[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boemel

Berichten: 8444
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 16:27

Timmie06 schreef:
Ah dank...heel misschien ga ik dat wel proberen bitloos...de chiro was er afgelopen week en zij voelde wel spanning op de kaken en stelde ook voor bitloos...maar...timmie is nog wel een boef dus ben meer bang dat als hij gaat lopen(rennen) ik hem niet meer terug krijg. Hij heeft al diverse keren laten zien uit speelsigheid/vrolijkheid enorme bokken en snelheid te kunnen maken. Maar dat is even mijn eigen onzekerheid hoor


Zal vast meevallen. Mijn heethoofd is vrij relaxed bitloos. Ik heb nog niet meegemaakt dat een paard bitloos echt oncontroleerbaar is. En anders eerst een kaptoom met ook zijringen.
Iemand vragen om te longeren, terwijl je erop zit en dan kan je toch al aanvoelen hoe je paard reageert, maar wordt je niet meteen in het "diepe" gegooid.

Spanning op de kaken, is vaak spanning op het tongbeen.

Mijn merrie had bij aankoop haar kaken zo stijf dat ze zelfs raar at. Ze had ook enorme haken.
Schuimen deed ze niet en lekker sturen lukte al helemaal niet. Nageeflijkheid was ver te zoeken.

Ik voer haar 2x daags Daily Plus. Ze kauwt daar goed op en maakt veel speeksel aan.
Verder legde ik regelmatig een vinger in haar mond om de kauwbeweging op te wekken. Schijnt goed te zijn om de spanning van kaak en tongbeen af te halen.

Ze is nu 3.5 maand verder en veel losser in de kaak, neemt het bit goed aan en schuimt goed.
Zou haar nu prima kunnen starten.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 17:58

Floris is beleerd met een dubbel gebroken d trens. Hij kauwde er niet echt op en heel droog in z’n mond (totaal geen speeksel).

Heb nu precies het zelfde bit, maar dan van argentaan. Hier kauwt hij wel op en heeft een nette lipstick van speeksel haha geen overdreven slijm.

Nog iets leuks, ik ga zoals het nu lijkt aanstaande zondag Floris mee nemen naar de stal waar hij geboren en opgegroeid is tot 2 jarig paard (toen kocht ik hem). Zijn moeder is daar nog, en gaan we met moeder en zoon een buitenritje maken!

Anoniem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 18:19

Ik zou inderdaad ook bitloos proberen, eerst even aan de longe erop zodat je zelf ook wat vertrouwen krijgt.

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:22

boemel schreef:
Timmie06 schreef:
Ah dank...heel misschien ga ik dat wel proberen bitloos...de chiro was er afgelopen week en zij voelde wel spanning op de kaken en stelde ook voor bitloos...maar...timmie is nog wel een boef dus ben meer bang dat als hij gaat lopen(rennen) ik hem niet meer terug krijg. Hij heeft al diverse keren laten zien uit speelsigheid/vrolijkheid enorme bokken en snelheid te kunnen maken. Maar dat is even mijn eigen onzekerheid hoor


Zal vast meevallen. Mijn heethoofd is vrij relaxed bitloos. Ik heb nog niet meegemaakt dat een paard bitloos echt oncontroleerbaar is. En anders eerst een kaptoom met ook zijringen.
Iemand vragen om te longeren, terwijl je erop zit en dan kan je toch al aanvoelen hoe je paard reageert, maar wordt je niet meteen in het "diepe" gegooid.

Spanning op de kaken, is vaak spanning op het tongbeen.

Mijn merrie had bij aankoop haar kaken zo stijf dat ze zelfs raar at. Ze had ook enorme haken.
Schuimen deed ze niet en lekker sturen lukte al helemaal niet. Nageeflijkheid was ver te zoeken.

Ik voer haar 2x daags Daily Plus. Ze kauwt daar goed op en maakt veel speeksel aan.
Verder legde ik regelmatig een vinger in haar mond om de kauwbeweging op te wekken. Schijnt goed te zijn om de spanning van kaak en tongbeen af te halen.

