[FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennenboom

Berichten: 711
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:38

Klinkt wel goed Jinthe die manier van beleren. Eerst op het harde hoor je vaak idd omdat ze zelf wel door hebben dat gek doen niet verstandig is.

Rijden jullie ook ibops met de paarden? En wat voor toegevoegde waarde heeft dat volgens jullie aan het paard en voor de fokkerij?

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 19:51

Ik heb zelf een Ibop gereden met mijn merrie omdat ze voorlopig ster was en dus Ibop voor definitief ster. Maar dat viel heul nog niet mee als brave dressuurruiter. Maar ze is ster, dus klaar, wij gaan lekker verder in de sport. Dat vind ik belangrijker :)

Dennenboom

Berichten: 711
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 20:00

Oke, dus puur om haar definitief ster te krijgen. Mijn (fok)merrie is al ster dus het moet puur toegevoegde waarde hebben voor de fokkerij..

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-23 21:17

Als je haar moeder er prestatie mee kan maken wel. Zelf hecht ik minder waarde aan de aanlegtesten en meer aan wedstrijdresultaten. Mjaaa…

Laura1982

Berichten: 4084
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 09:08

Sanet schreef:
Ik heb zelf een Ibop gereden met mijn merrie omdat ze voorlopig ster was en dus Ibop voor definitief ster. Maar dat viel heul nog niet mee als brave dressuurruiter. Maar ze is ster, dus klaar, wij gaan lekker verder in de sport. Dat vind ik belangrijker :)

Ja was het moeilijk? Wil ilias dit jaar ook de ibop laten lopen wat is belangrijk voor de voorbereiding?

Ik heb ons opgegeven voor een clinic bij corina van den bunt 15 april vanuit de fokvereniging midden Nederland. Lijkt mij enorm leerzaam

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 09:13

Nah, niet moeilijk het is qua onderdelen een soort uitgerekte B proef, maar het is geen dressuurproef. Voor mijn gevoel verwachten ze meer tuigen onder het zadel. Dus een fijne lichte rustige aanleuning niet zo belangrijk. Veel actie in de benen wel. En ik reed dus veel te braaf op de letters etc.
Maar goed, wij hebben het gehaald en ik denk niet dat we dat nog eens gaan doen. We hebben ook niet genoeg punten gehaald voor een A ofzo. Maar voor mij ook niet zo belangrijk.

Getty_Maan

Berichten: 2598
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 10:23

Ik vind het allemaal wel wat, eigenlijk wordt je bijna verplicht om een professional je paard te laten trainen en zoveel mogelijk been gezwaaid, anders heb je er al niets te zoeken..

Voor mij al genoeg redenen om het niet te doen.

Hetzelfde met de Friese paarden competities, ik deed er altijd aan mee om een winstpunt te halen, verder als simpele ruiter er niets te zoeken tussen al die grote ervaren namen..

Maan gaat in de zomer verhuizen, huidige locatie heeft helaas geen bak en kreeg een heel fijn aanbod van bekenden. Bij deze bekenden mocht ik altijd Al in de bak rijden en nu hebben ze een stal voor mij beschikbaar.

Heel erg blij mee, het is particulier, vlakbij, hele mooie bak en het paard zal niets te kort komen. Bijkomend pluspunt dat de eigenaresse dierenarts is.

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 10:55

Ik vind het echt wel een aparte “tak van sport” dat aanlegtest rijden. Maar dat geeft niet. Ik weet ook niet hoe betrouwbaar ik ze vind. Dekhengst Anders bijvoorbeeld. Die had echt een slechte score op de aanlegtest. Naja, die deed het toch best wel leuk in de sport enzo. Internationaal Grand Prix :)
Ik denk dat het echt heel lastig te beoordelen is, natuurlijk aanleg.

Dennenboom

Berichten: 711
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 12:10

Gisteren hebben we mijn merrie beoordeeld voor het sport predikaat wat we graag wouden. Een heel eerlijk verhaal maar er gaat veel tijd en geld in zitten. Daarnaast moet ze of laat bij de hengst of nog een jaar leeg. We wouden graag vroeg beginnen met dekken. En ik moet eigenlijk de eerste opleiding zelf doen maar dat is met een kleine en eigen bedrijf ook een lastig ding.

