[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Getty_Maan

Berichten: 2595
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 22:45

Het was weer prachtig en wat waren de jonge dekhengsten al sterk.

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 09:22

Heel erg vermaakt de afgelopen drie dagen! Prachtige paarden en een superfinale met Jurre en Arent.
Nu direct in de zorgen.
Gisteravond bij thuiskomst zag ik dat ons veulen niet wou eten en de uier vd merrie strak staat. 41 graden koorts. Hij kampt nog steeds met die luchtweginfectie maar moesten het na alle AB e.d. even aankijken. Maar dit gaat zo niet de goede kant op. Dan sta je weer snel met de beentjes op de grond.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 09:33

@Ynekes: is er getest op bijvoorbeeld Rhodococcus? Daar moet je wel een speciale combi aan antibiotica voor gebruiken om op te behandelen. (Ik heb die vreselijke clinic van kliniek Wolvega gevolgd vrijdag en zie overal apen en beren nu).

SunnyHorse
Berichten: 1264
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:57

Oei nee Ynekes, dat is weer schrikken. Wat ga je doen, nog mee naar de kliniek? Sterkte met deze zorgen. Hoop dat de juiste medicatie gauw gevonden wordt.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:23

He bah Ynekes, dat is meteen weer in de zorgen. Wat verdrietig en snap je zorgen. Hopelijk komen jullie snel achter de oorzaak en knapt het arme ding toch weer snel op! :(:)

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:29

Ik wacht nu op de dierenarts. Ga Rhodoccocus wel even noemen.
Hou jullie op de hoogte

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 14:32

Jinthe1 schreef:
Hier gaat het ook goed met de paardjes aan huis. Gister een ander zadel voor de ruin gekocht en hij liep meteen zoveel fijner. Ikzelf moet wel even wennen maar zat wel fijn. Kunnen we weer vooruit!

Wat fijn! Ik kijk echt ontzettend uit naar het moment dat ik een zadel kan gaan uitzoeken. :o Geniet er van!

Dennenboom schreef:
Ik heb ook kaarten voor de hengstenkeuring. Kijk er met een dubbel gevoel tegenaan. Aan de ene kant heel veel zin in, ben er nog nooit geweest :oo Aan de andere kant moeten we voor de kleine oppas regelen en dat vind ik niks := en kunnen we er pas om 09.30 zijn en moeten ook rond 16.00 weer weg vanwege het bedrijf. Dus overwegen hier nog wat.

Hoe is het uiteindelijk verlopen? Allemaal goed gegaan?

princequillo schreef:
Iemand die de nakomelingenrapporten al heeft gelezen?

Die van Ulbrân :D Hij spreekt mij ontzettend aan en zou een goede aanvulling zijn op Jels. Als Jels op een dag nog eens in een conditie komt waarop het verantwoord zou zijn een veulen te fokken, zou ik graag de combinatie eens maken. Helemaal na wat ik van hem heb gezien na de tweede bezichtiging en zijn eigen presentatie.

princequillo schreef:
Die van Tiede en Tymen waren volgens mij ook wel positief. Ik ben wel blij met die van Ulbrân in ieder geval. :)

Nog een Ulbrân fan? :D

Leuk paard Flodje! Inmiddels al wat wijzer geworden over de singel?

Nynkex01 schreef:
Gisteravond is mijn lieve vorige paardje Wende plotseling overleden aan koliek, ben er kapot van. dikke darm was 360° gedraaid en afgestorven. Had nog veel contact met de nieuwe eigenaar en we keken allemaal erg uit naar het veulen dat ik dan ook zou mogen rijden, ze was 6 maanden drachtig van Wardy. Nu kan ze met Jasper spelen… zo bizar, op dezelfde dag die twee

Heel veel sterkte -O-

Bobjebo, ook jij heel veel sterkte met het verlies.

Wat fijn dat je het zo goed hebt kunnen volgen Nynke ;) Ik houd ervan.

@ Ynekes, wat een narigheid! Hopelijk ben je er op tijd bij en kunnen ze wat voor je betekenen.

Ik ben weer terug van weggeweest, zullen we maar zeggen. Even een periode achter de rug waarbij we best wel een beetje zorgen hadden over Jelske. Vlak voor de week met vorst is haar winterdeken eindelijk bezorgd en die was hoog nodig. Maar evengoed is ze in die periode redelijk ingevallen weer, waardoor we terug bij af zijn geweest. Ik merkte dat ik daarna even overvallen werd door een vlaag van verslagenheid, al ben ik die inmiddels weer te boven. Helaas tot op heden de osteopaat niet meer kunnen bereiken, ik hoop daar komende week toch verandering in te zien.

