[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
julya

Berichten: 677
Geregistreerd: 09-04-09

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 16:41

Dank je wel! Dan ga ik volgende week even proberen om haar maat grof te meten en dan rij ik meteen even door naar de epplejeck

FriesWytske
Berichten: 9909
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 17:40

Meelezers. Maar bij zo'n jonkie niet je niet al met dekens beginnen. Ze staat nu ook al buiten. Dus heeft dik haar genoeg.

Getty_Maan

Berichten: 2601
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 17:46

Hier nooit een deken gehad t/m 2 jaar.

Ik zou het even aankijken zonder, het heeft inprincipe nog helemaal geen nut om een deken om te doen.

Die van mij heeft pas met 2 jaar een deken omgekregen en alleen maar omdat ze er dan vast aan wennen kan.

Zoals je hieronder ziet, had ze een mooie dikke dichte wintervacht en het nooit koud gehad.
Afbeelding

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:34

Wel of geen schuilmogelijkheid?
Als ze niet kunnen schuilen en het wordt koud met wind en regen dan zou ik een regendeken achter de hand houden. Want ik neem aan dat ze vaste tijden buiten staan in weer in wind?
Even in de gaten houden.

Spannend hoor! En succes

Marus
Berichten: 2332
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:35

@Ynekes : nogmaals gefeliciteerd met de toppers! Je dochter kreeg de lach niet meer van haar gezicht en terecht. Machtig om mee te maken.

boemel

Berichten: 8512
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 18:55

Ik zou ook zonder deken doen.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 19:48

Wij leggen echt nooit dekens op de jonkies. Zou het ook zeker niet meer doen aangezien ze al buiten staat overdag. Je gaat het alleen maar in de war maken met een deken voor haar. Een ongevoerde regendeken klinkt leuk maar zorgt er ook voor dat de haren plat liggen waardoor ze het alleen maar kouder zullen krijgen. De vacht heeft voldoende vet als je niet poetst (met producten) en beschermd prima tegen wind en regen hoor.

Sanet

Berichten: 7994
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 19:56

Hier staan ze ook gewoon in de regen buiten en ‘s nachts op stal. Als ze niets mankeren, niet ziek of ondervoed oid, dan lekker zonder deken hoor.

SunnyHorse
Berichten: 1268
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:07

Ik zou ook geen deken erop doen.

julya

Berichten: 677
Geregistreerd: 09-04-09

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 20:21

Oh ze kan inderdaad wel gewoon naar binnen (of in ieder geval overdekt) wanneer ze dat wil. Ze staat niet verplicht buiten. Dus opzich kan ze wanneer het regent er voor kiezen om binnen te gaan staan

_Jelske

Berichten: 1332
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 21:52

Als ze met 10mnd nog zonder deken heeft gered, dan redt ze de rest ook wel hoor ;) en verder vooral blijven luisteren naar jouw intuïtie en goed blijven kijken. Maar de afgelopen tijd zijn er temperaturen gehaald van -10, die is prima bestand tegen het weer als ze daar niks van had.

julya

Berichten: 677
Geregistreerd: 09-04-09

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-23 22:23

Dank jullie wel! Ik ga het inderdaad gewoon even aankijken hoe ze het doet. Als ik het niet vertrouw is een deken natuurlijk ook zo gekocht :)

rensju

Berichten: 1601
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:12

Gefeliciteerd Ynekes, knap hoor!
Ik zou nu ook niet meer aan een deken beginnen Julya, het is bijna maart :) Goed in de gaten houden of ze het trekt, het is ook maar afwachten of ze naar binnen gaan natuurlijk.

Ik ben pas begonnen met mijn bijna 3 jarige ruin, hij verveelt zich stierlijk. Heb 2x wat met hem gedaan en ik zit er al op. Oeps, gaat iets te snel. Longeren doe ik bewust niet, dus ik ga me richten op verkeersmak maken en dan de wei maar weer op.
Toch wel anders hoor dan met mn kwpn'ers, die heb ik beide tot 4 jaar laten wachten en hadden echt wel flinke voorbereidingen nodig.

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 20:30

rensju schreef:
Gefeliciteerd Ynekes, knap hoor!
Ik zou nu ook niet meer aan een deken beginnen Julya, het is bijna maart :) Goed in de gaten houden of ze het trekt, het is ook maar afwachten of ze naar binnen gaan natuurlijk.

Ik ben pas begonnen met mijn bijna 3 jarige ruin, hij verveelt zich stierlijk. Heb 2x wat met hem gedaan en ik zit er al op. Oeps, gaat iets te snel. Longeren doe ik bewust niet, dus ik ga me richten op verkeersmak maken en dan de wei maar weer op.
Toch wel anders hoor dan met mn kwpn'ers, die heb ik beide tot 4 jaar laten wachten en hadden echt wel flinke voorbereidingen nodig.



Kan helemaal geen kwaad om ze aan het werk te zetten. This allang bewezen dat te lang wachten averechts werkt.

Maar de crux is hoeveel je ze belast.

Gedoseerd belasten is bevoordelijk. Maar dat kunnen de meesten niet.

rensju

Berichten: 1601
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 21:00

Klopt, ik heb er een goede reden voor bij deze ;). Daarom ga ik rechtuit opbouwen, buiten. Maar hij is zo makkelijk! Sta er versteld van, wel fijn hoor maar je doet snel teveel

Dennenboom

Berichten: 714
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 22:16

Mag ik vragen waarom je bewust niet longeert? Gewoon uit interesse hoor :)) en fijn dat hij het zo goed oppakt!