Zodoende kwam de ibop ten sprake. Maar ik vind het lastig wat voor toegevoegde waarde dit gaat hebben voor haar en de nakomelingen. Dan zou ze eigenlijk nog een keer voor de keuring moeten voor eventueel kroon..

Daarom was ik wel benieuwd naar jullie gedachten van de ibop :o

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 12:24

Sport vraagt om een investering inderdaad. IBOP minder. Voor het stamboek is het aardig hetzelfde, voor mij persoonlijk niet. Over het algemeen moet het paard toch enige tijd in de wedstrijden of in ieder geval langduriger gereden worden voor Sport. Dat geeft voor mij toch iets weer over de duurzaamheid en de trainbaarheid etc.
Maar goed, Ster AAA staat ook wel heel leuk. Ster A dan weer niet zo perse :)

Getty_Maan

Berichten: 2598
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 12:30

Ik denk dat ik hele andere doelen heb dan sommigen hier.

Mijn doel is een leuk gebruikerspaard, ster worden zou heel gaaf zijn, maar geen meerwaarde. Ze is niet voor de fokkerij of verkoop.

Heb dan verder ook geen interesses in een ibop.

Laura1982

Berichten: 4084
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 12:53

Douwe heeft zijn sportpredicaat gehaald( moet hem nog steeds aanvragen)

Die is als veulen op de keuring geweest en en 2e premie gekregen.

Ilias is niet naar de keuring geweest maar is wel degene waarvan ik denk dat hij kwaliteit en een goed sport/ gebruikspaard is. Dus dit jaar gaan we voor de ibop en word het niets hebben we het geprobeerd neem ik hem weer net zo blij mee naar huis als dat ik met je gekomen ben.

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:02

Hoi! Mag ik mij hier ook melden?
Al jaren heb ik Friese paarden. Afgelopen zomer heb ik mijn twee hengsten verkocht en heb ik nu een bijna 4-jarige stamboekmerrie.
Ze wordt klaargemaakt voor de abfp en daarna hopelijk een veulentje bij haar fokken.

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 10:15

Ik lees jullie verhalen rond de Ibop. Persoonlijk vind ik dit ook een lastig verhaal. Onze inmiddels overleden sportmerrie haalde haar sportpredikaat met gemak maar kreeg 2x een lage score tijdens de Ibop. Sindsdien geloof ik er niet meer zo in. De echte beste paarden kun je gerust mee nemen maar bij twijfel ga ik het niet meer doen. Ik vind het ook moeilijk te doorgronden wat ze nou precies willen zien.

Wat fijn Getty dat je een plek met bak hebt! Klinkt goed!

Onze Oukje is deze week zadelmak gemaakt. Ofwel.. ze is gewoon zadelmak geboren. Zadel opgedaan, gelongeerd, opgestapt, paar keer links en rechtsom sturen en ze draaft zo rond. Wel heeeeel bijzonder om zo je eigen gefokte paardekind te zien lopen. Het gaat zo gemakkelijk dat ze nu eigenlijk weer klaar is gezien haar leeftijd.
Wij doen ook altijd voor het eerst opstappen op het harde en dat gaat tot nu toe heel goed. Dan een beetje sturen en een drafje en dan de bak in. Elke stap verder pas als er geen spanning meer is.
De hengsten zijn nog in de longeerfase. Je merkt ook echt verschil tussen die twee. De hengst die hier pas staat heeft nog veel meer stress van de nieuwe plek. Die heeft echt even tijd nodig.
Onze eigen hengst kun je ook zo opstappen, das ook zo'n knuffelbeer en kent geen stress wanneer we met hem bezig zijn. Echt leuk om te zien hoe verschillend ze zijn.

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:14

Getty_Maan schreef:
Hier een weekje druk geweest, hebben sinds zaterdag een rottweiler pup en dat vergt wel wat aandacht. Gaat trouwens boven verwachting goed, dus binnenkort maar even kennismaken met de paarden, want daar zal ze in de toekomst nog vaak zijn.

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst, zal ik dan maar zeggen! :D Inmiddels kennis kunnen laten maken met de paarden?