Bij ons op stal hebben ze nauwelijks eigen hooi voorziening en door omstandigheden kopen ze dat nu in (hele) kleine partijen los in, op verschillende locaties. Onlangs hebben ze hooi gevonden dat heel rijk is in voedingswaarde en waar Jels het heel goed op doet. Ik heb de staleigenaar gevraagd twee balen voor mij alleen aan de kant te zetten en daar apart voor betaald. Vooralsnog heb ik voor de komende weken/maanden genoeg daarvan zekergesteld om haar daarmee te ondersteunen. Ze zet nu ook weer mooi gewicht aan en loopt weer wat beter. We werken nu weer met haar, zij het hele lichte belasting en vooral gymnastiserend om haar te ondersteunen.

Ook heb ik onlangs haar dubbele neusriem vervangen voor een lage neusriem. Daar lijkt ze veel beter op te reageren. Was wel even zoeken naar een lage neusriem. Nagenoeg alles is tegenwoordig dubbel of anatomisch := Sinds kerst heb ik beschikking over een longeerdeken van Busse, ook echt super fijn.

Afgelopen dagen doorgebracht in Leeuwarden. Heel veel van opgestoken en ontzettend interessante dingen gezien. We hadden eigenlijk best goede plekken (ik was met een vriendin die in een rolstoel zit) met als gevolg dat we mooi vooraan zaten. Ik vond Boet eigenlijk ook een bijzonder interessante hengst, maar daar is (nog) geen nakomelingenrapportage van geloof ik.

Ik ben overigens wel (een beetje) gezwicht in het Strodorp. :o Ik heb een nieuw opvolghalster gekocht voor Pit, voor een prikkie (maat Cob, pony groeit ze momenteel hard uit). Ik heb in de KFPS-stand staldeurbordjes gekocht en het boek over de merriestammen toen dat eenmaal was afgesprijst naar €10.

Pit doet het overigens ook goed. Ze is inmiddels 7 maanden oud en staat momenteel iedere nacht op haar eigen stal, in alle rust. Ze voelt zich daar volkomen op haar gemak. We hebben inmiddels een extra weitje uitgezet naast de kudde waar ze straks aan zal worden toegevoegd nadat ze is gespeend. Die weide laten we nu even met rust tot het gras weer gaat groeien, dan gaan de meiden erop en wanneer ze weer een poosje contact hebben kunnen hebben met de kudde, gaat Pit bij de kudde en Jels bij andere paarden. Hopelijk zal dat rond maart (uiterlijk) zijn. Ik denk dat het Jels erg goed zou doen als het veulen er af is.

Pit mat ten tijde van deze foto (inmiddels alweer bijna twee weken terug) 1.36m.
Afbeelding

Hoe hebben jullie het aangepakt met het voerbeleid van de merrie bij het afspenen? En zijn er dingen die jullie extra ondernemen om uierontsteking te voorkomen?

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:16

Ik heb de merrie volledig van krachtvoer afgehaald, ze kreeg alleen een flinke hand Grasmix tijdens voer tijd en ze kreeg daarbij 2x per dag een kop Salie-thee (alleen als ze niet drachtig zijn). Ik heb alleen in de avond na het spenen en de ochtend erna iets de druk van het uier gemolken, verder zoveel mogelijk de merrie in beweging houden. Na een week kun je (als je dat wilt) krachtvoer weer opbouwen.

SunnyHorse
Berichten: 1264
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:16

Getty_Maan schreef:
Het was weer prachtig en wat waren de jonge dekhengsten al sterk.


Nou, inderdaad! Viel mij ook op.

Misschien werpt het nieuwe trainingsschema van het onderzoek de vruchten af? Op basis van wetenschappelijk onderzoek zijn die weken anders ingericht: meer rust, verdeling van de werkdagen/ belasting en meer actieve rust begreep ik. Ook allemaal in kader van gezondheid en welzijn.

SunnyHorse
Berichten: 1264
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:19

Wat betreft afspenen:
Volledig van krachtvoer af, wel ruwvoer, veel vrije beweging.

