[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 06:52

Absolom.. wat ontzettend verdrietig.

Fleuribelle
Berichten: 778
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:15

Absolem, inderdaad erg verdrietig dat je deze keuze moet maken. Ik vrees dat er nog wel meer zullen volgen nu alles extreem duur wordt.

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:50

Ik heb nog eens wat van die vragen B-)

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Frisian Expert Oil en/of pig oil? Zo ja, hoe is het bevallen?

Wat voor zadels hebben jullie op jullie paard liggen? Ik zit zelf een beetje te oriënteren (a girl's got to dream) en ben eigenlijk wel gecharmeerd van Fryso en/of Fairfax.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 13:42

Wat ontzettend jammer Absolem, je hebt zoveel gedaan om hem te kunnen houden. Ik hoop dat je een fijn nieuw thuis voor hem kan vinden en dat je je kunt troosten met het feit dat hij wel goed terecht is gekomen. Sterkte alvast, het zal niet makkelijk zijn.

Ook hier is het stalgeld omhoog gegaan. Begin dit jaar betaalde we 320 euro en per 1 oktober moeten we 495 euro betalen. Ik heb er twee in pension maar de bak wordt ook aan buitenstaanders verhuurd. Dat wil zeggen dat je als pensionklant niet wachten tot de bak vrij is. Dat is overdag of in de avond laat. Maar tja, overdag werk ik en in de avond wil ik niet om negen uur pas naar stal. Eentje is dus inmiddels naar huis verhuisd en de tweede komt ook vermoed ik. Die laat ik nog een maandje staan. Thuis kan ik rijden in de bak van de buren of van de rijvereniging. Dat laatste is vijf minuten rijden met de trailer dus ook prima te doen. Ik rijd toch maar drie keer per week.

Mijn vriendin had een paard met plekken op de benen en heeft Frisian oil gebruikt. Het gevolg was een ontzettend dik been en twee antibiotica kuren er achteraan. Ze durft het niet meer te gebruiken. Je leest ook positieve ervaringen dus het is maar net hoe je paard erop reageert vermoed ik.

Zadels, ik heb nu een custom wat voor mijzelf perfect zit maar niet meer lekker ligt op mij paard. Ik ben dus ook op zoek. Ik heb er laatst een Aviar op gehad en dat lag als een huis. Het blijft in mijn hoofd zitten maar ik zou ook graag een fairfax willen proberen. Nog geen ervaring mee.

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 14:07

Is die €320 dan voor één of voor twee paarden? :oo
ik sta gestald in Loenen, twee paarden, midden op de Veluwe met tal van uitrijdmogelijkheden en evt. mogelijkheid tot stallen van een trailer of klein vrachtwagentje voor €365 en dat is ná verhoging.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 15:22

Bij ons was het 320 euro voor 1 paard en nu is dat per 1 oktober 495 euro voor 1 paard %)

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 15:25

Mijn hemel, wat een prijzen...

Sanet

Berichten: 7984
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 15:39

Jinthe1 schreef:
Bij ons was het 320 euro voor 1 paard en nu is dat per 1 oktober 495 euro voor 1 paard %)


Holy moly. Daar kun je een leuke hypotheek van betalen!

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 16:38

Ja this bizar hoe duur het is. Er komt uiteindelijk wel een nieuwe voor terug hoor als het weer wat gunstiger is allemaal financieel. Ik zet een deel van het geld opzij voor een nieuwe parel.

Maar voor nu is dit even de harde realiteit. Ik heb gisteren veel tranen gelaten. En gerekend maar het is gewoon niet anders.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 16:55

Ja, daar kun je inderdaad een hypotheek van betalen gezien we er twee in pension hebben staan. We hadden dat eigenlijk uit gemak omdat we thuis de jonge paarden en fokmerries hebben lopen. Maar nu is daar dus ook al 1 van de 2 rijpaarden bijgekomen. Ik had het willen betalen als ik altijd kan rijden maar de bak is alleen op maandag en dinsdagavond vrij. Ieder weekend is het wedstrijd dus dan kun je ook pas in de avonduren terecht. Dat is niet echt hoe ik mijn weekend wil inrichten :Y) Dus nu lekker thuis.
**\O/**

Nogmaals sterkte Absolem!