Jinthe1 schreef:
Hier kennen de paarden het longeren allemaal maar om zadelmak te maken doen wij het ook niet. Hier gaat het zadel erop en dan gaan ze los in de bak. Daar mogen ze het even zelf uitzoeken. Sommige hebben een gekke bui en andere niet. Meestal herhalen we dat een keer en als ze die keer rustig zijn (en soms dus al de eerste dag) gaan we er op een afgesloten stalgang opzitten. Dan bij opstijgen houdt iemand vast en bij wegstappen ook. Mocht het opstappen spannend zijn dan houden we het daarbij en herhalen we dat tot ze het helemaal niet meer spannend vinden. Paarden die ontspannen zijn stappen we een paar keer op en neer doen we al een drafje. Dat herhalen we tot het paard echt weet dat er niets anders gaat gebeuren en compleet relax is. Dat is echt al heel snel. En dan gaan we de bak in (wel eerst nog iedere keer los in de bak, eerst op de gang stap en draf en dan dus in de bak). Gaat eigenlijk altijd goed en we doen er op stal zo'n vier a vijf op een dag. Na een maand lopen de springpaarden een laag parcourtje van 50 cm en zijn ze ook al in het bos geweest. Mijn Fries ben ik gewoon opgestapt :D Daarna er weer af en de volgende dag weer. Toen een stukje gestapt op het harde. En zo uitgebouwd. Moet er wel bij zeggen dat we die het jaar ervoor als driejarige al voor de wagen hadden bekeerd. Dan kennen ze al veel. Wij longeren wel maar dat zien we gewoon als training. Niet specifiek om zadelmak te maken. Zoveel manieren maar ik denk dat je bij zadelmak maken vooral moet doen waar je je goed en vertrouwd bij voelt.

Dat klinkt als een best project :oo Mij niet gezien! Ik merk nu al dat ik het juist heel prettig vind en veel voordelen ondervind van het feit dat Pit al zo lekker veel in de hand is geweest.

Getty_Maan schreef:
Maan gaat in de zomer verhuizen, huidige locatie heeft helaas geen bak en kreeg een heel fijn aanbod van bekenden. Bij deze bekenden mocht ik altijd Al in de bak rijden en nu hebben ze een stal voor mij beschikbaar.

Heel erg blij mee, het is particulier, vlakbij, hele mooie bak en het paard zal niets te kort komen. Bijkomend pluspunt dat de eigenaresse dierenarts is.

Suuuuper chill! Ik snap wel dat je daar blij mee bent!

Dennenboom schreef:
Gisteren hebben we mijn merrie beoordeeld voor het sport predikaat wat we graag wouden. Een heel eerlijk verhaal maar er gaat veel tijd en geld in zitten. Daarnaast moet ze of laat bij de hengst of nog een jaar leeg. We wouden graag vroeg beginnen met dekken. En ik moet eigenlijk de eerste opleiding zelf doen maar dat is met een kleine en eigen bedrijf ook een lastig ding.

Zodoende kwam de ibop ten sprake. Maar ik vind het lastig wat voor toegevoegde waarde dit gaat hebben voor haar en de nakomelingen. Dan zou ze eigenlijk nog een keer voor de keuring moeten voor eventueel kroon..

Daarom was ik wel benieuwd naar jullie gedachten van de ibop :o

Logische overweging. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je uiteindelijk zal besluiten.

Laura1982 schreef:
Douwe heeft zijn sportpredicaat gehaald( moet hem nog steeds aanvragen)

Die is als veulen op de keuring geweest en en 2e premie gekregen.

Ilias is niet naar de keuring geweest maar is wel degene waarvan ik denk dat hij kwaliteit en een goed sport/ gebruikspaard is. Dus dit jaar gaan we voor de ibop en word het niets hebben we het geprobeerd neem ik hem weer net zo blij mee naar huis als dat ik met je gekomen ben.

Lijkt mij persoonlijk een heel gezonde instelling :) Zelf lijkt het mij vooral ook een interessante ervaring en iets waar je weer wat van opsteekt.

Retlaw schreef:
Hoi! Mag ik mij hier ook melden?
Al jaren heb ik Friese paarden. Afgelopen zomer heb ik mijn twee hengsten verkocht en heb ik nu een bijna 4-jarige stamboekmerrie.
Ze wordt klaargemaakt voor de abfp en daarna hopelijk een veulentje bij haar fokken.