Dennenboom

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:23

Wij zijn ook naar de hengstenkeuring geweest. Echt genoten, heel mooi om te zien :D

Vandaag nog bij een open salesday geweest. Geen succes. Ik had belang bij een paard dus een medewerker haalt deze uit de stal. Komt de handelsman eraan, zegt vraagprijs. Aangegeven dat het wel de hoge kant was. Dus ik mocht het paard niet meer zien en moest in de stal omdat hij die wou bewaren voor een interessante klant. Idee snap ik, maar de manier waarop het gezegd werd was alles behalve vriendelijk.
Dan ben ik er al klaar mee. Had die wel een andere voor mij, ben in de auto gestapt en naar huis gegaan :wave:

flodje84

Berichten: 88
Geregistreerd: 26-10-10
Woonplaats: naast de buren

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 17:38

Oh ik heb gisteren ook zitten genieten via de lifestream! Helaas is het voor mij erg ver weg (Zeeland). Volgend jaar misschien toch maar een keer afreizen
Nog een singel update: ik heb van een stalgenootje de h singel van wow getest, en het was echt een wereld van verschil! Hij was super voorwaarts en bewoog veel meer uit zijn schouder. Nu zag ik dat wow ook een nieuwe singel heeft, namelijk de free space, erg interessant, dus hopelijk kunnen we die ook nog testen!

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:03

Dennenboom schreef:
Wij zijn ook naar de hengstenkeuring geweest. Echt genoten, heel mooi om te zien :D

Vandaag nog bij een open salesday geweest. Geen succes. Ik had belang bij een paard dus een medewerker haalt deze uit de stal. Komt de handelsman eraan, zegt vraagprijs. Aangegeven dat het wel de hoge kant was. Dus ik mocht het paard niet meer zien en moest in de stal omdat hij die wou bewaren voor een interessante klant. Idee snap ik, maar de manier waarop het gezegd werd was alles behalve vriendelijk.
Dan ben ik er al klaar mee. Had die wel een andere voor mij, ben in de auto gestapt en naar huis gegaan :wave:



Hahahaha ik had echt mijn middel vinger opgestoken in zijn gezicht. Wat 'n achterlijke.

Dennenboom

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:11

Absolem schreef:
Dennenboom schreef:
Wij zijn ook naar de hengstenkeuring geweest. Echt genoten, heel mooi om te zien :D

Vandaag nog bij een open salesday geweest. Geen succes. Ik had belang bij een paard dus een medewerker haalt deze uit de stal. Komt de handelsman eraan, zegt vraagprijs. Aangegeven dat het wel de hoge kant was. Dus ik mocht het paard niet meer zien en moest in de stal omdat hij die wou bewaren voor een interessante klant. Idee snap ik, maar de manier waarop het gezegd werd was alles behalve vriendelijk.
Dan ben ik er al klaar mee. Had die wel een andere voor mij, ben in de auto gestapt en naar huis gegaan :wave:



Hahahaha ik had echt mijn middel vinger opgestoken in zijn gezicht. Wat 'n achterlijke.


Hahaha _/-\o_

Ik stond wel echt even te kijken. Voelde me ook totaal niet serieus genomen. Alsof je aan het uiterlijk van een persoon kan beoordelen wat hij/zij te besteden heeft >;)

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2469
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 18:33

_Jelske schreef:
princequillo schreef:
Iemand die de nakomelingenrapporten al heeft gelezen?

Die van Ulbrân :D Hij spreekt mij ontzettend aan en zou een goede aanvulling zijn op Jels. Als Jels op een dag nog eens in een conditie komt waarop het verantwoord zou zijn een veulen te fokken, zou ik graag de combinatie eens maken. Helemaal na wat ik van hem heb gezien na de tweede bezichtiging en zijn eigen presentatie.

--
Nog een Ulbrân fan? :D

Jazeker! De jaarling van mijn familie is een Ulbrân en die is goed gelukt. :D Had liever wel wat meer karakter van Ulbrân gekregen maar ach. :')

SunnyHorse
Berichten: 1264
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:11

[/quote]
Ik stond wel echt even te kijken. Voelde me ook totaal niet serieus genomen. Alsof je aan het uiterlijk van een persoon kan beoordelen wat hij/zij te besteden heeft >;)[/quote]

Pffffff zwaar teleurstellend!
Ik ben door dit soort praktijken eigenlijk ook flink afgeknapt op dit soort dagen of veilingen (nog erger).
Mooiste is dan toch via via of bij de fokker zelf.
Het is een enorme bak geld, en eigenlijk is de handel echt wel bekoeld, en als particulier koop je niet zomaar een pak melk!

