[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura1982

Berichten: 4079
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 11:09

Jelske nee medicatie een rust houden.
Prognose is nog enigszins onduidelijk zenuw heeft een jaar nodig om volledig te herstellen.

Dennenboom heb je voorkeur voor een hengst?

Absolem wat is een snel traject bij jou?
Ik vind 600 ex stalgeld al behoorlijk aan de prijs. Mijn 5 jarige staat nu in training en dat betaal ik Inc.

Ynekes wat leuk dat je dit met je dochter samen doet ! Succes komend weekend.

Jinthe ja in het zuiden krijgen de zwartjes ook voet aan grond. In het noorden zijn er natuurlijk gewoon veel meer.

Fijn weekend allemaal

Sanet

Berichten: 7978
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 12:07

Hier geen jonge paarden competitie, mijn paarden zijn te oud of te jong :D

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:21

Hier ook geen jonge paarden competities ofzo. De twee driejarige worden geleerd en als de op de keuring zijn geweest verkocht. Starten gaan we met deze paarden niet doen. Dan hebben we nog een zesjarige ruin die ik bijna 1,5 jaar geleden zadelmak heb gemaakt. Die starten we bij de normale khns wedstrijden. Geen competities voor Sonnega of Alrako. Ik kan dit jaar zelf niet op de dag van de finale dus dan heeft selecties rijden ook geen zin :+

Dennenboom

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 13:59

Mijn hengstenlijstje bestaat uit het volgende:

Merrie 1:
Menne, Tiede, Tymen, Matthys, Teun en Jorke.

Lichte voorkeur voor Teun. Hier heeft ze al eens een mooi hengstveulen van gegeven.

Merrie 2: (nog niet zeker of die bij de hengst gaat)
Nane, Tiede, Arent, Herre, Hilbrand, Gosse, Kees en Jimte

Maar dit is mijn eerste selectie ronde hoor, er volgen nog verscheidene en het kan zo weer anders worden :+

Ik rijd zelf niet meer, merrie 2 was mijn rijpaard en is nu drachtig van Ulbrân

boemel

Berichten: 8450
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 14:25

Gaaf jullie fokplannen!
Ik ga volgende week wel naar de hengstenshow Nieuwe Heuvel om te kwijlen, maar ik heb zelf geen fokplannen :o

GettyMaan, fraai dier zo te zien.

Jinte, mooi dat je het beleren zelf doet.
Zo weet je precies wat er gebeurt

Hier ook wat vorderingen.
Ik heb besloten dat Tess bij ons blijft.
Kan het niet over mn hart verkrijgen om haar te verkopen met het risico dat ze de handel in komt.

Mocht ik toevallig iemand treffen, waar ik echt een goed gevoel over heb, dan kan ik altijd nog beslissen.

Ze is in ieder geval niet meer kreupel. Ik longeer haar een paar keer per week en wandel aan de lange lijnen met haar door het bos. Nou ja, ik snelwandel door het bos :D Mijn vriend vond het niet bij te benen.
Afbeelding

Ondanks dat we niet heel veel grond hebben (5000m2, inclusief paddock en rijbak) ga ik voor een paard erbij kijken.

Vrees dat het gezien de huidige prijzen geen Fries wordt, maar een ander ras is ook vast leuk ;)

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 08:12

Hier gaan we wel naar de competities. Mijn dochter brengt vr haar werkgever wat paarden uit en soms heeft ze ook thuis eentje staan die mee kan naar de talentcup of pavo fryso bokaal. Ze zijn mooi een keer mee van huis en leren er veel van. Vandaag en morgen rijdt ze 2 in de horses2fly finale dus wordt druk weekend. Haar beste vriendinnetje rijdt de horses2fly in de B op mijn geroutineerde ruin. Das super leuk; hij vindt het prachtig om weer mee op wedstrijd en staat 2e in het klassement dus wordt spannend vandaag hoe hij gaat eindigen.

Voor de fokkerij twijfel ik nog wat vr komend jaar. Onze Yfke had een schimmel waarvoor ze is behandeld. Moet nu weg zijn dus moeten ter controle wanneer ze willig is een uitstrijkje nemen. Als de schimmel er nog zit hoeven we dekken niet te proberen. Dan heb ik de nu 3 wordende dochter van haar maar die vind ik eigenlijk nog zo jong voor dat gedoe. Denk dat we dan nog een jaartje overslaan. Mis het wel nu we dit jaar geen veukentje krijgen maar hoef ook niet te waken en we kunnen fff op vakantie. Als ik een veulen heb of krijg wil ik er altijd liefst zelf bij blijven dus is weggaan en oppas vinden wel lastiger vind ik. Kan de zorg dan gewoon moeilijk aan een andet overlaten :o
Maar als Yfke gedekt kan worden dan wordt het nog een keer Auwert denk ik. Het hengstveulen is zo mooi gelukt en heb nog reductie dus dat wordt hem dan wel denk ik!