Welkom! Wat voor eentje is jouw merrie er precies?

ynekes schreef:
Ik lees jullie verhalen rond de Ibop. Persoonlijk vind ik dit ook een lastig verhaal. Onze inmiddels overleden sportmerrie haalde haar sportpredikaat met gemak maar kreeg 2x een lage score tijdens de Ibop. Sindsdien geloof ik er niet meer zo in. De echte beste paarden kun je gerust mee nemen maar bij twijfel ga ik het niet meer doen. Ik vind het ook moeilijk te doorgronden wat ze nou precies willen zien.

Wat fijn Getty dat je een plek met bak hebt! Klinkt goed!

Onze Oukje is deze week zadelmak gemaakt. Ofwel.. ze is gewoon zadelmak geboren. Zadel opgedaan, gelongeerd, opgestapt, paar keer links en rechtsom sturen en ze draaft zo rond. Wel heeeeel bijzonder om zo je eigen gefokte paardekind te zien lopen. Het gaat zo gemakkelijk dat ze nu eigenlijk weer klaar is gezien haar leeftijd.
Wij doen ook altijd voor het eerst opstappen op het harde en dat gaat tot nu toe heel goed. Dan een beetje sturen en een drafje en dan de bak in. Elke stap verder pas als er geen spanning meer is.
De hengsten zijn nog in de longeerfase. Je merkt ook echt verschil tussen die twee. De hengst die hier pas staat heeft nog veel meer stress van de nieuwe plek. Die heeft echt even tijd nodig.
Onze eigen hengst kun je ook zo opstappen, das ook zo'n knuffelbeer en kent geen stress wanneer we met hem bezig zijn. Echt leuk om te zien hoe verschillend ze zijn.


Ik was afgelopen jaar bij de centrale keuring bij zo'n praatje over de IBOP geweest en vond dat toch eigenlijk wel verhelderend. Ik zou mijn aantekeningen er eens bij moeten pakken om het te reproduceren. Eigenlijk wel een mooi onderwerp voor JongKFPS denk ik.

Ik wil eigenlijk ook graag de IBOP doen, maar dan met Jels. Nu geloof ik direct dat ik een vreemde eend in de bijt ben omdat ik dat met een oudere merrie wil doen, maar ik wil het gewoon doen als leerproject en voor de ervaring. Jels heeft hem nog niet eerder gelopen en ik wil ervaren hoe het is en wat het inhoud. Ik heb op de Centrale Keuring begrepen dat het gerust nog een heel voorbereidingstraject wordt. Maar ik kan de ervaring die ik dan met Jels heb op gedaan mooi weer toepassen bij Pit.

Hier gaat het verder een beetje rommelig en ik merk dat ik daar tabac van heb. Waar ik met de paarden sta heb ik in principe afgesproken dat binnen-/buitenzetten en voeren voor mij wordt gedaan, gebruik gemaakt kan worden van een basisbrok en dat mesten van stal en weide door mijzelf gedaan moet worden. Op de dinsdag- en woensdag ochtenden na, zet ik ze in principe evengoed zelf buiten en op stal en voeren doe ik ook zelf. Bovendien heb ik mijn eigen voer en ook zelf nog een grote baal hooi liggen om extra te kunnen voeren.

Nu zijn wij de beroerdste niet en helpen we echt met een heleboel zaken op stal. Als er afrastering kapot is dan maken we dan gewoon. Ik help bij het binnen/buiten zetten van de andere paarden en zo doen we nog tal van klusjes op het erf. Vervolgens wordt de oude logeercirkel afgebroken omdat ze de palen nodig hadden voor een ander project. Dat ging alleen niet helemaal tactvol dus was alles kats afgebroken. Bovendien zijn ze daaraan begonnen voor de nieuwe logeercirkel voor elkaar is. Inmiddels zitten we dus al maanden zonder longeercirkel en heb ik daar aardig de balen van aangezien ik met Jels alleen grondwerk kan doen en ik met haar algehele staat van zijn heel veel baat heb bij een logeercirkel.
Dan hebben we twee weken geleden na het hele fiasco rond het spenen van Pit een nieuw plan gemaakt waarbij afrastering van een weide aangepast moest worden en daar stroom op gemaakt moest worden. Dat zouden we dit weekend doen en dus heb ik mijn middag gisteren besteed aan het maken van een nieuwe afrastering en is Thijs tot 's avonds 22.00u (!!) bezig geweest om 100m elektriciteitskabel te trekken (die we zelf nog hebben geregeld), door een duiker te voeren en onder twee paden door te voeren. Er was geen ene zak voorbereid en zelfs de doorvoerbuizen die hij kon gebruiken zaten ramvol modder en zand. Maar goed, alles voor elkaar en je denkt klaar te zijn voor een nieuwe poging om dat veulen te spenen dus je legt je erbij neer. Had de staleigenaar eventjes vergeten dat er vakantiegasten kwamen. Die staan nu dus mooi op een perfecte weide met stroom, waar ze zelf geen vinger voor uit hebben hoeven steken en ik kan de komende twee weken het veulen alsnog niet apart zetten omdat er geen weide beschikbaar is... |o