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 17:10

Nee Absolem wat verschrikkelijk, maar wat heb jij ondertussen vaak hemel en aarde moeten bewegen om hem te kunnen houden en dan weer zo´n verschrikkelijke verhoging.

Echt waar wat een bedragen voor stalling. Als ik dat dan lees weet ik weer hoe verwend ik eigenlijk weer ben dat ik ze aan huis heb staan.

Hier trouwens een Wintec 500 dressuurzadel op die van mij liggen.

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 18:05

Ik wens je iig heel veel sterkte toe voor de komende tijd Absolem.

Jinthe1 schreef:
Ja, daar kun je inderdaad een hypotheek van betalen gezien we er twee in pension hebben staan. We hadden dat eigenlijk uit gemak omdat we thuis de jonge paarden en fokmerries hebben lopen. Maar nu is daar dus ook al 1 van de 2 rijpaarden bijgekomen. Ik had het willen betalen als ik altijd kan rijden maar de bak is alleen op maandag en dinsdagavond vrij. Ieder weekend is het wedstrijd dus dan kun je ook pas in de avonduren terecht. Dat is niet echt hoe ik mijn weekend wil inrichten :Y) Dus nu lekker thuis.
**\O/**

Nogmaals sterkte Absolem!

Jemig, dat is ook kansloos zeg. Ik vind het ook gek dat de staleigenaar daar niet anders mee omspringt. Ik kan mij zo voorstellen dat ze meer aan een pensionklant verdient dan aan mensen die de bak huren. :=

Nynkex01
Berichten: 1130
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 19:27

_Jelske schreef:
Ik heb nog eens wat van die vragen B-)

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Frisian Expert Oil en/of pig oil? Zo ja, hoe is het bevallen?
Mijn vorige paard had littekenweefsel bulten na mok, weg is het niet gegaan maar had wel het idee dat het er soepeler Door werd. Ook vallen korstjes bij mok er naar mijn idee sneller af


Wat voor zadels hebben jullie op jullie paard liggen? Ik zit zelf een beetje te oriënteren (a girl's got to dream) en ben eigenlijk wel gecharmeerd van Fryso en/of Fairfax.

Fryso vind ik verschrikkelijk, veel te diepe zit en dikke wrongen waardoor ik me helemaal niet fijn kan bewegen. Vind het ook niet een positieve ontwikkeling dat alle zadels dat nu hebben, je moet toch gewoon leren zitten? Anders kun je lijkt mij nooit met een paard mee zitten. Ook wil ik nooit meer een zadel waarvan je de boom niet kunt wisselen, ze veranderen zo snel als ze jong zijn maar ook als je een tijdje minder traint door bijvoorbeeld dracht. Ik heb een kent en masters en ben er erg blij mee
Wat een prijzen zeg! Ben blij dat ik ze gewoon aan huis heb

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 20:30

Jelske, het stalgeld hebben ze natuurlijk al op zak. En als iemand van buitenaf komt rijden is dat 15 euro per uur of 50 euro als je de bak een uur prive wil. Wij hebben twee grote bakken dus dat telt wel aan. Ze hebben het zwaar en nemen alles aan dus kun je als pensionklant gewoon achteraan schuiven. Dan heb ik hem liever weer thuis staan. Vanavond ben ik met de trailer ergens gaan rijden. Hij vindt andere locaties soms wat spannend en met het binnenseizoen op komst is dat toch een goede oefening.

Dennenboom

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:11

Sterkte Absolem! Lastige maar begrijpelijke keuze. Hopelijk vind je een mooi plekje voor hem.

Ik heb een Wintec zadel, ideaal voor jonge paarden vind ik zelf

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:21

Ik snapt 't. Je hoort het momenteel meer.

