei zit en dus echt niet zoveel suikers meer bevat. Ze gaan allemaal waarschijnlijk wel even aan de dunne omdat het darm-/verteringssysteem moet wennen aan het verwerken van andere voeding, maar dat is allemala niet schadelijk.

Interessante test Boemel! Ik ben heel benieuwd of dit inderdaad een opening gaat bieden voor jullie.

Horseloverl
Berichten: 2225
Geregistreerd: 27-03-13

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 22:15

Stille meelezer komt even wat typen haha. Onze kleine is geboren, na een paar jaar weer een merrie, van Boet. Enorm leuk en zo dankbaar dat alles goed is gegaan!

Nu ben ik alleen een beetje bezorgd om m’n oude merrie. Die is gewend van 8-18 buiten en komt nu helemaal niet buiten. Veulen is maandag geboren, dinsdag een kwartier buiten geweest. Toen al licht verkouden geworden en nu dus 2 dagen helemaal niet buiten geweest ivm het weer. Merrie krijgt onbeperkt ruwvoer, krachtvoer over meerdere beurten. Ik ben toch een beetje huiverig dat ze koliek krijgt door te weinig beweging. Zijn hier mensen met verdere tips om het te voorkomen? Ik hoop dat ze morgen even naar buiten kunnen maar alles is echt zeikend nat. Dus langer dan dat ik bezig ben met de stal word dat ook niet. Hoe gaan jullie hiermee om?

Ze is verder goed gezond, heeft vrachten melk en is enorm gek met dr baby :)

SunnyHorse
Berichten: 1260
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-24 23:17

Gefeliciteerd!!!!

Hadden wij de eerste week ook: te slecht om echt even buiten te blijven. Met onze merrie ging dat gelukkig goed.

Vorig jaar had ik haar met mooi wel al snel op de weide toen veulen er was, en daar kreeg zij juist koliek van. De darmen die weer alle ruimte hadden in de buik, het voorjaarsgras, dat ging niet goed, ookal was het maar 2 uurtjes en prachtig weer.

Dus tja, ik durf je niet te zeggen waar je meer risico mee loopt.

Sanet

Berichten: 7975
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 13:02

Hopelijk vanaf morgen met warmer weer lekker naar buiten Horselover.

Vannacht is mijn nieuwste knapperdje geboren, mijn merrie verzameling aangevuld met een hengstje, zijn naam is Cyseau (ziezo). Gelukkig is het morgen warmer weer, ik denk niet dat hij vandaag al naar buiten kan het is echt koud en guur hier.

boemel

Berichten: 8447
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 13:24

Gefeliciteerd Sanet!
Mooie naam ook.
Ik wacht vol spanning het beeldmateriaal af.

Fleuribelle
Berichten: 776
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 13:31

Gefeliciteerd Sanet, ben benieuwd naar foto’s van de kleine. Is alles goed gegaan?

Sanet

Berichten: 7975
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 13:35

Alles goed, halsteralarm heeft me de afgelopen 2 weken 30.000x gebeld als ze lag, als ze even jeuk aan haar buik had. Maar nu dacht ie: ik bel lekker niet.

Dus mazzel dat ik wel extra alarmen gezet had. Kleine man snapt nog niet helemaal hoe hij overeind kan komen. Dus moeten we nog beetje handigheid in krijgen.

Moeders is zo trots op haar kind. Afbeelding
Afbeelding

M_arjolein

Berichten: 1439
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 13:36

Gefeliciteerd Sanet! Wat een knapperd! Mooie stal ook!

Wat leuk een merrie van Boet Horseloverl!
Het zit ook niet mee met dit weer.