Ze is nu 3.5 maand verder en veel losser in de kaak, neemt het bit goed aan en schuimt goed.
Zou haar nu prima kunnen starten.



Ik voer fibra en idd totaal niet schuimen en zeer zeer moeilijk te rijden..heb soms het idee dat ik op een blok beton zit. In het bos met lang teugeltje begonnen met conditie opbouwen en nu sinds een paar maanden ook dressuurmatig maar oh oh oh wat lastig. Die oefening met die vinger in de mand doe ik idd ook vaker. Was een tip van de

Fijne tips krijg ik hier.Dank daarvoor

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:23

kusvoorjou schreef:
Floris is beleerd met een dubbel gebroken d trens. Hij kauwde er niet echt op en heel droog in z’n mond (totaal geen speeksel).

Heb nu precies het zelfde bit, maar dan van argentaan. Hier kauwt hij wel op en heeft een nette lipstick van speeksel haha geen overdreven slijm.

Nog iets leuks, ik ga zoals het nu lijkt aanstaande zondag Floris mee nemen naar de stal waar hij geboren en opgegroeid is tot 2 jarig paard (toen kocht ik hem). Zijn moeder is daar nog, en gaan we met moeder en zoon een buitenritje maken!


Bijzonder ..moeder en zoon!!

boemel

Berichten: 8444
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:33

Timmie06 ...ja dat blok beton is herkenbaar. Of was ... inmiddels is mijn paard dat echt niet meer.

Ik doe echt heel veel oefeningen om mijn paard soepel te krijgen.
En rij ook veel tempowisselingen.

Zou haar nu gerust L2 kunnen starten.
En dat was ook t plan, maar er kwam een ander plan tussendoor... nml een ander huis (opknapobject) met land voor de paarden aan huis. Starten gaat waarschijnlijk even duren.

Juist als ze taai zijn, zelf zacht blijven, laat je niet verleiden sterk te zijn als je paard dat is.

Korte ophouding en weer ontspannen.
Veel achten rijden, veel volte sluiten en openen.
Maar ook vierkanten rijden, 4 passen stap, 8 passen draf, 4 passen stap, 8 passen, 8 passen draf enzovoort maken dat je paard steeds attenter op jou wordt en soepeler en sterker en zichzelf beter kan dragen.

boemel

Berichten: 8444
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:34

kusvoorjou schreef:
Floris is beleerd met een dubbel gebroken d trens. Hij kauwde er niet echt op en heel droog in z’n mond (totaal geen speeksel).

Heb nu precies het zelfde bit, maar dan van argentaan. Hier kauwt hij wel op en heeft een nette lipstick van speeksel haha geen overdreven slijm.

Nog iets leuks, ik ga zoals het nu lijkt aanstaande zondag Floris mee nemen naar de stal waar hij geboren en opgegroeid is tot 2 jarig paard (toen kocht ik hem). Zijn moeder is daar nog, en gaan we met moeder en zoon een buitenritje maken!



Leuk! En bijzonder ook.

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 19:38

boemel schreef:
Timmie06 ...ja dat blok beton is herkenbaar. Of was ... inmiddels is mijn paard dat echt niet meer.

Ik doe echt heel veel oefeningen om mijn paard soepel te krijgen.
En rij ook veel tempowisselingen.

Zou haar nu gerust L2 kunnen starten.
En dat was ook t plan, maar er kwam een ander plan tussendoor... nml een ander huis (opknapobject) met land voor de paarden aan huis. Starten gaat waarschijnlijk even duren.

Juist als ze taai zijn, zelf zacht blijven, laat je niet verleiden sterk te zijn als je paard dat is.

Korte ophouding en weer ontspannen.
Veel achten rijden, veel volte sluiten en openen.
Maar ook vierkanten rijden, 4 passen stap, 8 passen draf, 4 passen stap, 8 passen, 8 passen draf enzovoort maken dat je paard steeds attenter op jou wordt en soepeler en sterker en zichzelf beter kan dragen.