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 01:15

Wat leuk Rensju! Fijn dat hij zo braaf is en je lekker met hem bezig bent!

Bedankt allemaal vr de felicitaties!

Laura1982

Berichten: 4084
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 14:16

rensju schreef:
Klopt, ik heb er een goede reden voor bij deze ;). Daarom ga ik rechtuit opbouwen, buiten. Maar hij is zo makkelijk! Sta er versteld van, wel fijn hoor maar je doet snel teveel


Ieder doet war goed voelt jij kent je paars. Kijk goed naar hem en inderdaad af en toe de wei weer opgooien en pauze inlassen. Volg je gevoel en geniet

_Jelske

Berichten: 1332
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 16:59

Dennenboom schreef:
Mag ik vragen waarom je bewust niet longeert? Gewoon uit interesse hoor :)) en fijn dat hij het zo goed oppakt!

Ik ben ook nieuwsgierig naar beweegredenen eigenlijk. Wellicht kan ik er iets van opsteken B-)

Als ik een inschatting zou moeten maken dan kan ik mij voorstellen dat een reden kan zijn de belasting van de voltes (eerst op eigen benen lopen rechtuit, dan wendingen leren maken).

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 17:23

Hier kennen de paarden het longeren allemaal maar om zadelmak te maken doen wij het ook niet. Hier gaat het zadel erop en dan gaan ze los in de bak. Daar mogen ze het even zelf uitzoeken. Sommige hebben een gekke bui en andere niet. Meestal herhalen we dat een keer en als ze die keer rustig zijn (en soms dus al de eerste dag) gaan we er op een afgesloten stalgang opzitten. Dan bij opstijgen houdt iemand vast en bij wegstappen ook. Mocht het opstappen spannend zijn dan houden we het daarbij en herhalen we dat tot ze het helemaal niet meer spannend vinden. Paarden die ontspannen zijn stappen we een paar keer op en neer doen we al een drafje. Dat herhalen we tot het paard echt weet dat er niets anders gaat gebeuren en compleet relax is. Dat is echt al heel snel. En dan gaan we de bak in (wel eerst nog iedere keer los in de bak, eerst op de gang stap en draf en dan dus in de bak). Gaat eigenlijk altijd goed en we doen er op stal zo'n vier a vijf op een dag. Na een maand lopen de springpaarden een laag parcourtje van 50 cm en zijn ze ook al in het bos geweest. Mijn Fries ben ik gewoon opgestapt :D Daarna er weer af en de volgende dag weer. Toen een stukje gestapt op het harde. En zo uitgebouwd. Moet er wel bij zeggen dat we die het jaar ervoor als driejarige al voor de wagen hadden bekeerd. Dan kennen ze al veel. Wij longeren wel maar dat zien we gewoon als training. Niet specifiek om zadelmak te maken. Zoveel manieren maar ik denk dat je bij zadelmak maken vooral moet doen waar je je goed en vertrouwd bij voelt.

boemel

Berichten: 8512
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 18:41

Klinkt goed Jinthe en fijn duidelijk uitgelegd

Getty_Maan

Berichten: 2601
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 09:59

Rensju dat is toch het paard met slechte start, waar de moeder er zo slecht aan toe was? Fijn dat hij het zo goed oppakt, beetje aan het werk kan nooit kwaad.

Ik hoor en zie vaak dat mensen in de stalgang opstappen, omdat paarden dan minder gaan vluchten.

Maar zelf denk ik alleen maar, ohjee niet vallen op het beton. Hoe is jullie ervaring hierin?

Hier een weekje druk geweest, hebben sinds zaterdag een rottweiler pup en dat vergt wel wat aandacht. Gaat trouwens boven verwachting goed, dus binnenkort maar even kennismaken met de paarden, want daar zal ze in de toekomst nog vaak zijn.

Laura1982

Berichten: 4084
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 13:50

Getty maan ik vraag me dat ook af ind als ze maar niet vallen op straat op beton. Als ze uit hun dak gaan heb je weinig ruimte en dat kan fijn zijn maar ik krijg er stress van hahaha

Sanet

Berichten: 7994
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 14:08

Ja, ik val liever in zand dan op het beton. Dus mij niet gezien. Maar ik zie dat meerdere beleerstallen dat ook doen idd. En heel snel ook al naar buiten over de weg enzo.

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 15:17

Hier worden aan de lopende band paarden beleerd en werkelijk nog nooit heeft er de afgelopen jaren eentje op de grond gelegen of gek gedaan op het harde. Ze voelen zelf ook dat ze weg kunnen glijden als ze dat doen. Daarbij merk je bij opstappen ook wel of het paard wat gespannen is. Die zetten we dwars in de gang met de neus tegen de stal van een rustig paard. Hier komen eigenlijk alleen paarden om beleerd te worden en die vertrekken daarna ook weer. Het lijkt eigenlijk een eitje op deze manier. We hebben er nu eentje wat veel meer werk kost maar die kwam als vierjarige hengst binnen en was niet eens handmak. De veearts is hem moeten komen verdoven om hem naar stal gebracht te kunnen krijgen. Kon nog zelfs nog geen halster. Die staat er nu 1,5 maand en die kent alleen het zadel. En eigenlijk ook nog niet zoals het zou horen. Hij blijft alles en iedereen spannend vinden. Zo'n extreem paard kom je weinig tegen maar daar neem je dan gewoon meer tijd voor. Uiteraard is de eigenaar dan ook al snel op de hoogte en is de keus aan de eigenaar of ze die tijd erin willen steken.