Vraag ik vanmorgen of ze voor mij binnen kunnen zetten vanmiddag. Thijs is namelijk een hele dag voor mij bezig geweest en heeft daardoor die tijd niet in het voorbereiden van de komende week opleiding kunnen steken (is een dingetje wat niet in een uurtje klaar is bij militaire opleidingen) en ik moet hem dus helpen om z'n rotzooi voor elkaar te krijgen. Krijg ik te horen dat binnenzetten even teveel moeite is, want ze moest de twee paarden van haar zoon ook al binnen zetten en haar man was er vanavond niet om te helpen. Ze moet dus in haar eentje 10 paarden van zichzelf + 4 van anderen binnen halen. _-:(

Ik geloof dat ik er helemaal klaar mee ben. Dat ze de komende tijd zowel 's morgens als 's avonds voor mij de paarden mag buitenzetten/binnenzetten/voeren en dat ik lekker nergens anders meer naar omkijk dan mijn eigen oliebol. En dat ik ook heel rap uit ga kijken naar een andere stal.

Verder heb ik overigens wel lekker lopen rommelen met de paarden vanmorgen. Had ze op de poetsplaats staan in het zonnetje en dat was ronduit lente-gevoel. Gelijk Pit weer even gemeten, die meet inmiddels met haar ruim 8 maanden 1.45m :roll: Vorige meting was ze nog 1.38 (29 dagen geleden) en is dus gewoon 7cm de lucht in geschoten := Ik kon alleen even niet de gebruikelijke standfoto maken, want mijn lieftallige assistent was immers thuis bezig met zijn spullen verzamelen. :Y)


Afbeelding

Afbeelding

Ik las trouwens dat de site van het KFPS de komende dagen weer steeds meer functioneel wordt *\o/*

Laura1982

Berichten: 4084
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:51

Getty wat een fijn vooruitzicht een andere plek met bak om samen lekker aan het werk te gaan.

Hoe ging de kennismaking met de pup?

Dennenboom het is ook een leertraject en dat kan met jong en oud toch dus lekker doen hoor die ibop.

Retlaw welkom! Wat voor afstammeling is jou merrie?
En waarom je hengsten weg gedaan?

Ynekes wauw zo wil je ze toch allemaal zoals jullie merrie. En de nieuwe hengst moet nog even landen maar dat komt vast goed.

Jelske oh daar zou ik ook snel klaar mee zijn en ook even helpen herinneren welke afspraken roer gemaakt zijn en dan even een bonnetje van de kosten inclusief arbeid indienen je hoeft je niet te laten gebruiken. Het is dan volgens mij geven en nemen.

Bij ons in de regio gaan veel stallen dicht en of weg en ik merk dat dit ervoor zorgt dat er weinig goede plekken over blijven. Onze stal gaat ook dicht en ik heb een alternatief dus genoeg te doen de komende maanden.

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:54

Interessante discussies en onderwerpen komen er voorbij.

Mijn merrie is een Menne x Uldrik.
Afgelopen jaar werd ze stamboek met een 3e premie bij de vorige eigenaar. Er zit veel meer in, maar het lijkt erop dat ze dit niet zo makkelijk aan de hand toont. Vandaar ook de keuze voor de abfp test. Toen ik haar kocht kon ze niks op de paar weken longeren na. Heb haar rustig opgepakt en nu zadel mak laten maken en laten aanrijden. Morgen gaat ze naar Wergea. Ik hoop op een mooie puntenlijst die helpt bij een sterverklaring.