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 10:38

Toch leuk om te lezen in hoeverre jullie wel/niet meedoen aan bepaalde competities. :) Het is voor mij nog allemaal toekomstmuziek, maar soms denk je er wel over na hoe het zou kunnen zijn. Aan de ene kant ben ik niet bepaald voornemens om met 3 jaar Pit in te rijden aan de andere kant merk ik dat ik die jonge-paardencompetities ook heel leuk vind om te volgen.

boemel schreef:
Hier ook wat vorderingen.
Ik heb besloten dat Tess bij ons blijft.
Kan het niet over mn hart verkrijgen om haar te verkopen met het risico dat ze de handel in komt.

Ondanks dat we niet heel veel grond hebben (5000m2, inclusief paddock en rijbak) ga ik voor een paard erbij kijken.

Wat fijn voor Tess! Zal wel even rust brengen dat het besluit nu genomen is denk ik? Overigens ben ik heel benieuwd waar je mee op de proppen gaat komen.

@Ynekes; hoe is het afgelopen met de competities?

Door wat ik hier van Auwert voorbij heb zien komen heb ik overigens wel meer oog gekregen voor die hengst. Wel een goede vererver <3

Wij zijn net terug van Texel. Was hartstikke leuk hoor, maar volgende keer wil ik mijn knol meenemen :') Ik heb zoveel leuke stukken gezien en volgens mij zou Jels dat prachtig vinden. Mochten we weer met de familie gaan dan kan ik bovendien ook iedere dag even ontsnappen aan de intensiteit van een zespersoons huishouden :+

Verder gisteren een 75x75x120 zadelkast opgehaald van marktplaats, als aanvulling op mijn 60x60x102 (met opzetkast). Het boeltje begint aardig compleet te worden. De nieuwe kast is overigens echt in een piekfijne staat, zelfs nog de reservesleuteltjes erbij. Fijne van dit formaat is dat mijn sjabrakken gewoon op het plankje kunnen liggen/goed in het kastje pakken. Die 60x60 is dan eigenlijk net niet diep genoeg. Ook echt voor een mooi prijsje op kunnen halen, dus ben er bijzonder content mee. Zitten twee zadelsteunen in en voldoende haakjes, dus alles is nu mooi opgeruimd. Ik overweeg t.z.t. wellicht ook voor deze nog een bovenkast maar dat heeft geen prioriteit.

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 11:40

Hadden jullie inmiddels gelezen over de website van het kfps? Server is onherstelbaar beschadigd en ze kunnen de oude website niet meer in de lucht brengen. Dus nu werken ze versneld toe naar lancering van de nieuwe website waar al aan gewerkt werd achter de schermen.

Dennenboom

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 13:42

_Jelske schreef:
Hadden jullie inmiddels gelezen over de website van het kfps? Server is onherstelbaar beschadigd en ze kunnen de oude website niet meer in de lucht brengen. Dus nu werken ze versneld toe naar lancering van de nieuwe website waar al aan gewerkt werd achter de schermen.



Ja ik had het ook gelezen. Hoop dat de nieuwe snel werkt *D

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 14:18

Ik ook idd. Ben ook wel eens nieuwsgierig wat ertoe heeft geleid dat de server beschadigd is geraakt :=

Absolem

Berichten: 2766
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:16

_Jelske schreef:
Ik ook idd. Ben ook wel eens nieuwsgierig wat ertoe heeft geleid dat de server beschadigd is geraakt :=


Ik vind het vooral knullig dat ze geen back up hebben in de cloud.

Kfps is rijk zat. Je zou toch denken dat ze hun ict beveiliging wel in orde hebben.

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 15:39

Terecht punt als je het mij vraagt.

Bovendien heb ik er last van, want wilde van alles en nog wat opzoeken... :\

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-23 20:54

Oh neee... site stuk?
Das voor nu even jammer..

Wij hebben geweldig weekend gehad. Mijn ruin kampioen in de B en mijn dochter 3e in de L1 en kampioen in het Z1. Een groot feest is het dan eventjes. En vandaag weer terug naar normaal. Maar fantastisch om mee te mogen maken.

SunnyHorse
Berichten: 1260
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 00:08

Wat fantastisch Ynekes! Wat zullen jullie genoten hebben: gefeliciteerd! Mooi ook om dit met je dochter te beleven.