Ik denk ondertussen dat ik er uit ben m.b.t. de voeten van Jels.
Jelske heeft een hele zware dracht gehad en een helse bevalling. Ook is haar placenta (VEEL) te lang eraan blijven zitten (>7u). Ik denk dat ze - en de wetenschap onderschrijft dit als een veelvoorkomend gevolgd in zulke gevallen - nadien hoefbevingen heeft gestaan.

Inmiddels staat ze op een goed weiland, krijgt ze alle zorg, voeding, voedingsstoffen en supplementen die ze nodig heeft. Waaronder biotine. Dat is op aanraden van de veearts omdat ze nogal een droge huid had. Maar biotine stimuleert ook hoorngroei. Ik denk dus dat er nu vanuit de kroonrand een compleet nieuwe (gezonde) hoefwand groeit. Ik denk ook dat de ontstekingen rond haar koorholten een gevolg is van de mok/mijt en dat alles zich gewoon heel onhandig opstapelt.

Mijn vermoeden is dat alle ellende van de voorgaande periode er nu uit komt.

Bedankt voor alle inzichten m.b.t. zadels van iedereen btw. Helpt mij enorm om jullie beweegredenen te kennen.

Nynkex01
Berichten: 1130
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 21:43

Dat klinkt wel als logische gevolgen ja

SunnyHorse
Berichten: 1266
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 23:34

Wat een bedragen voor stalling zeg! Dat is niet mals.

Nu denk ik als je gaat uitrekenen wat het thuis kost , vooral de indirecte kosten (klepelmaaier laatst gekocht bijv. Daar kunnen je maanden een stal van huren) dan loopt het ook in de papieren.

Was benieuwd of onze opfok ook zou verhogen. Maar dat is gelukkig nog niet gebeurd.

Ik heb voor mijn Fries een Hulsebos zadel. Die was van mijn vorige paard, en paste haar ook heel goed. Voor een paard wat echt nog in de (spier) groei zit zou ik ook voor een zadel met wisselbare bomen gaan.
Een Arena of Bates, zelfde idee als Wintec, maar dan met meer leer, is ook fijn daarvoor. Ook omdat daar cair systeem inzit, dan passen de kussens zich net wat beter aan aan de veranderende rug dan wol.

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 06:30

Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de stalling aan huis. Het is inderdaad zo dat je wellicht geen honderden euro's per maand naar de stalhouder verscheept, maar je heb dan ineens wel zelf meer werk (tijd) aan het onderhoud van jouw terrein en wellicht meer machines nodig (geld) die immers ook nog eens niet op lucht lopen.

Die wisselbare boom is inderdaad een gedachte waar ik mee speel. De fairfax zadels hebben dat - afhankelijk van het model - namelijk ook en bovendien zijn het zadels die uitzonderlijk goed op veel friese paarden liggen.

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 08:01

_Jelske schreef:
Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de stalling aan huis. Het is inderdaad zo dat je wellicht geen honderden euro's per maand naar de stalhouder verscheept, maar je heb dan ineens wel zelf meer werk (tijd) aan het onderhoud van jouw terrein en wellicht meer machines nodig (geld) die immers ook nog eens niet op lucht lopen.

Die wisselbare boom is inderdaad een gedachte waar ik mee speel. De fairfax zadels hebben dat - afhankelijk van het model - namelijk ook en bovendien zijn het zadels die uitzonderlijk goed op veel friese paarden liggen.


Naja als je ze aan huis of op een weilandje hebt kun je desnoods wel een hoop kosten drukken. Zeker als een je fries hebt.

Land hoeft niet perse ieder jaar ingezaaid te worden of geïnjecteerd.
En met een fries kun je regelmatig even zelf een sleep je er overheen trekken, dan is je mest verspreid en je paard heeft direct een dag beweging gehad. En jijzelf ook.

Met een bos/handmaaier moet je de grote hopen gras alleen wel weghalen voor je gaat slepen.

Als je dan een schuilplaats hebt met alleen zand. Schep je de stront daar weg en gooi je die op het land. Mocht je maar twee paarden hebben dan is dat prima haalbaar. Zomers even vragen bij de buurman of je daar in de droge periode desnoods even een keer je mest achter mag laten als je het teveel vind stinken.