Ik heb mijn hengsten verkocht omdat ik op het punt kwam, waarbij ik de keuze moest maken, als ik jullie nu houd, dan is het voor altijd, of ik verkoop jullie nu, eerlijk is eerlijk, op het moment dat je flink wat opbrengt en ik kijk ook richting de toekomst. Ik wil graag wat meer richting de fokkerij proberen te gaan.
Voorwaarde voor verkoop was een gouden stalletje voor ze, en dat hebben ze nu ook. Het was een heftig besluit maar ik sta er nog steeds achter. Het zijn halfbroertjes uit eigen fokkerij die in tweespan liepen. Dit was ook wat de huidige eigenaren zochten, een mooi gelijk span hengsten.

Laura1982

Berichten: 4084
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:22

Retlaw logisch toch zeker als je Graag zelf wil fokken. Soms oet je keuzes maken.

Ik wist niet dat je abfp kon doen zonder nakomelingen onderzoek. Hoe lang blijft je merrie weg?
Alvast veel succes hopelijk komt ze thuis met een knappe premie

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:59

Zonder nakomelingen onderzoek is het niet goedkoop.

Nynkex01
Berichten: 1131
Geregistreerd: 05-07-21

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 23:46

Ik was tijdens de hengstenkeuring afgelopen januari bij de Clinic van Hergen van Hall over ibop rijden en het klonk zo makkelijk :')
Een beetje storing in de balans bij een jong paard maakte niet uit, vooral laten zien dat ze makkelijk kunnen schakelen en de overgangen. Ik wilde het ook wel eens proberen, maar twijfel nu wel. Weet nog niet zeker of ik met mijn merrie naar de keuring ga, wellicht volgend jaar, en had gehoopt dat een goede ibop score dan het verschil ging maken. Maar ik laat haar er niet voor wegbrengen, dan wil ik het zelf doen

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 00:03

Naja, je mag vaker een Ibop doen hè? Ik had misschien beter een paar lessen “hoe rij ik Ibop” bij bijvoorbeeld een Hergen, kunnen nemen ipv mijn fijne dressuurlessen. Ik wil jullie dus echt niet ontmoedigen!

Retlaw

Berichten: 3640
Geregistreerd: 17-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 00:06

Sanet schreef:
Zonder nakomelingen onderzoek is het niet goedkoop.


Er is inderdaad niks goedkoops aan :') .
Ze gaat voor de 5-weekse verkorte test en moet eerst ook worden voorgereden.

Zowel voor abfp en ibop zou ik haar weg moeten brengen. Ik beschik op dit moment niet over voldoende tijd en expertise om haar goed genoeg zelf te rijden. Dan is het een optelsom en meerdere factoren afwegen. En achteraf gaan we zien of het de beste was...

Hebben jullie ook al hengsten uitgezocht?

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [FOTO]Hét Friese Paarden topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 00:17

Ik had misschien nog eens met Elias willen dekken aangezien mijn eerste baby echt ontzettend goed gelukt is. Echter gaan we ook heel veel geld in de bak investeren. Dus dat gaat hem niet worden, denk ik….

Dennenboom

Berichten: 711
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 09:27

Ik weet nog niet helemaal wat ik ga doen ibop of niet. Ik denk dat ik het er eerst bij laat en wie weet kriebelt het in april/mei met mooi weer wel om zelf eens te proberen. Ga haar niet laat dekken, mocht het rijden wel lukken dan lukt dat volgend jaar ook na een veulentje en kan ik haar altijd dan nog leeg laten. Ze is nu voor de fokkerij ook al erg geschikt.

Hengsten heb ik dus wel maar die site van de kfps doet het nog niet. Ik check alle dagen of de inteelberekeningsfunctie het al doet _/-\o_

_Jelske

Berichten: 1327
Geregistreerd: 18-05-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-23 10:05

Sanet schreef:
Ik had misschien nog eens met Elias willen dekken aangezien mijn eerste baby echt ontzettend goed gelukt is. Echter gaan we ook heel veel geld in de bak investeren. Dus dat gaat hem niet worden, denk ik….

Daarover gesproken: de laatste keer stond Elias niet meer in het lijstje met hengsten op de site van het KFPS en er staat mij bij dat er op een gegeven moment ook een artikel in de Phryso heeft gestaan dat hij 'op wacht' is gezet. Maar het is mij niet helemaal duidelijk wat dat inhoudt en of er dan nog gebruik gemaakt kan worden van de hengst. Weet iemand hier toevallig meer over?