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 09:08

Gefeliciteerd met het behalen van die mooie resultaten Ynekes!

boemel

Berichten: 8450
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 09:32

Gefeliciteerd! Dat moet genieten zijn!

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:35

Wat een top weekend hebben jullie gehad Ynekes, van harte gefeliciteerd!! +:)+ :)F **\O/**
Dat zijn blijvende mooie herinneringen :j

Balen dat de site eruit ligt als je net aan het zoeken bent. Je kunt gelukkig veel informatie vinden in de 'papieren' hengsteninformatie maar berekenen gaat daar natuurlijk niet :n

Getty_Maan

Berichten: 2594
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:50

Beterschap laura, ik hoop dat je voorspoedig hersteld.

Jonge paarden competitie graag aan mee gedaan, maar mijn paard is dan nog veel te jong.

Wat fijn boemel deze beslissing, qua ruimte zal het ook wel goedkomen, als ze maar bewegen kunnen.

Gefeliciteerd met de behaalde resultaten Yneke, hele knappe prestatie!

Zijn er ook mensen doe lid zijn van he jongkfps en a.s. vrijdag naar de Hemrik gaan?

Sanet

Berichten: 7978
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 10:54

Ik ben nog steeds lid, maar inmiddels wel illegaal (te oud :) ). Ik heb me nog niet opgegeven.

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 12:01

Ik ben lid en had er graag heen gegaan, maar heb helaas andere verplichtingen. Echt super jammer, want had er wel baat bij gehad.

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 14:28

Super ynkes heel leuk lekker van nagenieten! <3
Hier gaat het z’n gangetje de hengsten zitten al boven de 1.60 <<)
Ben zo benieuwd ze groeien zo snel kan niet wachten om ze onder het zadel te voelen dat duurt helaas nog even :=
En nog zo overbouwt

Afbeelding

julya

Berichten: 677
Geregistreerd: 09-04-09

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 15:32

Hey die foto zag ik ook op insta voorbij komen :P

Ik heb even een 'bezorgde nieuwe paardenmama vraag' ik haal volgende week Tooske op, een merrietje van 10 maandjes. Zij komt in een paddock paradise te staan, en 's nachts op stal.
Nu mijn vraag, moet ik een deken voor haar kopen, gezien de regen en wind? Is dat echt nodig? Bij de fokker stond ze ook gewoon overdag buiten, zonder deken. En 's nachts in de buiten stal

Absolem

Berichten: 2766
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:28

julya schreef:
Hey die foto zag ik ook op insta voorbij komen :P

Ik heb even een 'bezorgde nieuwe paardenmama vraag' ik haal volgende week Tooske op, een merrietje van 10 maandjes. Zij komt in een paddock paradise te staan, en 's nachts op stal.
Nu mijn vraag, moet ik een deken voor haar kopen, gezien de regen en wind? Is dat echt nodig? Bij de fokker stond ze ook gewoon overdag buiten, zonder deken. En 's nachts in de buiten stal



Bij zo'n jong dinkie wel ja.

Vollop in de groei. Nieuwe omgeving. Ander rantsoen. Voor zo'n kleintje is dat een hele klap op de weerstand

julya

Berichten: 677
Geregistreerd: 09-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:36

Absolem schreef:
julya schreef:
Hey die foto zag ik ook op insta voorbij komen :P

Ik heb even een 'bezorgde nieuwe paardenmama vraag' ik haal volgende week Tooske op, een merrietje van 10 maandjes. Zij komt in een paddock paradise te staan, en 's nachts op stal.
Nu mijn vraag, moet ik een deken voor haar kopen, gezien de regen en wind? Is dat echt nodig? Bij de fokker stond ze ook gewoon overdag buiten, zonder deken. En 's nachts in de buiten stal



Bij zo'n jong dinkie wel ja.

Vollop in de groei. Nieuwe omgeving. Ander rantsoen. Voor zo'n kleintje is dat een hele klap op de weerstand


Dank je wel! Pak ik dan een winterdeken, gevoerd, of regendeken ongevoerd?

Absolem

Berichten: 2766
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:39

julya schreef:
Absolem schreef:



Bij zo'n jong dinkie wel ja.

Vollop in de groei. Nieuwe omgeving. Ander rantsoen. Voor zo'n kleintje is dat een hele klap op de weerstand


Dank je wel! Pak ik dan een winterdeken, gevoerd, of regendeken ongevoerd?



Regendeken ongevoerd is genoeg.

Gaat erom dat ze niet door en door nat wordt. Als het onder nul gaat nog (denk het niet hoor) even een 50/100 grams er onder leggen.