Fijne tips dank je wel!!! Heb weer inspiratie..rijden is als het zo moeizaam gaat niet altijd leuk maar we wisselen gelukkig af met bosritten.

mpc_rijder

Berichten: 265
Geregistreerd: 11-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:54

Hoi allemaal,

Graag kom ik jullie topic even binnenvallen met een paar vragen :) ik ben zelf fan van friese paarden, maar kan helaas nog niet mee kletsen aangezien ik er zelf geen heb ;) het is wel de bedoeling dat hier verandering in komt naar de toekomst, en hier gaan de vragen dan ook over.

In eerste instantie was het de bedoeling om mij op beleerde dieren te richten, maar vind het nu ook wel interessant om mij te oriënteren op 2-jarigen. Welke fokkers raden jullie aan om hiervoor te benaderen? En aan welke prijsklasse mag je hierbij ongeveer denken? Mag ook via pb, maar alvast heel erg bedankt voor het meedenken! :)

Groetjes

Lys_PPA

Berichten: 1346
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:37

kusvoorjou schreef:
Floris is beleerd met een dubbel gebroken d trens. Hij kauwde er niet echt op en heel droog in z’n mond (totaal geen speeksel).

Heb nu precies het zelfde bit, maar dan van argentaan. Hier kauwt hij wel op en heeft een nette lipstick van speeksel haha geen overdreven slijm.

Nog iets leuks, ik ga zoals het nu lijkt aanstaande zondag Floris mee nemen naar de stal waar hij geboren en opgegroeid is tot 2 jarig paard (toen kocht ik hem). Zijn moeder is daar nog, en gaan we met moeder en zoon een buitenritje maken!


Leuk, lijkt me heel speciaal! Ik vind het sws leuk als je nog eens contact hebt met vorige eigenaren van je paard. Helaas is de fokker van Picasso op leeftijd, dus behalve een telefoontje verder nooit contact gehad. Ik stuur hem nog wel een foto's per mail, maar had graag veulenfoto's gezien van Picasso en zijn moeder. Enige foto's die ik heb zijn de foto's van beleren (voor de wagen en onder het zadel) en als 3 jarige hengst...

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 22:57

@Lys_ppa Ja ik heb best veel contact met de fokker van Floris, omdat ik deze merrie zelf opgeleid heb en toen ‘samen’ met de eigenaar Floris gefokt heb.. Mee geweest naar de dekking en bij de geboorte geweest. Dus een beetje samen de boel beleefd toen dr tijd, het was voor de fokker ook zijn eerste veulen dus blijft speciaal dit zo..

Jammer dat je weinig contact heb gehad, maar hoe veel zijn er die helemaal geen contact hebben gehad met de fokker of iets, dan is dit toch al leuk?

Lys_PPA

Berichten: 1346
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 10:18

Ohh superleuk dat je dekking, geboorte etc mee hebt kunnen maken!

Dat is waar, ik mag niet eens 'klagen' :') ik weet het grootste deel van zijn geschiedenis en dat is bij de meeste paarden maar de vraag..

Ik heb eerder al aangegeven dat ik een les dubbele lange lijnen had gewonnen op FB, die heeft gisteren plaatsgevonden. Was echt zo leuk om te doen! Ik denk dat ik dat vaker ga doen, heb er een beter gevoel bij dan gewoon longeren of met bijzet. En Picasso deed het superbraaf. Nu nog op zoek naar lijnen. De instructrice gebruikte ze van Emiel Voest, maar 60 euro vind ik best prijzig, of valt dat mee?

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 11:08

kusvoorjou, speciaal dat je zoveel over Floris weet en hem geboren hebt zien worden!

Lys_PPA, ik heb pas ook longeerles gehad, ik vond het ook helemaal leuk.
Zelf heb ik de dubbele lijnen van Lammert Haanstra, die zijn bij Epplejeck wat beter betaalbaar dan die van Emiel Voest
https://www.ej.nl/paard/longeren/longee ... orId=10046
De clips aan het uiteinde heb ik vervangen door die clips die je ook wel eens aan teugels ziet, die zijn kleiner en ik vind ze handiger.
Bij mij paste de originele clips niet door het oog van m'n longeersingel.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 21:06

Lyss, ja zo is het! Zijn niet veel mensen die de geschiedenis kennen!