Wil je echt lui zijn en een stop contact tot je beschikking hebben in een overdekt stuk. Kun je nog een automatische food dispenser ophangen ergens. Stop je de voorraadbus vol en je paard krijgt zonder dat jij naar stal moet twee keer per dag netjes zijn krachtvoer.Ik zou wel zo een ouderwetse ijzeren hooiruif over de dispenser heen monteren voor de veiligheid. Staan vaak ter decoratie voor een prikkie op mp te koop.

En een baal hooi kuil kan op/in een palletkooi gezet worden als je land te kaal is. Pallets kosten geen drol in vergelijking met zo'n echte kooi en je hebt hele mooie grote bijna vierkante pallets.. boormachine er bij. Haalt bij de bouwmarkt even wat schroeven en twee scharnieren en een schuifslotje. 2 pallets houd je heel( pallet waar de baal op staat en het dak. En andere 4 trek je 1 plank in het midden er uit waar je paard zijn hoofd doorheen kan steken. Twee uit geboorde planken boor je bovenop overdwars weer vast en er overheen boor je een zeiltje vast. Zodat er van bovenaf geen vocht in kan komen.

Tadaa je plempt 1 x per twee tot vier weken een nieuwe baal er in en klaar is bassie. Hoef je ook niet steeds hooi bij te voeren.

Als je de planken water proof wil hebben kan je de kooi nog beitsen. En de grond pallet kan ook nog zo'n plastic pallet zijn.

Als je een beetje handig bent met marktplaats heb je de pallets gratis en kun je voor onder de 100 euro klaar zijn met je kooi.

Op deze manier is 1 keer per dag naar stal gaan genoeg. Stel je hebt een druk weekend of een noodgeval en ze staan niet direct aan huis kan je zelfs een dag overslaan. Want alles staat zo opgezet dat ze zich in principe zelf wel redden. Mits alles netjes aangevuld is.

Lys_PPA

Berichten: 1350
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 10:40

Pff Absolem, heel moeilijke beslissing!! Sterkte.

Ik ga ook naar de hengstenkeuring en friesian proms vrijdag, zou vorig jaar met mn vriend gaan (laatste weekendje weg met zn twee) maar inmiddels is er een kleintje bij dus die nemen we mee.

Gelukkig nog geen stalgeld verhoging, sta particulier.. de stal waarvan ik vorig jaar verhuisd ben is inmiddels wel 60 euro gestegen. Ben niet vanwege kosten weggegaan maar achteraf toch mooi meegenomen. Zeker omdat ik op mijn nieuwe plek sws al minder ging betalen en hij daar 100x beter staat.

Meya_

Berichten: 1438
Geregistreerd: 16-07-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 13:33

Hier ook nog kaarten voor de proms en HK :D
Ook ondertussen een kleintje rijker, maar denk dat hij eventjes naar zijn pake en beppe gaat

Nynkex01
Berichten: 1130
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 16:58

Hé nog een Fries hier = inwoner van Friesland :) niet het paard :)

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 18:37

Nu ben ik een aantal jaren verminderd actief geweest op Bokt (lees; nagenoeg inactief). Opende voor de grap eens het HAW-tabje. Maar volgens mij nemen mensen niet echt meer de moeite om zich te verdiepen in de verschillende tabjes en huiskamers van het forum... :=
Mijn hemel... Ik geloof dat ik niet eerder heb meegemaakt dat ik zoveel misplaatste topics tegen kwam, of strijdige topics. :#

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 21:15

Hadden vandaag een hele heisa op stal :') Tjitske is er achter gekomen dat ze met haar regendeken niet gedeerd wordt door het elektra van de omheining. Madam heeft vanmiddag dus ook maar voor ‘t gemak 3/4 van de omheining staan mollen. De staleigenaar heeft immers geen hobby’s… _O-

Ik noem Tjitske meestal Pit of Baby. Maar ik mag haar volgens Hans (staleigenaar) geen baby meer noemen dus. Want hij vond dat baby’s niets slopen en dat dit gewoon een ellendige puber betrof. 8-) What can I say?