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:40

Stille meelezer :D
Mag ik hier meekletsen *\o/*
Op dit moment paardloos maar druk op zoek naar een leuke friese merrie. Zoektocht valt nog niet mee. Als iemand hier tips heeft hoor ik het graag

@dennenboom: jammer dat ze er zo mee omgaan. Het is een hoop geld wat je neerlegt voor een paard en toch gewoon eerlijk als je direct aangeeft hoe het ervoor staat.
Soms kunnen ze zo neerbuigend doen

Ik geef nu in mijn zoektocht ook sneller aan wanneer het m niet wordt.

Mijn dochter wilde ook de stallen bij langs.
Maar ik heb afgelopen week een aantal paarden bekeken en geprobeerd en de proms en hengstenkeuring maakten dat ik dacht laat maar!
Heb ook geen zin om druk te voelen omdat er wellicht meer mensen belangstelling hebben.

Hengstenkeuring was top! Vind het stiekem jammer dat ik nog geen merrie heb te staan.
Ik vond van de jonge hengsten Jorke wel interessant en apart
Proms achter de schermen meegemaakt en kleine stukjes show gezien.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 20:51

Jeetje Dennenboom, dat is geen fijne ervaring. Was het druk? Wellicht dat ze genoeg klanten hadden en er daardoor vanuit gingen dat je toch niet ging kopen nadat je had aangegeven dat de prijs aan de hoge kant was? Ik zou ook omgedraaid zijn en ging wel ergens anders een paard kopen.

Ulbran zou weer verkocht zijn en naar Amerika vertrekken. Zou jammer zijn voor de mensen die hem nog graag hadden willen gebruiken.

Dennenboom

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 21:23

Jinthe: ik vond het niet heel druk. En was de enige die (liet blijken) interesse had in dat paard. Maar goed, het is zo gelopen. Denk dat ik voortaan ook niet meer naar zulke dagen ga. Liever dan een 1 op 1 afspraak. En ik ga nu wel even ergens anders kijken.

Oh Ulbrân ook al? Jimte had ik wel gehoord..


Marus: Spannend. Hopelijk vind je snel een topper. En je kan de hele zomer nog insemineren.. :P

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 21:43

Dennenboom: ik hoop het!

Ulbrân? Geliefde hengst om mee te fokken volgens Age. Heeft menig fokker verbaasd. Goh had ik niet verwacht.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:35

Jimte is verkocht naar Mexico, dekt 1 jaar in Nederland en gaat dan aan het eind van het dekseizoen of na de Hk 2024 naar Mexico. Over Ulbran heb ik niets gehoord, wel dat Laura Zwart haar aandeel van Ulbran verkocht heeft aan Age.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:38

Dat klopt Sunny, en Ulbran zou naar Amerika gaan. Tenminste, als de betaling rond komt maar dat waren de laatste puntjes op de i begreep ik.

SunnyHorse
Berichten: 1264
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:42

Jinthe1 schreef:
Dat klopt Sunny, en Ulbran zou naar Amerika gaan. Tenminste, als de betaling rond komt maar dat waren de laatste puntjes op de i begreep ik.


Sanet bedoel je denk ik :o

Opzich heeft hij nu ook met Kanne een Ulbran zoon op stal en wellicht zijn er ook nog wat naar de voorrijdagen? Dus hij heeft zijn lijn al doorgezet.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:46

Ik vond Jimte wel beter dan Kanne. Ook gek om je eigen zoon te verkopen (Age zijn eigen zoon heet ook Jimte en als eigenaar van een hengst mag je zelf voorstellen doen hoe je paard als dekhengst gaat heten, het stamboek bepaalt uiteindelijk geloof ik).
Kanne overigens met zijn moederlijn wel erg interessant hoe die het echt onder het zadel gaat doen op hoger niveau. Met de Boppelannen erachter met veeeel sport in de moederlijn.

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 23:04

Ik vind Jimte zijn stand in zijn voeten achter zo raar. Heb hem nu in totaal drie maal voorbij zien lopen maar die lijkt soms letterlijk op zijn tenen te staan :=

Ik vind Kanne idd ook veel interessanter. Toch hoop ik dat Ulbrân nog even blijft als dit allemaal klopt :o hij zou echt een hee goede aanvulling zijn op mijn merrie en Boet wil ik (nog) niet gebruiken tot de veulenrapportage bekend is.