Fijn hè lange lijnen! Bevalt mij ook veel beter dan gewoon longeren

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:12

Net echt !
Ze was super braaf *\o/* eerste keer zadel op rug.
Afbeelding

Afbeelding

En met het jongste tuig op stap geweest ook voor het eerst, ook zo braaf !
Afbeelding

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 19:53

Wat goed Janine, ziet er heel relaxed uit. Leuke kleur heeft je dekje.
En je 2 puppy’s samen op pad. Kunnen mooi aan elkaar optrekken zo. Hoe gaat het nu met Jelske? (zo was de naam toch)

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 20:15

Thornforest ze was echt heel relaxt gaf totaal geen kick. Hopelijk is ze volgend jaar ook zo relaxt met beleren .

Jaa dat is Jelske, gaat nu beter weer veel levens lust en eet weer goed. We zijn haar voeding nu aan het opvoeren met meer.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 07:57

Echt super netjes jennine, wat is ze toch mooi, en je kleine baby’s ook zo samen, zo leuk!!! Mooi duo

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 09:47

Schattig die 2 kleintjes zo braaf mee!!!

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 11:48

Ik heb serieus een zeepaard...van de zomer stond Ayke er vaak zo bij

Afbeelding

Gister stond hij in de paddock achter m'n stal, te spelen met z'n ballen toen ik gerommel hoorde en daarna was het stil. Voor de zekerheid toch maar even gaan kijken en toen vond ik hem zo

Afbeelding

Die waterbak zat half vol en heeft hij bijna 1,5 meter opgeschoven, om er in te gaan staan. Natuurlijk heb ik hem gefilmd en heel hard staan lachen. En uiteindelijk stapte hij er zelf heel rustig weer uit, niks aan de hand...gek paard :')

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 16:26

Die is echt gek van water :)
Mooi paard ook, en lief koppie ook <3

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 16:27

Haha geweldig zo’n zeepaardje.
Knapperd ook !

ThornForest
Berichten: 528
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 13:03

Afbeelding
Vandaag Sierou weer opgepakt. Bijna 1,5 jaar niet gereden (toen we met inseminatie begonnen ben ik gestopt met rijden). Wel 1x erop gezeten toen Nanne er nog naast liep maar dat was gewoon meehobbelen. Nu dus weer echt oppakken en heb nu alweer spierpijn. Dat wordt nog wat. := Maar heb wel weer heel veel zin om te rijden. Heb haar wel altijd in conditie gehouden door te grondwerken en te longeren.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 19:00

Wat goed thornforest, was die braaf? Lekker weer aan de slag, fijn!!

Vandaag voor ons een heel speciale dag, zoals ik al vertelde, ging ik vandaag met Floris naar de stal waar hij geboren is. Samen met zijn moeder op buitenrit gegaan. Vriendin van mij op Mieke (moeder van Floris) en de eigenaar van Mieke op Brechtsje, zijn andere Fries. Met 3 zwarte parels op pad. En wat was Floris braaf, in de trailer en daar op ‘vreemd’ terrein. Echt, wat kan ik van deze knappe man genieten!! Nog een paar leuke foto’s, links op de foto Floris, en rechts Mama MiekeAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Links Floris, midden mama Mieke en rechts eigenaar van Mieke, op zijn andere Fries.
Afbeelding

Horseloverl
Berichten: 2224
Geregistreerd: 27-03-13

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 19:13

Hee iedereen, helaas hebben wij Vd week onze knappe Friese veulen moeten inslapen. Wss een compleet afgescheurde groeischijf. 2 maanden van alles aan geprobeerd maar het mocht niet baten. Dus de beste keuze gemaakt voor onze kleine vriend.

Nu wil ik vanaf volgende week mama weer gaan oppakken. Is een kleine merrie van 160. Kan daar een 17,5 inch zadel op of word dat waarschijnlijk te groot?. Is een beetje een ouderwets type.